ik heb ook ergens in mijn hersenpan opgeslagen dat Japanse kinderen gepushed worden om extreem hoge cijfers te halen en daarom vaak zelfmoord plegen omdat ze het niet trekken.quote:Op zondag 17 april 2016 17:27 schreef Guppyfriend het volgende:
Gek dat ik altijd een heel ander beeld had bij het Japanse scholingssysteem. Geen idee waar ik dat op baseerde, maar ik dacht dat dat echt wel high end was
Ja, zoiets staat mij ook bijquote:Op zondag 17 april 2016 17:39 schreef computergirl het volgende:
[..]
ik heb ook ergens in mijn hersenoan opgeslagen dat Japanse kinderen gepushed worden om extreem hoge cijfers te halen en daarom vaak zelfmoord plegen omdat ze het niet trekken.
Ben ik in de war met China misschien, of ander aziatisch land?
Ja, dat kan wel kloppen. De toelatingsexamens zijn heel erg belangrijk, en van een Indonesische collega met schoolgaande kinderen hoor ik dat hij ze naar een huiswerkinstituut stuurt, om ze bijgespijkerd te krijgen, zodat ze dat toelatingsexamen kunnen halen. 90% van de studenten komt uiteindelijk op een universiteit terecht (of studeert zelfs af - mijn parate kennis hiervan is niet up to date).quote:Op zondag 17 april 2016 17:41 schreef Igen het volgende:
Ik had ook wel gehoord dat de druk op Japanse scholen heel hoog is, maar dat zodra de toelating voor de universiteit binnen is die druk ineens wegvalt omdat je dan alleen nog maar met de hakken over de sloot het diploma hoeft te halen, zodat ze als student lekker kunnen luiwammessen. (Of is dat een broodje-aap-verhaal?)
Ik vind het knap dat je daar als onderzoeker kunt werken. Het zal je toch wel aan je geweten knagen?quote:Op zondag 17 april 2016 18:12 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Ja, dat kan wel kloppen. De toelatingsexamens zijn heel erg belangrijk, en van een Indonesische collega met schoolgaande kinderen hoor ik dat hij ze naar een huiswerkinstituut stuurt, om ze bijgespijkerd te krijgen, zodat ze dat toelatingsexamen kunnen halen. 90% van de studenten komt uiteindelijk op een universiteit terecht (of studeert zelfs af - mijn parate kennis hiervan is niet up to date).
Ik doe zelf erg weinig in de undergraduate courses, maar mijn indruk is dat iedereen die aanwezig is, het vak haalt. Heb het wel eens eerder gemeld, maar onze studenten WTB kunnen niet ontwerpen, studenten elektrotechniek weten vaak niet hoe ze een op-amp aan moeten sluiten en beide groepen kunnen niet programmeren. Iets wat de studenten informatica ook vaak niet kunnen. Een collega van IT vertelde me dat ze haar studenten aan de hand moet nemen om uit te leggen hoe Excel werkt.
Onze universiteit is een InHolland on steroids. Men krijgt geld voor iedere student die een opleiding doet, en voor studenten die een diploma halen. Japan vergrijst hard, en men is als de dood dat er minder studenten komen. Want dat betekent een verlies van banen. Het niveau is al laag, maar de manier waarop men het onderwijs heeft georganiseerd, zorgt er ook niet voor dat er redenen zijn om het niveau omhoog te schroeven.
In mijn lab heb ik meerdere MSc studenten gehad die de twee jaar voor de MSc course inderdaad zagen als twee jaar vakantie, voordat ze een baan met druk kregen.
Goede analysequote:Op zondag 17 april 2016 18:06 schreef Lyrebird het volgende:
Het is veel beter geweest. De naoorlogse generatie heeft goed onderwijs gehad, is ook de wereld ingetrokken, sprak aardig Engels, maar toen het eenmaal goed ging met Japan, is het niveau van het onderwijs ingekakt. Je moet niet vergeten dat kinderen van die naoorlogse generatie zijn opgegroeid zonder hun vaders te zien. Als land leek men genoeg te hebben van presteren. Van mijn studenten kreeg ik vaak de indruk dat ze tevreden waren met een temp-baan. Niet te veel nadenken, op tijd naar huis.
Koreanen hebben toponderwijs, en doen verschrikkelijk hun best. Dagen van 18 uur zijn eerder regel dan uitzondering voor middelbare scholieren. In China wordt er ook erg aan de weg getimmerd, alhoewel ik over de cultuur van het onderwijs niet te spreken ben. Er is veel plagiaat, en mensen stelen ideeën. Te veel onderlinge concurrentie? India, mwah, ben niet kapot van het Indiase onderwijs. Wel de juiste instelling, harde werkers, maar ze hebben over het algemeen matig onderwijs gehad. Slecht Engels vaak, terwijl dat toch hun eerste of tweede taal is, en opvallend slechte hoofdrekenaars.
In Japan heb je een paar topuniversiteiten, denk Tokyo University, Kyoto University, Hokkaido University, waar mensen een goede opleiding krijgen, maar er zijn nog honderden (!) andere universiteiten met een bedroevend niveau. Het lager en middelbaar onderwijs was slecht, maar we zijn bij een paar lagere scholen op bezoek geweest, en het viel me bijvoorbeeld op dat die kinderen beter Engels spraken dan onze studenten (heb daar iets over geschreven in een van de eerdere delen). Er is dus nog wel een sprankje hoop.
Hier ben ik ook geen fan van. Kinderen worden helemaal debiel gepushed in Korea. Lokt allerlei vreemde sociale fenomenen uit, waaronder de epidemie aan plastische chirurgie om er zo westers en uniform mogelijk uit te zien.quote:Op zondag 17 april 2016 18:06 schreef Lyrebird het volgende:
Koreanen hebben toponderwijs, en doen verschrikkelijk hun best. Dagen van 18 uur zijn eerder regel dan uitzondering voor middelbare scholieren. In China wordt er ook erg aan de weg getimmerd, alhoewel ik over de cultuur van het onderwijs niet te spreken ben.
Even ter info maar mensen zonder Phd kunnen niet zelfstandig nadenkenquote:Op zondag 17 april 2016 17:03 schreef Lyrebird het volgende:
Op onze universiteit doet men bedroevend weinig. Het is echt heel erg slecht. Van collega's die kinderen op de lagere en middelbare school hebben, hoor ik dat het onderwijs wel langzaam verbetert (ook niet top - wil je je kinderen goed onderwijs geven, dan kun je ze beter naar na-schoolse huiswerkinstituten sturen, maar die zijn wel erg duur).
In de eerste jaren hier hadden wij op de universiteit met een 'verloren generatie' te maken, die in een tijd naar school ging, waarbij hard werken en je inspannen voor een goed cijfer taboe waren. Dat was een regelrecht drama. Ze konden niets, ze wilden niets, en ze deden niets (een uitzondering daargelaten). Die zaten mij ook collectief aan te gapen. Wat voor een taal spreekt die man eigenlijk?
Maar, laten we eerlijk zijn, moet je in Japan ook iets kunnen?
Bij bedrijven zie ik mensen rondlopen die als robots werken, en die niet worden gevraagd om zelfstandig problemen op te lossen. Wij krijgen het aan de bedrijven niet uitgelegd dat goed-opgeleide studenten met een PhD opleiding van meerwaarde zijn voor hun bedrijf. Men gaat hier nog steeds uit van een model uit de jaren 80, de gouden eeuw (nou ja, tien a twintig jaar) van Japan, toen de bomen tot in de hemel groeiden. Studenten worden door een bedrijf aangenomen, en leren op de bedrijfsschool bepaalde facetten van het vak, en dat mogen ze dan gaan doen. Wij leveren ingenieurs met een MSc diploma af, die bij bedrijven de telefoon beantwoorden, en datasheets vanuit het Engels naar het Japans vertalen, en andersom. Men kiest voor goedkope werknemers, niet voor 'duurdere' academici met een PhD opleiding, die zelfstandig na kunnen denken. Hierdoor zijn studenten ook niet voor een promotieplaats te porren, want met die PhD worden ze duur, en kunnen ze geen baan vinden. Van de ~10 promotieplaatsen die we hebben, worden er twee door Japanners ingenomen.
Zelfstandig na kunnen denken is iets dat men hier eigenlijk doodeng vindt. In mijn vakgebied zijn er een paar Japanners die met de wereldtop meedoen, maar ze doen dat door heel goed naar wat andere groepen doen te kijken, en combineren dan twee beproefde concepten. De meest succesvolle onderzoekers op mijn instituut vragen een smak geld aan voor een apparaat dat niemand anders kan kopen, en teren dan jaren op de resultaten die ze met die apparatuur kunnen genereren. Toponderzoek? Mwah.
Het zou je als onderzoeker bijna cynisch maken.
En of. En het gedrag van collega's, de kwaliteit van het onderzoek, het is uitermate irriterend.quote:Op maandag 18 april 2016 08:39 schreef star_gazer het volgende:
[..]
Ik vind het knap dat je daar als onderzoeker kunt werken. Het zal je toch wel aan je geweten knagen?
Japan heeft een grote binnenlandse markt (125 miljoen mensen) die in veel gevallen alleen maar door Japanse bedrijven bediend kan worden, omdat buitenlanders vaak niet snappen wat de Japanners willen. Je ziet hier best wel Volkswagens en iPhones, maar dan nog blijft er een grote markt over om te bedienen. De Japanse cultuur zorgt voor een protectionistisch net.quote:Wellicht dat ik teveel over één kam scheer, maar als wat ik hier meemaak de doorsnee is (of misschien juist het 'slimme' deel omdat ze het buitenland opzoeken!), denk ik dat Japan als land geen goede toekomst heeft. Het roer zal drastisch om moeten en ik denk dat immigratie de enige manier is om de boel nog te redden. Jammer, want dat zal de mooie cultuur wel eroderen.
Dat gaat een harde landing worden. Zoals ik eerder zei, ik denk dat de enige manier waarop Japan zichzelf kan redden op de langere termijn, (massa?) immigratie van jong, geschoold volk is. Er zal toch ooit water bij de wijn moeten als ze dat willen bewerkstelligen.quote:Op maandag 18 april 2016 16:40 schreef Lyrebird het volgende:
Zo hebben wij best veel buitenlandse studenten, maar bedrijven houden star vast aan interviews en toelatingsexamens (!) in het Japans.
Dat je 95 procent van de mensen wezenloos op een smartfoon ziet tokkelen is idd een teken van hoge beschaving.quote:Op maandag 18 april 2016 13:53 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Want wat dat betreft doet de vrije NLse opvoeding het vrij goed denk ik.
En dat heeft wat met probleemoplossend vermogen te makenquote:Op dinsdag 19 april 2016 12:42 schreef riazop het volgende:
[..]
Dat je 95 procent van de mensen wezenloos op een smartfoon ziet tokkelen is idd een teken van hoge beschaving.
Whehehe hier moest ik wel een beetje om lachen, dat is precies wat de Japanse leiding hier probeert in te voeren en de Nederlanders reageren precies hoe jij het zegt klopt helemaal.quote:Op dinsdag 19 april 2016 04:45 schreef Lyrebird het volgende:
Bij het lezen van mijn bijdragen hier, zou je wel eens de indruk kunnen krijgen dat het hier alleen kommer en kwel is. Maar onderschat de Japanners niet. Dit is een erg welvarend land, dat tot in de puntjes georganiseerd is. Ook op het gebied van industriepolitiek denken ze volgens mij ver vooruit.
Waarom had Japan überhaupt een Gouden Eeuw (jaren 60-80)? Dat lag volgens veel Japanners een betrouwbare Japanse collega met een verrassend open kijk op de Japanse samenleving niet aan de toppers, maar juist aan de gemiddelde werknemer, mensen zonder noemenswaardige scholing. Die waren namelijk bereid om voor een karig loon enorm hard te werken. Die mensen waren van huis uit uitermate gemotiveerd, maar die kon je nog meer motiveren met een diploma. "Meest productieve werknemer van de maand juni". Een Nederlander zou daar niet warmer of kouder van worden, maar met dit soort truukjes werd de Japanse productie in overdrive gezet. Kost namelijk niets.
tenzij dat 'iets anders in ander land' neer komt op Vinex-wijk in Almelo is er altijd ruimte voor dit soort topics van jouquote:Op maandag 25 april 2016 12:01 schreef Lyrebird het volgende:
Dankjewel. Heb hier al vaker geroepen dat dit topic geen lang leven meer zal hebben, omdat ik druk op zoek ben naar iets anders, in een ander land, maar nu ik er achter ben gekomen dat de kleine lyrebirdjes hier eigenlijk best wel goed onderwijs kunnen krijgen, ga ik me nog maar eens achter m'n oren krabben. Wie weet, volgt er nog een zesde deel.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |