Zo si elke post van hem in principe... "afstammen van apen lijkt mij maar niets dus kies ik liever voor de scheppingstheorie".quote:Op donderdag 6 november 2014 10:36 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Waarom koppel je levensbeschouwing aan een wetenschappelijke theorie eigenlijk? Het zijn namelijk twee dingen die helemaal niks met elkaar te maken hebben.
Dit is ook het diplomatieke / politiek correcte standpunt van Stephen J. Gould. Zie ook:quote:Op donderdag 6 november 2014 10:36 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Waarom koppel je levensbeschouwing aan een wetenschappelijke theorie eigenlijk? Het zijn namelijk twee dingen die helemaal niks met elkaar te maken hebben.
Ik ben niet degene die dit topic in F&L geplaatst heb.quote:Op donderdag 6 november 2014 10:36 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Een theorie verklaard en geeft kennis, dat is zowel hoopgevend als iets waar ik gelukkig van wordt. Verder haal ik hoop en geluk ook uit andere zaken.quote:Op donderdag 6 november 2014 10:03 schreef likdoorn het volgende:
[..]
Het lijkt me persoonlijk een beetje treurige manier van bestaan, in een theorie geloven waar noch hoop noch geluk in ligt.
We hebben niets meer te beslissen over van wie we geschapen zijn of van wat we afstammen. Er is nu eenmaal een realiteit en er zijn er nu eenmaal die niet kunnen leven met de waarheid.quote:Op donderdag 6 november 2014 10:45 schreef Zith het volgende:
[..]
Zo si elke post van hem in principe... "afstammen van apen lijkt mij maar niets dus kies ik liever voor de scheppingstheorie".
Laat dat dan zo zijn.quote:Op donderdag 6 november 2014 10:56 schreef Semisane het volgende:
[..]
Een theorie verklaard en geeft kennis, dat is zowel hoopgevend als iets waar ik gelukkig van wordt. Verder haal ik hoop en geluk ook uit andere zaken.
Jij bent wel degene die van mening is dat evolutie en scheppingsverhaal strijdig zijn.quote:Op donderdag 6 november 2014 10:54 schreef likdoorn het volgende:
[..]
Ik ben niet degene die dit topic in F&L geplaatst heb.
Dat is al beter, en heel anders dan wat je hier zegt:quote:Op donderdag 6 november 2014 10:56 schreef likdoorn het volgende:
[..]
We hebben niets meer te beslissen over van wie we geschapen zijn of van wat we afstammen. Er is nu eenmaal een realiteit en er zijn er nu eenmaal die niet kunnen leven met de waarheid.
quote:Op donderdag 6 november 2014 10:03 schreef likdoorn het volgende:
[..]
Het lijkt me persoonlijk een beetje treurige manier van bestaan, in een theorie geloven waar noch hoop noch geluk in ligt.
Tja, het scheppingsverhaal verteld dat mensen geschapen zijn, dat mensen oorspronkelijk al mensen waren. De evolutietheorie is toch gans anders?quote:Op donderdag 6 november 2014 10:57 schreef Molurus het volgende:
[..]
Jij bent wel degene die van mening is dat evolutie en scheppingsverhaal strijdig zijn.
Dat geld zowel voor een wetenschappelijke theorie als een religieus idee, zoals een scheppingsverhaal.quote:Op donderdag 6 november 2014 10:56 schreef likdoorn het volgende:
[..]
We hebben niets meer te beslissen over van wie we geschapen zijn of van wat we afstammen.
Zoveel is wel duidelijk ja.quote:Op donderdag 6 november 2014 10:56 schreef likdoorn het volgende:Er is nu eenmaal een realiteit en er zijn er nu eenmaal die niet kunnen leven met de waarheid.
Dat kan nog steeds worden uitgelegd op een manier die niet strijdig is met evolutie.quote:Op donderdag 6 november 2014 10:59 schreef likdoorn het volgende:
[..]
Tja, het scheppingsverhaal verteld dat mensen geschapen zijn,
Dat is zeker niet hoe alle creationisten het scheppingsverhaal uitleggen. Waar baseer jij dit op? (Anders dan jouw behoefte aan hoop en geluk, wat natuurlijk een bullshitargument is.)quote:Op donderdag 6 november 2014 10:03 schreef likdoorn het volgende:
dat mensen oorspronkelijk al mensen waren.
De evolutietheorie, zodoende "bewezen", geeft nog altijd geen zekere kijk op de toekomst en wil zeggen dat we continu evolueren, dus dat we nog altijd aan het muteren zijn. Het kent ook geen moraal volgens mij. Het maakt compleet geen zin.quote:Op donderdag 6 november 2014 10:59 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat is al beter, en heel anders dan wat je hier zegt:
[..]
Doe maar eens. Leg dat maar eens uit.quote:Op donderdag 6 november 2014 11:01 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat kan nog steeds worden uitgelegd op een manier die niet strijdig is met evolutie.
Zijn er dan creationisten, zoals je ze graag catagoriseerd, die beweren dat mensen niet als mensen geschapen waren?quote:Op donderdag 6 november 2014 11:01 schreef Molurus het volgende:
[..]
[..]
Dat is zeker niet hoe alle creationisten het scheppingsverhaal uitleggen. Waar baseer jij dit op? (Anders dan jouw behoefte aan hoop en geluk, wat natuurlijk een bullshitargument is.)
De evolutietheorie verklaard gewoon zaken die worden geobserveerd en in het geval van mensen zien we zowel op genetisch-, moleculair- en fossiel-niveau zaken die enkel zijn te verklaren in het licht van evolutie en daarin zien we overeenkomsten met huidige mensapen die enkel zijn te verklaren als de mens en mensapen ooit een gezamenlijke voorouder hadden.quote:Op donderdag 6 november 2014 10:59 schreef likdoorn het volgende:
[..]
Tja, het scheppingsverhaal verteld dat mensen geschapen zijn, dat mensen oorspronkelijk al mensen waren. De evolutietheorie is toch gans anders?
Dat klopt.quote:Op donderdag 6 november 2014 11:02 schreef likdoorn het volgende:
[..]
De evolutietheorie, zodoende "bewezen", geeft nog altijd geen zekere kijk op de toekomst en wil zeggen dat we continu evolueren, dus dat we nog altijd aan het muteren zijn.
Moreel gedrag is essentieel voor sociale diersoorten en is eveneens het resultaat van evolutie.quote:Op donderdag 6 november 2014 11:02 schreef likdoorn het volgende:
Het kent ook geen moraal volgens mij. Het maakt compleet geen zin.
Zingeving moet je dan ook niet zoeken binnen wetenschappelijke theorieën.quote:Op donderdag 6 november 2014 11:02 schreef likdoorn het volgende:
[..]
De evolutietheorie, zodoende "bewezen", geeft nog altijd geen zekere kijk op de toekomst en wil zeggen dat we continu evolueren, dus dat we nog altijd aan het muteren zijn. Het kent ook geen moraal volgens mij. Het maakt compleet geen zin.
Voor alle duidelijkheid, ik ben geen theist. Dus ik echo hier voornamelijk wat een groot deel van de gelovigen gelooft: dat er een god bestaat die de oorzaak was van de oerknal, en die daarmee - doelbewust - de gebeurtenissen in gang heeft gezet die hebben geleid tot evolutie en uiteindelijk de mens. Een deel daarvan denkt dat die god het evolutieproces heeft gestuurd, een ander deel niet.quote:Op donderdag 6 november 2014 11:04 schreef likdoorn het volgende:
[..]
Doe maar eens. Leg dat maar eens uit.
Zie hierboven. Dit is trouwens ook formeel het standpunt van het Vaticaan.quote:Op donderdag 6 november 2014 11:04 schreef likdoorn het volgende:
[..]
Zijn er dan creationisten, zoals je ze graag catagoriseerd, die beweren dat mensen niet als mensen geschapen waren?
Wat voor verwerpelijk iets is de evolutietheorie dan niet?quote:Op donderdag 6 november 2014 11:06 schreef Semisane het volgende:
[..]
Zingeving moet je dan ook niet zoeken binnen wetenschappelijke theorieën.
Waarom zou de evolutietheorie verwerpelijk zijn?quote:Op donderdag 6 november 2014 11:26 schreef likdoorn het volgende:
[..]
Wat voor verwerpelijk iets is de evolutietheorie dan niet?
Dus het Vaticaan gaat mee in het idee dat mensen gemuteerd zijn uit dieren? man, man..quote:Op donderdag 6 november 2014 11:08 schreef Molurus het volgende:
[..]
Voor alle duidelijkheid, ik ben geen theist. Dus ik echo hier voornamelijk wat een groot deel van de gelovigen gelooft: dat er een god bestaat die de oorzaak was van de oerknal, en die daarmee - doelbewust - de gebeurtenissen in gang heeft gezet die hebben geleid tot evolutie en uiteindelijk de mens. Een deel daarvan denkt dat die god het evolutieproces heeft gestuurd, een ander deel niet.
Maar goed, ik sta niet op het punt dit standpunt te verdedigen aangezien het niet mijn standpunt is.
[..]
Zie hierboven. Dit is trouwens ook formeel het standpunt van het Vaticaan.
Creationisten die denken dat de aarde slechts een paar duizend jaar oud is en dat alle levensvormen in hun huidige vorm hier zijn neergezet zijn tegenwoordig een kleine minderheid.
Zwaartekrachttheorie heeft geenszins iets te maken met evolutietheorie.quote:Op donderdag 6 november 2014 11:27 schreef Molurus het volgende:
[..]
Waarom zou de evolutietheorie verwerpelijk zijn?
De theorie van de zwaartekracht biedt ook geen zingeving. Is de theorie van de zwaartekracht daarom verwerpelijk? Wat een onzin.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |