abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_146781088
Naar aanleiding van dit topic, maar gezien de algemene trend in delen van Europa en Amerika.

De strijd voor gelijke rechten van verschillende groeperingen is al tijden aan de gang (ethnische minderheden, LGBTQ, vrouwen, etc.). En ieder weldenkend mens ziet in dat iedereen gelijke rechten (en plichten) verdient: we zijn immers allemaal mens.

Maar hoe ver moeten we gaan? Is er een punt waar de strijd voor gelijkheid eindigt en overdreven politieke correctheid begint?

Zweden is misschien wel het meest extreem hierin. Het invoeren van een geslachtsneutraal voornaamwoord, immigratiepolitiek is taboe uit angst voor allochtone/linkse reacties. En vandaag, het item van hierboven en onderzoek naar een keurmerk voor seksisme in games.

Ook Nederland kan er wat van. De hele discussie rond Zwarte Piet. Het hernoemen van negerzoenen (in tegenstelling tot jodenkoeken, blanke vla en moorkoppen). Speelgoedfolders van Bart Smit die seksistisch zouden zijn.

Dus nogmaals mijn vraag: kunnen we hierin te ver gaan, en wanneer is dat?

(en de vraag of dit het goeie forum hiervoor is, leek me wel :@)
  dinsdag 18 november 2014 @ 18:32:31 #2
104871 remlof
Europees federalist
pi_146781121
Dit lijkt mij meer iets voor POL.
pi_146781189
quote:
7s.gif Op dinsdag 18 november 2014 18:32 schreef remlof het volgende:
Zo'n forum waar ik dus nooit kom, misschien dat het daardoor niet in me opkwam :')

Als mods het ermee eens zijn mag het best een schopje daarheen krijgen.
pi_146781195
quote:
7s.gif Op dinsdag 18 november 2014 18:32 schreef remlof het volgende:
In eerste instantie dacht ik dat ook maar er zit toch wel wat in om het hier te plaatsen aangezien het meer een psychologisch fenomeen is dan een politiek fenomeen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_146781312
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 18:30 schreef Inaithnir het volgende:
immigratiepolitiek is taboe uit angst voor allochtone/linkse reacties.
Link doet het niet?
Krijg hier een witte pagina te zien.
pi_146781364
Op het moment dat het ook maar LIJKT alsof dit topic wéér een zwartepietenmeukdiscussie gaat worden gaat 'ie dicht

Just sayin'.
Ja doei.
pi_146781392
quote:
5s.gif Op dinsdag 18 november 2014 18:38 schreef karton2 het volgende:

[..]

Link doet het niet?
Krijg hier een witte pagina te zien.
Krijg ik ook, volgens mij ligt het aan de website.
pi_146781518
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 18:30 schreef Inaithnir het volgende:
Naar aanleiding van dit topic, maar gezien de algemene trend in delen van Europa en Amerika.

De strijd voor gelijke rechten van verschillende groeperingen is al tijden aan de gang (ethnische minderheden, LGBTQ, vrouwen, etc.). En ieder weldenkend mens ziet in dat iedereen gelijke rechten (en plichten) verdient: we zijn immers allemaal mens.

Maar hoe ver moeten we gaan? Is er een punt waar de strijd voor gelijkheid eindigt en overdreven politieke correctheid begint?

Zweden is misschien wel het meest extreem hierin. Het invoeren van een geslachtsneutraal voornaamwoord, immigratiepolitiek is taboe uit angst voor allochtone/linkse reacties. En vandaag, het item van hierboven en onderzoek naar een keurmerk voor seksisme in games.

Ook Nederland kan er wat van. De hele discussie rond Zwarte Piet. Het hernoemen van negerzoenen (in tegenstelling tot jodenkoeken, blanke vla en moorkoppen). Speelgoedfolders van Bart Smit die seksistisch zouden zijn.

Dus nogmaals mijn vraag: kunnen we hierin te ver gaan, en wanneer is dat?

(en de vraag of dit het goeie forum hiervoor is, leek me wel :@)
Inhakende op het feminisme.

Feminisme had ooit een nut. Ter illustratie een voorbeeld: http://www.nytimes.com/20(...)?pagewanted=all&_r=0
As one of the first two women to earn a bachelor of science degree in physics from Yale — I graduated in 1978 — this question concerns me deeply. I attended a rural public school whose few accelerated courses in physics and calculus I wasn’t allowed to take because, as my principal put it, “girls never go on in science and math.”

We hebben nu echter al een lange tijd de situatie waarin vrouwen niet gelijke kansen maar zelfs meer kansen krijgen:
- speciale PhD-beursen
- affirmative action
- lagere toelatingseisen bij de politie en het leger
- meer vrouwelijke leraren (dat schijnt te helpen, net als dat het voor mannen helpt om meer mannelijke leraren te hebben)
- >60% van de studenten is een meisje/vrouw

Wat wil je nog meer? :?
Mensen die nu nog zo met feminisme bezig zijn zijn met een religie bezig, niet met een benodigde strijd.
#NoDAPL
pi_146781547
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 18:39 schreef motorbloempje het volgende:
[warning]Op het moment dat het ook maar LIJKT alsof dit topic wéér een zwartepietenmeukdiscussie gaat worden gaat 'ie dicht[/warning]

Just sayin'.
En terecht! :)
De ZP-discussie is daar natuurlijk wel een gevolg van en in dat verband mag het worden aangehaald maar 1 ZP-discussie is genoeg.
[warning]test[/warning]
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
#NoDAPL
pi_146781560
Nee, dat kun jij niet Bram! :+
Ja doei.
pi_146781617
En oh, positieve discriminatie :r breek me de bek niet open.

Je wilt toch niet (ook maar het idee hebben) dat je een baan hebt gekregen omdat je vrouw/man/zwart/geel/paars/gehandicapt/blind/doof bent of uit Zwolle komt?

"Ja, maar stel nou dat er twee gelijke kandidaten zijn, dan is het toch niet érg om voor de vrouw te gaan?"

Nee, zónder positief discrimineren en allerlei zogenaamde kutregeltjes die daar aan hangen niet nee, als het gewóón een vacature was geweest voor zomaar een baan en de baas kiest om welke reden dan ook voor de een of de ander, dan kan dat gewoon op basis van persoonlijke voorkeur, dat is de baas zijn/haar goed recht. Maar juist door er die 'je moet 'n man/vrouw/weetikveelwat voor deze functie aannemen-polio wordt er hoe dan ook scheef naar je gekeken, want de rest weet niet of je inderdaad net zo goed was als die andere kandidaat.
Ja doei.
pi_146781624
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 18:46 schreef motorbloempje het volgende:
Nee, dat kun jij niet Bram! :+
Als nerd ben ik nu natuurlijk benieuwd of dat het bij jou wel werkt wanneer jij het zo invoert. :@
#NoDAPL
pi_146781632
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 18:50 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Als nerd ben ik nu natuurlijk benieuwd of dat het bij jou wel werkt wanneer jij het zo invoert.
Mod-powerz.
Ja doei.
pi_146782058
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 18:49 schreef motorbloempje het volgende:
Je wilt toch niet (ook maar het idee hebben) dat je een baan hebt gekregen omdat je vrouw/man/zwart/geel/paars/gehandicapt/blind/doof bent of uit Zwolle komt?
Je wilt ook niet dat je juist geen baan krijgt, omdat je vrouw/man/zwart/geel/paars/gehandicapt/blind/doof bent of uit Zwolle komt.
Vandaag toevallig ook dit nog in het nieuws:
http://www.nu.nl/binnenla(...)nder-dan-mannen.html
pi_146782242
Er is wel een verschil tussen positieve discriminatie en geslachtsneutraal voornaamwoorden of het aanpassen van speelgoedfolders. Bij het eerste wordt er alsnog een groep benadeeld en dat is totaal niet wenselijk. Ik snap dan ook niet dat mensen zoiets kunnen goedpraten. Bovendien zorgt 'positieve' discriminatie alleen nog maar voor meer onderscheid tussen de groepen.

Bij het tweede kan ik eigenlijk niet met tegenargumenten komen. Om eerlijk te zijn zal het mij een zorg wezen of de kinderen in een speelgoedfolder rood, bruin, jongen, meisje of gehandicapt zijn. Waarschijnlijk denken kinderen hetzelfde, aangezien het hen alleen om het speelgoed gaat. Je kunt je alleen afvragen in hoeverre het nut heeft om het aan te passen.
ROBODEMONS..................|:(
pi_146782262
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 19:03 schreef Kingstown het volgende:

[..]

Je wilt ook niet dat je juist geen baan krijgt, omdat je vrouw/man/zwart/geel/paars/gehandicapt/blind/doof bent of uit Zwolle komt.
Je hebt gelijk, uiteraard, maar sommigen (niet iedereen) hebben er nog al een handje van om te roepen "Ik ben niet aangenomen omdat ik vrouw/man/zwart/geel/paars/gehandicapt/blind/doof ben of uit Zwolle kom!!!!", in plaats van dat ze gewoon afgekeurd zijn op hun kennis en vaardigheden.

En dan is er de politiek, die met dingen als een vrouwenquotum op topfuncties in Duitsland komt aanzetten. Wat nou als er geen geschikte vrouwelijke kandidaten zijn? Moeten we dan mensen aannemen die de kwaliteiten niet hebben, puur om aan het quotum te kunnen voldoen?
pi_146782359
quote:

[..]

Beetje misleidende titel, aangezien vrouwen tussen de 25 en 30 jaar gemiddeld juist meer verdienen.
ROBODEMONS..................|:(
pi_146782366
Maar ook van de vrouwen die wel hartstikke geschikt zijn voor die functie wordt gedacht (oa door de medewerkers aan wie ze leiding moeten geven) dat ze er alleen maar zitten doordat ze voorrang kregen en niet omdat ze de beste kregen. Niet echt een basis voor soepel leiderschap.
pi_146782480
Ik mis trouwens een belangrijke vraag in de titel en de OP. Wat is het? Het is iets wat we gemakkelijk herkennen maar wie kan er een goede definitie van geven?
#NoDAPL
pi_146782500
Ik begin later gewoon voor mezelf O+ *)
Ja doei.
pi_146782580
quote:
Dat op zichzelf is natuurlijk niet relevant, het gaat er om waarom ze gemiddeld minder krijgen. Daarvoor moet je ook kijken naar de verdelingen van de beroepen en de kwaliteit van het onderhandelen.
#NoDAPL
pi_146782626
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 18:40 schreef Inaithnir het volgende:

[..]

Krijg ik ook, volgens mij ligt het aan de website.
Site doet het nu weer wel.
Het artikel waar je naar linkt is geschreven door een NL'er. Een D66er als ik me goed herinner. Hij was trouwens ook begin dit jaar op nieuwsuur toen ze naar een paar EU landen gingen om te kijken hoe de EU het daar doet.
pi_146782707
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 19:10 schreef Inaithnir het volgende:
Je hebt gelijk, uiteraard, maar sommigen (niet iedereen) hebben er nog al een handje van om te roepen "Ik ben niet aangenomen omdat ik vrouw/man/zwart/geel/paars/gehandicapt/blind/doof bent of uit Zwolle kom!!!!", in plaats van dat ze gewoon afgekeurd zijn op hun kennis en vaardigheden.
Klopt, alleen weet je nooit of dat onredelijk slachtoffergedrag is of dat het werkelijk zo is. Onbewust zullen zulke zaken trouwens vaak een rol spelen bij sollicitaties. Ik gok zomaar dat een man die komt solliciteren bij een KDV al een achterstand heeft nog voordat hij op sollicitatiegesporek is geweest, maar in z'n algemeenheid zal het in Nederland wel redelijk goed zitten. (uitwassen daargelaten offcourse)

quote:
En dan is er de politiek, die met dingen als een vrouwenquotum op topfuncties in Duitsland komt aanzetten. Wat nou als er geen geschikte vrouwelijke kandidaten zijn? Moeten we dan mensen aannemen die de kwaliteiten niet hebben, puur om aan het quotum te kunnen voldoen?
Ik vind van niet, maar ik ben het wel vaker niet eens wat de politiek voor plannen heeft.
Net zoals ik het achterlijk vindt dat er partijen zijn die standaard om en om man/vrouw hebben staan op hun kieslijst. Pure symboolpolitiek.

Overigens niet vergeten dat we in de Westerse wereld natuurlijk wat dat betreft wel een uitzondering zijn vergeleken bij grote delen van de rest van de wereld.
pi_146782722
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 19:15 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik mis trouwens een belangrijke vraag in de titel en de OP. Wat is het? Het is iets wat we gemakkelijk herkennen maar wie kan er een goede definitie van geven?
quote:
Het taboeïseren van benamingen en opvattingen en het gebruiken van eufemismen bij wijze van oplossing van maatschappelijke problemen en gevoeligheden. Het is bijvoorbeeld politiek correct oftewel PC om aanduidingen als 'achterlijk' en 'zwakzinnig' taboe te verklaren en te vervangen door 'minder begaafd' of zelfs 'anders begaafd', om in plaats van 'patiënt' van 'cliënt' te spreken, en om etnische minderheden aan te duiden als 'Turkse mensen' en 'Joodse mensen' terwijl Fransen en Duitsers gewoon Fransen en Duitsers blijven. Politieke correctheid beperkt zich niet alleen tot taalgebruik, getuige bijvoorbeeld de groene of veelkleurige Zwarte Pieten die Sinterklaas soms vergezellen. Kenmerkend voor PC taalgebruik, dat rond 1980 de VS in zijn greep kreeg en later hier werd overgenomen, is de dwingende opstelling van de voorstanders ervan jegens anderen.
Volgens hier
pi_146782896
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 november 2014 19:12 schreef PaarsBeestje het volgende:
Maar ook van de vrouwen die wel hartstikke geschikt zijn voor die functie wordt gedacht (oa door de medewerkers aan wie ze leiding moeten geven) dat ze er alleen maar zitten doordat ze voorrang kregen en niet omdat ze de beste kregen. Niet echt een basis voor soepel leiderschap.
Precies.
Whatever...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')