quote:Eerst even lezen. Hieruit kun je opmaken dat Associatie geen erkende school is.
Op donderdag 18 september 2003 16:36 schreef belikewater het volgende:
kan iemand me vertellen of Associatie Wing-Chun Kung-Fu Holland, wel een door Wang Kiu erkende organisatie is? Op de site van Wachtberger lees ik namelijk het volgende;Deze leerlingen zijn door verklaring van Sigung J. Wang Kiu de enigen die zich erkend Wing Chun leraar in zijn afstamming mogen noemen.
NEDERLAND
ACTIEF:
Dick Wachtberger
Frans Stroeven
Ruud Perreijn NEDERLAND
NIET ACTIEF:
Vicky Abbink
Willem Bont BUITENLAND
Peter Prezmecky (Zwitserland)
G. K. Khoe (Canada)
Herbert Maier (America)---->>>>>LET OP: VERDER NIEMAND!!!<<<<------
Er zijn anderen die kortere of langere tijd bij Sigung J. Wang Kiu hebben getraind. Maar deze mensen hebben nooit die mate van gevorderdheid en begrip bereikt dat zij zich van Sigung J. Wang Kiu leraar of schoolhouder mochten noemen.
quote:
Op donderdag 18 september 2003 00:00 schreef hiza het volgende:[..]
Ik geloof niet alles wat ik zie, maar zie vooral geen enkele reden iets te geloven dat niet aannemelijk gemaakt kan worden.
1. Een vechtstijl als bv Muay Thai heeft zich vooral ontwikkeld door beoefening in vol contact competitie.>>en ze vechten voornamelijk alleen tegen elkaar.
2. Vol contact competitie is ondanks de in zekere mate beperkende regels die gehanteerd worden, de meest realistische en controleerbare wijze om een echt gevecht te benaderen.
>>Wing Chun is ook full contact.. alleen tijdens een training houd je jezelf in want je wilt grag je mede leerling volgende week weer zien...
3. Wing Chun/Tsun claimt een vechtstijl te zijn die effectief is voor zelfverdediging en voor gevechten tegen vechtstijlen als Muay Thai en mma. Wanneer echter gevraagd wordt naar bewijzen hiervoor, wordt verwezen naar anekdotes, onduidelijke filosofische standpunten, of beperkende regelgeving in verschillende vormen van vol contact competitie.
>>Nu heb je het alleen over degene die in het verleden een grote bek hebben gehad. daar heb ik geen uitspraken over
4. De meest relevante beperkingen zijn: niet schoppen of slaan naar het kruis, niet bijten, en niet steken naar de ogen. Deze technieken zijn niet exclusief voor een bepaalde vechtstijl en niet structureel bepalend voor de uitkomst van een gevecht. (voorbeeld: Yuki Nakai vs Gerard Gordeau, Japan Vale tudo 1995) zoek op google voor meer info.
>>??
5. Baker Scott, wing chun kung fu beoefenaar wordt uitgeschakeld in de voorrondes van UFC II. (toen nog zonder handschoenen)
>bedoel je die gast met dat zwart shirtje die meteen in de eerste 10 sec eruit werd gemept??? Die was erg goed.. echt ik schaamde me diep dat hij voor mijn stijl uitkwam.. Maar gelukkig noemde hij het Ving Tsun dus.. ik schuif het daar op..
![]()
Is toch onzin dat je hem aanhaalt.. 1 mislukking en hierdoor zeggen dat alles dan zo is..6. Veel vechtstijlen hebben geen regels als het op het zelfverdedigingsaspect aankomt, dit is niet uniek voor wing chun.
>>denk daar nog heel even over na.. en kom dan nog maar eens terug. Maar je hebt geen wing chun gedaan..
7. Wing Chun heeft geen enkele toegevoegde waarde in de combinatie Muay Thai, BJJ en worstelen.
>>>En jij hebt geen verstand van vechtsport. deze opmerking is net zo onzin als jou opmerking. waar basseer jij dat op? omdat je nog nooit echt wing chun hebt gevolgd. tja.. dan zou ik dat ook doen..
Zo kan ik nog wel een paar argumenten noemen, mijn punt is echter dat Wing Chun in vergelijking met bepaalde andere vechtstijlen niet bijzonder effectief is.
>>en weer zeg ik dus.. je hebt geen echt wing chun gezien.. en meegemaakt..
quote:Mijn mening: Ik heb al genoeg discussies gevoerd met personen die minimale kennis hebben van Wing Chun, maar toch denken te kunnen oordelen over de effectiviteit van de stijl.
Op donderdag 18 september 2003 23:25 schreef Hyde het volgende:
Deze topic heb ik geopend voor Wing Chun beoefenaars, of personen die erin geinteresseerd zijn en erover willen discussiëren.
Zeiken op stijlen doe je maar in Centraal Vechtsporten
quote:daar vind ook normale discussie plaats hoor... sorry , moest even
Zeiken op stijlen doe je maar in Centraal Vechtsporten
quote:ja zeg, wijsneus... Het kan toch ook zijn dat Wachtberger zn concurrent met opzet uit de lijst laat of niet dan. Als ik dat nou op de site van Wang Kiu zelf had gelezen, had ik deze vraag niet gesteld.
Op donderdag 18 september 2003 23:12 schreef Hyde het volgende:[..]
Eerst even lezen. Hieruit kun je opmaken dat Associatie geen erkende school is.
quote:Echt Wing Chun, wat is dat? De Wing Chun, Ving Tsun, Wing Tsun, Wing Tjun beoefenaren zijn het onderling nog niet eens over de spelling, laat staan over welke van de ontelbare afsplitsingen nu echt is. Ik heb wel degelijk wing chun getraind/gezien, maar of het echt was... dat is maar net door wiens ogen je het bekijkt.
Op donderdag 18 september 2003 23:25 schreef Hyde het volgende:[..]
chroeten
[Dit bericht is gewijzigd door hiza op 19-09-2003 22:20]
Het innerlijke aspekt van wing chun is toch eigenlijk belangrijker dan wie je kan overwinnen? Zijn er op deze site ook die daar iets over te zeggen hebben want dat vind ik het meest fascinerende aan wing chun. Het in balans krijgen van je centre line en vanuit de openheid en stabiliteit van je tan tien jezelf kunnen verdedigen.............
quote:
Op woensdag 24 september 2003 23:03 schreef MrCrowley het volgende:
Zit er iemand hier trouwend op Wing Tsun (WeeTee) van Kernspecht ? Wij hebben sinds kort een ex-WT`er die 2 jaar ervaring heeft maar bij ons finaal in gemaakt wordt. Wat is dat voor een gare stijl dat WT ? Niet dat wij ubergoed zijn...maar goed.
Maar vergeet niet, voor elk verhaal dat Wing Chun, VT of WT (whateverrrrr) in elkaar heeft getrapt, zijn er ook weer verhalen die het tegenovergestelde beweren.
Van mijn organisatie weet ik, dat we vasthouden aan de vecht en krachtprincipes; de Kuen Kuit. Alle technieken vallen hiermee in een logische puzzel. Van andere organisaties kan ik dat niet zeggen, daar heb ik niet voldoende ervaring mee. Vanavond of vrijdag ga ik misschien naar een school van de Wing Chun Federatie.
quote:Dus je traint in de Da Costastraat ???
Op maandag 29 september 2003 14:20 schreef belikewater het volgende:[..]
Zelf beoefen ik Wing Tjun. Mijn Sifu, Sergio Iadarola,
quote:Ik kan het wel vertellen allemaal, maar je kunt beter zelf gaan kijken.
Op maandag 29 september 2003 14:28 schreef bossie het volgende:[..]
Dus je traint in de Da Costastraat ???
Kan je eens wat vertellen over die school, lesinhoud of het een goeie school is en contributie geld....
quote:Twee jaar? Hoe ziet hij er uit?
Zit er iemand hier trouwend op Wing Tsun (WeeTee) van Kernspecht ? Wij hebben sinds kort een ex-WT`er die 2 jaar ervaring heeft maar bij ons finaal in gemaakt wordt. Wat is dat voor een gare stijl dat WT ? Niet dat wij ubergoed zijn...maar goed.
quote:Tja wat is dat voor stijl. WC is een harde stijl, WT een zachte.
quote:Ik kraak de stijl (niet helemaal af). Er vielen mij gewoon veel verschillen op. Ik vraag me ook af met welk doel jullie chi sao oefenen
Op maandag 29 september 2003 19:09 schreef Erikro het volgende:[..]
Tja wat is dat voor stijl. WC is een harde stijl, WT een zachte.
Is zacht perse slechter? Daar kan ik niet over oordelen.
Uit enkele reacties hier begrijp ik dat F. Schaefer niet bij iedereen hier poplair is
Dat zal ongetwijfeld een reden hebben, ook daar kan ik niet over oordelen.
Wat ik wel van hem weet en dat respecteer ik enorm. Dat als iemand zijn school binnenstapt en zegt je bent een lul en mijn stijl is beter.
Hij zegt laat maar zien dan en niet wegkruipt.
Hij heeft dus zeker vertrouwen in zijn "zachte" stijl.
Helaas heb je zoals op vele scholen wel eens lieden ertussen zitten. Waarvan je denkt wat heb je die twee jaar gedaan. Die zijn geen reclame voor je school zullen we maar zeggen. Vandaar dat ik vroeg hoe zien ze eruit.
Maar er zitten ook hele pittige tussen als je die zo in de pan hakt, dan stap ik meteen over naar WC :-)
Waar ligt bij jullie het zwaartepunt op in de training?
quote:Wij trainen chi sao hoofdzakelijk om de centreline te verdedigen. Ziet er heel anders uit dan bij WT. Bij de chi sao van WT heb je, zoals ik het zie, geen dekking. Wij trainen chi sao heel dicht op elkaar.
Op maandag 29 september 2003 23:01 schreef Erikro het volgende:
Was ook niet verdedigend bedoeld hoor. Dus excuus als het zo overkomt.
Chi sau trainen wij om de aanvalsrichting te voelen van de tegenstander. Om blind te reageren op zijn druk naar voren en daarop te reageren zonder te denken. De reflexen nemen dan over. Persoonlijk vind ik dat beter gaan als ik zacht ben. Toen ik een tijdje krachttraining erbij ging doen. Merkte ik dat ik weliswaar sterker werd, maar tegelijkertijd ook minder voelde en steeds later (te laat) ging reageren.
Dat kwam weer snel terug toen ik stopte met KrTr.Helaas heb je zoals op vele scholen wel eens lieden ertussen zitten. Waarvan je denkt wat heb je die twee jaar gedaan. Die zijn geen reclame voor je school zullen we maar zeggen. Vandaar dat ik vroeg hoe zien ze eruit.
Waar ligt bij jullie het zwaartepunt op in de training?
Onze sifu heeft ons vertelt om het liefst geen krachttraining te doen. Omdat :
Het is heel moeilijk om te vertellen waar ons zwaartepunt ligt. Wij hebben zeer gevarieerde (en intensieve) trainingen. Bv op zaterdag 3 + uur lang. Warming up, loop/heupoefeningen, Pun Sao, Sui Lim Tao, sparren etc. Ook oefeningen met (kleine) messe, stokken doen we ook.
Waar ligt jullie zwaartepunt ?
quote:Deze jongen had in Duitsland les gehad, hij is ook Duitser, en zat er niet zo gek lang op. Maar ik ga geen discussie aan welke stijl beter is. Als je vind dat de stijl bij je past is het de goeie.
Maar er zitten ook hele pittige tussen als je die zo in de pan hakt, dan stap ik meteen over naar WC :-)
quote:Verdedigen van de centerline oa.
Op maandag 29 september 2003 23:07 schreef Erikro het volgende:
ps in welke dingen vond je hem cq WT tegenvallen?
quote:Nee, Wing Chun heeft zijn eigen stokvormen (pole).
Op maandag 29 september 2003 23:23 schreef Erikro het volgende:
Dat verhaal van je sifu herken ik idd.
Ja dat messen en stokken verhaal, dat is iets wat ik wel erg mis. Dat heb ik tot nu nog steeds niet gehad. Zou wel ergens escrima willen volgen, maar dat wordt dus nergens apart gegeven, ook bij ons niet.
Bij jullie wel?
Ik zie ook dat de Chi Sao totaal verschillend beoefend worden. Eigenlijk moet je een keer een proefles nemen om te zien wat wij doen.
En het correct uitvoeren van deze bewegingen en het in stand houden van de Kuen Kuit leidt toch oa tot het verdedigen van de center line?
Mo Yieng Po Jung
Verder over de zachte aanpak van WT;
"Nothing on this planet is softer than water - but water is incomparable when it comes to conquering hardness"
Dit is de fundamentele principe van het Taoisme, een filosofie die onlosmakelijk verbonden is met WT
[Dit bericht is gewijzigd door belikewater op 30-09-2003 10:36]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |