abonnement Unibet Coolblue
pi_147338003
Waar heb je die opleiding gevolgd, Janneke?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_147338076
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2014 14:22 schreef MariaEtcetera het volgende:

[..]

Ik kom even binnenvallen maar BOH ik wil les van jou en ik wil net zo'n baan :D

Wat leuk!

Ik ben zelf aan het kijken naar mogelijkheden om les te geven aan een Hogeschool, maar ik heb geen educatieve MA gedaan en nogal ehh... 'diverse' opleiding/ervaring, qua branches :+

Ik lees dus wel weer gezellig mee hier :Y
Wat lief! :D

Mijn achtergrond in opleidingen is ook erg divers. Als je eenmaal bent gepromoveerd, doet het er veel minder toe wat je hebt gestudeerd. Heb je enig idee wat voor eisen er worden gesteld aan een hogeschooldocent?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zaterdag 6 december 2014 @ 19:03:26 #28
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_147338098
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2014 18:48 schreef la_perle_rouge het volgende:

[..]

[..]

Lieve hemel, en ik dacht dat het een zwaar overdreven verhaal was. Wat willen die opleidingen straks loslaten in het onderwijs? Onkritische robotachtige figuren zonder enige creativiteit en eigen inzicht?
Het heeft vooral te maken met de erg mondige leerlingen (en ouders). Bij beoordelingsmomenten moet altijd duidelijk zijn wat je op welke manier beoordeelt. Als er discussie mogelijk is, kunnen er mensen zijn die daarvan gebruik maken om een beter punt te scoren. Bijvoorbeeld door tot in de rechtbank vol te houden dat hun werk voldoet aan een onduidelijk geformuleerd criterium.

Sommige leraren reageren daarop door een heel expliciet antwoordmodel te maken en daar stijf aan vast te houden, hoe goed of slecht het werk eigenlijk ook is.
pi_147338352
(Op een of andere manier lukte het me niet hier het onderstaande citaat te copy-pasten.)

[ Bericht 40% gewijzigd door Claudia_x op 06-12-2014 19:19:37 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_147338522
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2014 19:03 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

Sommige leraren reageren daarop door een heel expliciet antwoordmodel te maken en daar stijf aan vast te houden, hoe goed of slecht het werk eigenlijk ook is.
Dat heeft volgens mij vooral te maken met de accreditatiecommissie. Dat staat in het stuk zelf ook:

"Na amper drie weken valt het a-woord voor het eerst: accreditatiecommissie. Onze docent Professioneel Leiderschap (dat is een vak, ja) begint er als eerste over. Twee jaar geleden is de opleiding bezocht, beoordeeld en te licht bevonden. Iedereen in paniek, want de opleiding moest de deuren sluiten. Tenzij er een vuistdik verbeterplan zou komen, natuurlijk. De oplossing: de opleiding veranderde halsoverkop haar naam en logo, en begon met een frisse start. Die frisse start bestond vooral uit een dikke tentamenhandleiding vol met tabellen en ‘rubricks’: beoordelingsformulieren die zo in criteria en vage omschrijvingen zijn uitgesplitst dat ze, ironisch genoeg, totaal onbruikbaar zijn."

Ik vind die helderheid in beoordelingscriteria overigens op zich een goede zaak. Ik had de indruk dat in het artikel vooral slechte formulieren werden beschreven. Ik trek bijvoorbeeld ook punten af voor het overschrijden van een woordlimiet, maar die overschrijding kan nooit het verschil betekenen tussen een 8,5 en een 3.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_147339621
Maar ik had ook de indruk dat docenten aan de opleiding zich er met die rubricks gemakkelijk vanaf maakten: het moet ook in die volgorde, anders wordt het geen voldoende.
In plaats van dan nog inhoudelijk te kijken en kritisch te lezen of een werkstuk goed is, vinken ze -in volgorde- af wat ze wel of niet tegenkomen, waarbij ze dus zelfs nog te lui zijn om de moeite te doen te herkennen dat alles er wel in staat.

Ik laat mijn wiskunde A-leerlingen ook heel duidelijk van te voren weten wat er in hun werkstukken moet staan (grafieken, tabellen met verklaringen) en dat er ook aftrek is voor slecht taalgebruik , spelfouten en onlogische indelingen (hoofdstuktitel onder aan een pagina). Iedere leerling heeft een Excelscheet, met daarin de opbouw van het cijfer, en ik wijs ze er ook op die lijst te checken voor ze onderdelen inleveren. Op die manier kan ik het uiteindelijk gegeven cijfer onderbouwen en weten ze dat het geen natte-vingerwerk is en ook niet van mijn humeur afhangt.
Dus ik ben het 100 % met je eens dat helderheid in beoordelingscriteria een goede zaak zijn (ik wil zelfs nog wel een stapje verder gaan: onmisbaar).
Maar een overzicht van beoordelingscriteria is geen mal waarin de leerlingen hun uiteindelijke werk moeten gieten. Zo heb ik wel eens een werkstuk een lager cijfer gegeven omdat de erin opgenomen grafieken totaal niet klopten met het verhaal, als ik zo zou handelen als ik uit "vrij Nederland" begrepen heb, zou ik moeten vaststellen dat er een grafiek is, en dat er aan die eis voldaan is. 8)7
Ja, toedeledokie.

Een leerling had in een toets een keer opgeschreven 250/500 = 0,5, ik had daar -automatisch- een krulletje bijgezet, maar geen punten gegeven. Het sloeg op geen enkel element van de vraag, hij was het spoor echt volledig bijster. Kwam hij bij het toetsbespreken om een extra punt vragen :') want dat was toch goed. Mijn antwoord: "Je kan ook wel ergens willekeurig 1 + 1 = 2 in je toets zetten, dat is ook goed, maar daar ga ik ook geen punten voor geven, het moet natruurlijk wel ergens op slaan!"
pi_147340801
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2014 19:15 schreef Claudia_x het volgende:
Ik trek bijvoorbeeld ook punten af voor het overschrijden van een woordlimiet, maar die overschrijding kan nooit het verschil betekenen tussen een 8,5 en een 3.
Er worden juist geen punten afgetrokken voor het overschrijden van een woordlimiet. Ook ik kon onmogelijk aan de opdracht voldoen (lees: de rubric afwerken) én mij aan het aantal woorden houden. Toen ik in de herkansing die woordlimiet vergat, ging het prima. Al had ik ook het idee dat er onredelijke verschillen zaten in de beoordeling van eerste en tweede kansen, in de zin van 4 cijferpunten voor naar mijn gevoel kleine aanpassingen.

Maar goed, ik deed mijn lerarenopleiding in Nijmegen, en de opmerking aan het eind van het artikel dat die universitaire lerarenopleiding dit jaar zelfs het slechtst scorende masterprogramma van heel Nederland is, zegt wellicht ook al wat.
  zaterdag 6 december 2014 @ 21:33:54 #33
231895 MariaEtcetera
President Vanellope
pi_147343499
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2014 19:02 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Wat lief! :D

Mijn achtergrond in opleidingen is ook erg divers. Als je eenmaal bent gepromoveerd, doet het er veel minder toe wat je hebt gestudeerd. Heb je enig idee wat voor eisen er worden gesteld aan een hogeschooldocent?
Ja ik dacht laat ik de innerlijke jubel eens uiten ipv alleen denken :D

Hmm promotie zit er niet echt in denk ik, de fondsen voor mijn studierichting zijn vrijwel non-existent en ik heb nu 3 jaar werkervaring in een ander veld, maar daar heb ik geen opleiding in :+

Ik zie wel mogelijkheden hier en daar (HBO) op basis van mijn werkervaring en studies, maar ik denk dat ze veelal wel liever iemand hebben met op z'n minst een didactische aantekening of ervaring als lecturer. Desalnietteplus probeer ik wel gewoon te solliciteren als ik iets leuks zie :Y

Wie niet waagt... :+
"Dijenkletserextravaganza!" - V1z
pi_147343707
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2014 21:33 schreef MariaEtcetera het volgende:

[..]

Ja ik dacht laat ik de innerlijke jubel eens uiten ipv alleen denken :D

Hmm promotie zit er niet echt in denk ik, de fondsen voor mijn studierichting zijn vrijwel non-existent en ik heb nu 3 jaar werkervaring in een ander veld, maar daar heb ik geen opleiding in :+

Ik zie wel mogelijkheden hier en daar (HBO) op basis van mijn werkervaring en studies, maar ik denk dat ze veelal wel liever iemand hebben met op z'n minst een didactische aantekening of ervaring als lecturer. Desalnietteplus probeer ik wel gewoon te solliciteren als ik iets leuks zie :Y

Wie niet waagt... :+
Het gros van mijn collega's is begonnen zonder een didactische aantekening en heeft van school zelf een opleiding/cursus aangeboden gekregen. Ikzelf ook :Y
pi_147343717
Jij zou echt zo'n toffe docent zijn, Maria O+
pi_147344335
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2014 21:39 schreef Cocotrimonium het volgende:

[..]

Het gros van mijn collega's is begonnen zonder een didactische aantekening en heeft van school zelf een opleiding/cursus aangeboden gekregen. Ikzelf ook :Y
Dit inderdaad. Er is ook niet echt een losse opleiding voor hbo-docenten, dus het kan bijna niet anders.
  zaterdag 6 december 2014 @ 22:02:28 #37
231895 MariaEtcetera
President Vanellope
pi_147344700
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2014 21:39 schreef Cocotrimonium het volgende:

[..]

Het gros van mijn collega's is begonnen zonder een didactische aantekening en heeft van school zelf een opleiding/cursus aangeboden gekregen. Ikzelf ook :Y
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 december 2014 21:53 schreef Bleie het volgende:

[..]

Dit inderdaad. Er is ook niet echt een losse opleiding voor hbo-docenten, dus het kan bijna niet anders.
Het moet ook zeker kunnen! :Y Ik hou mijn ogen open voor toffe vacatures op redelijke reisafstand :D Wie weet he. Op een of andere manier kom ik er toch regelmatig mentaal bij terug, dat lesgeven.

quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2014 21:39 schreef Cocotrimonium het volgende:
Jij zou echt zo'n toffe docent zijn, Maria O+
En O+ ! Als ik ooit de mogelijkheid heb om dat uit te vinden hoop ik dat je gelijk krijgt :D
"Dijenkletserextravaganza!" - V1z
pi_147367701
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 19:32 schreef Claudia_x het volgende:
Deze week staat er een vernietigend opiniestuk in Vrij Nederland over de lerarenopleiding: De lerarenopleiding rammelt aan alle kanten.

Goed stuk, hoor, alleen erger ik me er vreselijk aan dat veel mensen nauwelijks een benul ervan lijken te hebben hoeveel uitstekend pedagogisch onderzoek er is.
Interessant, heb het artikel even gekocht via Blendle.
pi_147369336
Ik heb het artikel gelezen en toegegeven: ik herken er niet zo heel veel in. Zelf volg ik een postdoctorale lerarenopleiding in Tilburg en we werken niet met 'rubrics' of iets dergelijks, wel met de competenties die zijn opgesteld door de ICL. Ook de complete chaos qua administratie en gekte rond de accreditatie herken ik niet zo. Mijn gok is dat de kleinschaligheid Tilburg wel goed doet.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 07-12-2014 20:50:10 ]
  zondag 7 december 2014 @ 20:42:43 #40
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_147370797
Ik vind die rubrics wel fijn eigenlijk. De HU werkt er wel mee. Het is meteen heel duidelijk wat er van je verwacht wordt en wat je moet doen. Verder is het wel een grote bende. Didactisch gezien zijn zeker niet alle docenten even sterk, versnellen is echt compleet onmogelijk terwijl er zo mee wordt gepronkt, gerust een maand wachten op resultaten en binnen 3 weken al moeten inschrijven voor en her. Intranet werkt vaker niet dan wel etc.

Toch vind ik het wel een boeiende opleiding tot nu toe.
pi_147371207
quote:
2s.gif Op zondag 7 december 2014 20:02 schreef Friek_ het volgende:
Ik heb het artikel gelezen en toegegeven: ik herken er niet zo heel veel van. Zelf volg ik een lerarenopleiding in Tilburg en we werken niet met 'rubrics' of iets dergelijks, wel met de competenties die zijn opgesteld door de ICL. Ook de complete chaos qua administratie en gekte rond de accreditatie herken ik niet zo. Mijn gok is dat de kleinschaligheid Tilburg wel goed doet.
Ik heb ook in Tilburg gezeten, bij meetkunde (een opdracht met Cabri) werd toch echt met rubrics gewerkt.

Wij moesten een lijst met gelezen artikelen + commentaar inleveren; om beoordeling hiervan moest je smeken, daarmee liep de docent meer dan een half jaar achter.

We kregen een college met reclame over de tweede fase en het studiehuis, afwijkende en kritische menigen werden neegesabeld.

Nee, zo ideaal was Tilburg toen niet.
pi_147374198
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 20:53 schreef la_perle_rouge het volgende:

[..]

Ik heb ook in Tilburg gezeten, bij meetkunde (een opdracht met Cabri) werd toch echt met rubrics gewerkt.

Wij moesten een lijst met gelezen artikelen + commentaar inleveren; om beoordeling hiervan moest je smeken, daarmee liep de docent meer dan een half jaar achter.

We kregen een college met reclame over de tweede fase en het studiehuis, afwijkende en kritische menigen werden neegesabeld.

Nee, zo ideaal was Tilburg toen niet.
Ze moeten dan toch die opleiding inmiddels wat hebben aangepast, want de rubrics zijn niet meer. Meetkunde gold sowieso niet voor mij verder (Cabri trouwens ook niet, gok dat dit meer wiskunde-specifieke zaken zijn). Het eerste half jaar is een flink vak Algemene Didactiek, Vakdidactiek, Didactiek Integratie en je oriëntatiestage. Maar qua administratie is het prima op orde - ik krijg gewoon op tijd cijfers binnen. Ook het reclamepraatje over het studiehuis en Tweede Fase.. nooit gehad?

Ook heb ik vorig jaar meegedaan aan een visitatie toen de visitatiecommissie langskwam en dat was geen grote stressfactor of iets dergelijks. Het enige waar zaken mis mee zijn, heeft meer te maken met de inhoud van de opleiding zelf (veel reflectieverslagen, oneindig veel opdrachten, tergende intervisie-sessies, opleiders die een lager denkniveau hebben dan hun studenten, bedenkelijk niveau van bijeenkomsten en bepaalde colleges, 'onderzoek' waar nul begeleiding voor is). Maar met de organisatie daaromheen is niet zoveel mis.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 08-12-2014 11:31:52 ]
pi_147375562
De Sander Bax die op het einde van het artikel wordt genoemd spreek ik wel eens, trouwens. Prima gozer.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 07-12-2014 22:28:07 ]
pi_147380478
Ik ben ook helemaal niet tegen rubrics, mits goed gebruikt.
Kwak
pi_147392832
Tot nu toe lees ik (leraar Nederlands en student aan de masteropleiding Nederlands van HU) dit topic alleen mee, maar ik heb me dusdanig geërgerd aan het VN-artikel van Aafke Romeijn dat ik nu echt even moet reageren :-).

Ik vind het nogal wat dat je op basis jouw ervaringen met één lerarenopleiding algemene uitspraken als "de lerarenopleidingen [...] zijn op sterven na dood" durft te doen. Ik lees het artikel vooral als een persoonlijke afrekening met haar kwelgeesten, waarbij enig effectbejag Aafke ook niet vreemd is. Jammer dat elke nuance ontbreekt, want ze heeft hier en daar heus wel een punt.
pi_147400078
Nou Niemandindestad, wat ben je toch genuanceerd en ruimdenkend voor een HU'er. Dat je toch even haar zo terecht wijst, op haar generalisering. Jij bent zó'n kritisch denker.

;(

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 08-12-2014 19:19:23 ]
pi_147400352
quote:
1s.gif Op maandag 8 december 2014 19:18 schreef Friek_ het volgende:
Nou Niemandindestad, wat ben je toch genuanceerd en ruimdenkend voor een HU'er. Dat je toch even haar zo terecht wijst, op haar generalisering. Jij bent zó'n kritisch denker.

;(
Je hebt gelijk, mijn reactie is misschien ook wat ongenuanceerd. Ik had beter even kunnen wachten tot mijn ergernis bedaard was. Maar ik blijf het wel een gemiste kans vinden, want er wordt met zo'n artikel wel een behoorlijk negatief beeld over de lerarenopleidingen neergezet. Ik vraag me af of dat terecht is. Ik herken mijn opleiding er in ieder geval totaal niet in (zowel bachelor als master).

Maar goed, genoeg gezuurpruimd van mijn kant, ik heb ook een vraag: in januari doet onze school (en dus ook onze sectie) mee aan de Leermiddelen Challenge (http://www.kennisnet.nl/diensten/leermiddelen-challenge/). Dit in het kader van aflopend contract boekenleverancier en geleidelijke overstap naar digitale leermiddelen.

Heeft iemand van jullie daar ervaring mee?

[ Bericht 11% gewijzigd door Niemandindestad op 08-12-2014 20:22:48 ]
pi_147643073
Ik val hier ook weer eens binnen :W

Even een vraag: Na de kerstvakantie begin ik weer met lesgeven na m'n zwangerschaps- en bevallingsverlof van een half jaar. Ik ga zes klassen overnemen, voornamelijk bovenbouw. Ik vind het best spannend merk ik, want ze hebben nu toch een band opgebouwd met mijn vervangster en de 'regels' van de klas - sociaal gezien - zijn natuurlijk al bepaald zonder dat ik daar bij was.

Daarbij val ik er op een vreemd moment in: de eerste twee weken die ik draai zijn de laatste twee weken voor de toetsweek, dus ik kan het me ook niet echt veroorloven om rustig aan te beginnen. Er moet nog best wat stof verwerkt worden om ze goed voor te bereiden.

Heeft iemand hier ervaring mee? Dingen die aan- of af te raden zijn?

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 16-12-2014 17:38:32 ]
pi_147661568
Eerste les gebruiken om het contact te leggen, aangeven wat er nog moet gebeuren voor de toetsweek, indexeren of er nog problemen zijn met al behandelde stof.
Na de toetsweek nog een moment inbouwen om contact te versterken.

Concreter dan dit gaat het op dit tijdstip nog niet worden ben ik bang :')


Ik heb gisteren te horen gekregen dat ik een vaste aanstelling krijg, dus mijn week kan niet meer stuk.:D
Rich Hall:Everybody says that the wheel is the greatest invention ever but i think it was the 2nd wheel.... have you ever seen a guy on a unicycle, what an asshole." _O_
pi_147662378
Ja, dat was mijn plan ook. Ik baal alleen een beetje, mijn vervangster is zó vaag met aangeven wat ze al heeft gedaan. En er is geen moment meer dat ik ook echt naar school kan zonder baby, dus het moet allemaal over de mail. Ze stuurt me nu de 'overdracht', maar dat zijn alleen de studiewijzers. Die kan ik zelf ook wel vinden op de ELO :') ik wil gewoon weten waar ze precies is gebleven, wat de klas moeilijk vond, of er bijzonderheden zijn. Dingen die ik haar ook heb gevraagd over de mail, maar die blijkbaar te veel moeite zijn om even uit te schrijven -O- .
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')