leuk, maar kun je het eten of drinken?quote:Op dinsdag 18 november 2014 17:08 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Onlangs kwam ik op een Wikipedia surftocht op de Surinaamse Winti-traditie.
[ afbeelding ]
Hierbij wordt het gezicht ingesmeerd met witte klei, genaamd Pemba dotti.
Pemba dotti is een witte klei die voornamelijk in moerasgebieden voorkomt. Deze witte klei wordt niet, in tegenstelling tot wat men vaak denkt, gebruikt om de doden te verdrijven, maar om één met hen te worden. Het wit maken van het lichaam geeft de persoon de mogelijkheid om niet uit de toon te vallen bij de goden of geesten. Pemba dotti wordt vooral opgesmeerd door de Marrons die tijdens Winti rituelen dichter bij hun voorouders willen komen om hen hulp en/of advies te vragen.
Prachtig zo'n cultuur, waarbij gezichten tijdelijk een ander kleurtje krijgen.
Laten we hopen dat deze traditie nog lang mag blijven bestaan…..
zwangere vrouwen schijnen dat wel eens te doen, heet pica geloof ik.quote:Op dinsdag 18 november 2014 17:12 schreef Prego het volgende:
[..]
leuk, maar kun je het eten of drinken?
heet dat geen geophagie?quote:Op dinsdag 18 november 2014 17:16 schreef Sjeen het volgende:
[..]
zwangere vrouwen schijnen dat wel eens te doen, heet pica geloof ik.
http://www.winticultuur.com/quote:
Heb ik toevallig gisteren nog een vraag over gesteld in het onz-quiztopic. Gelezen toevallig?quote:Op dinsdag 18 november 2014 17:16 schreef Sjeen het volgende:
[..]
zwangere vrouwen schijnen dat wel eens te doen, heet pica geloof ik.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Pica_(gedrag)quote:Op dinsdag 18 november 2014 22:50 schreef Klaploper het volgende:
[..]
Heb ik toevallig gisteren nog een vraag over gesteld in het onz-quiztopic. Gelezen toevallig?
Dit heeft ook vrij weinig met koken te maken..quote:Op dinsdag 18 november 2014 23:06 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Pica_(gedrag)
Heeft trouwens weinig met winti te maken..
Ze maken wel watri's hoorquote:Op dinsdag 18 november 2014 23:07 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Dit heeft ook vrij weinig met koken te maken..
Ja verzin er maar een sprookje bij. Gore racisten zijn het. Een beetje blanke mensen belachelijk maken..quote:Op dinsdag 18 november 2014 23:25 schreef Seven. het volgende:
Dat witte kleurtje komt natuurlijk doordat de heiligman zijn knechtjes door de modder moeten kruipen om kadootjes te brengen.
quote:Op dinsdag 18 november 2014 23:06 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Pica_(gedrag)
Heeft trouwens weinig met winti te maken..
niet als het in een forum over eten en koken staat...quote:Op woensdag 19 november 2014 09:36 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Jammer dat sommigen zo negatief en cynisch reageren.
Kun je een culturele uiting als het "beschilderen van gezichten" niet op een respectvolle manier behandelen?
Waarom staat dit topic in CUL?quote:Op woensdag 19 november 2014 09:36 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Kun je een culturele uiting als het "beschilderen van gezichten" niet op een respectvolle manier behandelen?
De nazi cultuur ook maar respectvol benaderen dan?quote:Op woensdag 19 november 2014 09:36 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Mja, dat is wat wij (Nederlanders) hier al een jaar om vragen, maar daar willen de Suri's niet aanquote:Op woensdag 19 november 2014 09:36 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Ik was in de veronderstelling dat CUL Cultuur heet, sorry.quote:Op woensdag 19 november 2014 09:59 schreef PluisigNijntje het volgende:
Als ik jou was zou ik even een nieuw topic openen in C&H of F&L
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |