Ik heb dus zaterdagnacht gewerkt van 22.30 tot 7.30, maar mijn baas weigert dat extra uur te betalen...
Hij stuurde een mailtje met de mededeling dat hij het had nagekeken, maar een nachtdienst is 9 uur en met de klok wordt geen rekening gehouden zodat je in het voorjaar geluk en in het najaar pech hebt.
Is dit een normale gang van zaken? want ik vind het eigenlijk niet zo normaal! Wie kan er iets meer over vertellen? Zegt een of andere wet er iets over, hoe zit het bij jullie?
probleem opgelost
Kijk op de factuur van je baas, wedden dat hij je eventuele klanten wel gewoon door laat betalen.
Naar mijn mening werk je gewoon en zal hij dus ook door moeten betalen.
quote:Precies. Je hebt 10 uur op je werk gezeten, terwijl je een dienst van 9 uur hebt. Het lijkt mij dat je dan één uur als overwerk uitbetaald dient te krijgen.
Op dinsdag 29 oktober 2002 22:08 schreef xman het volgende:
Vreemd het gaat toch om het aantal gewerkte uren
Is er een afdeling Personeelszaken of een ondernemingsraad waar je het na kan vragen?
die dag heeft officieel 25 uur, en je baas moet daar bij het plannen dus gewoon rekening mee houden!
want, als dat uur officieel niet bestaan heeft, had jij dat uur toch ook niet hoeven werken?..had je gewoon een krantje kunnen gaan lezen!
ik kan echt heel pissig worden over hufters die zo proberen hun personeel te naaien!
[Dit bericht is gewijzigd door punchdrunk op 29-10-2002 22:11]
quote:LOL.:D
Op dinsdag 29 oktober 2002 22:09 schreef kwib het volgende:
Je krijgt toch het AANTAL uur dat je werkt betaald en niet lokale tijd? Anders zouden stewardessen en piloten een wel heel vreemd loonstrookje hebben
Bij navraag bleek dat er geen bijtelling plaatsvindt van het ene uur.
In het voorjaar geen uur aftrek en najaar geen uur bijtelling.
Met vriendelijke groet
Ik werk in de zorg, dus geen klanten dan die moeten betalen o.i.d. Nadeel daarvan is dat mijn baas gewoon "de stichting" is met een directeur en daaronder een heleboel marionetjes genaamd coaches. Een van die coaches(dus onze leidingevende, de directeur houdt zich NIET met personeel bezig) heeft dit mailtje gestuurd. Een ondernemingsraad hebben we wel, maar die bestaat dus voor het grootste geeelte uit coaches, ik vrees dus dat ik daar niet bijzonder veel aan heb...
quote:Lijkt me duidelijk.. tenzij je nog voor de zomertijd begint weer weg bent, dan moet je gaan klagen
Op dinsdag 29 oktober 2002 22:23 schreef Nyame het volgende:
Dit is dus het mailtje dat ik kreeg:Bij navraag bleek dat er geen bijtelling plaatsvindt van het ene uur.
In het voorjaar geen uur aftrek en najaar geen uur bijtelling.
Met vriendelijke groet
Ik zou het iedereen vertellen die het maar wil horen: "Kijk wat hij me flikt! Lees wat hij mailt! Dat is toch niet normaal?" En een kopietje van het mailtje bij de koffiemachine hangen met de vraag eronder of iedereen dit normaal vindt.
Je krijgt overwerk toch ook gewoon betaald?
Je moet dus gewoon je effectieve uren betaald krijgen, of het moet bij de overgang naar de zomertijd gecompenseerd worden. Gecompenseerd wil zeggen dat het bij dezelfde persoon gebeurt, jij dus in dit geval.
quote:Het is nooit zeker of iemand maanden later nog in een bepaalde ploeg werkt (die dus de zomertijd zou werken), nog diensten draait, of nog bij die baas is.
Op dinsdag 29 oktober 2002 23:33 schreef lucrator het volgende:Je moet dus gewoon je effectieve uren betaald krijgen, of het moet bij de overgang naar de zomertijd gecompenseerd worden. Gecompenseerd wil zeggen dat het bij dezelfde persoon gebeurt, jij dus in dit geval.
Ik vind dus dat hij gewoon dat uur moet betalen. Zoals je zegt, effectieve uren. Daar heeft de tijd van een klok niks mee te maken.
Overigens werkte een vriend van me ook in ploegen, en daar zorgden ze inderdaad dat de ploeg zowel het zomertijd-uurtje als wintertijd-uurtje werkten. Maar ik zou er zelf niet echt blij mee zijn.
(Aan de andere kant, bij veel banen blijf je wel eens een kwartiertje langer op de zaak, of ben je er vroeg, en dan schrijf je dat ook niet. Dus een uurtje meer of minder zou ik zelf geen ramp vinden)
Ik ben normaliter ook geen urenneukster, maar het loonstrookje dat ik van de week kreeg bevatte wéér 700 eurotjes te weinig, en dan mag je dus zelf gaan lopen bewijzen dat je die uren wel gewerkt hebt maar daar ben ik aan gewend, alleen gaat het altijd om kleine(re) beragen. Een weekendje vrij zit er niet makkelijk in (ik heb dit jaar wel 7 weekenden vrij!) vakantie regelen is altijd een gezeik waar je U tegen zegt, ik heb deze week ruim over de 40 uur gewerkt (moet nog een gedeelte ervan maar ja) en volgende week zit ik wéér op 64 uur. Allemaal geen probleem, ik werk graag en veel (term workaholic is wel op zijn plaats) en ik hoef echt niet om te komen in waardering ofzo maar het gebeurt zo vaak dat je een kwartiertje extra blijft (is zelfs structureel ivm overdragen ect) en laatst weer een akkefietje met dat het hele team een bespreking niet uitbetaald kreeg (coach moest veel eerder weg en voor alles dat we zelf hebben gedaan hadden we geen toestemming; wisten wij veel!) dus dat dat dan zo moet gaan met dat verplichte extra uur in eigen tijd schiet compleet in het verkeerde keelgat. Het gaat me niet zozeer om die 10 euro, het gaat me om dat verdomde principe! Dat management zuigt zoveel en buit zoveel uit dat ik er egwoon giftig om raak dat ze dit ook weer weigeren te betalen/erkennen! Vandaar dat ik me erg afvraag hoe andere werkgevers dit doen en of het normaal is dat het zo allemaal gaat!
En vooralsnog werk ik maar tot 1 januari vast in de nachtdienst, dus dat ik die dienst in het voorjaar ook tref lijkt me stug, dan moet er eerst iemand ziek worden.
[sub]en nog steeds ben ik niet van plan een andere baas te zoeken, het werk is nou eenmaal geweldig en de chaos hier geeft ook veel ruimte voor wat zelfstandigheid en een totaal gebrek aan controle, wat ik heerlijk vind. Verder in de zorg is het overal aanpoten en zwoegen, maar wij vullen onze nachten 95% met spelletjes, koffiedrinken en wachten op calamiteiten, dus te klagen heb ik niet over het werk, maar dat het nou weer zó moet he, daar heb ik echt superzwaar de balen van!!! [/sub]
En in de zomer hoef ik gewoon een uur minder te werken.
Maar goed, mijn baas is lief!
quote:Dan moet 'ie gewoon betalen.
Op woensdag 30 oktober 2002 00:01 schreef Nyame het volgende:En vooralsnog werk ik maar tot 1 januari vast in de nachtdienst, dus dat ik die dienst in het voorjaar ook tref lijkt me stug, dan moet er eerst iemand ziek worden.
Als de afspraken zijn dat er niet uitbetaald wordt, dan wordt het tijd om dat te gaan veranderen. Of anders gewoon die dienst nietI niet te draaien. T is natuurlijk de vraag of je die mogelijkheid hebt.
Ik heb zelf gewoon een uur korter gewerkt zodat ik op mn normale uren
uitkwam. Lekker om 6:00 naar huis.
Het schijnt wettelijk (cao) goed te praten te zijn, dus als de baas wil, kan ie dat doen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |