abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_146846038
Ik heb een koop-appartement op het oog op de derde en (bovenste) vierde verdieping. Nu heb ik meer info aangevraagd bij de makelaar en kom ik erachter dat de bovenste verdieping niet echt mijn eigendom zou worden maar dat ik er "gebruiksrecht" heb. Het is een zolderverdieping die alleen vanuit mijn appartement bereikbaar is met een eigen trap, dus het is wel "exclusief" gebruiksrecht. Op de bovenste verdieping zit de badkamer en slaapkamer.

Hoe gebruikelijk is dit? Waarom alleen gebruiksrecht en niet eigendom? Wat betekent het juridisch, wat is het verschil precies tussen eigendom en gebruiksrecht? Kan een gebruiksrecht ingetrokken worden, dus bijvoorbeeld dat de VvE opeens met meerderheid kan besluiten dat dit weer gemeenschappelijke ruimte wordt?
pi_146846942
Dat zal helemaal afhangen van hoe dit gebruiksrecht wordt vastgelegd in de koop/gebruik-overeenkomst.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_146847504
Als je een appartement koopt, heb je nooit eigendom.
Lees hier en hier even, dan ben je helemaal op de hoogte :)
pi_146847966
Als je nooit eigendom hebt bij een appartement waarom wordt er dan wel expliciet genoemd dat het om gebruiksrecht van de zolderverdieping gaat? Ik heb een kopie van een document uit 2005 waar alle leden van de vve toestemming moeten geven om het huis incl de zolderverdieping te verkopen; maar in 2014 moest deze toestemming opnieuw gegeven worden, zo blijkt uit de agenda van de vve vergadering...

De splitsingsakte (uit 1970) heb ik ook, daar staat eea in over de gemeenschappelijke ruimtes zoals het trappenhuis. Maar over een zolderverdieping wordt in de hele acte met geen woord gerept. Daar heeft "mijn" appartement slechts 1 etage. Terwijl de zolder er niet pas later is bijgebouwd, die zat er altijd al. Dus dat vind ik ook wat vreemd.
pi_146852255
Nogmaals: Bij een appartement heb je nooit eigendom, maar altijd exclusief gebruiksrecht van de ruimten die bij het appartement horen en gedeeld gebruiksrecht van de gemeenschappelijke ruimten in het gebouw.

De VVE is de eigenaar van het hele gebouw.

Er is dus geen enkele Nederlander in het bezit van een appartement.
pi_146854776
quote:
0s.gif
Op donderdag 20 november 2014 20:52 schreef Ivo1985 het volgende:
Nogmaals: Bij een appartement heb je nooit eigendom, maar altijd exclusief gebruiksrecht van de ruimten die bij het appartement horen en gedeeld gebruiksrecht van de gemeenschappelijke ruimten in het gebouw.

De VVE is de eigenaar van het hele gebouw.

Er is dus geen enkele Nederlander in het bezit van een appartement.
Ja, maar als jij je appartement verkoopt, dan heb je toch geen schriftelijke toestemming nodig van de hele vve? Dit geldt blijkbaar voor die bovenverdieping wel! Ik heb een kopie van een document waar ieder lid een krabbel op heeft gezet. En dat vind ik vreemd.
pi_146855110
quote:
2s.gif
Op donderdag 20 november 2014 22:04 schreef Farenji het volgende:

[..]

Ja, maar als jij je appartement verkoopt, dan heb je toch geen schriftelijke toestemming nodig van de hele vve? Dit geldt blijkbaar voor die bovenverdieping wel! Ik heb een kopie van een document waar ieder lid een krabbel op heeft gezet. En dat vind ik vreemd.
Is de splitsingsakte ervoor aangepast?
pi_146855222
quote:
0s.gif
Op donderdag 20 november 2014 22:13 schreef Queller het volgende:

[..]

Is de splitsingsakte ervoor aangepast?
Niet dat ik weet, van de makelaar kreeg ik een splitsingsakte uit 1970 waar helemaal niks staat over een zolderetage.
pi_146855273
quote:
0s.gif
Op donderdag 20 november 2014 22:16 schreef Farenji het volgende:

[..]

Niet dat ik weet, van de makelaar kreeg ik een splitsingsakte uit 1970 waar helemaal niks staat over een zolderetage.
Dan is dat wellicht de reden: staat niet in de splitsingsakte en om te voorkomen dat een nieuwe bewoner gedonder krijgt, wordt de VvE steeds formeel om toestemming gevraagd.

Trouwens, is het niet veel handiger om gewoon bij de VvE na te vragen wat er de reden van is, in plaats van dat wij ernaar gokken?
pi_146855516
quote:
0s.gif
Op donderdag 20 november 2014 22:17 schreef Queller het volgende:

Trouwens, is het niet veel handiger om gewoon bij de VvE na te vragen wat er de reden van is, in plaats van dat wij ernaar gokken?
Uiteraard heb ik ook bij de makelaar deze vraag neergelegd. En als die geen antwoord weet ga ik het bij de vve zelf vragen, maar wat onafhankelijke meningen horen is nooit verkeerd toch.
pi_146857330
quote:
0s.gif
Op donderdag 20 november 2014 22:24 schreef Farenji het volgende:
Uiteraard heb ik ook bij de makelaar deze vraag neergelegd. En als die geen antwoord weet ga ik het bij de vve zelf vragen, maar wat onafhankelijke meningen horen is nooit verkeerd toch.
Tsja, dat vraag ik me af. De regels rondom appartementsrecht zijn vrij duidelijk. Als een VvE iets afwijkends doet, dan zou je bij hen moeten navragen waarom ze dat doen.
pi_146857611
Kon toch zijn dat het heel gebruikelijk is? Weet ik veel. Dit is niet mijn vakgebied. Vandaar dit topic ook!
pi_146859052
quote:
0s.gif
Op donderdag 20 november 2014 17:14 schreef Farenji het volgende:
Het is een zolderverdieping
^O^
pi_146859760
quote:
0s.gif
Op donderdag 20 november 2014 23:23 schreef Farenji het volgende:
Kon toch zijn dat het heel gebruikelijk is? Weet ik veel. Dit is niet mijn vakgebied. Vandaar dit topic ook!
Hier hebben we eenzelfde probleem.

De splitsingsakte bepaalt welk appartementsrecht jij koopt en niets anders. Er is een mogelijkheid om het exclusieve gebruiksrecht via een officieel contract te verlenen aan eigenaren van een bepaald appartementsrecht en dat is dan idd overdraagbaar bij een verkoop maar blijft betwistbaar in een mogelijke rechtszaak.

Je koopt dus alleen dat wat op de splitsingsakte staat.

Overigens moet je je ook realiseren dat je ook een zetel in de VvE koopt met alle bijbehorende rechten en plichten (te vinden in de splitsingsakte, het huislijk reglement en de notulen van de ALV's). Dat kan dus betekenen dat de VvE bijvoorbeeld besluit dat alle leden €2000.- moeten dokken voor bepaalde reparaties/onderhoud waar jij niet direct van profiteert. (Als beneden eigenaar betalen voor het dak bijvoorbeeld.) Als jouw stem dan in de minderheid is ben je verplicht dat geld op tafel te leggen. Bijvoorbeeld om een splitsingsakte te wijzigen :Y

Kijk dus goed die splitsingsakte, huislijk reglement en notulen door. Vooral kijken naar het meerjarenplan en het reserveringsfonds daarvoor.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')

Het lijkt erop dat je onze advertenties blokkeert

Dat begrijpen we, maar is wel erg jammer. Je kunt FOK! namelijk wel gratis LEZEN, maar we kunnen FOK! niet gratis MAKEN. De inkomsten van de advertenties zorgen ervoor dat we de kosten van de site kunnen dragen zodat je ook morgen FOK! nog kunt bezoeken.

Zou je willen overwegen om voor FOK! een uitzondering te maken in je adblocker (of andere middelen die onze ads blokkeren)? Je krijgt deze melding dan nooit meer te zien.

Ja, ik wil fok.nl whitelisten, laat me zien hoe

Ik neem liever een premium account zodat ik geen advertenties hoef te zien (je moet eerst inloggen)
Ja, breng me naar de shop