Dat zei ik in een eerdere reactie al ja. Ik moet nu eigenlijk voor twee gaan bepalen terwijl ik niet weet hoe nr 2 zich gaat ontwikkelen.quote:Op zondag 9 oktober 2016 16:53 schreef mignonne het volgende:
[..]
Ja. Plat gezegd wel. En bedenk je ook dat A. straks wrsl ook naar die school zal gaan, dus probeer breder te kijken dan alleen L.
School heeft zoveel vertrouwen in de leerkracht/mentor dat de toets an sich niet eens besproken wordt met de ouders als je er niet zelf naar vraagt. Het zijn de observaties van de eigen mentor en de andere leerkrachten die bepalen of een kind bijvoorbeeld naar groep 3 mag. Niet de toets.quote:Op zondag 9 oktober 2016 16:05 schreef Soof-87 het volgende:
[..]
Niet mee eens. Ik vind juist dat het een incompleet beeld geeft wat het kind allemaal kan. Er zou veel meer waarde moeten worden gehecht aan de observaties van de leerkracht. En kinderen schommelen enorm met hun ontwikkeling. Zo kunnen ze de ene week een lage score halen, maar als je de toets een week later zou afnemen zou het kind een hoge score kunnen halen.
Men moet wat meer vertrouwen op de leerkracht.
En toch vind ik wel dat als je er voor kiest om te toetsen, je dat wel met ouders moet bespreken. Maar je zegt het zelf: observeren is veel belangrijker. Dus waarom kinderen al zo vroeg plagen met toetsen? Wat is volgens jou de meerwaarde van zo'n toets? Als ik het heel statisch moest bekijken bij bv. leerling A, dan laat de toets mij zien dat hij geen getalbegrip t/m de 10 beheerst, maar door mijn eigen observatie een dag eerder bij het kassahoekje laat mij zien dat hij dat wèl beheerst.quote:Op zondag 9 oktober 2016 18:25 schreef mefke79 het volgende:
[..]
School heeft zoveel vertrouwen in de leerkracht/mentor dat de toets an sich niet eens besproken wordt met de ouders als je er niet zelf naar vraagt. Het zijn de observaties van de eigen mentor en de andere leerkrachten die bepalen of een kind bijvoorbeeld naar groep 3 mag. Niet de toets.
Ik denk dat juist op onze school het observeren en aansluiten op de wensen van het kind veel belangrijker zijn dan op veel andere scholen. Daar doet een toets meer of minder niets aan af.
Zelf ben ik gelovig opgvoed, maar heb het geloof al jaren geleden de rug toegekeerd. Toch zitten mijn kinderen op een rooms-katohlieke basisschool, Ik heb bewust voor een rkbs gekozen omdat daar voor mijn gevoel de normen en waarden hoger liggen dan op een openbare basisschool.quote:Op zondag 9 oktober 2016 17:22 schreef Chanty het volgende:
[..]
Dat zei ik in een eerdere reactie al ja. Ik moet nu eigenlijk voor twee gaan bepalen terwijl ik niet weet hoe nr 2 zich gaat ontwikkelen.
En dat ze ieta leren over religie vind Ik zeker belangrijk in deze tijd. Maar dan graag in de godsdienstles en over alle religies. En ik vind het ook belangrijk dat er niet alleen blanke kindjesnin de klas zitten maar ook gekleurde en andersgelovigen. In de huidige tijd m.i. Enorm van belang om de angst voor alles dat anders denkt niet te vergroten. Goed dat er bij jullie moslimkindjes op school zitten in ieder geval, dat vroeg ik me namelijk idd af in hoeverre dat is op een christelijke school.
Maar ik ga me toch echt eerst op de niet christelijke scholen oriënteren. Het is echt een heel persoonlijk gevoelsding. Ik voelde me vroeger al ongemakkelijk als ik bij een vriendin mee at die gelovig was (en bidde voor het eten). Kan het niet goed uitleggen maar het voelt niet goed voor mij. Oneerlijk naar de mensen die wel gelovig zijn.
Ik werk op een katholieke basisschool en kan dat zeker beamen.quote:Op zondag 9 oktober 2016 19:08 schreef DJMO het volgende:
[..]
Zelf ben ik gelovig opgvoed, maar heb het geloof al jaren geleden de rug toegekeerd. Toch zitten mijn kinderen op een rooms-katohlieke basisschool, Ik heb bewust voor een rkbs gekozen omdat daar voor mijn gevoel de normen en waarden hoger liggen dan op een openbare basisschool.
Dat is prima uiteraard! Het ís ook gewoon vooral een gevoelsding dus het moet gewoon 100% goed voelen. Ik wilde je alleen een inside-beeld mee geven vanuit mijn perspectief met onze schoolquote:Op zondag 9 oktober 2016 17:22 schreef Chanty het volgende:
[..]
Dat zei ik in een eerdere reactie al ja. Ik moet nu eigenlijk voor twee gaan bepalen terwijl ik niet weet hoe nr 2 zich gaat ontwikkelen.
En dat ze ieta leren over religie vind Ik zeker belangrijk in deze tijd. Maar dan graag in de godsdienstles en over alle religies. En ik vind het ook belangrijk dat er niet alleen blanke kindjesnin de klas zitten maar ook gekleurde en andersgelovigen. In de huidige tijd m.i. Enorm van belang om de angst voor alles dat anders denkt niet te vergroten. Goed dat er bij jullie moslimkindjes op school zitten in ieder geval, dat vroeg ik me namelijk idd af in hoeverre dat is op een christelijke school.
Maar ik ga me toch echt eerst op de niet christelijke scholen oriënteren. Het is echt een heel persoonlijk gevoelsding. Ik voelde me vroeger al ongemakkelijk als ik bij een vriendin mee at die gelovig was (en bidde voor het eten). Kan het niet goed uitleggen maar het voelt niet goed voor mij. Oneerlijk naar de mensen die wel gelovig zijn.
Mijn collega's zijn wezen kijken op zo'n school en ze waren best enthousiast daarover Snap wel dat dat spannend is.quote:Op zondag 9 oktober 2016 19:35 schreef tombolafan het volgende:
Ik lees hier ook even mee we hebben onze dochter al ingeschreven bij een RK basisschool (goed in de buurt, goede referenties/eerste indruk/accommodaties) maar we zijn ook nog wezen kijken bij een christelijke school die vanaf de herfst vakantie een Steve Jobs school wordt. Sprak ons vooral qua lesmethode erg aan, maar we vinden t wel 'spannend' dat ze daar dan heen zou gaan in de beginfase, dat ze een soort 'proefkonijn' wordt...
Pffff lastig...
ja wij zijn er ook erg enthousiast over, we zeiden al, als het al 5 jaar met succes zou draaien zouden we t zó doen... Maar nu zitten de kinderziektes er misschien nog in (en sowieso moeten alle oudere kinderen natuurlijk erg wennen aan ineens een andere manier van lesgeven) en om onze dochter daar meteen aan bloot te stellen voelt op de een of andere manier niet goed...quote:Op zondag 9 oktober 2016 19:51 schreef Soof-87 het volgende:
[..]
Mijn collega's zijn wezen kijken op zo'n school en ze waren best enthousiast daarover Snap wel dat dat spannend is.
Het is iig niet de eerste school die dit doen. Ze hebben vast ook bij andere scholen gekeken en geleerd van de fouten die zijn hebben gemaakt in het begin. Ze worden vast goed begeleid anders zou de directeur ook niet goed slapen vermoed ik.quote:Op zondag 9 oktober 2016 19:54 schreef tombolafan het volgende:
[..]
ja wij zijn er ook erg enthousiast over, we zeiden al, als het al 5 jaar met succes zou draaien zouden we t zó doen... Maar nu zitten de kinderziektes er misschien nog in (en sowieso moeten alle oudere kinderen natuurlijk erg wennen aan ineens een andere manier van lesgeven) en om onze dochter daar meteen aan bloot te stellen voelt op de een of andere manier niet goed...
ik onderstreepte bewust de woorden mijn gevoel. Het is namelijk niet meer dan dat.quote:Op zondag 9 oktober 2016 19:19 schreef kwakz0r het volgende:
Betere normen en waarden op een niet-openbare school is dan weer wel echt onzin...
Hier hetzelfde.quote:Op zondag 9 oktober 2016 20:08 schreef DJMO het volgende:
[..]
ik onderstreepte bewust de woorden mijn gevoel. Het is namelijk niet meer dan dat.
Heb het bij kleuters nog niet anders gezien gelukkig.quote:Op zondag 9 oktober 2016 20:27 schreef watmoetikkiezen het volgende:
Hier heeft ook meegewogen dat de nso juffen die we via t kdv kenden erg te spreken waren over manier van omgaan met de kinderen als de school uitging. Bij de ene werden de kinderen gwoon het plein opgestuurd en succes ermee en bij de andere krijgen de kinderen allemaal een hand en wordt gekeken of er inderdaad iemand is die ze ophaalt. Vond dat laatste bij de kleuters uiteraard een fijn idee..
School werkt op een vernieuwende manier die lastig in hokjes te plaatsen is. Door wel de 'standaard ' toetsen te doen kunnen ze hun methode vergelijken met het 'gemiddelde'. (Het gemiddelde bestaat niet en al helemaal niet het gemiddelde kind, maar de onderwijsinspectie gaat nou eenmaal uit van dat gemiddelde).quote:Op zondag 9 oktober 2016 18:59 schreef Soof-87 het volgende:
[..]
En toch vind ik wel dat als je er voor kiest om te toetsen, je dat wel met ouders moet bespreken. Maar je zegt het zelf: observeren is veel belangrijker. Dus waarom kinderen al zo vroeg plagen met toetsen? Wat is volgens jou de meerwaarde van zo'n toets? Als ik het heel statisch moest bekijken bij bv. leerling A, dan laat de toets mij zien dat hij geen getalbegrip t/m de 10 beheerst, maar door mijn eigen observatie een dag eerder bij het kassahoekje laat mij zien dat hij dat wèl beheerst.
Het is, vooral bij die jonge kinderen, zo'n momentopname. De ene week scoren ze zoveel beter dan een andere week.
Bij L op school doen ze deze methode sinds dit schooljaar. We kregen er een paar weken geleden uitleg over. Maar bij hem op school zijn ze er wel echt actief mee bezig en ik vind het een goed initiatief.quote:Op zondag 9 oktober 2016 19:21 schreef Mariposas het volgende:
Ik las hier ook over de Vreedzame school. Lijkt me echt heel erg goed. Maar ik sprak hier gisteren met iemand over, zij werkt zelf in het basisonderwijs, en vertelde me dat sommige scholen dat wel als een stokpaardje of uithangbord gebruiken. Besteden eigenlijk maar weinig tijd aan de methode zelf. Daarbij is het op sommige scholen ook heel erg nodig dat de methode ingezet wordt.
ik geloof dat ik niet zo goed ben in me voordoen als gelovige. Maar ik zou natuurlijk wel eens kunnen praten met ouders op het schoolplein, zowel bij christelijke als niet christelijke scholen gewoon eens vragen waarom ze voor deze school gekozen hebben een voor die bevalt.quote:Op zondag 9 oktober 2016 20:53 schreef FlyingFish het volgende:
Chanty, wat je ook nog zou kunnen doen is naar een christelijke school gaan en je daar voor doen als gelovige moeder en dan vragen wat voor rol geloof speelt in de klas. Waarschijnlijk doen ze het dan net wat geloviger voor dan dat ze daadwerkelijk zijn, dus als dat niet teveel is naar je zin, dan zit het wel goed. Bij mij op de basisschool ging geloof niet verder dan wekelijks een verhaal met moraal, en meer aandacht voor (de oorsprong van) feestdagen. Bidden heb ik nooit gedaan en een kwart van de klas was allochtoon. Vrienden van ons hebben hun kinderen op de Davinci zitten en zijn daar heel tevreden over, maar ik ken verder geen verhalen van slechte scholen (alleen in Buytenwegh)
Overigens kun je op de Facebook-pagina van veel scholen ook een goede indruk krijgen van de speciale activiteiten (en van hun social media-beleid).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |