abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 3 december 2014 @ 20:25:03 #1
217148 Saninl
Kermit is gangstar!
pi_147259228
Welkom bij het Fitness topic! Een topic voor mensen die beginnen met fitness alsook mensen die gevorderd zijn!



Wat houdt fitness in?
Met fitness wordt het geheel van sporten en activiteiten die bedreven worden in sportscholen of thuis bedoeld. Het uiteindelijke doel van het beoefenen van fitness kan zijn:

• Gericht op algehele conditieverbeteringen.

• Gericht op vetverbranding en afslanken (Spinning, Aerobics, Cardiofitness etc.)

• Gericht op groei (hypertrofie) of versterking van spiermassa
(bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/fitness)

Waarom een fitness topic?
Veel mensen die beginnen met fitness hebben soms een verkeerd beeld van hoe men het beste vet kan verliezen, hun conditie moet verbeteren of hoe ze het beste krachttrainingen kunnen ondergaan. Daarom zijn er hier zowel beginners als gevorderden die kunnen discussiëren over wat de optimale middelen zijn om een zo optimaal mogelijke werking te krijgen van het doel dat je wil bereiken!
Er is ook een bodybuild reeks op FOK!, dat is voor de mensen die puur op krachttraining gefocused zijn, een aanrader voor als je spiermassa / spierkracht wil trainen, in dit topic staan veel handige feiten en weetjes en ervaringen!

BOVENAL: Schroom niet om in dit fitness topic van alles te vragen!!! Iedereen moet ergens beginnen, schaam je ook niet in de sportschool zelf voor oefeningen! Je doet het voor jezelf. Als je het goed doet, zul je alleen maar beter resultaat zien. Voor de gevorderden bij dezen gevraagd om constructieve antwoorden! Sommige zaken zullen als 'dom' en 'ontwetend' worden ontvangen, maar leg dan begripvol uit waarom diegene incorrect bezig is.

Handige sites

Starting Strength
Een Nederlandse site dat haarfijn de visie van Mark Rippetoe over het zogenaamde 'Starting Strength” principe uitlegt. Hier staan oefeningen bij om voor beginners zo snel mogelijk sterk te worden! Zorg ervoor dat je de oefeningen goed uitvoert!

Voedingswaardetabel!
Je kan hier per voedsel bekijken wat de voedingswaarde is! Zo zit er veel eiwit in tonijn / zalm en rosbief! Weet je wat, bekijk het zelf maar even! De site is overzichtelijk en simpel!

Basisinformatie Voeding!
Een topic van het fitnessforum.nl waar belangrijke informatie op staat voor, je raadt het al, de voeding in combinatie met het fitnessen! Er staan voedingsschema's in van mensen die dat forum bezoeken, handig ter vergelijking of om ideeën op te doen!

Basisinformatie Training!
Informatie over -jawel- hoe je bijvoorbeeld je persoonlijke trainingsschema bij elkaar stelt. Een overzicht van alle spieren in je lichaam, de verschillende stijlen van trainen (fullbody / split etc.)!

Wat is jouw caloriebehoefte?
Zoals wel duidelijk is, is een goede voeding essentieel om tot een goed resultaat te komen qua afvallen / conditie verbetering / spiermassa kweken. Dit betekent dat je vooral niet minder moet gaan eten! Maar hoe weet je nu hoeveel jij nu verbrand? Daar zijn richtlijnen voor, die op deze site staan aangegeven op een drietal formules. Lees goed door wat er staat, zo moeilijk is het niet te begrijpen!

De do's en dont's van krachttraining voor beginners!
The title says it all! Een simpel maar overzichtelijk overzicht (hihi) van zaken die je goed in het achterhoofd moet houden!

Filmpjes van ScoobyDoo zijn ook informatief! Hij heeft misschien wel een gek hoofdjen!




Tips!

• Voer cardio altijd ná krachttraining uit! Tien minuten cardio is genoeg voor de warming up!

• Cardio voor de cooling down na krachttraining is belangrijk, zo zal je minder spierpijn krijgen omdat de verzuring beter uit je lichaam treedt!

• Zorg dat je genoeg eet! Eet niet te weinig, dan komt je lichaam in een spaarstand, en doe je al je werk voor niets!

• Als je spieren wil kweken, zorg dan dat je compound oefeningen doet, geen geïsoleerde oefeningen (compound= oefening met meerdere spiergroepen tegelijk, vb: bench press isolatie oefening is dat je één spier per oefening traint, vb: bicep curl)

• Zorg voor voldoende nachtrust! Je spieren bouwen zich pas op als je rust!

• Als je vet wil kwijtraken, zorg dan dat je qua voedsel om de 2 uur iets eet! Het beste is om zoveel mogelijk eiwitten per dag binnen wil krijgen als je krachttraining doet! Suiker is één van de slechtste dingen die je lichaam wil opnemen, dus let ook op frisdranken!

Tip van Weissman: Een werkstuk over Conditie!
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bron

Bovenal! Blijf gedisciplineerd! Zet jezelf over mogelijke smoesjes heen en houd dat lichaam lekker in beweging! Hoewel het puur fysieke en mentale krachten opslokt, zou het ook handig te zijn om je goed voor te bereiden op hetgeen wat komen gaat, lezen dus! Het voorkomt nare blessures en tijdverspilling!
pi_147262608
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 20:24 schreef Saninl het volgende:
Fitness-Fokkers,

Sinds een maand of drie probeer ik twee keer per week naar de sportschool te gaan. Nooit eerder ben ik naar een sportschool geweest en heb dus zelf maar een beetje wat gekozen qua oefeningen :P

Onderstaande oefeningen doe ik nu elke keer dat ik naar de sportschool ga:

Crosstrainer 10min
Plank 3x 1min
(Side) plank 15-15-15 5x plank rechterkant, plank midden en dan plank linkerkant
Chest press 15x 25kg, 15x 30kg (x2)
Leg extension 15x 25kg, 15x 30kg (x2)
Hand dumbbells 15x 6kg (x3) gewichten naar borst brengen, links-rechts na elkaar
Hand dumbbells 10x 6kg (x2) naar de zijkant omhoog met gestrekte armen
Hand dumbbells 10x 6kg (x2) naar de voorkant omhoog met gestrekte armen
Lat pulldown 15x 30kg (x3)
Soms als afkoeling 5' redelijk intensief roeien.

En vooral als ik dat heb gedaan zeer voldaan douchen :P

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Iemand tips oid voor mij? :)
wat wil je bereiken?
't logo goudgeel, oppervlag in kersenrood; symbool van de strijd tegen een systeem dat je hersens doodt.
pi_147332595
Terug van weggeweest hier. :) Heb hier een paar maanden geleden wel eens wat gepost toen ik net met fitness begon en nog ziek was.

Inmiddels ben ik niet meer ziek. Ik had een neurologische ziekte waarvan maar 5% geneest en ik hoor nu bij die 5%! Paar weken geleden genezen verklaard door mijn arts. Superblij natuurlijk!!! :D

Ik sport nu iedere doordeweekse avond. Omdat het kan! En omdat ik het leuk vind natuurlijk. Ik doe nu eigenlijk alleen nog maar groepslessen, omdat ik dat op dit moment erg leuk vind: 2x per week bodypump, 2x per week RPM en 1x per week step.

Uiteraard zie ik vooruitgang. Het gaat niet zo snel als bij mensen die niet ziek waren, maar toch. Ik heb volgens mijn arts nu een betere conditie dan een gemiddelde vrouw van mijn leeftijd (ik bleek mijn VO2max verbeterd te hebben van 19 naar 37) en mijn biceps en triceps beginnen zichtbaar te worden. :) Ben ook flink afgevallen. Ik krijg voedingsadvies in de sportschool. Lekker bezig dus! :)

Oh ja en ik voel me uiteraard echt super! :D
  zaterdag 6 december 2014 @ 14:38:19 #4
58789 Snakey
-||||--------||||-
pi_147332743
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2014 14:29 schreef Mieshka het volgende:
Terug van weggeweest hier. :) Heb hier een paar maanden geleden wel eens wat gepost toen ik net met fitness begon en nog ziek was.

Inmiddels ben ik niet meer ziek. Ik had een neurologische ziekte waarvan maar 5% geneest en ik hoor nu bij die 5%! Paar weken geleden genezen verklaard door mijn arts. Superblij natuurlijk!!! :D

Ik sport nu iedere doordeweekse avond. Omdat het kan! En omdat ik het leuk vind natuurlijk. Ik doe nu eigenlijk alleen nog maar groepslessen, omdat ik dat op dit moment erg leuk vind: 2x per week bodypump, 2x per week RPM en 1x per week step.

Uiteraard zie ik vooruitgang. Het gaat niet zo snel als bij mensen die niet ziek waren, maar toch. Ik heb volgens mijn arts nu een betere conditie dan een gemiddelde vrouw van mijn leeftijd (ik bleek mijn VO2max verbeterd te hebben van 19 naar 37) en mijn biceps en triceps beginnen zichtbaar te worden. :) Ben ook flink afgevallen. Ik krijg voedingsadvies in de sportschool. Lekker bezig dus! :)

Oh ja en ik voel me uiteraard echt super! :D
Great. :)
pi_147332749
Gefeliciteerd
Together We Will Live Forever
SPT / [Kettlebell #2] Simple & Sinister
pi_147346563
Goed hoor ^O^

@Saninl: dat schema ziet er best goed uit, hoewel het op de lange termijn een beetje eenzijdig is. En als je vaak traint, zoals je zegt, wordt het op deze manier - met steeds dezelfde oefeningen - ook snel saai. Ik zou dus voor wat afwisseling zorgen. Ik denk dat je iets meer beenoefeningen (squats, lunges) kunt doen, en voor armen/borst/rug kun je talloze alternatieve oefeningen doen. Je kunt heel gemakkelijk variëren op het schema dat je nu hebt - kwestie van advies vragen op je sportschool, of zelf even googlen.

Zelf zit ik even met een klein dilemma: een man bij mij in de buurt heeft mij aangeboden om mee te trainen met hem en zijn personal trainer, gewoon omdat hij het leuk vindt (ik hoef er niet voor te betalen). Ze trainen vaak buiten met kettlebells (en anders binnen in de homegym van mijn buurman). Nou ja: prima.

Probleem is alleen dat zij allebei heel serieus met voeding bezig zijn. Ik heb al een compleet voedingsschema gekregen. Maar daar ga ik me echt niet aan houden :N Ik zie niks in eiwitrepen en shakes. Waarom zou ik eiwit niet in de vorm van natuurlijke (en lekkere) dingen kunnen eten? Nou ja: zij vinden van niet (het zijn nogal fanatieke types die precies willen uitrekenen hoeveel eiwit/vet/koolhydraat/etc. ze binnenkrijgen). En omdat het zo aardig is dat ik mee mag trainen, voel ik me een beetje bezwaard.

Wat zouden jullie doen: keihard liegen dat je enorm geniet van de eiwitrepen, of toch maar afhaken? (En hoe groot is de kans dat ik door de mand val als ik mijn eigen gang ga? :P )
pi_147348527
Zou gewoon meedoen maar aangeven dat ik mijn eigen dieet heb.
Together We Will Live Forever
SPT / [Kettlebell #2] Simple & Sinister
  zaterdag 6 december 2014 @ 23:52:31 #8
58789 Snakey
-||||--------||||-
pi_147349070
Neh, gewoon eerlijk zijn. Meetrainen prima, dieet heb je zelf. Zou geen probleem moeten zijn. En als ze wel zo opdringerig zijn; drop it like its hot.
pi_147374138
Oké, dank voor het advies: ik doe alleen de trainingen en dan zullen we nog wel eens zien hoe belangrijk die eiwitrepen en shakes zijn :Y)
pi_147507074
Ik doe nu al die groepslessen, erg leuk, maar het kriebelt bij mij om serieuzere krachttraining te doen. Ik kan in principe alle 5 de doordeweekse avonden sporten.

Ik las gisteren dat 5x5 Stronglifts een goed schema is om mee te beginnen. Geldt dit ook voor vrouwen? Of beter een ander schema?

Hoe kan ik het beste mijn conditie op peil houden? Kan ik er op een of andere manier RPM bij doen of wordt dat te zwaar? Bijv. ma. krachttraining, di. RPM, wo. krachttraining, do. RPM, vr. krachttraining? Of geen RPM als dit te zwaar is, maar wel een half uurtje cardio na de krachttraining?
  vrijdag 12 december 2014 @ 10:23:02 #11
332757 Dizorn
Herrieschopper.
pi_147507915
5x5 Stronglifts is een prima starters programma. het enige wat misschien lastig is als vrouw zijn de gewichten waarmee je opbouwt. Het idee is om elke training 2,5kg op je benchpress/overhead press te stoppen. Dat is een nogal groot verschil, zeker voor vrouwen. Als je van die mini-schijfjes hebt zodat je 1,25 kg in totaal erbij kan doen zou dat misschien wat beter zijn, dat zegt 'ie geloof ik ook zelf op zijn site. Met de zwaardere oefeningen (squat, deadlift) kan je wel prima 2,5kg erbij doen.

Alleen belangrijk dat je weet hoe je de oefeningen moet uitvoeren. Dus of erg goed inkijken/inlezen, of iemand vragen (met verstand) om met je mee te kijken als je bezig gaat.

Geen idee wat RPM precies inhoudt. Maar cardio op dagen dat je geen krachttraining doet kan prima.
WFPB!
pi_147508892
Top om te horen Mieshka :)
pi_147510056
quote:
14s.gif Op vrijdag 12 december 2014 10:23 schreef Dizorn het volgende:
Alleen belangrijk dat je weet hoe je de oefeningen moet uitvoeren. Dus of erg goed inkijken/inlezen, of iemand vragen (met verstand) om met je mee te kijken als je bezig gaat.
Ik ga vragen of een trainer in de sportschool me een keer wil begeleiden met de oefeningen. Verder ken ik niemand die dit zou kunnen. Ik kijk en lees wel veel hierover. Bij bodypump doe ik ook squats en benchpress en deadlift. Alleen dan niet met zwaar gewicht. Maar het is dus niet compleet nieuw.

quote:
14s.gif Op vrijdag 12 december 2014 10:23 schreef Dizorn het volgende:Geen idee wat RPM precies inhoudt. Maar cardio op dagen dat je geen krachttraining doet kan prima.
RPM is ongeveer hetzelfde als spinning, dus 45 min. hard fietsen in een klasje, wisselend tempo en wisselende weerstand.
pi_147511303
Wat ze bij het bodypompen doen heeft niet heel veel te maken met die lifts.

Zijn meer een soort varianten met halve ROM (of minder). Techniek wordt ook niet echt op gelet.
pi_147567461
Ik wil dus komende week beginnen met 5x5 Stronglifts. Heb er zin in! :)

Ik heb dus nog een hele weg te gaan, maar ben toch vast benieuwd hoe het nu werkt als ik dit een tijdje gedaan heb. Het lijkt mij dat ik op een gegeven moment toch mijn max ga bereiken van wat ik kan liften en/of dat ik op een gegeven moment eens variatie wil. Wat dan?

Houd ik dan wel dat schema aan, maar voeg ik wat oefeningen toe? Of kan ik tegen die tijd beter een heel ander schema gaan doen?
pi_147567711
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 december 2014 11:58 schreef Mieshka het volgende:

[..]

Ik ga vragen of een trainer in de sportschool me een keer wil begeleiden met de oefeningen.
Zou wel oppassen dat hij het niet afraadt omdat het slecht is voor je rug of omdat je als vrouw te gespierd wordt en je beter 4*15 apparaten kunt doen om te tonen.

Geen idee hoe de trainers in je gym zijn hoor, maar vaak is dat ongeveer de standaard.
  zondag 14 december 2014 @ 13:42:39 #17
241597 FunkyHomosapien
de macht, de mat.
pi_147567764
quote:
0s.gif Op zondag 14 december 2014 13:31 schreef Mieshka het volgende:
Ik wil dus komende week beginnen met 5x5 Stronglifts. Heb er zin in! :)

Ik heb dus nog een hele weg te gaan, maar ben toch vast benieuwd hoe het nu werkt als ik dit een tijdje gedaan heb. Het lijkt mij dat ik op een gegeven moment toch mijn max ga bereiken van wat ik kan liften en/of dat ik op een gegeven moment eens variatie wil. Wat dan?

Houd ik dan wel dat schema aan, maar voeg ik wat oefeningen toe? Of kan ik tegen die tijd beter een heel ander schema gaan doen?
zolang je nog progressie ziet kan je SL gewoon doen. wanneer je op een plateau komt dan kan je andere schema's gaan volgen zoals 5/3/1 of BBB bijvoorbeeld.

wanneer je voelt dat je nog energie overhebt, pak dan gewoon kleine assistance oefeningen erbij, zo blijft het interessant.

heel tof dat je het gaat doen trouwens, succes!
't logo goudgeel, oppervlag in kersenrood; symbool van de strijd tegen een systeem dat je hersens doodt.
pi_147569820
quote:
1s.gif Op zondag 14 december 2014 13:40 schreef Sapstengel het volgende:

[..]

Zou wel oppassen dat hij het niet afraadt omdat het slecht is voor je rug of omdat je als vrouw te gespierd wordt en je beter 4*15 apparaten kunt doen om te tonen.

Geen idee hoe de trainers in je gym zijn hoor, maar vaak is dat ongeveer de standaard.
Oh ja. Maar mijn besluit staat nu vast. Dus ze kunnen zeggen wat ze willen, ik ga Stronglifts doen. Met of zonder hun hulp/goedkeuring. Al kunnen ze het vast ook verbieden als ze zouden willen, maar lijkt me sterk dat ze zover willen gaan. :)
  zondag 14 december 2014 @ 15:14:53 #19
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_147570220
quote:
1s.gif Op zondag 14 december 2014 14:56 schreef Mieshka het volgende:

[..]

Oh ja. Maar mijn besluit staat nu vast. Dus ze kunnen zeggen wat ze willen, ik ga Stronglifts doen. Met of zonder hun hulp/goedkeuring. Al kunnen ze het vast ook verbieden als ze zouden willen, maar lijkt me sterk dat ze zover willen gaan. :)
Zo'n vaart zal het wel niet lopen, of je moet naar Planet Fitness gaan.
pi_147596272
Nee. Gewoon een kleine sportschool in mijn dorp met stadsrechten. :)
pi_147597305
quote:
1s.gif Op zondag 14 december 2014 13:40 schreef Sapstengel het volgende:

[..]

Zou wel oppassen dat hij het niet afraadt omdat het slecht is voor je rug of omdat je als vrouw te gespierd wordt en je beter 4*15 apparaten kunt doen om te tonen.

Geen idee hoe de trainers in je gym zijn hoor, maar vaak is dat ongeveer de standaard.
Echt? :o

Volgens mij is dat idee al heel lang achterhaald; tegenwoordig weet elke huisvrouw al dat zwaar trainen effectiever is, en dat je als vrouw NIET overmatig gespierd wordt, tenzij je supplementen slikt of een freak of nature bent. Het staat namelijk gewoon in de Libelle (die ik niet lees, maar ik gok erop dat dit inzicht daar ook is doorgedrongen).

Rugklachten is een ander verhaal; in dat geval is krachttrainen sowieso een slecht idee, tenzij je het onder goede professionele begeleiding doet, bij voorkeur van een fysiotherapeut.
  maandag 15 december 2014 @ 11:57:04 #22
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_147597337
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 11:55 schreef Nadine26 het volgende:
overmatig gespierd wordt, tenzij je supplementen slikt of een freak of nature bent. Het staat namelijk gewoon in de Libelle (die ik niet lees, maar ik gok erop dat dit inzicht daar ook is doorgedrongen).

Rugklachten is een ander verhaal; in dat geval is krachttraine
Ik weet niet in wat voor 'n supergym jij komt, maar de gemiddelde Achmea Health Club zitten de vrouwtjes nog gewoon 4x20 met 10 kg op de leg press en armfietsend GTST te kijken om af te sluiten met buikspierkwartier en een cappucino in de bar.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_147598535
quote:
14s.gif Op maandag 15 december 2014 11:57 schreef fathank het volgende:

[..]

Ik weet niet in wat voor 'n supergym jij komt, maar de gemiddelde Achmea Health Club zitten de vrouwtjes nog gewoon 4x20 met 10 kg op de leg press en armfietsend GTST te kijken om af te sluiten met buikspierkwartier en een cappucino in de bar.
_O- Dat wil ik dan wel eens zien; vooral die 'cappuccino in de bar' spreekt me aan :D

Nee, maar serieus: ik kom in een normale gym, wel groot en de begeleiding is echt goed, en natuurlijk zie je daar ook veel vrouwen die eindeloze uren op de crosstrainer staan, met een blik in de ogen alsof ze in slaap zijn gevallen - maar dat zijn volgens mij persoonlijke keuzes. Het is deels gemakzucht, deels angst voor iets 'nieuws' en deels eigenwijsheid: 'Ja, zo deden ze het tien jaar geleden op de sportschool bij ons in Drenthe ook, dus ik laat me niet gek maken'. Jammer. Maar niemand adviseert mensen om dat te doen, tenminste: niet bij mij in de sportschool :)

Met alle (vrij toegankelijke) informatie die je tegenwoordig hebt, vooral via internet, moet je echt wel een plaat voor je kop hebben om dit soort basiskennis niet mee te krijgen :Y
  maandag 15 december 2014 @ 12:54:01 #24
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_147598589
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 12:51 schreef Nadine26 het volgende:

[..]

_O- Dat wil ik dan wel eens zien; vooral die 'cappuccino in de bar' spreekt me aan :D

Nee, maar serieus: ik kom in een normale gym, wel groot en de begeleiding is echt goed, en natuurlijk zie je daar ook veel vrouwen die eindeloze uren op de crosstrainer staan, met een blik in de ogen alsof ze in slaap zijn gevallen - maar dat zijn volgens mij persoonlijke keuzes. Het is deels gemakzucht, deels angst voor iets 'nieuws' en deels eigenwijsheid: 'Ja, zo deden ze het tien jaar geleden op de sportschool bij ons in Drenthe ook, dus ik laat me niet gek maken'. Jammer. Maar niemand adviseert mensen om dat te doen, tenminste: niet bij mij in de sportschool :)

Met alle (vrij toegankelijke) informatie die je tegenwoordig hebt, vooral via internet, moet je echt wel een plaat voor je kop hebben om dit soort basiskennis niet mee te krijgen :Y
Je hebt een te hoge pet op van de gemiddelde mens. Die lezen alleen "in 6 weken bikiniproof" in de Viva en "In 10 weken een sixpack" in de Mens Health. Kijk alleen hier in LIF alle topics die rond april/mei worden geopend :')
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
  maandag 15 december 2014 @ 12:59:26 #25
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_147598685
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 12:51 schreef Nadine26 het volgende:

[..]

_O- Dat wil ik dan wel eens zien; vooral die 'cappuccino in de bar' spreekt me aan :D

Nee, maar serieus: ik kom in een normale gym, wel groot en de begeleiding is echt goed, en natuurlijk zie je daar ook veel vrouwen die eindeloze uren op de crosstrainer staan, met een blik in de ogen alsof ze in slaap zijn gevallen - maar dat zijn volgens mij persoonlijke keuzes. Het is deels gemakzucht, deels angst voor iets 'nieuws' en deels eigenwijsheid: 'Ja, zo deden ze het tien jaar geleden op de sportschool bij ons in Drenthe ook, dus ik laat me niet gek maken'. Jammer. Maar niemand adviseert mensen om dat te doen, tenminste: niet bij mij in de sportschool :)

Met alle (vrij toegankelijke) informatie die je tegenwoordig hebt, vooral via internet, moet je echt wel een plaat voor je kop hebben om dit soort basiskennis niet mee te krijgen :Y
Ja, dat hebben de meesten ook. Dat instructeurs daarin meegaan, uit onkunde of andere motieven (een uur op de crosstrainer verkleint namelijk de kans op blessures - en dus klachten - enorm), helpt de zaak ook niet echt.

Serieus, ga eens kijken bij je gemiddelde budgetgym. 99% van de mensen doet maar wat.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')