Mijn verloofde haar splinternieuwe houten winkel/woning is vannacht weggewaaid en alle materiaal, het palmhout en de metalen golfplaat is verdwenen door de twee meter hoge tsunami. Ze woont op een kwartier rijden van de zee en het hele dorpje is weg. Het hele dorp zit nu in een paar kamers in de school te wachten op wat er komen gaat en ze leven op biscuitjes en water.

Godzijdank is het GSM signaal en elektriciteit nog intact want dat zou weken of maanden kunnen duren voordat de overheid het repareert.
Morgen of overmorgen wil ik dat ze een nieuwe winkel gaat laten bouwen dat kost 3 dagen en minder dan 300¤ al zal bouwmateriaal nu wel duurder zijn. Het voordeel is wel dat ze dan weer de enige is met een winkel waar men rijst en warm eten kan kopen, dat was ze 2 maanden geleden ook nog maar toen begonnen diverse anderen ook winkels. Nu is ze voorlopig weer de enige. Elk nadeel heeft z'n voordeel.

Over een week of twee ben ik er zelf, en dan gaan we gelijk een betonnen tyfoon- en tsunami bestendig paalwoning bouwen. Op de Thaise manier want die zijn oersterk met poten een meter diep in de grond verankerd. Nog even verzinnen wat de beste oplossing is voor het dak, waarschijnlijk een aan het beton frame verankerde zware houten balken constructie.
[ Bericht 9% gewijzigd door PendingApproval op 07-12-2014 00:15:40 ]