abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 31 oktober 2002 @ 20:32:26 #1
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_6560659
of is het ge-e-maild ( ) Vandale werkt niet en ik ben mijn woordenboek kwijt, maar ik heb moest dit woord laatst gebruiken in een brief en ik schreef automatisch geëmaild, maar er stond me iets bij dat dat één van die veranderde woorden was in de nieuwe stupide spellingsregels, of vergis ik me
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  donderdag 31 oktober 2002 @ 20:39:28 #2
12499 Hooghoudt
Spassig und überraschend
pi_6560806
Streepjes heb je bij woorden, trema's bij dingen als ge-. En de L zit ook niet in het Kofschip, dus ik meen dat je het daar correct gespeld hebt.
Nicht ärgern, nur wundern!
pi_6560827
is t niet gewoon gemaild

het ww is mailen dus t vd gemaild
je kan ook gewoon zeggen een e-mail gestuurd

eten!!!
pi_6560871
*Word opstart*

Geemaild fout
Ge-emaild fout
Geëmaild fout
Gemaild Goed

donderdag 31 oktober 2002 @ 20:44:09 #5
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_6560930
quote:
Op donderdag 31 oktober 2002 20:41 schreef DJKoster het volgende:
*Word opstart*

Geemaild fout
Ge-emaild fout
Geëmaild fout
Gemaild Goed

die spellingchecker van word heeft van het groene boekje nooit gehoord
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_6560986
Ik ga ervan uit dat ie goed werkt..
pi_6560988
quote:
Op donderdag 31 oktober 2002 20:44 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

die spellingchecker van word heeft van het groene boekje nooit gehoord, daar staan heel veel fouten in.

maar is t niet zo datr je tijdens t mailen een e-mail verstuurd? als je dus een e-mail verstuurd hebt is heb je dat gemaild en niet geemaild of iets in die richting
eten!!!
pi_6561026
quote:
Op donderdag 31 oktober 2002 20:44 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

die spellingchecker van word heeft van het groene boekje nooit gehoord

donderdag 31 oktober 2002 @ 20:49:09 #9
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_6561037
quote:
Op donderdag 31 oktober 2002 20:46 schreef janatwork het volgende:

[..]

maar is t niet zo datr je tijdens t mailen een e-mail verstuurd? als je dus een e-mail verstuurd hebt is heb je dat gemaild en niet geemaild of iets in die richting

e-mailen is toch ook een werkwoord..
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_6561048
ge-emaild

Is officiële spelling.

'Ee, ah wor 'ungry-loike!
  donderdag 31 oktober 2002 @ 20:49:47 #11
33160 akkien
nemo in amore videt
pi_6561055
het is gemaild denk ik toch wel, en anders is het een email gestuurd.
Maar als je dan toch perse iets wilt met het werkwoord emailen dan is het denk ik: ge-e-maild
imagination is more important than knowledge
  donderdag 31 oktober 2002 @ 20:52:36 #12
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_6561129
door dat streepje? email kan je ook aan elkaar schrijven en dan lijkt de logische vervoeging met een trema, dus geëmaild, dat ziet er ook veel Nederlandser uit, ik vind ge-e-maild er wel erg turbotaal-achtig uitzien..

maar niemand met een woordenboek die het zeker weet dus.

[Dit bericht is gewijzigd door BloodhoundFromHell op 31-10-2002 21:00]

(__/)
(='.'=)
(")_(")
  donderdag 31 oktober 2002 @ 20:57:46 #13
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_6561245
quote:
Op donderdag 31 oktober 2002 20:49 schreef qyn het volgende:
ge-emaild

Is officiële spelling.

weet je dat zeker? dit is nog onlogischer namelijk. Het is volgens mij of: email, geëmaild, OF e-mail , ge-e-maild. ge-emaild, lijkt me helemaal niks. (al weet ik het dus niet zeker)
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  donderdag 31 oktober 2002 @ 20:57:55 #14
33160 akkien
nemo in amore videt
pi_6561247
volgens mij is een e-mail het echte woord en is email fout. Bovendien is e-mail helemaal geen Nederlands woord, en dat is het probleem een beetje.
Want als je er een trema van maakt dan wordt het volgens mij te veel emailleren (en das weer iets heel anders).

*maar zoekt ff in Nederlands boek*

pi_6561255
quote:
Op donderdag 31 oktober 2002 20:32 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
of is het ge-e-maild ( ) Vandale werkt niet en ik ben mijn woordenboek kwijt, maar ik heb moest dit woord laatst gebruiken in een brief en ik schreef automatisch geëmaild, maar er stond me iets bij dat dat één van die veranderde woorden was in de nieuwe stupide spellingsregels, of vergis ik me
Ik zou gaan voor: geë-maild, hoe krom 't er ook uitziet. Het is tenslotte e-mail, dus 't werkwoord is e-mailen.

Gemaild mag ook, omdat in het NL spraakgebruik het inmiddels gebruikelijk is emailen en mailen als synonieme werkwoorden te gebruiken.

donderdag 31 oktober 2002 @ 21:00:40 #16
33160 akkien
nemo in amore videt
pi_6561320
het staat zelfs in mn NEderlands boek:
ik had gelijk

e-mailen e-mail e-mailt e-mailde ge-e-maild

Komt omdat het een Engels bastaardwoord is

donderdag 31 oktober 2002 @ 21:00:52 #17
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_6561326
quote:
Op donderdag 31 oktober 2002 20:58 schreef Makkinen het volgende:

[..]

Ik zou gaan voor: geë-maild, hoe krom 't er ook uitziet. Het is tenslotte e-mail, dus 't werkwoord is e-mailen.

Gemaild mag ook, omdat in het NL spraakgebruik het inmiddels gebruikelijk is emailen en mailen als synonieme werkwoorden te gebruiken.

een trema én een streepje lijkt me zeker niet juist.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  donderdag 31 oktober 2002 @ 21:01:49 #18
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_6561350
quote:
Op donderdag 31 oktober 2002 21:00 schreef akkien het volgende:
ik had gelijk

ah oke, dan zal dat wel juist zijn... ik had al zo'n vermoeden, typisch zo'n nieuwe spelling woord.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_6565122
volgens mij zat deze in het grote dictee van vorig jaar ... in ieder geval hebben we het toen met Nederlands behandeld, en ook tijdens mijn studie (nederlands) is het alweer teruggekomen ...

geë-maild En dat het uit het engels komt maakt niet uit, want woorden zetten zich naar onze syntactische regels ...

pi_6570435
quote:
Op donderdag 31 oktober 2002 21:00 schreef akkien het volgende:
ik had gelijk

Hmz? Mijn driedelige Van Dale (de nieuwste) zegt: e-mailen, e-mailde, geë-maild. Ik zou gaan voor: per elektronische post bericht.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_6570469
Gemaild toch? (zonder 'e', aangezien 'snail mail' in het Nederlands al 'gepost' heet...)
"sja, als je ZO ongeduldig bent houdt 't een beetje op natuurlijk..." - post van 'Danny' die waarschijnlijk zelf ook vaak na ruim 2 maanden pas antwoord krijgt.
  vrijdag 1 november 2002 @ 14:23:00 #22
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_6570501
quote:
Op donderdag 31 oktober 2002 21:01 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

ah oke, dan zal dat wel juist zijn... ik had al zo'n vermoeden, typisch zo'n nieuwe spelling woord.

Dat heeft niks met oude of nieuwe spelling te maken. Dat is gewoon een nieuw woord.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_6570672
quote:
Op vrijdag 1 november 2002 14:21 schreef ED2 het volgende:
Gemaild toch? (zonder 'e', aangezien 'snail mail' in het Nederlands al 'gepost' heet...)
Vertrouw je mijn Van Dale niet?
pi_6570764
quote:
Op vrijdag 1 november 2002 14:31 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Vertrouw je mijn Van Dale niet?

Nee. Net alsof de van Dale weet hoe de spelling is op het dagelijks veranderende internet... (Dus eigenlijk kun je gewoon zelf wat bedenken )
"sja, als je ZO ongeduldig bent houdt 't een beetje op natuurlijk..." - post van 'Danny' die waarschijnlijk zelf ook vaak na ruim 2 maanden pas antwoord krijgt.
pi_6570808
quote:
Op vrijdag 1 november 2002 14:37 schreef ED2 het volgende:

Nee. Net alsof de van Dale weet hoe de spelling is op het dagelijks veranderende internet...

Het is helemaal niet relevant hoe de "dagelijkse" spelling is op het "veranderende internet". De Van Dale beschrijft en schrijft voor. Waar denk je dat topicopener naar vraagt?
pi_6570862
quote:
Op vrijdag 1 november 2002 14:39 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Het is helemaal niet relevant hoe de "dagelijkse" spelling is op het "veranderende internet". De Van Dale beschrijft en schrijft voor. Waar denk je dat topicopener naar vraagt?

Hoe je 'ge e maild' schrijft. En aangezien ik van mening ben dat de van Dale daar niets over te zeggen heeft, zeg ik dat je dat maar lekker zelf moet uitmaken. De van Dale vind ook dat het kwantummechanica is, maar dat staat toch ook voor geen meter. Alleen omdat een of andere wacko het wel leuk vond gaan wij het zo doen. Men zou er beter aan doen eens op het gebruik van zinsconstructies te letten.
pi_6571055
quote:
Op vrijdag 1 november 2002 14:42 schreef ED2 het volgende:

Hoe je 'ge e maild' schrijft.

Volgens...?
quote:
Men zou er beter aan doen eens op het gebruik van zinsconstructies te letten.
Mee eens. Dat neemt echter niet weg dat spelfouten knullig staan. Ook woordkeuze is overigens van groot belang. En wat te denken van samenhang?
pi_6571153
quote:
Op vrijdag 1 november 2002 14:53 schreef Claudia_x het volgende:
Dat neemt echter niet weg dat spelfouten knullig staan.
Ach vanuit technisch oogpunt weten de meeste mensen toch niet waar ze over schrijven, dus dan is de spelling misschien mooi maar krijg je toch niet uitgelegd dat HTML-malis 'not done' zijn. (Als voorbeeld ) (Eigenlijk 'moet' je ook gewoon engelse termen gebruiken, dan is het tenminste eenduidig.)

Verder heb je gelijk natuurlijk.

- ja ik ben een nerd -

pi_6571236
geë-maild, was bij het Nationale Dictee ook zo.
It is much easier to be critical than to be correct.
pi_6571407
quote:
Op vrijdag 1 november 2002 14:58 schreef ED2 het volgende:

Ach vanuit technisch oogpunt weten de meeste mensen toch niet waar ze over schrijven

Juist vanuit technisch oogpunt is dat kwalijk.
quote:
(Eigenlijk 'moet' je ook gewoon engelse termen gebruiken, dan is het tenminste eenduidig.)
Ik ga wat dit betreft voor een pragmatische houding: voldoet een Nederlandse term, dan gebruik ik deze; voldoet deze niet, dan gebruik ik een Engelse.
pi_6571463
quote:
Op vrijdag 1 november 2002 15:12 schreef Claudia_x het volgende:
Ik ga wat dit betreft voor een pragmatische houding: voldoet een Nederlandse term, dan gebruik ik deze; voldoet deze niet, dan gebruik ik een Engelse.
Dus jij zegt zeker ook 'map' in plaats van directory. Terwijl map alweer de vertaling is van het door Microsoft gebruikte 'folder'. Offtopic, ik weet het, maar gewoon om maar aan te geven dat je door de bomen het bos soms niet meer ziet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')