abonnement Unibet Coolblue
pi_147270282
Ik merkte vanmorgen dat de motor van mijn auto niet op temperatuur komt.

Na 30-40 km is de motor nog steeds niet op temperatuur. Is er iets defect of is dat normaal bij deze temperaturen?

Sorry voor wazig plaatje..
Na 30-40km rijden:


..ohja rode lampje is stukke airbag sensor
pi_147270300
Kan van alles zijn,

Temp sensor
Koelvloeistofniveau te laag
Lucht in het koelsysteem
Thermostaat
Lekkage
pi_147270347
quote:
1s.gif Op donderdag 4 december 2014 08:04 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
Kan van alles zijn,

Temp sensor
Koelvloeistofniveau te laag
Lucht in het koelsysteem
Thermostaat
Lekkage
Thermostaat is 2 maanden terug vervangen. Motor kwam toen met normale temperaturen buiten ook niet op temperatuur. Toen is ook de koelvloeistof vervangen.

Kan dus lucht zijn?
Of lekkage? Waar precies?
pi_147270427
Welke thermostaat is vervangen? De reguliere, of de EGR? E46 heeft er twee en kunnen beiden kapot, zorgen beiden voor die symptomen. Al moet ie dan normaal gesproken wel op temperatuur komen bij bepaalde snelheden (vooral bij vollast of bij stationair draaien en dus geen rijwind).

Lucht in het koelsysteem zou niet mogen als de boel goed vervangen is, maar kun je altijd zelf checken. Alles laten afkoelen, motor laten draaien en KVS bijvullen tot het peil niet meer zakt en de boel eruit gaat spetteren.
Schip ahoy!
pi_147272104
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 08:20 schreef Piet__Piraat het volgende:
Welke thermostaat is vervangen? De reguliere, of de EGR? E46 heeft er twee en kunnen beiden kapot, zorgen beiden voor die symptomen. Al moet ie dan normaal gesproken wel op temperatuur komen bij bepaalde snelheden (vooral bij vollast of bij stationair draaien en dus geen rijwind).

Lucht in het koelsysteem zou niet mogen als de boel goed vervangen is, maar kun je altijd zelf checken. Alles laten afkoelen, motor laten draaien en KVS bijvullen tot het peil niet meer zakt en de boel eruit gaat spetteren.
Hij kwam op temperatuur zolang ik niet de snelweg op ging. Op de snelweg ging de temperatuur achteruit. Toen is de thermostaat vervangen en was het probleem opgelost. Geen idee welke thermostaat ze hebben vervangen.

KVS kan je toch niet zomaar bijvullen zonder te weten wat er nu in zit?
pi_147272345
Dat klopt, moet je dat dus even bekijken. Je hebt blauw en roze :P

Kan zomaar zijn dat nu de andere thermostaat gesneuveld is. Op de snelweg krijg je meer rijwind en is het dan niet gek dat de boel afkoelt.
Schip ahoy!
  donderdag 4 december 2014 @ 13:40:03 #7
409503 awiebo
bûter, brea en griene tsiis...
pi_147277299
niet meer dan normaal. Onze diesel thuis blijft ook rond de 80 graden steken sinds de temperaturen beneden de 3 a 4 graden liggen.
den Rijn neder quam ... inder wilder Neder Sassen lant ... ende om dattet soo couden lant is, soo dedent die Romeynen Vrieslant hieten
pi_147278533
quote:
12s.gif Op donderdag 4 december 2014 13:40 schreef awiebo het volgende:
niet meer dan normaal. Onze diesel thuis blijft ook rond de 80 graden steken sinds de temperaturen beneden de 3 a 4 graden liggen.
Dat niet. De meter van een E46 moet, als de motor goed warm is, gewoon strak in het midden staan. Staat ie naar links, dan is er iets niet oké.
Schip ahoy!
pi_147278901
Idd, als de naald in het midden staat meet die (naar mijn weten) een temperatuur tussen de 75 en 115 graden celcius.
Wijkt die ook maar iets af is er zeker wat aan de hand...

Als die sinds dat de thermostaat vervangen is dit probleem geeft zou ik toch ff opnieuw je kvs ontluchten. Onluchtingsbout zit naast je kvs vulkap:)
  Moderator donderdag 4 december 2014 @ 16:37:26 #10
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_147282185
Precies, de naald mag niet fluctueren tijdens het rijden. Doet ie dat wel dan is het een hele grote kans dat je thermostaat stuk is. Ook een net gemonteerde kan stuk zijn. Misschien kan je hem zelf vervangen?
pi_147282380
Sinds de vervanging was alles oké. De nieuwe was dus gewoon goed.

Net dezelfde rit terug gereden, naald was nu duidelijk dichterbij 90C. Dus hoe kouder het buiten is hoe kouder de motor is.

Net even gekeken, KVS staat op min. Toch een lek? Is zoiets makkelijk te testen?
  Moderator donderdag 4 december 2014 @ 16:47:13 #12
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_147282431
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 16:45 schreef xaban06 het volgende:
Sinds de vervanging was alles oké. De nieuwe was dus gewoon goed.

Net dezelfde rit terug gereden, naald was nu duidelijk dichterbij 90C. Dus hoe kouder het buiten is hoe kouder de motor is.

Net even gekeken, KVS staat op min. Toch een lek? Is zoiets makkelijk te testen?
Makkelijk? Je moet het systeem onder druk zetten. Een klusje van niks voor een garage, maar zonder de juiste apparatuur best ingewikkeld ;)

Serieus, het kan zijn dat je nieuwe thermostaat weer stuk is. Of dat die andere nu stuk gegaan is.
  donderdag 4 december 2014 @ 16:47:22 #13
314372 Goddelijker
Zonder grootheidswaanzin!
pi_147282434
Of toch lucht, dat er nu meer kvs het systeem in is.
pi_147282491
quote:
14s.gif Op donderdag 4 december 2014 16:47 schreef Goddelijker het volgende:
Of toch lucht, dat er nu meer kvs het systeem in is.
Neem aan dat een garage wel ontlucht bij het vervangen van de thermostaat?

Thanks allen! Ik ga wel weer langs de garage :)
  Moderator donderdag 4 december 2014 @ 17:02:10 #15
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_147282780
quote:
1s.gif Op donderdag 4 december 2014 16:50 schreef xaban06 het volgende:

[..]

Neem aan dat een garage wel ontlucht bij het vervangen van de thermostaat?

Thanks allen! Ik ga wel weer langs de garage :)
Uiteraard zouden ze dat moeten doen, maar er zijn BMW's die bekend staan om het moeilijke ontluchten van het KVS systeem. Daarmee wil ik natuurlijk niet zeggen dat jij er ook zo een hebt.
pi_147285088
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 17:02 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

Uiteraard zouden ze dat moeten doen, maar er zijn BMW's die bekend staan om het moeilijke ontluchten van het KVS systeem. Daarmee wil ik natuurlijk niet zeggen dat jij er ook zo een hebt.
Toen ik bij mijn E46 de kvs had vervangen heb ik hem ook goed ontlucht.
Toch stond die de volgende dag idd weer op min, dus het kan zomaar zijn dat er ergens nog een luchtbel in je kvs systeem zit/zat lijkt mij.. Al is het wel vreemd als die het na de nieuwe thermostaat een tijdje goed gedaan heeft, lucht komt er niet zomaar in dacht ik..

Anyways, onluchten is niet zo moeilijk, dus wellicht het proberen waard :)
pi_147285649
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 18:26 schreef 12345r het volgende:

[..]

Toen ik bij mijn E46 de kvs had vervangen heb ik hem ook goed ontlucht.
Toch stond die de volgende dag idd weer op min, dus het kan zomaar zijn dat er ergens nog een luchtbel in je kvs systeem zit/zat lijkt mij.. Al is het wel vreemd als die het na de nieuwe thermostaat een tijdje goed gedaan heeft, lucht komt er niet zomaar in dacht ik..

Anyways, onluchten is niet zo moeilijk, dus wellicht het proberen waard :)
Om te ontluchten moet je bijvullen, toch?

Ik kan helaas niet zien wat er nu in zit.
  Moderator donderdag 4 december 2014 @ 18:54:15 #18
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_147285782
quote:
1s.gif Op donderdag 4 december 2014 18:50 schreef xaban06 het volgende:

[..]

Om te ontluchten moet je bijvullen, toch?

Ik kan helaas niet zien wat er nu in zit.
Je hoeft niet bij te vullen om te ontluchten, wel kan het zijn dat het niveau KVS is gedaald na het ontluchten waardoor je alsnog staat bij te vullen :')

Om te zien wat erin zit moet je eigenlijk een KVS tester gebruiken.
pi_147305325
Heb de ontluchting stappen gedaan en gedemineraliseerd water bijgevuld, ging zo een 600-700ml in.

Temperatuur probleem lijkt opgelost te zijn.

Weet alleen nog steeds niet 100% wat het was.

[ Bericht 2% gewijzigd door xaban06 op 05-12-2014 14:23:39 ]
pi_147305354
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 18:54 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

Je hoeft niet bij te vullen om te ontluchten, wel kan het zijn dat het niveau KVS is gedaald na het ontluchten waardoor je alsnog staat bij te vullen :')

Om te zien wat erin zit moet je eigenlijk een KVS tester gebruiken.
Gekke is dat de KVS juist niet gedaald is tijdens het ontluchten, maar de stokje juist omhoog is gekomen.
pi_147305423
En dan nog iets. Bij het vullen van KVS moet je doorvullen totdat KVS uit de ontluchtingsdop loopt. Bij mij liep juist de vulplek vol en kwam niet naar buiten bij de ontluchtingsdop.
pi_147316231
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 december 2014 12:59 schreef xaban06 het volgende:
Heb de ontluchting stappen gedaan en gedemineraliseerd water bijgevuld, ging zo een 600-700ml in.

Temperatuur probleem lijkt opgelost te zijn.

Weet alleen nog steeds niet 100% wat het was.
Dit lijkt me niet verstandig , water heeft de slechte eigenschap dat het bevriest en niet smeert , beter
vul je bij met koelvloeistof . :)
pi_147322522
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2014 19:57 schreef Dunnevandale het volgende:

[..]

Dit lijkt me niet verstandig , water heeft de slechte eigenschap dat het bevriest en niet smeert , beter
vul je bij met koelvloeistof . :)
gedemineraliseerd water kan je juist veilig bijvullen. Je kan niet zomaar KVS gaan mengen.
pi_147322685
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 december 2014 22:42 schreef xaban06 het volgende:

[..]

gedemineraliseerd water kan je juist veilig bijvullen. Je kan niet zomaar KVS gaan mengen.
Gedemineraliseerd water bevriest gewoon bij 0 graden, kvs is al gemengd. Antivries niet ..
pi_147323289
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2014 13:02 schreef xaban06 het volgende:
En dan nog iets. Bij het vullen van KVS moet je doorvullen totdat KVS uit de ontluchtingsdop loopt. Bij mij liep juist de vulplek vol en kwam niet naar buiten bij de ontluchtingsdop.
Heb je wel met lopende motor bijgevuld? :X :@
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')