Daar gaan verdomme mijn Caipirinha'squote:Cocktailbranche kampt met dure limoen | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl
Dit meldt persbureau Bloomberg.
De meeste limoenen komen uit Mexico, maar door een mislukte oogst zijn de prijzen sterk gestegen. Hierdoor zijn de kosten van de citrusvrucht verdrievoudigd in de afgelopen twee maanden.
De verkoopprijs van een limoen steeg naar 40 eurocent. Een vergelijking: vorig jaar kostte een limoen 81 procent minder, namelijk 7,6 eurocent.
De oprichter van Adobo Grill, een restaurant in Chicago, heeft berekend dat de limoen meer kost in een margarita dan tequila.
Bij een online drankwinkel kost een fles tequila van 750 milliliter 12,99 dollar, ruim 9 euro. Dat is omgerekend 39 eurocent per dertig gram.
De limoen van 42 eurocent levert ongeveer dertig gram sap op. De citrusvrucht kost dus 3 eurocent meer dan de drank.
De eigenaar van het restaurant geeft totaal ruim 16 euro uit aan een fles tequila. Voor dezelfde hoeveelheid limoenen die hij nodig heeft voor de productie van margarita betaalt hij bijna 29 euro.
De oorzaken van de mislukte oogst liggen bij de orkanen die in 2013 over Mexico raasden en bij het uitbreken van een boomziekte. Door beide natuurverschijnselen is er een verlies van 50 procent op de normale oogst.
Bron: www.nu.nl
Lezen hequote:Op dinsdag 18 november 2014 17:04 schreef hottentot het volgende:
Die kloothommel kan niet mixen.
Want het is voor de helft tequila en maar voor een kwart limoensap.
Die hebben pitjes en zijn veel zoeterquote:
Waar staat dat dan?quote:Op dinsdag 18 november 2014 17:09 schreef LTVDK het volgende:
[..]
Lezen heIn verhouding is het duurder dan de tequila
Daarbij heeft hij bij 750gram Tequila dus 375gram limoensap nodig. Hij haalt 30gram limoensap uit een limoen welke 42Eurocent kost.quote:heeft berekend dat de limoen meer kost in een margarita dan tequila.
Je hebt helemaal gelijk, die ene laatste alinea slaat gewoon nergens op, of hij mixt inderdaad al een enorme pauperquote:Op dinsdag 18 november 2014 17:24 schreef hottentot het volgende:
[..]
Waar staat dat dan?
Beide worden omgerekend naar dezelfde hoeveelheid waarna hij concludeert dat de limoen 3 cent meer kost.
Alleen meld het bericht dit
[..]
Daarbij heeft hij bij 750gram Tequila dus 375gram limoensap nodig. Hij haalt 30gram limoensap uit een limoen welke 42Eurocent kost.
375cc limoensap kost dus 5,25 en 750cc (25 limoenen) kost 10,50
Nu stelt hij dat hij voor een fles tequila voor 29,- Euro limoenen nodig heeft om te mixen. Dan zijn de flessen dus (29/0.42) * 30cc * 2 (de mengverhouding) 4,14 liter, welke hij zou kopen voor 16 Euro.
Volgens mij rammelt dit bericht aan alle kanten, of ik mis echt iets.
Dat chemische concentraat gooi je toch niet in een cocktailquote:Op dinsdag 18 november 2014 17:32 schreef Snowballed het volgende:
Limoensap... 2,25 per liter bij de Aldi...
Het is biologisch...quote:Op dinsdag 18 november 2014 17:33 schreef LTVDK het volgende:
[..]
Dat chemische concentraat gooi je toch niet in een cocktail
En de saffraan staat nog steeds bovenaan ....quote:Op dinsdag 18 november 2014 17:00 schreef Jellereppe het volgende:
Waar gaat het heen met deze wereld. Eerst cacao en nu limoen. Morgen wordt zeker ook WC-papier duurder?
Inderdaad, nog....quote:Op dinsdag 18 november 2014 17:46 schreef maily het volgende:
[..]
En de saffraan staat nog steeds bovenaan ....
Staat geen ingrediëntenlijst bij, vaak zit in die flacons ook nog citroenzuur en suiker voor de houdbaarheidquote:Op dinsdag 18 november 2014 17:36 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Het is biologisch...en tequila is helemaal niet chemisch natuurlijk...
(Heb er een linkje bij gezet)
Ik koop ze vaak bij de Makro, vaak ¤1,95 de kilo (ongeveer 10 stuks)quote:Op dinsdag 18 november 2014 17:40 schreef Red_85 het volgende:
4 voor een euro bij de lokale groenteman...
Ah het partjequote:Op dinsdag 18 november 2014 17:32 schreef LTVDK het volgende:
[..]
Je hebt helemaal gelijk, die ene laatste alinea slaat gewoon nergens op, of hij mixt inderdaad al een enorme pauperAl wordt er volgens mij wel altijd een partje limoen in het glas erbij gedaan, weet niet wat dat doet met de berekening
Of hij heeft een andere inhoud flessen tequila dan die eerder wordt genoemdIk ga even andere bronnen zoeken
Ik waardeer je berekening hoorquote:Op dinsdag 18 november 2014 17:52 schreef hottentot het volgende:
[..]
Ah het partje![]()
30 gram tequila per margherita, en 15gram limoensap. en laten we zeggen een partje van 1/6e Dan is er dus 1/3e meer limoen nodig dan ik eerst dacht voor een glas. Dan word de fles 1/4e kleiner wat neerkomt op 3,1 liter voor 16 Euro.
En even voor de grap.
6,2 liter Margherita kost hem aan tequila + limoenen 16+29 = 45,- euro
Triple sec is iets van 3/5e van de prijs van tequila (beide doorsnee) Dus komt er nog 9,6 bij.
Totaal dus 54,6 voor 6,2 liter Margherita. (103 glazen, drupje morsen nemen we dus 100)
Hij zou dan inkoop ¤0,546 betalen voor een Margherita.
Is dat ook al duur geworden?quote:Op dinsdag 18 november 2014 17:46 schreef maily het volgende:
[..]
En de saffraan staat nog steeds bovenaan ....
Nooit goedkoop geweest ....quote:Op dinsdag 18 november 2014 19:55 schreef BarendWubboJagermanJansen het volgende:
[..]
Is dat ook al duur geworden?
Is dat altijd al duur geweest?quote:
Ik waardeer je berekening, maar als je precies 1 limoen per glas gebruikt en een limoen nu 32 cent duurder zou zijn, dan had je gemakkelijker aan de meerprijs voor 100 glazen kunnen makenquote:Op dinsdag 18 november 2014 18:31 schreef LTVDK het volgende:
[..]
Ik waardeer je berekening hoorIk denk dat ondanks het grote gebruik in de horeca ze hier niet echt veel van merken. Dan maak ik ook even een vergelijking voor de Caipirinha, waar je per glas sowieso 1 limoen nodig hebt
Per glas: 1 limoen (¤0,40), Cacacha 50 ml (fles 700 ml a ¤11,- : 14 = ¤0,79), suiker (¤ praktisch niks), ijs (¤ ook niks). Brengt te prijs per glas op ¤1,19, als je het vergelijkt met de limoenprijs van vorig jaar (7,6 cent, ronden we voor het gemak af op 8) kom je dus uit op ¤1,19 - ¤0,32 = ¤0,87. De prijs is voor een glas is dus met ruim een derde omhoog gegaan.
Maak je de hele fles dan wordt het verschil nog duidelijk. Limoen 14 x ¤0,40 = ¤5,60, Cacacha ¤11,-, suiker en ijs (0): Totaal ¤16,60. Oude prijs was 14 x ¤0,08 = ¤1,12 + ¤11,- maakt ¤12,12 (mooie prijs).
Verschil: ¤16,60 - ¤12,12 = ¤4,48.
Wil je hier 100 glazen van maken, krijg je ¤4,48 x 7,14 = ¤31,98. De prijs van de limoen maakt dezelfde hoeveelheid van 100 glazen dus even 32 euro duurder
Een schande die kartels, moeten we aanpakken!(oh ja, en al die moorden, drugs- en wapenhandel, corruptie e.d. ook gelijk maar even aanpakken
)
Vroeger 450,- florijn, fantastische jaren waren dat.quote:Op dinsdag 18 november 2014 19:59 schreef BarendWubboJagermanJansen het volgende:
[..]
Is dat altijd al duur geweest?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |