abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  † In Memoriam † donderdag 6 november 2014 @ 10:45:05 #281
230491 Zith
pls tip
pi_146360660
quote:
13s.gif Op donderdag 6 november 2014 10:36 schreef xpompompomx het volgende:

[..]

Waarom koppel je levensbeschouwing aan een wetenschappelijke theorie eigenlijk? Het zijn namelijk twee dingen die helemaal niks met elkaar te maken hebben.
Zo si elke post van hem in principe... "afstammen van apen lijkt mij maar niets dus kies ik liever voor de scheppingstheorie".
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_146360786
quote:

[..]

Waarom koppel je levensbeschouwing aan een wetenschappelijke theorie eigenlijk? Het zijn namelijk twee dingen die helemaal niks met elkaar te maken hebben.
Dit is ook het diplomatieke / politiek correcte standpunt van Stephen J. Gould. Zie ook:

http://en.wikipedia.org/wiki/Non-overlapping_magisteria

Persoonlijk vind ik dat eigenlijk een beetje naief. Je zou dan religie volledig moeten uitkleden tot puur deisme, een geloof in een god die zich helemaal niet bemoeit met het universum. In de praktijk is geen enkele religie zo sober.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_146360922
quote:

[..]

Ik ben niet degene die dit topic in F&L geplaatst heb.
Als iedereen leeft om de noden van anderen in te vullen dan leeft niemand nog voor zichzelf.
  donderdag 6 november 2014 @ 10:56:27 #284
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_146360968
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2014 10:03 schreef likdoorn het volgende:

[..]

Het lijkt me persoonlijk een beetje treurige manier van bestaan, in een theorie geloven waar noch hoop noch geluk in ligt.
Een theorie verklaard en geeft kennis, dat is zowel hoopgevend als iets waar ik gelukkig van wordt. Verder haal ik hoop en geluk ook uit andere zaken. :)
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
pi_146360973
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2014 10:45 schreef Zith het volgende:

[..]

Zo si elke post van hem in principe... "afstammen van apen lijkt mij maar niets dus kies ik liever voor de scheppingstheorie".
We hebben niets meer te beslissen over van wie we geschapen zijn of van wat we afstammen. Er is nu eenmaal een realiteit en er zijn er nu eenmaal die niet kunnen leven met de waarheid.
Als iedereen leeft om de noden van anderen in te vullen dan leeft niemand nog voor zichzelf.
pi_146360997
quote:
14s.gif Op donderdag 6 november 2014 10:56 schreef Semisane het volgende:

[..]

Een theorie verklaard en geeft kennis, dat is zowel hoopgevend als iets waar ik gelukkig van wordt. Verder haal ik hoop en geluk ook uit andere zaken. :)
Laat dat dan zo zijn.
pi_146361006
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2014 10:54 schreef likdoorn het volgende:

[..]

Ik ben niet degene die dit topic in F&L geplaatst heb.
Jij bent wel degene die van mening is dat evolutie en scheppingsverhaal strijdig zijn.
pi_146361065
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2014 10:56 schreef likdoorn het volgende:

[..]

We hebben niets meer te beslissen over van wie we geschapen zijn of van wat we afstammen. Er is nu eenmaal een realiteit en er zijn er nu eenmaal die niet kunnen leven met de waarheid.
Dat is al beter, en heel anders dan wat je hier zegt:

quote:

[..]

Het lijkt me persoonlijk een beetje treurige manier van bestaan, in een theorie geloven waar noch hoop noch geluk in ligt.
pi_146361066
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2014 10:57 schreef Molurus het volgende:

[..]

Jij bent wel degene die van mening is dat evolutie en scheppingsverhaal strijdig zijn.
Tja, het scheppingsverhaal verteld dat mensen geschapen zijn, dat mensen oorspronkelijk al mensen waren. De evolutietheorie is toch gans anders?
  donderdag 6 november 2014 @ 11:00:18 #290
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_146361097
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2014 10:56 schreef likdoorn het volgende:

[..]

We hebben niets meer te beslissen over van wie we geschapen zijn of van wat we afstammen.
Dat geld zowel voor een wetenschappelijke theorie als een religieus idee, zoals een scheppingsverhaal. :)

quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2014 10:56 schreef likdoorn het volgende:Er is nu eenmaal een realiteit en er zijn er nu eenmaal die niet kunnen leven met de waarheid.
Zoveel is wel duidelijk ja. :D
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
pi_146361131
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2014 10:59 schreef likdoorn het volgende:

[..]

Tja, het scheppingsverhaal verteld dat mensen geschapen zijn,
Dat kan nog steeds worden uitgelegd op een manier die niet strijdig is met evolutie.

quote:

dat mensen oorspronkelijk al mensen waren.
Dat is zeker niet hoe alle creationisten het scheppingsverhaal uitleggen. Waar baseer jij dit op? (Anders dan jouw behoefte aan hoop en geluk, wat natuurlijk een bullshitargument is.)
pi_146361151
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2014 10:59 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat is al beter, en heel anders dan wat je hier zegt:

[..]

De evolutietheorie, zodoende "bewezen", geeft nog altijd geen zekere kijk op de toekomst en wil zeggen dat we continu evolueren, dus dat we nog altijd aan het muteren zijn. Het kent ook geen moraal volgens mij. Het maakt compleet geen zin.
pi_146361209
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2014 11:01 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat kan nog steeds worden uitgelegd op een manier die niet strijdig is met evolutie.

Doe maar eens. Leg dat maar eens uit.

quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2014 11:01 schreef Molurus het volgende:

[..]
[..]

Dat is zeker niet hoe alle creationisten het scheppingsverhaal uitleggen. Waar baseer jij dit op? (Anders dan jouw behoefte aan hoop en geluk, wat natuurlijk een bullshitargument is.)
Zijn er dan creationisten, zoals je ze graag catagoriseerd, die beweren dat mensen niet als mensen geschapen waren?
  donderdag 6 november 2014 @ 11:05:29 #294
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_146361247
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2014 10:59 schreef likdoorn het volgende:

[..]

Tja, het scheppingsverhaal verteld dat mensen geschapen zijn, dat mensen oorspronkelijk al mensen waren. De evolutietheorie is toch gans anders?
De evolutietheorie verklaard gewoon zaken die worden geobserveerd en in het geval van mensen zien we zowel op genetisch-, moleculair- en fossiel-niveau zaken die enkel zijn te verklaren in het licht van evolutie en daarin zien we overeenkomsten met huidige mensapen die enkel zijn te verklaren als de mens en mensapen ooit een gezamenlijke voorouder hadden.

Scheppingsverhalen, die verhalen slechts, maar verklaren niks. :)
pi_146361264
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2014 11:02 schreef likdoorn het volgende:

[..]

De evolutietheorie, zodoende "bewezen", geeft nog altijd geen zekere kijk op de toekomst en wil zeggen dat we continu evolueren, dus dat we nog altijd aan het muteren zijn.
Dat klopt.

quote:

Het kent ook geen moraal volgens mij. Het maakt compleet geen zin.
Moreel gedrag is essentieel voor sociale diersoorten en is eveneens het resultaat van evolutie.

Bovendien, hier geldt wederom: als jij dat al een onprettig idee vindt betekent dat niet dat het niet waar is. Nogmaals, wat jij prettig vindt heeft geen invloed op hoe de werkelijkheid is.
  donderdag 6 november 2014 @ 11:06:40 #296
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_146361275
quote:

[..]

De evolutietheorie, zodoende "bewezen", geeft nog altijd geen zekere kijk op de toekomst en wil zeggen dat we continu evolueren, dus dat we nog altijd aan het muteren zijn. Het kent ook geen moraal volgens mij. Het maakt compleet geen zin.
Zingeving moet je dan ook niet zoeken binnen wetenschappelijke theorieën.
pi_146361329
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2014 11:04 schreef likdoorn het volgende:

[..]

Doe maar eens. Leg dat maar eens uit.
Voor alle duidelijkheid, ik ben geen theist. Dus ik echo hier voornamelijk wat een groot deel van de gelovigen gelooft: dat er een god bestaat die de oorzaak was van de oerknal, en die daarmee - doelbewust - de gebeurtenissen in gang heeft gezet die hebben geleid tot evolutie en uiteindelijk de mens. Een deel daarvan denkt dat die god het evolutieproces heeft gestuurd, een ander deel niet.

Maar goed, ik sta niet op het punt dit standpunt te verdedigen aangezien het niet mijn standpunt is.

quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2014 11:04 schreef likdoorn het volgende:

[..]

Zijn er dan creationisten, zoals je ze graag catagoriseerd, die beweren dat mensen niet als mensen geschapen waren?
Zie hierboven. Dit is trouwens ook formeel het standpunt van het Vaticaan.

Creationisten die denken dat de aarde slechts een paar duizend jaar oud is en dat alle levensvormen in hun huidige vorm hier zijn neergezet zijn tegenwoordig een kleine minderheid.

[ Bericht 3% gewijzigd door Molurus op 06-11-2014 11:26:45 ]
pi_146361852
quote:
7s.gif Op donderdag 6 november 2014 11:06 schreef Semisane het volgende:

[..]

Zingeving moet je dan ook niet zoeken binnen wetenschappelijke theorieën.
Wat voor verwerpelijk iets is de evolutietheorie dan niet?
pi_146361892
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2014 11:26 schreef likdoorn het volgende:

[..]

Wat voor verwerpelijk iets is de evolutietheorie dan niet?
Waarom zou de evolutietheorie verwerpelijk zijn?

De theorie van de zwaartekracht biedt ook geen zingeving. Is de theorie van de zwaartekracht daarom verwerpelijk? Wat een onzin.
pi_146361902
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2014 11:08 schreef Molurus het volgende:

[..]

Voor alle duidelijkheid, ik ben geen theist. Dus ik echo hier voornamelijk wat een groot deel van de gelovigen gelooft: dat er een god bestaat die de oorzaak was van de oerknal, en die daarmee - doelbewust - de gebeurtenissen in gang heeft gezet die hebben geleid tot evolutie en uiteindelijk de mens. Een deel daarvan denkt dat die god het evolutieproces heeft gestuurd, een ander deel niet.

Maar goed, ik sta niet op het punt dit standpunt te verdedigen aangezien het niet mijn standpunt is.

[..]

Zie hierboven. Dit is trouwens ook formeel het standpunt van het Vaticaan.

Creationisten die denken dat de aarde slechts een paar duizend jaar oud is en dat alle levensvormen in hun huidige vorm hier zijn neergezet zijn tegenwoordig een kleine minderheid.
Dus het Vaticaan gaat mee in het idee dat mensen gemuteerd zijn uit dieren? man, man..
pi_146361931
quote:
13s.gif Op donderdag 6 november 2014 11:27 schreef Molurus het volgende:

[..]

Waarom zou de evolutietheorie verwerpelijk zijn?

De theorie van de zwaartekracht biedt ook geen zingeving. Is de theorie van de zwaartekracht daarom verwerpelijk? Wat een onzin.
Zwaartekrachttheorie heeft geenszins iets te maken met evolutietheorie.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')