quote:Wing Chun trap is heel snel. Een lowkick is een boog in feite en een wing chun trap is rechtstreeks. Het is maar hoever de WC`er gevorderd is.
Op donderdag 16 januari 2003 11:57 schreef Friemeltje het volgende:
wing chun wordt weggelowkicked door kickboxers.
quote:Ik snap best dat jij zelf niet geïnteresserd bent in kooi-gevechten, maar als Wing Chun nu echt dé manier is om je op straat de verdedigen, waarom heb ik dan nog geen enkele WC'er gezien in een kooigevecht? Een WC'er met 15 jaar ervaring, stevig gebouwd,... Zo'n WC'ers moeten er toch ergens op deze aardkloot rondlopen? Kooi-gevechten komen als 'officieel toernooi' het dichtst in de buurt bij straatvechten IMHO.
Op donderdag 16 januari 2003 09:17 schreef Hawk het volgende:[..]
Welke technieken?
Wing Chun werkt op straat. Dat is genoeg voor mij, ben niet geïnteresseerd in kooi-gevechten alá Thunderdome.
quote:Ben ik mee eens, die WC'ers waar ik tegen gespard heb konden vrij vlot een lowkick afweren. Maar ze zijn niet almachtig (zoals ze zelf wel ns denken). WC'ers hebben echt niet de 'perfecte' verdediging, die bestaat gewoonweg niet.
Op donderdag 16 januari 2003 12:01 schreef DimeBag het volgende:[..]
Wing Chun trap is heel snel. Een lowkick is een boog in feite en een wing chun trap is rechtstreeks. Het is maar hoever de WC`er gevorderd is.
quote:Wat een kutusername heb jij zeg
Op donderdag 16 januari 2003 17:48 schreef Conflictjeuh het volgende:[..]
Ben ik mee eens, die WC'ers waar ik tegen gespard heb konden vrij vlot een lowkick afweren. Maar ze zijn niet almachtig (zoals ze zelf wel ns denken). WC'ers hebben echt niet de 'perfecte' verdediging, die bestaat gewoonweg niet.
quote:Dank je wel.
Op donderdag 16 januari 2003 17:50 schreef Conflict het volgende:[..]
Wat een kutusername heb jij zeg
WC ziet er alleen wel veel stoerder uit natuurlijk
quote:De mentaliteit van Wing Chun beoefenaars is heel anders dan die van de personen die aan kooigevechten deelnemen.
Op donderdag 16 januari 2003 17:46 schreef Conflictjeuh het volgende:[..]
Ik snap best dat jij zelf niet geïnteresserd bent in kooi-gevechten, maar als Wing Chun nu echt dé manier is om je op straat de verdedigen, waarom heb ik dan nog geen enkele WC'er gezien in een kooigevecht?
quote:Tja, die arrogantie zal toch wel ergens op gebaseerd zijn.
Maar ze zijn niet almachtig (zoals ze zelf wel ns denken).
quote:Kijk, dat deel van WC snap ik dus totaal niet. Jouw argumenten tegen kooi-gevechten kan ik best volgen, daar ben ik het zelfs grotendeels mee eens
Op donderdag 16 januari 2003 19:34 schreef Hawk het volgende:
-knip-
Tja, die arrogantie zal toch wel ergens op gebaseerd zijn.
quote:OMG vorige week moest ik me kots inhouden zeg (van 't lachen).
Op donderdag 16 januari 2003 23:09 schreef Hawk het volgende:
Ik reageer morgen wel, ga nu ff lachen om Fightschool
btw ik d8 dat die robert vogel juist DE wing chun man(nen) was in nederland, maar nu hoor ik opeens ook namen als sergio enzo.
ik d8 serieus dat er maar heel weinig WC scholen waren in NL.
waarvan er al iets van 5 bij robert vogel horen
quote:Die vrouwelijk sifu......ik zou maar wat graag tegen haar op de mat willen. Irritante heks.
Op vrijdag 17 januari 2003 04:02 schreef Smurf het volgende:
OMG vorige week moest ik me kots inhouden zeg (van 't lachen).
en een mannetje uit me msn lijst vond het supermachtig en zei dat dat (die fightschool) DE manier was om echt te leren vechten.. [/b]
quote:De Wing Chun Federatie is de grootste van Nederland. Wang Kiu is hier de erevoorzitter van.Vogel is niet de Wing Chun man van Nederland.
btw ik d8 dat die robert vogel juist DE wing chun man(nen) was in nederland, maar nu hoor ik opeens ook namen als sergio enzo.
ik d8 serieus dat er maar heel weinig WC scholen waren in NL.
waarvan er al iets van 5 bij robert vogel horen.
quote:Er zijn een heleboel bar slechte Wing Chun-scholen.
Kijk, dat deel van WC snap ik dus totaal niet. Jouw argumenten tegen kooi-gevechten kan ik best volgen, daar ben ik het zelfs grotendeels mee eens . Maar altijd die arrogantie van "Kom ons op straat tegen en je bent dood." De echte wereld komt niet overeen met die mooie scènes uit bruce-lee fillms. Ik heb het al gezegd, ik heb tegen WC'ers gespard die al dubbel zo lang trainen. Zelf doe ik een 'soort' Hapkido, zeker niet het traditioneel systeem, maar net als WC, gericht op straatvechten (meer straatverdedigen eigenlijk). Ik liet ze elke hoek van de mat zien. Ze ware niet slecht, maar een über-techniek zag ik toch ook niet. Hiermee wil ik niet beweren dat ik de grote onverslaanbare martial artist ben, zeker niet, maar jullie WC'ers zijn het ook niet .
56 politie-eenheden in de wereld hebben Wing Chun/Tsun als vechtstijl aangenomen.
Je hebt effectieve en minder effectieve stijlen, bij een confrontatie tussen 2 effectieve stijlen is de kunde van de beoefenaar en niet de stijl doorslaggevend.
[Dit bericht is gewijzigd door Hawk op 17-01-2003 13:52]
Dit begint idd steeds meer o"p een "welke martial art is het beste" topic te lijken! Ik zag het topic en ik dacht Leuk, een Topic specifiek over Wing Chun!!
Nu zie ik steeds meer een "strijd" tussen o.a. FreeFight en Wing Chun!
Het gaat er inderdaad niet alleen om welke Martial Art je beoefent!! Erg veel ligt aan de school waar je traint (hoe zij lesgeven) en aan jezelf (ligt het je of niet)!!! Ik heb scholen meegemaakt, waar het lesgeven echt bagger was...maar degenen die daar trainden wisten niet beter! Je weet pas hoe het ook kan, wanneer je bij een school terecht komt die het anders aanpakt (voor het gemak er even vanuit gaan, dat het daar dan "beter" is)!
Er zijn meer dan genoeg leraren die de ontwikkeling (en dan heb ik het niet alleen over de uitvoering van de technieken specifiek, maar over hoe je er mee omgaat...vloeiend, innovatief, anticiperen op de tegenstander, etc.) van de leerling "tegenhouden". Veelal omdat ze zelf ook niet echt beter weten!
Zo...en laten we het nu ALLEEN maar over het Wing Chun zélf hebben!
Discussiëren over welke het beste is, is goed, maar dat moet je ten eerste in een ander topic doen en ten tweede moet je wel altijd realistisch en objectief blijven!
Mzzls
quote:Ben het voor de eerste keer in deze discussie helemaal met je eens.
Op vrijdag 17 januari 2003 10:19 schreef Hawk het volgende:
-knip-
Er zijn een heleboel bar slechte Wing Chun-scholen.
Ik heb getraind met jongens die al jaren les kregen op bepaalde scholen (ik noem geen namen )en die nog niet eens de basisvorm was geleerd.
Dus dat zegt niets over hun kwaliteiten.
Het verbaast me een beetje dat je aan de effectiviteit van Wing Chun twijfelt.
Daar zijn de meeste martial artists wel van overtuigd.
Zoals ik heb horen zeggen: "A Wing Chun-fighter who can put the theory in to practice, is going to be a tough opponent"
Speciale eenheden leren vele gevechtstechnieken o.a. Jiu-Jitsu en Hapkido, maar als Wing Chun niet effectief zou zijn zouden ze het zeker niet opnemen (sommigen zijn zelfs helemaal overgestapt) in hun programma:
Hostage Rescue Team of the FBI
USA Marine Corps
USA SWAT forces
German Special Forces GSG 9 & SEK
France R.A.I.D
Italian NOCS
Engelse SAS
Noorse&Spaanse S.F.
Luxemburgse GIP
Special Military Corps Hongary
Zwitserse SEK Kantonpolitie Zurich56 politie-eenheden in de wereld hebben Wing Chun/Tsun als vechtstijl aangenomen.
Je hebt effectieve en minder effectieve stijlen, bij een confrontatie tussen 2 effectieve stijlen is de kunde van de beoefenaar en niet de stijl doorslaggevend.
quote:Dat zullen we dan maar doen
Op vrijdag 17 januari 2003 12:30 schreef TheBOSschenaar het volgende:
-knip-
Zo...en laten we het nu ALLEEN maar over het Wing Chun zélf hebben!
Discussiëren over welke het beste is, is goed, maar dat moet je ten eerste in een ander topic doen en ten tweede moet je wel altijd realistisch en objectief blijven!
btw: wat is die 'fightschool'? Heb er nog nooit van gehoord.
quote:Nee, niet echt. Het lijkt me misschien op een counterstyle omdat WC veel gebruikt maakt van de druk of openingen in de verdediging van de tegenstander:
Op zaterdag 18 januari 2003 01:18 schreef Conflictjeuh het volgende:
Dat zullen we dan maar doenEffe een vraagje aan de WC'ers hier: Ik begin zo stilletjes aan door te krijgen dat jullie vooral op de counter trainen. Als iemand jullie aanvalt: afweren en _meteen_ een tegen aanval inzetten (correct me if I'm wrong). Wat zien jullie voor de rest nog? Grondtechnieken, worpen, klemmen, trappen,...?
Wing Chun principle: Stay as he comes, follow as he retreats; strike upon loss of contact.
Grondtechnieken schijnt WC ook te kennen, maar niet iedere school geeft ze (hou er zelf helemaal niet van, met een vent te gaan liggen rollebollen
)
Worpen komen volgens mij niet voor in klassieke WC, in Wing Tsun (gemodificeerd/moderne WC) worden ze wel gegeven.
Klemmen wel en dan in de vorm van een opening te maken voor een stoot met de andere hand.
Trappen is een belangijk onderdeel van WC, daarbij wordt vooral gericht op de enkels, knieën en buik. De scheenbeen wordt ook gebruikt voor een trap op de bovenbeen van de tegenstander (zeeeeer pijnlijk). Dat lijkt wat op kickboksen, maar het verschil is dat bij de kickbokser de trap van de zijkant komt, WC gaat recht naar voren.
Traditioneel WC trapt niet boven de middel omdat dat de kans op balansverstoring vergroot (ook stel je dan je "family-jewels" bloot en die willen wij niet echt in een gevecht gebruiken
)
quote:V8 22.50u.
btw: wat is die 'fightschool'? Heb er nog nooit van gehoord.
Lachen of ergeren, beide kan je doen bij dit programma.
Kijken dus.
Het ging er af en toe best wel heavy aan toe.
quote:ja maandagmiddag was de herhaling, zag je die dikke gozer met dat rokje? hij gaf volgens mij aikido ofzo? nou ja anyway, het zag er weird uit
Op maandag 20 januari 2003 14:43 schreef Bert_News het volgende:
Heeft iemand zondagavond 19 jan nog naar discovery gekeken,dat was lachen. Daar werden er echt een paar door de meester afgeslacht.
Het ging er af en toe best wel heavy aan toe.
btw barry lee was/is in nederland! hij is wel DE man
quote:Ik ben nog geen kaderlid en heb nog geen seminair mee gemaakt maar ik heb ongelooflijke verhalen gehoord. Dit jaar is er een open trainingsdag bij ons en dan komt hij een lezing houden.
Op woensdag 22 januari 2003 16:15 schreef Smurf het volgende:[..]
btw barry lee was/is in nederland! hij is wel DE man
Ik had het in het Ninjitsu topic al gevraagd maar kon voor meer info het beter even hier vragen, vandaar.
quote:Ik ben niet zo bekend met Ninjitsu maar het is afkomstig uit Japan en werd vroeger beoefend door ninja`s of zoiets. Heel scala aan vechttechnieken.
Op zaterdag 15 februari 2003 13:10 schreef Sistex het volgende:
Hier maar even vragen dan. Wat zijn precies de inhoudelijke verschillen tussen Wing Chun en Ninjitsu?
Ik had het in het Ninjitsu topic al gevraagd maar kon voor meer info het beter even hier vragen, vandaar.
Wing Chun is een Chinese box-stijl. Wing Chun is een samensmelting van een aantal kungfustijlen alleen heeft men er de sierlijke en andere omslachtige elementen uit gehaald. Voor zover ik weet is er geen enkele andere vechkunst zo direct als Wing Chun (en effectief
).
Ik heb zelf jaren karate gedaan maar Wing Chun uber alles. Het is veel realistischer, logischer en agressiever.
Overigens hebben we hier (Leiden) de luxe van 2 verschillende scholen, ben benieuwd
quote:Leeftijd speelt nauwelijks een rol in Wing Chun.
Op woensdag 26 februari 2003 15:44 schreef Robino het volgende:
Ik zit eraan te denken om ermee te beginnen, het lijkt me leuk om te doen. Is het goed op te pakken als je 20 jaar of ouder bent? Ik kan me voorstellen dat je jaren moet trainen voor een goede vaardigheid, en aangezien je als kind sneller leert.....
Hij had wel al jarenlange ervaring in andere kungfu-stijlen.
quote:
Op donderdag 27 februari 2003 12:35 schreef Robino het volgende:
Wang Kiu, is die recentelijk (paar maanden terug) overleden? Zag eerst een onduidelijk condoleance-bericht op www.wckf.nl
Zonde, hij kwam regelmatig langs in Leiden volgens de leden.
[Dit bericht is gewijzigd door Hawk op 27-02-2003 16:18]
quote:Vraagje over de Wan Kiu stroming: In de Sui lim tao begin je met de centreline bepalen en dan een stoot (links). Die wordt vervolgens een Hun sao. Is die bij jullie een grote zwaai beweging of heel langzaam en kort ?
Op donderdag 27 februari 2003 15:29 schreef Hawk het volgende:[..]
Vreemd.
Het is in ieder geval niet waar. Hij gaf een eind vorig jaar nog een seminar.
Zou het anders zeker gehoord hebben aangezien hij de oprichter is van de Wing Chun Federatie, waar ik lid van ben.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |