LoveAtFirstDrive | vrijdag 5 december 2014 @ 14:26 |
Compromisloos lekker: Ford Fiesta ST Wat ons betreft gaat er maar weinig boven een lekkere hot hatch: een doorsnee auto met een flinke dosis peper in de uitlaat! Ruim een jaar geleden reden Laurens en ik de Renault Clio RS en waren overdonderd door de rijkwaliteiten van deze gifkikker. In dit verhaal staat echter de gekroonde koning der hot batches centraal. De Ford Fiesta ST is volgens velen namelijk hét scheurijzer van dit moment. Uiteraard hebben we er totaal geen moeite mee om dat zelf te gaan ontdekken: Is de ST echt een feestje om te rijden? Was het love at first drive? De Ford Fiesta ST is écht een feest om te rijden. Een hot hatch zoals het hoort, compromisloos en ongecompliceerd. Een auto die je neemt zoals hij is, waar je niets aan kunt instellen om de ruige randjes eraf te halen. Waarin je nog echt aan de slag moet om alles uit de kast te halen. We waren bijna vergeten hoe fijn het is om zelf te schakelen! Ford heeft met de Fiesta ST precies de juiste snaar weten te raken, het is een hot hatch pur sang. Dat kan alleen maar love at first drive zijn! ![]() We love • Zeer directe besturing • Hele fijne handbak! • Enorm goede wegligging.. We hate • ..maar niet comfortabel • Klein multimedia schermpje Wil je zien hoe deze rode duivel over de dijk scheurt? Check de fotogalerij en de volledige rijtest op loveatfirstdrive.nl Niet alleen zijn we gek op auto’s en rijden, we vinden het ook ontzettend leuk om te schrijven en video’s te maken. We doen alles zelf: van filmen tot monteren en van schrijven tot de eindredactie. We hebben geen uitgebreid filmteam achter ons staan of camera’s van duizenden euro’s, we houden het simpel en toegankelijk. Wouter & Laurens Honselaar [ Bericht 3% gewijzigd door Anne op 05-12-2014 15:24:20 ] | |
ShevaJB | vrijdag 5 december 2014 @ 14:28 |
Bedankt Hosselaars | |
LoveAtFirstDrive | vrijdag 5 december 2014 @ 14:30 |
Haha jij bedankt voor de support ![]() | |
SgtPorkbeans | vrijdag 5 december 2014 @ 14:32 |
Had ik maar een ST ![]() Ik moet het nu doen met een 1.4 met 97 paardjes ![]() Wel met spoiler en diffuser en skirtjes enzo ![]() En ''maar'' ¤80,- mrb ![]() | |
LoveAtFirstDrive | vrijdag 5 december 2014 @ 14:33 |
Dat heeft ook zo z'n voordelen! Maar de ST is wel ergggg snel en ergggg leuk om te rijden ![]() | |
BRooster | vrijdag 5 december 2014 @ 14:38 |
Leuke rijtest, leuk karretje ![]() Als ik jullie rijtest lees is het hier en daar wel lastig te geloven dat het om een Fiesta gaat (ongeacht ST), met uitspraken als 'als we met warme motor boven de 2000 toeren komen begint de 1.6 als een gek te sleuren', 'Met een luid gesis en geblaas laat de turbo weten aan het werk te zijn en de diepe brom verandert in een hese brul', 'zeer krachtig en aangenaam hitsig' en 'Het is absoluut compromisloos en stug'. Met zulke termen lijkt het haast of je het over een Ferrari F40 hebt (behalve dat van die 1.6 dan). Zal wel een goeie beleving geven dus zo'n ST ![]() | |
LoveAtFirstDrive | vrijdag 5 december 2014 @ 14:41 |
Geen Ferrari maar als een rallywagen (en die is er ook van de Fiesta) ![]() | |
SgtPorkbeans | vrijdag 5 december 2014 @ 14:43 |
Ja dat is zeker waar ![]() Maar als ik mijn auto op toeren houdt is het ook wel rap om te rijden, zeker als beginnend bestuurder ![]() | |
BRooster | vrijdag 5 december 2014 @ 14:43 |
Duidelijk ![]() Leuke reviews trouwens in het algemeen! | |
LoveAtFirstDrive | vrijdag 5 december 2014 @ 14:48 |
97pk is over het algemeen zeker voldoende ja! En je hebt in ieder geval wel het goede Fiesta onderstel en besturing + handbak! Thanks! Dit zou zeker het straatbeeld opfleuren. Mocht je de kans krijgen zeker eens met zo een ST rijden, wij waren echt heel blij verrast! | |
SgtPorkbeans | vrijdag 5 december 2014 @ 14:49 |
Ja hij stuurt echt heerlijk ![]() En dat handbakje is ook echt lekker soepel ![]() In die ST ligt een 6 bak toch? | |
LoveAtFirstDrive | vrijdag 5 december 2014 @ 14:50 |
Ja in de ST ligt een 6-bak. Heerlijk soepel maar toch met gevoel! | |
Sounddragon | vrijdag 5 december 2014 @ 15:05 |
Ik vind de kont van dat ding er uitzien alsof hij er net onder is geschopt door een dikke dAuwdi ![]() | |
LoveAtFirstDrive | vrijdag 5 december 2014 @ 18:15 |
Haha dat zie ik er dan weer niet in :p | |
ovhees | vrijdag 5 december 2014 @ 19:20 |
Met de 1.0 gaat het ook wel aardig voor uit hoor. Heb de mijne laten chippen. Van 100 naar 121 pk en nu 230Nm koppel @ 1800 toeren. (Was nog niet eens ingereden,zou nu nog wel iets meer kunnen zijn) Is snel zat met optrekken en loopt 200km/u op de GPS.. Fiesta ST was er nog niet toen ik de mijne bestelde... Het onderstel is inderdaad erg goed,alleen heb ik wel veel last van torque steer(zeker als het regent...) | |
LoveAtFirstDrive | vrijdag 5 december 2014 @ 21:03 |
Dat zijn zeker prima blokken! Torque steer heb je helaas snel met FWD zonder diff. | |
bokkepoot | vrijdag 5 december 2014 @ 21:06 |
Waarom heb je er niet gewoon software van 1.0 125 pk versie in laten schieten? Die functioneert ook en dan hebbie originele ford software... | |
ovhees | vrijdag 5 december 2014 @ 22:44 |
Dat kon toen nog niet,ik had 1 van de eerste fiesta's die gechipt werd. De software van de 125pk versie accepteerde de ECU niet.. Daarom hebben ze de originele software aangepast. Misschien dat het nu wel kan hoor. Wel grappig,niemand verwacht dat een klein autootje zo snel kan zijn😆 | |
DS4 | zaterdag 6 december 2014 @ 04:05 |
Dat mag ik hopen van niet... ![]() | |
SuperFood | zaterdag 6 december 2014 @ 09:35 |
is het mooi om een auto op toeren te moeten houden? anyways. irritante autoreview video topics op pta ![]() | |
LoveAtFirstDrive | zaterdag 6 december 2014 @ 11:10 |
In een auto die gemaakt is om flink mee door te rijden (zoals een hot hatch) is het op toeren houden leuk ja. Het is geen auto om zuinig mee te gaan rijden, dan kun je beter de 1.0 nemen. En wat is er irritant aan? Je hoeft er niet op te klikken he ![]() | |
LoveAtFirstDrive | zaterdag 6 december 2014 @ 11:12 |
Hoezo niet? Als je zo een wagentje koopt wil je sensatie toch? :p Maar goed, niet alles moet natuurlijk te letterlijk genomen worden ![]() | |
DS4 | zaterdag 6 december 2014 @ 11:13 |
Als je het mij vraagt is koppel onderin prettiger op straat. Een piekerig karakter geeft echter de indruk dat je sneller bent dan je daadwerkelijk bent. Ik heb liever daadwerkelijk snel zijn. ![]() (De ST zal natuurlijk ook niet traag zijn, maar het was ook meer in zijn algemeenheid) | |
DS4 | zaterdag 6 december 2014 @ 11:14 |
Rij eens in een rallyauto zou ik zeggen. Dat is best spartaans en lawaaiig ook... | |
LoveAtFirstDrive | zaterdag 6 december 2014 @ 11:26 |
Dat heb ik gedaan en dat klopt. Zoals we in de video zeggen is de ST best hard geveerd en maakt de auto aardig wat herrie en dat heeft wel wat weg van een rallywagen. Nogmaals, sommige dingen moeten niet al te letterlijk genomen worden. Koppel onderin is prettig, maar wij kijken terug naar de tijd dat er een lekker groot N/A blok in een hot hatch lag die je flink in de toeren moest gooien. Maar in een auto waar je flink hard mee wilt ga je niet schakelen bij de 2000 tpm. Daar heb ik m'n dagelijkse diesel wel voor, met inderdaad lekker koppel onderin om te cruizen. | |
DS4 | zaterdag 6 december 2014 @ 12:52 |
Tegenwoordig kan je het combineren en dat bevalt mij wel. Bloedsnel als je daar zin in hebt en volstrekt relaxed als je in het dagelijks verkeer rijdt. | |
Fer | zaterdag 6 december 2014 @ 13:29 |
Het moet tegenwoordig wel beide mogelijk zijn. Dus bij lage toeren, lekker te rijden is , maar zodra in je echt in de toeren gaat, dat ie echt nog veel meer vermogen geeft. | |
LoveAtFirstDrive | zaterdag 6 december 2014 @ 16:07 |
Uiteraard, de ST heeft natuurlijk voldoende kracht om in lage toeren gewoon goed vooruit te komen. Het ene sluit het andere niet uit. Maar de ST is een sportieve wagen dus die wil je lekker de toeren in hengsten. Zelfs de Starlet van m'n vriendin uit '98 kan goed meekomen als je maar tot de 2000 tpm gaat. | |
LoveAtFirstDrive | zaterdag 6 december 2014 @ 16:07 |
Dat heeft de ST uiteraard ook, zie reactie hierboven. | |
DS4 | zaterdag 6 december 2014 @ 16:54 |
Dat zal altijd wel zo zijn bij een benzinemotor... ![]() | |
Fer | zaterdag 6 december 2014 @ 16:57 |
Nope, mijn 1.2 Tsi is uitstekende te rijden tussen 1400-2500, maar klim de toeren in en er gebeurt gewoon helemaal niks. Ok iets sneller dan bij 2000 toeren, maar niet echt veel meer power. | |
DS4 | zaterdag 6 december 2014 @ 17:05 |
Dat zou niet moeten kloppen. Wellicht voor jouw gevoel... Welke 1.2 TSI? | |
Fer | zaterdag 6 december 2014 @ 17:09 |
Golf Mk7, het gevoel komt overeen met de 105pk die hij zou moeten hebben. Maar bij lage toeren lijkt hij de koppel van een 2.0 of V6 te hebben, en dan trap je hem op zijn staart en dan wordt je gefopt. | |
DS4 | zaterdag 6 december 2014 @ 17:27 |
Bij 2000 tpm heb je 50 pk, bij 4000 tpm 100. Het koppel is daar (wat je zou moeten vermoeden op basis daarvan ![]() Bij 4500 piekt het vermogen op 4500 tpm. Dat is vroeg voor een benzinemotor. Hoe dan ook: het is dus deels jouw gevoel, maar ook wel een beetje de praktijk, want het lijkt zo wel een diesel... ![]() | |
Kriegel | zaterdag 6 december 2014 @ 18:26 |
Da's toch wel het probleem met veel van die kleine turboploffertjes tegenwoordig, het zijn gewoon net diesels. Het meeste koppel onderin meteen beschikbaar, het volle vermogen vrij snel daarna en bovenin de toeren is er vervolgens niemand thuis, de begrenzer zou net zo goed bij 5000 al kunnen ingrijpen. Het rijdt natuurlijk heel gemakkelijk, maar mist toch wat beleving in de zin van dat lekkere ouderwetse doorhalen, van voor de bocht een versnelling terug en zodra je eruit komt het gas vol erop, brullende motor en een plotseling vrijkomend vermogen dat je eigenlijk niet gewend bent, zoiets waarmee je zelfs in een simpele auto al lol kunt hebben. Al begrijp ik natuurlijk wel dat het merendeel van de bestuurders gemak een stuk belangrijker vindt. | |
ovhees | zondag 7 december 2014 @ 13:53 |
Bij een goed ontworpen turbo, heb je veel koppel bij lage toeren, maar ook nog genoeg bij veel toeren hoor. Mijn 1.0 heeft dan wel de max koppel op 1800 rpm , maar je kan zonder problemen tot 7000 rpm doortrekken. Blijft gewoon vrij lineair doortrekken, goed ontworpen dus ![]() Dat VW nu geen motoren kan bouwen... ![]() (1.0 Ecoboost is al 3 jaar op rij motor van het jaar en nog steeds geen problemen bekend..) | |
DS4 | zondag 7 december 2014 @ 15:36 |
VAG kan uitstekend motoren bouwen en heeft genoeg motor van het jaar prijzen gewonnen. De 2.0 TFSI is bv een geweldig blok, waar veel uit te halen is terwijl deze probleemloos blijft functioneren. Zelf heb ik de 5.0 TFSI V10 die getuned naar ruim 750 pk en over een zeer groot deel van het toerenbereik tegen de 900 Nm levert en die geeft geen krimp. Dat gezeik over VAG slaat simpelweg nergens op. Die spaarmotoren zijn ontwikkeld om het vermogen vroeg in de toeren te leveren en voor de meeste gebruikers is dat ook waar ze het meest aan hebben. Als je wil boenderen met een golf, koop dat gewoon de GTI. Wat echt een uitstekende auto is. | |
SuperFood | zondag 7 december 2014 @ 15:37 |
de tsi blokjes die van ellende uit elkaar vielen bij 80k hadden ook zo'n prijs gewonnen. wel knap hoeveel suggestie je in 1 post weet te krijgen, chapeau! | |
DS4 | zondag 7 december 2014 @ 16:14 |
Ach, dat is ook een verhaal wat vooral overdreven is. Natuurlijk zijn er missers gemaakt. De 2.0 TFSI heeft een kleine serie last gehad van kantelende zuigers, maar dat neemt niet weg dat het gewoon op die serie na een uitstekend blok is. VAG maakt extreem veel auto's en dan heb je er ook wel eens een misser bij. De stelling dat VAG het niet kan is derhalve bullshit. Er is een aardige groep die oo het internet VAG af schildert als bouwer van onbetrouwbare rotzooi, terwijl dat gewoon aantoonbaar onjuist is. Allemaal napraterij. Die 1 litertjes van ford moeten zich nog bewijzen. Downsizing heeft inherente nadelen. Daar is VAG tegenaan gelopen (maar hebben wel geleerd van hun pioniersrol) en daar gaat de rest ook tegenaan lopen. Wat dat betreft heb ik niets op met die trend, maar dat is weer een heel ander verhaal. | |
SuperFood | zondag 7 december 2014 @ 16:18 |
vag is lang niet zo betrouwbaar meer als vroeger. tuurlijk het is niet allemaal bagger, maar er zijn zeer veel problemen geweest afgelopen jaren en niet enkel omdat ze groter zijn geworden, ook omdat er verkeerde keuzes zijn gemaakt en de kwaliteits controle onvoldoende was (danwel dat het ze niet boeide, ik werk er niet dus geen idee welke het is). | |
DS4 | zondag 7 december 2014 @ 16:39 |
Maar ondertussen scoorde het huidige model A6 recent in de duurtest van AMS de titel null fehler auto. Omdat deze in die 100.000 km die de test duurt nul keer een probleem had en dat was nog nooit vertoond. Het is gewoon zinloos gebash. | |
Mano_ | zondag 7 december 2014 @ 16:48 |
De grote internet-fanbase van VAG heeft dat wel een beetje op zichzelf afgeroepen door continu af te geven op andere, voornamelijk niet-Duitse fabrikanten. Als VAG dan zelf eens een flink probleem met een model of motor heeft wordt dat gelijk groot uitgemeten en met beide handen aangegrepen om die 'VAG-fanboys' het zwijgen op te leggen. Ik ben het met je eens dat dat onzinnig is, maar ergens wel begrijpelijk natuurlijk. | |
Mano_ | zondag 7 december 2014 @ 16:51 |
OT: leuke auto, die Fiësta, zeker in ST-trim. M'n pa heeft sinds kort een 1.6 diesel, veel leuker dan de Corsa die hij hiervoor had. Stuurt leuk, vrij dynamische motor voor een diesel en het ziet er heel aardig uit. Alleen been beetje jammer van het dash, dat vind ik een beetje te speels. Oh, en volgens het boekje moet 'ie 179km/u doen. Op de autobahn getest: exact 179 op de GPS ![]() Wat overigens wel vreemd is, is de automatische verlichting. Als dat aanstaat en je zet de motor af en de deur open om uit te stappen gaat 'ie vrolijk piepen dat de lampen aan staan. Ze gaan wel gewoon uit, maar piepen doet 'ie toch. Klein dingetje, maar toch slordig van Ford. | |
LoveAtFirstDrive | maandag 8 december 2014 @ 01:16 |
Corsa vind ik ook minder dan de Fiesta inderdaad. Diesels vind ik zelf erg fijn vanwege het koppel. Dashboard waren we ook niet heel erg over te spreken, inderdaad een beetje te. Maar zit gelukkig wel degelijk in elkaar. Dat van die lampen hebben we niet gemerkt, misschien een errortje? Zou even naar de Ford dealer gaan anders. | |
ovhees | dinsdag 9 december 2014 @ 20:09 |
Nee, de zomer voor de lampen gaat terecht af... Als je het kontakt uitzet, blijven de koplampen nog even branden. Kan je wel uitzetten in het voertuig menu overigens.. (of je zet de verlichting niet op automatisch, werkt ook ![]() Moet zeggen dat ik nog geen enkel probleem heb ondervonden, zelfs de spraakbediening werkt prima. En over de VW motoren, blijkbaar is er een gevoelige snaar geraakt.... Een nieuw ontworpen motor moet je gewoon duurtesten en dan verbeteren wat er kapot gaat.. Maar, dat kost tijd.. (beetje motor moet toch zeker 3 ton meekunnen....) | |
DS4 | woensdag 10 december 2014 @ 16:15 |
Bij fatsoenlijk gebruik moet een motor lang mee kunnen gaan (al gelden er andere normen voor een gebakje van 10k, dan bv een 5 serie), maar daar gaat het ook niet zelden mis. Sowieso kun je er niet zomaar een kilometrage aan hangen. Die duurtesten worden gedaan, maar wel met respect voor techniek. Zo dacht Porsche dat met de nieuwe watergekoelde boxer destijds niets mis was. Maar een combinatie van te lomp schakelen en te snel goed gas geven maakte dat er in de praktijk kwetsbaarheden waren. Natuurlijk is het fijn als een motor foolproof is, maar de meeste motoren zijn kwetsbaar bij verkeerd gebruik en de ene nog meer dan de andere. Dat VW ook kleine series had waarbij in de massaproductie bepaalde onderdelem hebben gefaald staat daar los van, maar zo heeft ford ook motoren geleverd met fouten. Welk merk niet zou ik willen zeggen... Ik zou eerder denken dat het dealernetwerk van VAG deels aan betere aftersales moet doen. Een probleem wat goed wordt opgelost is niet iets waar je veel gezeik mee krijgt. ![]() | |
garnage-patrick | zaterdag 13 december 2014 @ 09:04 |
Heren, Het gaat hier over de fiesta,.. Open voor je mening van de vag motoren lekker een eigen topic. ![]() | |
SgtPorkbeans | zaterdag 13 december 2014 @ 11:02 |
Dat heb ik nog bij mijn ''oude'' atmosferische 1.4 ![]() | |
Fer | zaterdag 13 december 2014 @ 13:13 |
Het ging ook over moderne blaasbenzine's zoals deze Fiesta. Ik ben van mening, dat een blaasbenzine nog saaier is dan een diesel, tegenwoordig. Diesel komt er vanaf 2000 toeren hard in en trekt als een malle tot 4000 toeren en dan, afgelopen. Een blaasbenzine komt er heel vroeg in, 1200 toeren al. Dan lekker optrekken, maar koppel blijft constant of vlakt iets af richting 6000 toeren. Het is gewoon saai. | |
DS4 | zondag 14 december 2014 @ 09:43 |
Alles hangt af van de setup. Ik denk dat de meeste kopers in het huis tuin en keuken segment juist zo'n saaie motor willen. Zat geblazen motoren die spannend zijn, dus aan het gebruik van turbo's ligt het niet. Heerlijk... Turbo's. Niets mis mee. | |
Fer | zondag 14 december 2014 @ 11:52 |
Gisteren weer een dagje op pad met mijn 9-3. Boven de 2000 komt de turbo erin, om dan vanaf 4000-6000 als een beest los te gaan, heerlijk. | |
LoveAtFirstDrive | zondag 14 december 2014 @ 13:59 |
Diesels van tegewoordig hebben ook al veel koppel onder de 2000tpm. Maar goed, de Fiesta ST heeft dus beide, je kunt 'm nog lekker doortrekken en toch lui rijden als een dieseltje ![]() |