abonnement Unibet Coolblue
pi_148280566
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 12:33 schreef Bart het volgende:

[..]

Hoe werkt dat nano? Heb het geďnstalleerd maar zie geen knopje oid om het te openen? Of werkt dat alleen via telnet?
Gewoon via SSH inloggen en dan 'nano bestand.conf' bijvoorbeeld, het werkt dus inderdaad alleen via commandline. Telnet zou ik sowieso nooit gebruiken vanwege de berg veiligheidsredenen.
Powered by Janetje®
pi_148282727
ik gebruik altijd winSCP om bestanden te editten
  zaterdag 3 januari 2015 @ 16:59:33 #128
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_148284374
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 14:53 schreef Dubbeldrank het volgende:

[..]

Gewoon via SSH inloggen en dan 'nano bestand.conf' bijvoorbeeld, het werkt dus inderdaad alleen via commandline. Telnet zou ik sowieso nooit gebruiken vanwege de berg veiligheidsredenen.
Ja ik gebruik putty, en dan ssh.
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
pi_148285435
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 16:10 schreef redboyke het volgende:
ik gebruik altijd winSCP om bestanden te editten
Hangt er van af wat er moet gebeuren, alleen een bestandje editten pak ik ook WinSCP wel voor.
Powered by Janetje®
pi_148287204
Ik schaf binnenkort de DS215J aan. Schijven heb ik al (2x WDEARS 2TB).

Alleen nog zorgen voor stroom en de routers in de meterkast :Y
pi_148287624
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 18:23 schreef MarkoAlmelo het volgende:
Ik schaf binnenkort de DS215J aan. Schijven heb ik al (2x WDEARS 2TB).

Alleen nog zorgen voor stroom en de routers in de meterkast :Y
EARS (WD Green) zijn al redelijk oude schijfjes en ook niet bedoeld voor gebruik in een NAS. Als je data die er op komt te staan zou ik toch een denken aan nieuwe schijven, en dan met name WD Red welke speciaal voor NAS-gebruik geschikt zijn.
Powered by Janetje®
pi_148287752
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 18:34 schreef Dubbeldrank het volgende:
op komt te staan zou ik toch een denken aan nieuwe schijven, en dan met name WD Red welke speciaal voor NAS-gebruik geschikt zijn.
Ja weet ik inderdaad. Maar goed, ik heb de schijven hier liggen. Later schaf ik wel RED schijven aan :)
pi_148289239
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 18:37 schreef MarkoAlmelo het volgende:

[..]

Ja weet ik inderdaad. Maar goed, ik heb de schijven hier liggen. Later schaf ik wel RED schijven aan :)
Als je raid 1 gaat draaien of hybrid raid dan kan je redelijk simpel upgraden. Eén schijf vervangen, rebuilden en dan de andere vervangen en rebuilden, DSM past daarna de partitiegrootte meteen aan naar de nieuwe omvang zodra beide schijven vervangen zijn. Geen gedoe dus! :)
Powered by Janetje®
  zaterdag 3 januari 2015 @ 19:42:53 #134
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_148290390
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 18:34 schreef Dubbeldrank het volgende:

[..]

EARS (WD Green) zijn al redelijk oude schijfjes en ook niet bedoeld voor gebruik in een NAS. Als je data die er op komt te staan zou ik toch een denken aan nieuwe schijven, en dan met name WD Red welke speciaal voor NAS-gebruik geschikt zijn.
Ik doe vier van deze:
http://afuture.nl/productview.php?productID=235476
In raid 5.
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
pi_148290695
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 19:42 schreef Bart het volgende:

[..]

Ik doe vier van deze:
http://afuture.nl/productview.php?productID=235476
In raid 5.
ik heb bijna dezelfde. de WD20EARS heb ik.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 03-01-2015 20:17:25 ]
pi_148291464
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 19:42 schreef Bart het volgende:

[..]

Ik doe vier van deze:
http://afuture.nl/productview.php?productID=235476
In raid 5.
Ik zou niet voor Green kiezen maar voor Red, de Green varianten zijn niet geschikt om in RAID te draaien en zeker niet 24/7. Red schijven zijn speciaal gericht op NAS en RAID-omgevingen. Het is natuurlijk niet zo dat het niet werkt, maar WD geeft het zelf aan. Daarnaast hebben Red schijven ook een langere garantietermijn, wat zich ook vertaalt in een hogere MTBF.

Green: http://www.wdc.com/en/products/products.aspx?id=780 (met name de tekst rechtsonder)
Red: http://www.wdc.com/en/products/products.aspx?id=810
Powered by Janetje®
  zaterdag 3 januari 2015 @ 21:01:38 #137
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_148294005
quote:
2s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 20:06 schreef Dubbeldrank het volgende:

[..]

Ik zou niet voor Green kiezen maar voor Red, de Green varianten zijn niet geschikt om in RAID te draaien en zeker niet 24/7. Red schijven zijn speciaal gericht op NAS en RAID-omgevingen. Het is natuurlijk niet zo dat het niet werkt, maar WD geeft het zelf aan. Daarnaast hebben Red schijven ook een langere garantietermijn, wat zich ook vertaalt in een hogere MTBF.

Green: http://www.wdc.com/en/products/products.aspx?id=780 (met name de tekst rechtsonder)
Red: http://www.wdc.com/en/products/products.aspx?id=810
Ik geloof niet dat raid beter of slechter is voor een schijf dan geen raid. De data is nog steeds een verzameling enen en nullen. Als ik WD was zou ik ook mooi op mijn site zetten dat klanten duurdere producten moeten kopen.
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
  zaterdag 3 januari 2015 @ 21:02:27 #138
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_148294044
En een schijf die geen 24/7 kan draaien, die moet ik ook nog tegenkomen.
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
pi_148294073
kut sonarr der was een update ik update en nu werkt heel dat spul nietmeer. ok ik geef toe wa een beta maar dan nog. pfff. is ook de laatste keer dat ik direct de laatste nieuwe spullen direct installeer.
pi_148294147
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 21:02 schreef Bart het volgende:
En een schijf die geen 24/7 kan draaien, die moet ik ook nog tegenkomen.
ik heb nog een fout gemaakt van wd caviar green te nemen. ze draaien wel maar ze maken nu meer lawaai als vroeger. toen ze nieuw waren hoorde je echt de nas niet en nu hoor je het echt ratelen tijdens het downloaden. de maandelijkse disk health ding email is altijd wel zonder errors.
  zaterdag 3 januari 2015 @ 21:07:27 #141
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_148294276
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 21:04 schreef redboyke het volgende:

[..]

ik heb nog een fout gemaakt van wd caviar green te nemen. ze draaien wel maar ze maken nu meer lawaai als vroeger. toen ze nieuw waren hoorde je echt de nas niet en nu hoor je het echt ratelen tijdens het downloaden. de maandelijkse disk health ding email is altijd wel zonder errors.
Staat in de meterkast dus geluid maakt me niet echt uit. Ik had overigens liever Hitachi gehad, maar die is niet in heel veel winkels meer leverbaar.
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
pi_148294750
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 21:01 schreef Bart het volgende:

[..]

Ik geloof niet dat raid beter of slechter is voor een schijf dan geen raid. De data is nog steeds een verzameling enen en nullen. Als ik WD was zou ik ook mooi op mijn site zetten dat klanten duurdere producten moeten kopen.
Nope maar andersom geldt wel, niet iedere schijf is geschikt voor een raid setup. Ik weet niet meer precies hoe het zat maar het heeft te maken met de tijd die maximaal uitgetrokken wordt om blocks uit te lezen, non-raid schijven doen dit te snel of juist te langzaam wat dan conflicten geeft met de raidcontroller die de schijf dan als corrupt bestempeld terwijl hij gewoon nog FF bezig was met lezen.
  zaterdag 3 januari 2015 @ 21:29:06 #143
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_148295255
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 21:18 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Nope maar andersom geldt wel, niet iedere schijf is geschikt voor een raid setup. Ik weet niet meer precies hoe het zat maar het heeft te maken met de tijd die maximaal uitgetrokken wordt om blocks uit te lezen, non-raid schijven doen dit te snel of juist te langzaam wat dan conflicten geeft met de raidcontroller die de schijf dan als corrupt bestempeld terwijl hij gewoon nog FF bezig was met lezen.
We gaan het beleven. Ik denk dat het wel los loopt. Als het zo vaak mis zou gaan zonder speciale schijven, dan zou Synology wel waarschuwen dat je gewone schijven niet moet gebruiken, lijkt me zo.
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
  zaterdag 3 januari 2015 @ 21:31:12 #144
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_148295373
Hoe doe je dat trouwens als je raid 5 hebt maar meer opslagruimte wil? Van 4x2TB naar 4x3TB bijvoorbeeld? Waar laat je die data? Want je kunt zeker niet een voor een die schijven uitwisselen?
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
pi_148295443
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 21:18 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Nope maar andersom geldt wel, niet iedere schijf is geschikt voor een raid setup. Ik weet niet meer precies hoe het zat maar het heeft te maken met de tijd die maximaal uitgetrokken wordt om blocks uit te lezen, non-raid schijven doen dit te snel of juist te langzaam wat dan conflicten geeft met de raidcontroller die de schijf dan als corrupt bestempeld terwijl hij gewoon nog FF bezig was met lezen.
het ligt ook erg aan de raidcontroller hoe strikt die ermee omgaat.. een synologie NAS zal soepeler zijn dan b.v. een LSI of Areca
pi_148295484
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 21:31 schreef Bart het volgende:
Hoe doe je dat trouwens als je raid 5 hebt maar meer opslagruimte wil? Van 4x2TB naar 4x3TB bijvoorbeeld? Waar laat je die data? Want je kunt zeker niet een voor een die schijven uitwisselen?
Dat kan wel, dat is juist het mooie van raid, je wisselt ze schijf voor schijf en en rebuild je raid na het verwisselen van een schijf. Als alles schijven vervangen zijn zal DSM de maximale opslagruimte maximaliseren naar de aanwezige schijven. :)

Je moet het zien als het defect raken van een schijf, een raid 1 of 5 setup overleeft dat. Nu gaat er geen schijf stuk maar je vervangt er eentje door een grotere schijf. Deze actie herhaal je tot alle vier de schijven vervangen zijn. Zo heb ik ook mijn schijven vervangen.
Powered by Janetje®
  zaterdag 3 januari 2015 @ 21:36:05 #147
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_148295560
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 21:34 schreef Dubbeldrank het volgende:

[..]

Dat kan wel, dat is juist het mooie van raid, je wisselt ze schijf voor schijf en en rebuild je raid na het verwisselen van een schijf. Als alles schijven vervangen zijn zal DSM de maximale opslagruimte maximaliseren naar de aanwezige schijven. :)
Oh dus bij schijf 4 vervangen ga je dan in één klap van 6 naar 9 TB beschikbare opslag, zonder dataverlies? Dat is wel nice!
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
pi_148295620
quote:
14s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 21:36 schreef Bart het volgende:

[..]

Oh dus bij schijf 4 vervangen ga je dan in één klap van 6 naar 9 TB beschikbare opslag, zonder dataverlies? Dat is wel nice!
Exact, zodra schijf 4 vervangen is en de raid rebuild voltooid is past DSM vanzelf de partities aan naar de maximaal beschikbare ruimte.
Powered by Janetje®
  zaterdag 3 januari 2015 @ 21:40:39 #149
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_148295767
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 21:37 schreef Dubbeldrank het volgende:

[..]

Exact, zodra schijf 4 vervangen is en de raid rebuild voltooid is past DSM vanzelf de partities aan naar de maximaal beschikbare ruimte.
Top. Is met vier identieke schijven dat hybrid raid trouwens nog het overwegen waard? Of is dan raid 5 gewoon de logische keus?
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
pi_148296434
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 21:40 schreef Bart het volgende:

[..]

Top. Is met vier identieke schijven dat hybrid raid trouwens nog het overwegen waard? Of is dan raid 5 gewoon de logische keus?
Ik zou voor hybrid raid gaan, deze gaat wat beter om met de opbouw van de raid set waardoor er effectief meer ruimte beschikbaar is. Verder maak het niets uit, raid 5 is niet veiliger of sneller. Doe waar je jezelf het beste bij voelt.

Ik heb zelf voor hybrid gekozen, met raid 1 maakt dat helemaal niets uit. Maar mocht ik in de toekomst naar een 4-bay NAS gaan dan kan ik simpel schijven bijplaatsen zonder dat ik eerst alles leeg moet halen om er een raid 5 set van te maken.
Powered by Janetje®
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')