SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Daarna de plankjes gelegd, even kijken of alles aansloot en op formaat was, en dan maar schroeven! Zware ankers in de buitenste hoeken, binnenste aan de bovenkant buiten en onderkant binnen, en bindplaatjes voor extra stevigheid (ivm het eventueel kantelen van het scherm in een later stadium, maar absoluut niet nodig voor een fixed screen die op dezelfde plek hangt). Wat gekloot met het schroeven, heb nog nooit zo iets gedaan dus kostte wat tijd haha. Ter referentie, TV is 42".SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ankers en frame helemaal af:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Daarna spannen! Op een ander (Amerikaans) forum heel veel gelezen over materialen, verf en andere mogelijke dingen om op te projecteren, maar in de Nederlandse markt zijn deze materialen niet tot nauwelijks te vinden, en degene die je wel kan vinden hier specifiek op getarget zijn dus ook duurder. Daarom voor simpel Blackout stof gekozen, maar kan er altijd nog een spraypaint coat overheen gooien of mss zelfs een andere stof, aangezien het frame het meeste werk was. Nep velours voor de randen is ook al in bezit, maar moet er nog op. 3mx1.50m stof + 3mx1.50 nepvelours koste me ongeveer 18 euro (ex verzending). Overigens, hier een hele duidelijke video over hoe je scherm moet spannen op een frame!
Spannen was ook even... Spannend (sorry), aangezien ik wel de tutorials had gezien maar hier toch wel huiverig voor was, maar dat is uiteindelijk helemaal goed gekomen, en gelukkig had ik er erg rekening mee gehouden mijn spanoppervlakte zo goed mogelijk op elkaar aan te laten sluiten qua hout, zodat er geen hobbels of bollingen konden ontstaan, en het is allemaal prima gelukt! Ik gebruikte een standaard tacker die je voor 12 euro bij de bouwmarkt kan halen (geleend) met 14mm nietjes, dus absoluut geen fancy materiaal of gereedschap wederom. Zit helemaal strak rond het frame, alleen 5 cm van de randen na de nietjes zie je wel hele kleine ripples, maar daar gaat toch nog velours overheen dus no problem!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Scherm af:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Alvast fotootjes van het resultaat tot nu toe, kwaliteit van de foto's doet naar mijn inziens geen recht aan de daadwerkelijke kwaliteit, maar dat heb je vaak met foto's van beeld. Ben er al met al echt super tevreden over voor een schamele 40 euro en een half dagje klussen! Als het helemaal af is zal ik ook nog even updaten! Mocht iemand praktische vragen hebben dan help ik graag waar ik kan!Scherm staat overigens schuin (staat op de kastdeurtjes en leunt tegen de kast aan) dus is een beetje vertekend, zelfs met de keystone correctie.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt..<------ Waarom doet m'n plaatje het niet?![]()
Mooi gemaakt![]()
Ziet er altijd impressive uit zo'n groot scherm![]()
Wat is de gain van het doek? Ga je nog horizontal en/of vertical masking maken?
En "een Amerikaans forum", daar bedoel je AVS mee, right?![]()
Overigens ben ik ook zeer benieuwd naar je constructie om het als een garagepoort omhoog te schuiven. Post daar ook foto's van straks a.u.b.
Ik ben zelf ook met een scherm bezig. 100" (en curved) maar dan wel 2.35:1 omdat er toch meer en meer films in die verhouding verschijnen. Ik ben er nog niet helemaal uit hoe ik dat ga aanpakken als ik een 16:9 film wil bekijken, maar ik neig naar CIH (constant image height). Ben je die term tijdens je zoektocht ook tegen gekomen?
Anyway: zeer mooi gemaakt, en die velours randen zijn ZEER belangrijk, dus niet denken "oh, dat komt later wel"ze maken je beeld (beleving) tig keer beter!
![]()
Als je de ruimte hebt aan de voorkant van het scherm is die garagepoort vrij eenvoudig te doen,quote:Op zondag 2 november 2014 08:32 schreef Atmoz het volgende:
Overigens ben ik ook zeer benieuwd naar je constructie om het als een garagepoort omhoog te schuiven. Post daar ook foto's van straks a.u.b.
2 wieltjes aan de zijkant, bovenkant van het scherm,
2 geleiders haaks op het scherm aan het plafond hangen (wel wat tussen ruimte laten tussen het plafond en de rails)
Zorgen dat de wieltjes niet uit de geleider kunnen lopen, oogje aan de onderkant van het scherm, haakje aan het plafond recht boven het scherm eb klaar![]()
![]()
I knowquote:Op zondag 2 november 2014 09:46 schreef CarltonBanks het volgende:
[..]
Als je de ruimte hebt aan de voorkant van het scherm is die garagepoort vrij eenvoudig te doen,
2 wieltjes aan de zijkant, bovenkant van het scherm,
2 geleiders haaks op het scherm aan het plafond hangen (wel wat tussen ruimte laten tussen het plafond en de rails)
Zorgen dat de wieltjes niet uit de geleider kunnen lopen, oogje aan de onderkant van het scherm, haakje aan het plafond recht boven het scherm eb klaar![]()
![]()
Was gewoon benieuwd of er misschien een andere oplossing werd bedacht.
Wat jij beschrijft is de meest gangbare, maar ik ben verder niet vies van meer exotische oplossingen![]()
![]()
Een sleuf in het plafond/vloer maken waar je het scherm doorheen kan laten zakken zodat je in een andere kamer ook gebruik kan maken van hetzelfde scherm gaat me iets wat te verquote:Op zondag 2 november 2014 10:08 schreef Atmoz het volgende:
maar ik ben verder niet vies van meer exotische oplossingen![]()
![]()
waarom heb je gekozen om de hoekprofielen scheef op de hoeken te plaatsen?
heb je de latten voor de stevigheid van het frame verzonken? want ik heb gelezen dat als je dat niet doet dat je de latten gaat zien in je scherm.
of heb je hier iets anders op gevonden?![]()
Bedankt voor de leuke reacties! 'Tis inderdaad wel kneitergroot, maar dat was inderdaad wat ik wou haha.Ja dat was een beetje lastig, ik wou eigenlijk een 0.8 gain scherm om de blacks wat blacker te maken, maar de Nederlandse markt heeft niet echt heel veel te kiezen in het beggar segment dus ik heb verduisteringsstof besteld zonder PVC coating, maar weliswaar komt die gewoon netjes terecht in het segment van scherm wat ik geleend had (die 0.8 was) dus ik gok tussen de 0.8 en 1.0 in, wat ik helemaal mooi vind.quote:Op zondag 2 november 2014 08:32 schreef Atmoz het volgende:
Wat is de gain van het doek? Ga je nog horizontal en/of vertical masking maken?
En "een Amerikaans forum", daar bedoel je AVS mee, right?![]()
Ik ben zelf ook met een scherm bezig. 100" (en curved) maar dan wel 2.35:1 omdat er toch meer en meer films in die verhouding verschijnen. Ik ben er nog niet helemaal uit hoe ik dat ga aanpakken als ik een 16:9 film wil bekijken, maar ik neig naar CIH (constant image height). Ben je die term tijdens je zoektocht ook tegen gekomen?Ja ik ga nog masken, en de term CIH ben ik inderdaad tegen gekomen, maar ik wil een adjustable height hebben (vanwege veel series/games ook spelen) dus bij mij wordt het CIWidth, met velours dat ik naar boven en beneden kan schuiven van 16:9 naar wijder.
Overigens zag ik bij die screen calculator link (die sowieso superhandig is) ook ergens iets voorbij komen over curved, dus misschien ook voor jou handig!
Ik snap echt niks van wat je zei haha, maar dat wil ik wel graag! is het met de constructie die jij beschijft de bedoelling dat het scherm bijna tegen het plafond hangt? Want mijn bedoelling was dat hij ongeveer op 40cm van het plafond aan touwtjes of balkjes of whatever hangt, iig niet direct tegen het plafond aan, en ik weet niet of dat in een constructie die jij beschrijft mogelijk is. Oprechte vraag, bedoel niet van denk niet dat dat kan, ik snap het echt nietquote:Op zondag 2 november 2014 09:46 schreef CarltonBanks het volgende:
[..]
Als je de ruimte hebt aan de voorkant van het scherm is die garagepoort vrij eenvoudig te doen,
Over die hoekprofielen, geen flauw idee, dat zag ik een aantal keer voorbij komen in foto's van mensen die foto's hadden gepost van hun schermframe, en ik dacht dat doe ik ook. Weet niet of dat wat uitmaakt hahaha. De latten in het midden van het frame zijn ongeveer 2 mm dunner. Daar heb ik dan ook eerste de bindplaatjes opgezet aan de achterkant zodat die meteen uitgelijnd waren met het frame, en iets verzonken waren aan de voorkant. Bij één latje is dat mislukt, maar ook die zie ik er niet doorheen komen hoor! (gelukkig). De latten aan de zijkant (frame zelf) zie ik op sommige plekken wel, maar zoals ik al zei komt daar nog dat velours overheen dus no problemo.quote:Op zondag 2 november 2014 11:23 schreef tetsuo-shima het volgende:
waarom heb je gekozen om de hoekprofielen scheef op de hoeken te plaatsen?
heb je de latten voor de stevigheid van het frame verzonken? want ik heb gelezen dat als je dat niet doet dat je de latten gaat zien in je scherm.
of heb je hier iets anders op gevonden?
.<------ Waarom doet m'n plaatje het niet?![]()
quote:Op zondag 2 november 2014 12:40 schreef unbrained het volgende:
Ik snap echt niks van wat je zei haha, maar dat wil ik wel graag!
1. Maak dit soort rails (2 losse rails, geen dubbele, aan beide kanten van het scherm) aan je plafond
(in de lengte richting, zegmaar van je tafel naar je tv)
2. Verleng dat koperen gedeelte, zodat je scherm op de juiste hoogte hangt
3. Je hebt nu een constructie waarbij je scherm aan het plafond hangt, en je het scherm over de rails naar je toe kan halen (Hij kan dus zowel boven de tafel hangen, als voor je tv)
Wil je een film kijken dan hang je het scherm natuurlijk vlak voor je tv, wil je hem opbergen, dan rol je het scherm over de rails in de richting van de tafel, je pakt vervolgens de onderkant beet en duwt die omhoog naar het plafond in de richting van je tv, en daar zet je hem vast met een haakje of zoiets dergelijks.
Snapje?
(ps. je kan natuurlijk ook de onderkant van het scherm richting de lamp klappen, de kijk zijde van het doek hangt dan naar boven, dan kan er allemaal stof en vuil op je kijk zijde van het doek vallen, dat is natuurlijk zonde)![]()
een diascherm werkt niet echt met een beamer, ja natuurlijk kun je er beeld op projecteren maar het beeld wordt niet mooi.![]()
quote:Op zondag 2 november 2014 11:15 schreef CarltonBanks het volgende:
Een sleuf in het plafond/vloer maken waar je het scherm doorheen kan laten zakken zodat je in een andere kamer ook gebruik kan maken van hetzelfde scherm gaat me iets wat te ver![]()
Oke, je hebt een punt
Oke, dus je hebt goede black-levels. Das belangrijk inderdaadquote:Op zondag 2 november 2014 12:40 schreef unbrained het volgende:
Ja dat was een beetje lastig, ik wou eigenlijk een 0.8 gain scherm om de blacks wat blacker te maken, maar de Nederlandse markt heeft niet echt heel veel te kiezen in het beggar segment dus ik heb verduisteringsstof besteld zonder PVC coating, maar weliswaar komt die gewoon netjes terecht in het segment van scherm wat ik geleend had (die 0.8 was) dus ik gok tussen de 0.8 en 1.0 in, wat ik helemaal mooi vind.
Ah mooi, klinkt goed!quote:Ja ik ga nog masken, en de term CIH ben ik inderdaad tegen gekomen, maar ik wil een adjustable height hebben (vanwege veel series/games ook spelen) dus bij mij wordt het CIWidth, met velours dat ik naar boven en beneden kan schuiven van 16:9 naar wijder.Overigens zag ik bij die screen calculator link (die sowieso superhandig is) ook ergens iets voorbij komen over curved, dus misschien ook voor jou handig!
Tja, ik was erg aan het twijfelen tussen CIH of CIW, maar bij CIW is de "wow-factor" bij een 2.35:1 film ineens minder, terwijl hij juist meer moet zijn t.o.v. 16:9Dus zéér waarschijnlijk wordt het CIH.
Wel jammer bij het gamen, dan zou een volle breedte wel weer handig zijn.
Ik heb het doek (Thommy doek, zegt je misschien wel iets?) al hier liggen, en kan nog alle kanten op. Dus binnenkort nog maar eens goed erover nadenken... Welke link over curved screens bedoel je? Kun je me die a.u.b. geven?
Veel plezier met films kijken!
Een diascherm is niet 16:9quote:Op zondag 2 november 2014 14:02 schreef Nemephis het volgende:
Leuk project. Maar had je niet net zo goed een diascherm bij de kringloop kunnen halen?
En dat kun je nooit zo mooi strak spannen om een vast spanscherm te maken.![]()
Superbedankt voor je uitleg! Ik heb even zitten zoeken naar rails maar die zijn nog best "prijzig", relatief natuurlijk in dit projectje.quote:Op zondag 2 november 2014 13:44 schreef CarltonBanks het volgende:
(ps. je kan natuurlijk ook de onderkant van het scherm richting de lamp klappen, de kijk zijde van het doek hangt dan naar boven, dan kan er allemaal stof en vuil op je kijk zijde van het doek vallen, dat is natuurlijk zonde)Dus vooralsnog heb ik gekozen voor je tweede optie, mocht ik ergens nog goedkopere rails tegenkomen dan kan ik het net zo makkelijk ombouwen.
Ik heb aan de kastzijde twee haakjes gehangen met simpele ketting, aan het scherm zitten gesloten haakjes, dus ik kan het scherm ophangen aan de haakjes in het plafon (moet t wel handmatig doen maarja budget prioriteit nu he :p ) en da het scherm doek up naar het plafond toe klappen. Afgemeten en op die plek 2 L-schroeven er in gedraaid die ik 45 graden draai zodat ze haaks onder het scherm komen en hem vasthouden. Onderkant moet ook nog een beurt krijgen, dit ziet er natuurlijkk niet uit!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ja is inderdaad wel waar, maarja, gamen gaa dan weer gelijk op 16:9 en dan heb ik liever mn full width, heel persoonlijk, en ik kan wel leven met die adjustable bordersquote:Op zondag 2 november 2014 18:12 schreef Atmoz het volgende:
Ah mooi, klinkt goed!
Tja, ik was erg aan het twijfelen tussen CIH of CIW, maar bij CIW is de "wow-factor" bij een 2.35:1 film ineens minder, terwijl hij juist meer moet zijn t.o.v. 16:9Dus zéér waarschijnlijk wordt het CIH.
Wel jammer bij het gamen, dan zou een volle breedte wel weer handig zijn.
Ik heb het doek (Thommy doek, zegt je misschien wel iets?) al hier liggen, en kan nog alle kanten op. Dus binnenkort nog maar eens goed erover nadenken... Welke link over curved screens bedoel je? Kun je me die a.u.b. geven?Overigens kan ik alvas afraden nep-velours te gebruiken, gister eerste testjes gedaan met dat spul aan de boven en onderkant, reflecteerd als een malle, neemt helemaal geen licht op en ik zie de projectie gewoon nog doorlopen op de border :/
Overigens is dit het linkje waar ik het over had, in de derde post staat een link naar een excell sheet waar je gewoon je waardes kan invullen en vervolgens alles terugkrijgt, aangezien er best wat rekening moet worden gehouden met dingen ivm een curved screen.http://www.avsforum.com/f(...)creen-curvature.html
Leuk project(orscherm)![]()
Ik vraag me wel af waarom je het doek niet om de rand hebt gevouwen en dan aan de achterkant geniet. Dan zit het mooier en minder kwetsbaar.Dat vraag ik me af, als het vlak bij het plafond hangt zal het toch niet zo'n vaart lopen met stof. Anders kan je natuurlijk zo nu en dan voorzichtig met de stofzuiger erlangs. Extra voordeel van de beeldzijde naar boven is dat je dan nog iets met de achterkant kan doen en dus niet een enorm groot wit vlak aan het plafond hebt hangen.quote:Op zondag 2 november 2014 13:44 schreef CarltonBanks het volgende:
(ps. je kan natuurlijk ook de onderkant van het scherm richting de lamp klappen, de kijk zijde van het doek hangt dan naar boven, dan kan er allemaal stof en vuil op je kijk zijde van het doek vallen, dat is natuurlijk zonde)
Wil je toch iets met rails doen zou ik gewoon gordijnrails nemen, goedkoop en simpel. Veel zwaarder dan een gordijn is je scherm niet denk ik.
crowdfundingpolicy: Mijn spaargeld mag kansen bieden aan anderen, niet ze in de afgrond duwen.![]()
Thanks! Ben er idd goed tevreden mee!quote:Op dinsdag 4 november 2014 11:22 schreef BartNH het volgende:
Ik vraag me wel af waarom je het doek niet om de rand hebt gevouwen en dan aan de achterkant geniet. Dan zit het mooier en minder kwetsbaar.
Wil je toch iets met rails doen zou ik gewoon gordijnrails nemen, goedkoop en simpel. Veel zwaarder dan een gordijn is je scherm niet denk ik.![]()
Ja, de achterkant krijgt nog een beurt hoor, moest even dit eerst doen omdat de katten natuurlijke affiniteit hebben met hangende doeken, iets met nagels enzo. Dus zodra de sideborders er op zitten (moet ik nog even uitmeten ivm 16:9) ga ik de achterkant netjes maken etc.
Over die gordijnrails, heb ik inderdaad naar gekeken. het kutte is dat als ik ze haaks op mijn scherm zet (zodat het scherm naar voren en achter kan, het hele scherm aan één (twee eigenlijk, elke kant natuurlijk) zo'n gordijnhaakje hangt, en daar is het dan weer niet sterk genoeg voor heb ik mij laten vertellen..
[ Bericht 0% gewijzigd door unbrained op 04-11-2014 11:32:14 (spelvout) ].<------ Waarom doet m'n plaatje het niet?![]()
Oh, mocht iemand een tip hebben over welke sof ik beter zou kunnen gebruiken voor mijn borders dan hoor ik dat graag!
Stof is besteld bij stofnodig.nl, een van de weinige waar hij onder die noemer verkocht word, maar zoals gezegd wel zonder de PVC coating. In mijn eigen vergelijking iig geen verschil, kwam zelfs iets dichter bij mijn gewenste gain waardes uit!
Ik heb overigens de borders gemaakt van zwart plakvelour, ziet er megagoed uit al zeg ik het zelfZal vanavond nog even een fotootje posten!
P.S. Zal je altijd zien, heb ik net dat scherm gemaakt gaat mn beamer naar kapoet... Perfecte timing -.-'.<------ Waarom doet m'n plaatje het niet?
Forum Opties Forumhop: Hop naar: