abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_147350105
We wonen hier nu een jaar. In de keuken een close-in boiler. Nooit problemen gehad. Vandaag stond de gootsteen vol met water vanwege afwasje (anders altijd vaatwasser). Afwas klaar, gootsteen opengezet. Loopt er ineens water uit het keukenkastje eronder. Blijkt uit de overstort van de boiler te gutsen.

Dit gebeurt alleen als we veel water ineens door de gootsteen laten gaan. Je ziet dan het water omhoog komen in de overstort. We hebben alle stukjes buis in het kastje waar we bij kunnen schoongemaakt. Tot aan waar de afvoer de muur in gaat. Afvoer van vaatwasser gaat daar vlak boven de muur in, komt zo te zien uit op diezelfde buis. Voor zover bekend, geeft vaatwasser nog geen problemen. Buisjes waren wel behoorlijk smerig van binnen. Hoopte daarom dat het opgelost was.

We hebben ook nog ontstoppingsmiddel erin laten lopen. Maar het probleem blijft. Ik snap niet waarom dit ineens ontstaat, we hebben niks veranderd. Waarom gaat het water ineens (deels) omhoog naar de overstort toe ipv gewoon naar beneden de afvoer in.

De afvoerbuis gaat vanuit de muur de kruipruimte in en dan naar een afvoer onder het toilet. Het toilet heeft gelukkig nog geen problemen, dus afvoer op het riool zou goed moeten zijn. Ook de badkamer voert af naar het toilet, ook geen problemen. Dan zou er dus een verstopping moeten zitten in de buis van de keuken naar het toilet? Maar die buis is niet makkelijk open te draaien. Is gelijmd oid? Iemand enig idee wat ik kan doen. Heb ook al warm water/soda geprobeerd. Moet ik dat misschien nog vaker doen?

Ook lees ik dingen over ontluchting. Maar ik heb geen idee hoe dat werkt. Ik zie nergens ontluchting (weet ook niet hoe het eruit zou moeten zien :P). Enige wat ik vreemd vind is dat van de afvoer van de CV-ketel op zolder ook een buis omhoog gaat, door het dak. En dan bedoel ik niet de afvoer van het verbrandingsgas (die ook door het dak gaat), maar die van het water. Is dat dan de buis voor de ontluchting?

Hier wat foto's van de situatie. Maar zoals gezegd: niks aan veranderd.

pi_147350222
Het gaat hier toch om basale natuurkundige principes? De waterdruk in je gootsteen drukt het water in de afvoer omhoog, omdat het nergens naartoe kan.
Kom maar konijntje, doe maar wiebelen wiebelen...
pi_147350260
Heb je al eens geprobeerd om die knik uit de overloop te halen?
pi_147350262
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 00:26 schreef Hoplahopla het volgende:
Het gaat hier toch om basale natuurkundige principes? De waterdruk in je gootsteen drukt het water in de afvoer omhoog, omdat het nergens naartoe kan.
Het kan gewoon de afvoerbuis van de keuken. Maar blijkbaar niet meer veel tegelijk? Dus verstopping daar zeg je? Of... ?

quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 00:28 schreef Knuppel1983 het volgende:
Heb je al eens geprobeerd om die knik uit de overloop te halen?
Nee. Die knik werkt als een soort sifon, toch? Als je die weghaalt, gaat het water niet meer omhoog de overstort in zeg je?

[ Bericht 49% gewijzigd door woekele op 07-12-2014 00:36:51 ]
pi_147350504
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 00:28 schreef woekele het volgende:
[..]
Nee. Die knik werkt als een soort sifon, toch? Als je die weghaalt, gaat het water niet meer omhoog de overstort in zeg je?
Is geen sifon nee. Normaal wordt de overloop aangekoppeld op het rechte stuk van de sifon, dan heb je ook geen stank. Maar kan me voorstellen dat er meer lucht bij kan als die zwarte slang niet zo geknakt is.
pi_147350613
En meer lucht betekent minder kans dat water erdoor omhoog gaat? Zal het morgen eens gaan proberen. Giet nu in elk geval nog ff wat sodawater erin voor de nacht...
pi_147353272
Duw er eens een veer doorheen. Wellicht zit er een vet of vuilophoping elders. Als je eerst geen problemen had maar nu wel is een verstopping meest logische oorzaak.
pi_147353645
Lijkt mij ook wel logisch. Eens kijken of ik ergens een veer kan vinden vandaag :)

Update: net even getest of de soda van gisteren geholpen heeft. En ja hoor, de boel loopt weer leeg zonder te overstromen. Toch nog maar een paar nachtjes herhalen voor de zekerheid. En wellicht toch maar vast die veer aanschaffen.

[ Bericht 40% gewijzigd door woekele op 07-12-2014 09:39:39 ]
pi_147354017
Water kiest de weg van de minste weerstand, in dit geval is de weerstand naar je riool toegenomen en gaat het via je zwarte slang naar de overstort.

Hoop buizen in je kastje trouwens!
Laat die handjes wapperen!
pi_147354045
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 09:19 schreef woekele het volgende:
Lijkt mij ook wel logisch. Eens kijken of ik ergens een veer kan vinden vandaag :)

Update: net even getest of de soda van gisteren geholpen heeft. En ja hoor, de boel loopt weer leeg zonder te overstromen. Toch nog maar een paar nachtjes herhalen voor de zekerheid. En wellicht toch maar vast die veer aanschaffen.
Haar. Etensresten. Vet. Gaat zich af zetten in de leidingen. Periodiek ff spoelen met heet water en soda is idd een goede. Maar wellicht is er nu alleen klein gaatje. Een veer of zeer buigzame tuinslag en raggen maar.
pi_147543250
met een veer erin gegaan. Ging maar een metertje, daarna leek ik ergens tegenaan te komen. Het klonk alsof hij iets van plastic induwde :S Na veel draaien en duwen kwam ik met de veer erlangs. Maar daarna kreeg ik hem er haast niet meer uit. Toch gelukt uiteindelijk. Daarna nog eens geprobeerd,kwam weer ergens tegenaan. Kreeg hem er ook niet meer langs. Nagespoeld met water. Hij loopt nu weer goed door. Maar geen idee wat het nou is... Ach, als het goed blijft gaan, ben ik tevreden...
pi_147543450
Klein randje is soms al genoeg voor blokkade.

Hoop dat het wegblijft. Geregeld spoelen vanaf nu?
Laat die handjes wapperen!
pi_147553272
ga ik doen. Maar blijf benieuwd waar ik met die veer tegenaan kom :) Njah, als het maar stroomt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')