abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_6543509
Wat is muziek eigenlijk?

compleet filosofisch gezien

waarom luisterd de mens daar zoveel naar?
waarom verschillen de smaken hierin?
WAAROM?

Now playing: Osdorp Posse - Onkwetsbaarheid is eenzaamheid

woensdag 30 oktober 2002 @ 18:35:02 #2
14612 _GdR_
3.1415926536
pi_6543642
-edit: offtopic-

[Dit bericht is gewijzigd door Seborik op 14-11-2002 21:59]

Out! out! flapoor your father! | DaFan's moeder
pi_6543664
quote:
Op woensdag 30 oktober 2002 18:27 schreef Feanturi het volgende:
Wat is muziek eigenlijk?

compleet filosofisch gezien

waarom luisterd de mens daar zoveel naar?
waarom verschillen de smaken hierin?
WAAROM?

Now playing: Osdorp Posse - Onkwetsbaarheid is eenzaamheid

Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan..
"sja, als je ZO ongeduldig bent houdt 't een beetje op natuurlijk..." - post van 'Danny' die waarschijnlijk zelf ook vaak na ruim 2 maanden pas antwoord krijgt.
pi_6543803
Niet echt de antwoorden die ik zoek eigenlijk , wel leuk mensen

Iets van emotieoverbrengers ofzo?

Now Playing: Golfinger - Question

pi_6543817
quote:
Op woensdag 30 oktober 2002 18:53 schreef Feanturi het volgende:
Niet echt de antwoorden die ik zoek eigenlijk , wel leuk mensen

Iets van emotieoverbrengers ofzo?

Now Playing: Golfinger - Question

Ik denkut, maar jah, emotie is ook al zo'n raar fenomeen.
"sja, als je ZO ongeduldig bent houdt 't een beetje op natuurlijk..." - post van 'Danny' die waarschijnlijk zelf ook vaak na ruim 2 maanden pas antwoord krijgt.
pi_6546871
Ik denk dat de informatie uit alle zintuigen intern samengevoegd worden (nog wel met onderscheid wat bij welke zintuig hoort).

Als je aan een bepaald iets denkt, wordt je dus automatisch gelinkt naar de andere zintuigen die op hetzelfde moment binnenkwamen.

Als je muziek luistert, en die muziek wordt gelinkt naar momenten waarop je je goed voelt, dan zal je die muziek leuk vinden.

Zo ook met geuren: je hoeft maar iets te ruiken dat naar vers brood ruikt, en iedereen krijgt spontaan honger omdat je normaal alleen brood eet als je honger hebt.

dus
  woensdag 30 oktober 2002 @ 22:21:42 #7
22497 Bioslock
we hope that you choke
pi_6546925

[Dit bericht is gewijzigd door Seborik op 14-11-2002 21:59]

Moderator woensdag 30 oktober 2002 @ 22:22:39 #8
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_6546940
Ik vraag het me ook wel eens af

ik heb iemand wel eens horen zeggen dat een bepaalde combinatie van noten mooi aansluit en je het verwacht en het daardoor muziek is, ik hou juist van muziek dat een beetje ontwricht klinkt dat je echt moet wennen.

maar waarom een bepaalde notenvolgorde als muziek word gezien en een andere als herrie door het brein geen idee

En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_6546981

[Dit bericht is gewijzigd door Seborik op 14-11-2002 22:00]

dus
pi_6547011
quote:
Op woensdag 30 oktober 2002 22:22 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik vraag het me ook wel eens af

ik heb iemand wel eens horen zeggen dat een bepaalde combinatie van noten mooi aansluit en je het verwacht en het daardoor muziek is, ik hou juist van muziek dat een beetje ontwricht klinkt dat je echt moet wennen.

maar waarom een bepaalde notenvolgorde als muziek word gezien en een andere als herrie door het brein geen idee

Wat voor de een herrie is, is voor de ander muziek (techno etc).
dus
  Moderator woensdag 30 oktober 2002 @ 22:27:34 #11
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_6547082
quote:
Op woensdag 30 oktober 2002 22:25 schreef pirke het volgende:

[..]

Wat voor de een herrie is, is voor de ander muziek (techno dillinger escape plan etc).

En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_6550743
En waarom is dit dan individueel afhankelijk?

ligt dit aan karakter geschiedenis of gewoon chemische gebeurtenisjes in je hoofd?

pi_6551965
quote:
Op donderdag 31 oktober 2002 08:46 schreef Feanturi het volgende:
En waarom is dit dan individueel afhankelijk?

ligt dit aan karakter geschiedenis of gewoon chemische gebeurtenisjes in je hoofd?

ligt aan je ervaring.

hoe meer je meegemaakt hebt, hoe meer herinneringen je hebt. een stukje muziek zal eerder geassocieerd worden met iets wat je leuk vind als je daar meer herinneringen van hebt.

dus
pi_6556172
quote:
Op donderdag 31 oktober 2002 11:25 schreef pirke het volgende:

[..]

ligt aan je ervaring.

hoe meer je meegemaakt hebt, hoe meer herinneringen je hebt. een stukje muziek zal eerder geassocieerd worden met iets wat je leuk vind als je daar meer herinneringen van hebt.

Hoe ouder je word hoe meer diversiteit aan muziek je mooi kan vinden?
dat lijkt mij dus eventjes niet, ik ga niet langzamerhand die mainstream muziek zoals trance mooi vinden, toch?
pi_6567258
quote:
Op donderdag 31 oktober 2002 16:04 schreef Feanturi het volgende:

[..]

Hoe ouder je word hoe meer diversiteit aan muziek je mooi kan vinden?
dat lijkt mij dus eventjes niet, ik ga niet langzamerhand die mainstream muziek zoals trance mooi vinden, toch?

Je zegt het zelf goed: *kan* vinden, hoeft dus helemaal niet.

Je merkt zelf toch wel hopelijk dat je nu naar andere muziek luistert als toen je 8 jaar oud was.

Kleine kinderen vinden K3 leuk: blije/vrolijke muziek, dat associeren die kindjes met blij/vrolijk zijn, dat vinden ze leuk, dus de muziek vinden ze leuk.

dus
pi_6574704
quote:
Op vrijdag 1 november 2002 10:18 schreef pirke het volgende:

[..]

Je zegt het zelf goed: *kan* vinden, hoeft dus helemaal niet.

Je merkt zelf toch wel hopelijk dat je nu naar andere muziek luistert als toen je 8 jaar oud was.

Kleine kinderen vinden K3 leuk: blije/vrolijke muziek, dat associeren die kindjes met blij/vrolijk zijn, dat vinden ze leuk, dus de muziek vinden ze leuk.

Helaas, ik luister vanaf mijn 15de pas muziek daarvoor vond ik het allemaal maar behoorlijk klote en toen vond ik de metal en punk
pi_6585219
Waarom luisteren mensen naar muziek? - Pfff...

Waarom verschillen smaken? - Omdat de een meer verstand van muziek heeft dan de ander.

Far better is it to dare mighty things, to win glorious triumphs, even though checkered by failure, than to take rank with those poor spirits who neither enjoy much nor suffer much.
  zaterdag 2 november 2002 @ 15:46:59 #18
18219 alien8ed
ignorance is bliss
pi_6586825
Muziek is denk ik de taal van emoties.
Emotieloze muziek is saaie muziek.
Aangezien iederee zijn eigen emoties heeft zijn er zoveel muziekstromingen.
Feestmuziek, trashmetal, hardhouse, country, Latin, bluess, Jazz, barok, Romantiek.
Het heeft allemaal zijn eigen emotionele lading.
vrolijkheid, haat, liefde, pijn.
hak hout, haal water
Transhumanist, Piraat
  zondag 3 november 2002 @ 20:58:47 #19
37960 juffie
flieft op pepe
pi_6606188
wat is muziek? Muziek is de taal van de emotie. Het is onmisbaar en het zegt precies datgene wat woorden niet kunnen. En muziek is heel persoonlijk.
juf is always right ;)
pi_6609358
Welke muziek je mooi vind is naar mijn mening een kwestie van ervaringen en intelligentie (oei gevaarlijk ik weet het).
Ik werk met verstandelijk gehandicapten die vinden stuk voor stuk nederlandstalige meezingers (a la corry konings, frans bauer) het einde. Dat kan geen toeval zijn.. Ook bij kleine kinderen zie je dat ze die bagger van K3, the ketchupsong en kabouter plop geweldig vinden, net als de verstandelijk gehandicapten. Kijk ook maar eens in achterstandswijken wat daar gedraaid wordt, je schrikt je dood. Naar mate je intelligenter bent spreekt ingewikkeldere muziek je aan, wat dat dan mag zijn mag je zelf invullen.. Ook kan je dan in staat zijn meerdere soorten muziek te waarderen, en ook dat kan denk ik gedurende je leven uitbreiden zolang je niet de volledige capaciteit van je intelligentie benut..
Natuurlijk heeft sentiment er ook mee te maken, je hecht ook snel een bepaald gevoel aan een nummer dat je op een belangrijk moment hoort.

Muziek is naar mijn mening een uitlaatklep, een manier om te uiten wat jou bezighoudt. Herkenning kan in de tekst zitten of als de juiste heftigheid op het juiste moment in jouw leven komt. Verder kan het een verbintenis tussen jou en andere personen betekenen waarbij vaak het sentiment weer komt kijken.

Dat zijn zo even mijn gedachten erover...

Het spettert en knettert, vonken achter ogen. Verloren aan magie, zwevend over regenbogen.
  maandag 4 november 2002 @ 16:03:24 #21
37398 luisje
Het kan WEL
pi_6619980

[Dit bericht is gewijzigd door Seborik op 14-11-2002 22:00]

Mooi hè, alles..
pi_6746290
Geluid, en dus ook muziek, beheerst grotendeels de psyche van een audio-visueel produkt. De kijker/luisteraar kan onbewust emotioneel worden beïnvloed door audio, waarmee de betrokkenheid bij en interesse voor een produkt optimaal wordt bevorderd.
pi_6751652
quote:
Op maandag 11 november 2002 20:34 schreef Mikula het volgende:
Geluid, en dus ook muziek, beheerst grotendeels de psyche van een audio-visueel produkt. De kijker/luisteraar kan onbewust emotioneel worden beïnvloed door audio, waarmee de betrokkenheid bij en interesse voor een produkt optimaal wordt bevorderd.
Economie is de wetenschap die de mensheid bestudeert in zijn streven naar welvaart.

bron: Domme Mensen - Theo Maassen

dus
pi_6759777
Waarom kunnen chinezen Bach niet horen? Laat staan spelen.
  dinsdag 12 november 2002 @ 23:13:30 #25
39841 japeke
Jag taler inte Svenska...
pi_6769528
Je zal gewoon ergens je ei in kwijt moeten...
Op kunnen vertrouwen... (oke, de batterijen van je discman kunnen leegraken )
Het is iet som op terug te vallen, wat je nooit in de steek zal laten...
Waarom iedereen naar andere muziek luistert???
Omdat iedereen anders is...
Maar misschien ben ik wel gewoon te nuchter
Leuk topic, dat wel!
JAAP
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')