abonnement Unibet Coolblue
  maandag 17 november 2014 @ 15:41:31 #51
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_146744047
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2014 15:39 schreef BertV het volgende:

[..]

precies in de schaduw, maar de komeet komt nog dichter bij de zo'n... wellicht dat er dan een moment van zonlicht is.
als ie te dicht bij de zon komt is het afgelopen met de philae...
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  maandag 17 november 2014 @ 17:19:34 #52
417537 X11
Dit invulveldje is veel te kor
pi_146747286
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2014 15:15 schreef Maanvis het volgende:

[..]

dan is ie mooi slecht terecht gekomen daar!
Als ik de tekst goed begrijp is dat nog niet zijn eindstation. Ze weten ook nog steeds niet precies waar Philae zich bevindt.

Op de opname van 15:43 beweegt hij naar het oosten (wat dat daar ook mag betekenen).
Dat verklaart m.i. ook waarom hij zo mooi wit zichtbaar is terwijl de achtergrond in schaduw gehuld is.

[ Bericht 0% gewijzigd door X11 op 17-11-2014 17:28:52 ]
Rutte, ga weg. Alsjeblieft. ✔
Poetin, ga weg. Alsjeblieft.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog maandag 17 november 2014 @ 20:19:36 #53
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_146753469
nog een stukje voor de visueel ingestelde mensen onder ons:

DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
  maandag 17 november 2014 @ 20:33:32 #54
417537 X11
Dit invulveldje is veel te kor
pi_146754013
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2014 17:19 schreef X11 het volgende:

[..]

Als ik de tekst goed begrijp is dat nog niet zijn eindstation. Ze weten ook nog steeds niet precies waar Philae zich bevindt.

Op de opname van 15:43 beweegt hij naar het oosten (wat dat daar ook mag betekenen).
Dat verklaart m.i. ook waarom hij zo mooi wit zichtbaar is terwijl de achtergrond in schaduw gehuld is.
Ben ik hiermee abuis? Of heb ik het toch goed begrepen allemaal?
Want de NOS schrijft:
quote:
Op de mozaïekfoto heeft de ESA exact (met tijdstippen erbij) de plekken aangegeven waar de Philae de komeet 67P raakte. Rechtsboven op de foto is te zien waar de verkenner uiteindelijk terechtkwam en waar hij zich -zij het een beetje scheef- wist te verankeren.
Nou ga ik zelf twijfelen.
Rutte, ga weg. Alsjeblieft. ✔
Poetin, ga weg. Alsjeblieft.
pi_146757863
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2014 20:33 schreef X11 het volgende:

[..]

Ben ik hiermee abuis? Of heb ik het toch goed begrepen allemaal?
Want de NOS schrijft:

[..]

Nou ga ik zelf twijfelen.
Die omschrijving van ESA is duidelijk. Gaat dus om voor en na de eerste landing. Daarvan weten ze precies waar die plaatsvond, maar van de andere twee nog niet.

De NOS moet je echt niet meer geloven dan de ESA hoor. :')
gr gr
  maandag 17 november 2014 @ 22:09:41 #56
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_146758420
quote:
Wauw!! Wat indrukwekkend. En wat jammer dat hij nét daar tegen die donkere spleet is aangekomen.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_146758695
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2014 22:09 schreef LXIV het volgende:

[..]

Wauw!! Wat indrukwekkend. En wat jammer dat hij nét daar tegen die donkere spleet is aangekomen.
Waarschijnlijk als hij daar niet tegenaan was gekomen, was hij gewoon weer van de hele komeet afgevallen heb ik zo het idee :P Dus ergens is het ook wel weer fijn :D
nee, jij dan!
  maandag 17 november 2014 @ 22:21:29 #58
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_146758905
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2014 22:16 schreef Gehenna het volgende:

[..]

Waarschijnlijk als hij daar niet tegenaan was gekomen, was hij gewoon weer van de hele komeet afgevallen heb ik zo het idee :P Dus ergens is het ook wel weer fijn :D
Volgens mij kan hij niet van de komeet 'afvallen'. Als hij eenmaal in het zwaartekrachtsveld ziet verliest hij met iedere 'bounce' energie, dus uiteindelijk staat hij ergens op het oppervlak.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_146759389
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2014 22:21 schreef LXIV het volgende:

[..]

Volgens mij kan hij niet van de komeet 'afvallen'. Als hij eenmaal in het zwaartekrachtsveld ziet verliest hij met iedere 'bounce' energie, dus uiteindelijk staat hij ergens op het oppervlak.
Hmm dat is ergens ook wel weer logisch inderdaad. Ik hoorde steeds dat de zwaartekracht zo laag was dat als je wilde er vanaf kon lopen. Geen idee wat ik nu moet geloven :P
nee, jij dan!
pi_146760551
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2014 22:32 schreef Gehenna het volgende:

[..]

Hmm dat is ergens ook wel weer logisch inderdaad. Ik hoorde steeds dat de zwaartekracht zo laag was dat als je wilde er vanaf kon lopen. Geen idee wat ik nu moet geloven :P
Beide ;)

De snelheid om los te komen is 1 meter per seconde voor zover ik weet. Dat kan een mens met zijn benen. Dus, wij kunnen er vanaf lopen.

Echter, zit je in het zwaartekrachtveld, en beweeg je minder dan die ene meter per seconde, blijf je terugkomen naar de komeet. Dus in principe moet je die bounces van Dr. Phil zo zien:

Eerste touchdown en bounce -> minder dan 1m/s, maar flink zat.
2e touchdown en bounce -> stuk minder dan touchdown #1, stuk korter
3e touchdown -> Landing :)

Maar stel die eerste touchdown was nog altijd onder 1 m/s, maar nog een stuk harder dan ie nu was (no clue wat ie nu was, het gaat even puur om de theorie), dan was ie harder aan komen knallen, hogere bounce. Dan was bounce 2 ook sterker geweest, maar minder dan bounce 1. Dus zo loopt het telkens net een beetje af.

Paint ter verduidelijking:
  Moderator / Redactie Sport maandag 17 november 2014 @ 23:01:23 #63
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_146760590
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2014 22:32 schreef Gehenna het volgende:

[..]

Hmm dat is ergens ook wel weer logisch inderdaad. Ik hoorde steeds dat de zwaartekracht zo laag was dat als je wilde er vanaf kon lopen. Geen idee wat ik nu moet geloven :P
Ik meen gelezen te hebben dat de ontsnappingssnelheid slechts 1m/s is, ofwel 3.6km/h. Dus als je goed afzet ben je al weg.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_146760730
Hadden ze eigenlijk geen springveer onder dat ding kunnen zetten zodat hij eventueel zichzelf zou kunnen verplaatsen?
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
pi_146760788
quote:
10s.gif Op maandag 17 november 2014 23:05 schreef MouzurX het volgende:
Hadden ze eigenlijk geen springveer onder dat ding kunnen zetten zodat hij eventueel zichzelf zou kunnen verplaatsen?
Te complex gok ik. Het was al een groot vraagstuk of ie uberhaupt zou kunnen landen, en dat is maar half goed gegaan. Ze kozen er bewust voor dat ding te verankeren (wat niet is gelukt)

Verplaatsen, vooral via iets onvoorspelbaars als een springveer, klinkt als een recept voor rampspoed :P
pi_146761084
quote:
10s.gif Op maandag 17 november 2014 23:05 schreef MouzurX het volgende:
Hadden ze eigenlijk geen springveer onder dat ding kunnen zetten zodat hij eventueel zichzelf zou kunnen verplaatsen?
Er zat juist een dikke demper onder. Hij kwam neer met ongeveer 1 m/s en stuiterde omhoog met ongeveer 0.33 m/s. (De eerste landing dus)

In het allereerste design van het landingsgestel zat wel een mechanisme waarmee hij kon 'hoppen', maar dat is door bezuinigingen niet uitgevoerd.
gr gr
pi_146761634
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2014 23:00 schreef Vanillekwark het volgende:

[..]

Beide ;)

De snelheid om los te komen is 1 meter per seconde voor zover ik weet. Dat kan een mens met zijn benen. Dus, wij kunnen er vanaf lopen.

Echter, zit je in het zwaartekrachtveld, en beweeg je minder dan die ene meter per seconde, blijf je terugkomen naar de komeet. Dus in principe moet je die bounces van Dr. Phil zo zien:

Eerste touchdown en bounce -> minder dan 1m/s, maar flink zat.
2e touchdown en bounce -> stuk minder dan touchdown #1, stuk korter
3e touchdown -> Landing :)

Maar stel die eerste touchdown was nog altijd onder 1 m/s, maar nog een stuk harder dan ie nu was (no clue wat ie nu was, het gaat even puur om de theorie), dan was ie harder aan komen knallen, hogere bounce. Dan was bounce 2 ook sterker geweest, maar minder dan bounce 1. Dus zo loopt het telkens net een beetje af.

Paint ter verduidelijking: [ afbeelding ]
Duidelijk, thanks :D
nee, jij dan!
pi_146761716
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2014 23:29 schreef Gehenna het volgende:

[..]

Duidelijk, thanks :D
No problem :)
  dinsdag 18 november 2014 @ 18:39:47 #69
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_146781360
quote:
Comet landing: Organic molecules detected by Philae

The Philae lander has detected organic molecules on the surface of its comet, scientists have confirmed.

Carbon-containing "organics" are the basis of life on Earth and may give clues to chemical ingredients delivered to our planet early in its history.

The compounds were picked up by a German-built instrument designed to "sniff" the comet's thin atmosphere.

Other analyses suggest the comet's surface is largely water-ice covered with a thin dust layer.

Philae touched down on the Comet 67P on 12 November after a 10-year journey.

Dr Fred Goessmann, principal investigator on the Cosac instrument, which made the organics detection, confirmed the find to BBC News. But he added that the team was still trying to interpret the results.

It has not been disclosed which molecules have been found, or how complex they are.

But the results are likely to provide insights into the possible role of comets in contributing some of the chemical building blocks to the primordial mix from which life evolved on the early Earth.

Preliminary results from the MUPUS instrument, which deployed a hammer to the comet after Philae's landing, suggest there is a layer of dust 10-20cm thick on the surface with water-ice underneath.

The ice would be frozen solid at temperatures encountered in the outer Solar System - MUPUS data suggest this layer has a tensile strength similar to sandstone.

Scientists had to race to perform as many key tests as they could before Philae's battery life ran out at the weekend.

A key objective was to drill a sample of "soil" and analyse it in COSAC's oven. But, disappointingly, the latest information suggest no soil was delivered to the instrument.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_146781637
quote:
Prachtig nieuws!

_O_

Even een Nederlands artikel erbij

18-11-2014

Philae ontdekt organische moleculen op ‘keiharde’ komeet


Geschreven door Caroline Kraaijvanger op 18 november 2014 om 09:58 uur

Komeet 67P is keihard en in de atmosfeer van de komeet bevinden zich organische moleculen. Die conclusie trekken onderzoekers nadat ze de gegevens die Philae verzamelde kort voor hij in slaap viel, hebben geanalyseerd.

Lander Philae arriveerde vorige week woensdag op komeet 67P. Al snel bleek dat de lander – na enkele hink-stap-sprongen – niet helemaal op de gewenste plek was neergedaald. Het lijkt erop dat de lander zich in de schaduw van een grote klif bevindt waar deze onvoldoende zonne-energie kan opwekken. Al snel werd het onvermijdelijke werkelijkheid: Philae verbruikte meer energie dan deze kon opwekken, trok zijn batterijen leeg en viel in slaap.

De data
Maar voorafgaand aan het moment waarop Philae in slaap viel, kon deze nog zo’n zestig uur onderzoek doen. In die zestig uur werden zoveel mogelijk instrumenten aan boord van de lander ingeschakeld. Philae boorde, hamerde, ‘rook’ aan de atmosfeer van de komeet en verzamelde enkele monsters. Gelukkig lukte het de lander vervolgens kort voor deze in slaap viel ook nog om alle verzamelde data richting de aarde te sturen. Onderzoekers hebben zich nu over die informatie gebogen en kunnen de eerste conclusies trekken.

Organische moleculen
Onderzoekers melden dat Philae de atmosfeer van de komeet aan een onderzoek heeft onderworpen en daar organische moleculen heeft aangetroffen. Om welke moleculen het precies gaat, is in dit stadium nog onduidelijk. Wetenschappers werken hard om de moleculen op basis van de gegevens die Philae heeft doorgestuurd, te identificeren.

Keihard
De onderzoekers verantwoordelijk voor MUPUS (Multi-Purpose Sensors for Surface and Sub-Surface Science) – een instrument dat onder meer sensoren in de komeet moest hameren – stellen dat 67P waarschijnlijk zo hard als ijs is. “Hoewel de kracht van de hamer geleidelijk toenam, waren we niet in staat om diep in het oppervlak door te dringen,” stelt onderzoeker Tilman Spohn. Andere instrumenten onderschrijven dat de komeet niet zo zacht is als gedacht werd. Zo waren diverse instrumenten in staat om ons meer te vertellen over de eerste landingsplek van Philae. “Het ijs dat zich op de eerste landingsplek onder een laag stof bevindt, is verrassend sterk,” stelt onderzoeker Klaus Seidensticker.

Boor
Philae heeft ook de boor gebruikt. Men vermoedt dat de boor werkte en dat materiaal verzameld is en naar een laboratorium aan boord van de lander is gebracht. Maar of het Philae ook daadwerkelijk is gelukt om materiaal te verzamelen en analyseren, is nog onduidelijk. “We hebben momenteel geen informatie over de kwantiteit en kwaliteit van het bodemmonster,” stelt Fred Goesmann.

Camera
Ook de camera aan boord van Philae heeft zijn werk gedaan. Deze heeft in ieder geval van twee locaties op de komeet foto’s gemaakt. Dat deed de camera tijdens de afdaling en na de derde landing.

Al met al zijn de onderzoekers in hun nopjes met de onderzoeksgegevens die Philae heeft doorgestuurd. Hoewel de lander momenteel slaapt en dus geen nieuwe informatie verzamelt, hoeven de wetenschappers zich niet te vervelen. In 60 uur tijd heeft de lander genoeg informatie verzameld om de wetenschappers even bezig te houden. Verdere analyse zal naar verwachting nog heel wat meer over komeet 67P onthullen. “We hebben een grote hoeveelheid waardevolle informatie verzameld, die alleen verzameld kon worden door direct contact met de komeet,” vertelt Ekkehard Kührt namens het Duitse Centrum voor Lucht- en Ruimtevaart. “In combinatie met de metingen die orbiter Rosetta verzameld heeft, zijn we goed op weg om kometen beter te gaan begrijpen. De kenmerken van hun oppervlak blijken heel anders te zijn dan eerder werd gedacht.”

(Scientias.nl)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_146781696
quote:
Fantastisch nieuws inderdaad!!

_O_

Ik mag aannemen dat vervuiling door Philae zelf uitgesloten is als het gaat om organische moleculen?

En dus toch grotendeels ijs. Ik begreep dat de komeet harder was dan ze dachten.

Go Philae!! *O*
Niet meer aanwezig in dit forum.
  dinsdag 18 november 2014 @ 19:02:42 #72
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_146782020
Er werd gedacht dat kometen veel "fluffier" zouden zijn neem ik aan? Vanwege de lage zwaartekracht neem ik aan? Maar blijkbaar vormt water(ijs) ook met weinig zwaartekracht een stevige kristalstructuur. Geen vuile sneeuwbal maar een vuile ijsbal.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_146782518
quote:
7s.gif Op dinsdag 18 november 2014 19:02 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Er werd gedacht dat kometen veel "fluffier" zouden zijn neem ik aan? Vanwege de lage zwaartekracht neem ik aan? Maar blijkbaar vormt water(ijs) ook met weinig zwaartekracht een stevige kristalstructuur. Geen vuile sneeuwbal maar een vuile ijsbal.
Ik denk het ja. Ik heb ook geen idee of water anders kristalliseert onder die omstandigheden, maar daar kan ik me wel iets bij voorstellen.

Het is trouwens niet eens helemaal uitgesloten dat Philae bacteriën heeft gespot. O-)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  dinsdag 18 november 2014 @ 20:56:31 #74
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_146786448
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 19:16 schreef Molurus het volgende:
Ik heb ook geen idee of water anders kristalliseert onder die omstandigheden
Zie voor meer info:

quote:
Water Phase Diagram

The known ices can be divided, by cluster analysis of their structures [1717], into the low-pressure ices (hexagonal ice, cubic ice and ice-eleven). the high pressure ices (ice-seven, ice-eight and ice-ten) and the others (found in the relatively narrow range of moderate pressures between about 200-2000 MPa).
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_146787094
quote:
2s.gif Op dinsdag 18 november 2014 20:56 schreef Perrin het volgende:

[..]

Zie voor meer info:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nice, en erg interessant! ^O^
Niet meer aanwezig in dit forum.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')