abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_145933973

Welkom in 'het vintage objectieven topic' voor vintage/legacy lenzen. Heb je zelf al een mooie collectie oud glas opgebouwd? Show ze hier en deel je ervaringen! Benieuwd naar leuke oude objectieven? Doe hier inspiratie op! :Y
't Is hier een gezellig koffiehoekje, c_/ , dus ouwehoer lekker mee. Thee, fris of iets sterkers mag overigens ook natuurlijk.

Waarom vintage/legacy?
Vroeger zijn echt klasbakken van glasbakken gefabriceerd. Optisch sterk met veel karakter en kwaliteit en gebouwd als een tank. Ze doen vaak niet onder voor lenzen van tegenwoordig en zijn vaak ook voor een habbekrats te verkrijgen!

Ja, maar...
... ik heb geen oude camera en wil ook niet met film werken. Je kunt tegenwoordig met menig digitale camera een adapter gebruiken waardoor je toch gewoon van diverse oldschool objectieven kunt genieten met de voordelen van de hedendaagse technologie. :Y Je beschikt dan echter niet over het in-camera kunnen laten zetten van het diafragma en autofocus bijvoorbeeld. Voor je iets in huis haalt loont het je eerst een beetje in te lezen en ook te kijken hoe de compatibiliteit van bepaalde lenzen met het systeem waarop je schiet is.
SPOILER: Compatibiliteit
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"Je zei 'voordelen van de hedendaagse technologie' hè, dus ik kan een objectief gewoon precies zo gebruiken als bijvoorbeeld de 18-55mm kitlens die bij m'n 1200D zat?" Nou ja, vintage objectieven zijn oud en missen dus elektronica. Zogenaamde 'domme' adapters lenen zich prima om je objectief op je camerasysteem te mounten, maar nogmaals: het diafragma en de focus dienen handmatig ingesteld te worden. Met 'voordelen van de hedendaagse technologie' wordt vooral het gemak van digitale instellingen, instant feedback, leer- & probeercurve door vele foto's en fouten te maken zonder telkens filmrolletjes te hoeven laten ontwikkelen en de bijkomst van digitale nabewerking en het schieten van foto's in RAW-formaat bedoeld.

Vintage/legacy objectieven hebben vaak een sterk karakter. Dat zie je terug in de scherpte, rendering van de onscherpe uit-focus gebieden/achtergrond (bokeh), kleuren en flares bijvoorbeeld. Het handigste is gewoon ff bij Google te beginnen. Tig mensen waren je al voor en schieten al met vintage objectieven, dus ga online op zoek naar anderen die ervaring met jouw systeem hebben en kijk eens naar de objectieven die zij gebruiken. Als je dan een leuk objectief gevonden hebt kun je bijvoorbeeld eens op Flickr kijken naar andere gebruikers die met dat objectief hebben gefotografeerd om de kwaliteit en sfeer te proeven. Of misschien zijn er zelfs video's van op YouTube te vinden. Uiteraard loont het ook een beetje in het topic hier wat reacties door te nemen, mogelijk kom je daar nog gouden tips en goede raad tegen en/of kun je hierom vragen.

Kopen
Online is natuurlijk een goed idee en is misschien het makkelijkst om een bepaald objectief te vinden en heb je waarschijnlijk het grootste aanbod. Dan moet je vooral denken aan eBay. Er komt o.a. veel aanbod uit Duitsland ook, dus het is een aardig idee om te kijken naar Europese listings. Groot-Brittannië, Italië, de Oekraïne en Rusland hebben ook veel te bieden. En schuw je niet om iets van overzees te halen, kun je op 'wereldwijde' listings zoeken en bijvoorbeeld iets uit Amerika halen. 't Is alleen moeilijk in te schatten wat de daadwerkelijke staat van een objectief is van een paar woorden en/of plaatjes en vaak wordt er geen 'niet goed, geld terug'-garantie geboden.

Het is dus ook eigenlijk fijner iets aan de levende lijven te kunnen inspecteren. Dus op Marktplaats bijvoorbeeld iets zoeken waar je het objectief kunt afhalen en misschien in je buurt te koop staat. Denk verder ook aan tweedehands zaakjes, rommelmarkten en beurzen.

Zijn er nog een paar tips die me helpen om te zien of een objectief een goede koop is (inspecteren)?
Jazeker. :Y Misschien is het gevaarlijkste probleem wel schimmel (Engels: fungus, Duits: Pilz)! Deze kan zich binnen de lens uitbreiden en zelfs overslaan op je andere objectieven. Hier dus mee oppassen; dit is een no-go. Dan heb je nog het diafragma (Engels: aperture blades, Duits: Blende). Alles wat bewegende delen heeft is onderhevig aan slijtage en een verhoogd risico om kapot te gaan. Het kan dus zijn dat een lens er cosmetisch puntgaaf uitziet, maar de bladen van het diafragma in een bepaalde positie vastzitten. Of... dat de bladen in olie zwemmen. Ook de focusring is een puntje om naar te kijken. Draait de boel nog een beetje soepel? Veelal zijn de focusgrips rubberized... dit wil echter in loop der tijd weleens loskomen; ook een puntje van aandacht dus.

Qua optisch elementen zelf moet je opletten dat het glas niet al te rigoureus is geprobeerd schoon te maken. Het wil nog weleens voorkomen dat er door fout onderhoud schoonmaakvlekken e.d. ontstaan. Dat is uiteraard niet bevorderend voor de beeldkwaliteit. Dan heb je nog krassen (Engels: scratches, Duits: Kratzer) op de voor- en achterkant van de glaselementen. Die hoeft niet per se de beeldkwaliteit te beïnvloeden, maar liever het zekere voor het onzekere natuurlijk. Met objectieven die al een paar decennia rondzwerven is het vrijwel onvermijdelijk om er stof (Engels: dust, Duits: Staub) in te krijgen. Een paar microscopisch kleine deeltjes gaan je foto's niet ruïneren, maar zit het er vol mee, wordt het natuurlijk wat problematisch.

Cosmetisch kan het zijn dat de behuizing wat lakschade heeft. Dit is vrij normaal voor een oud objectief. De mate van lakschade en aanwezigheid van krassen laat vaak wel afleiden hoe er met het objectief is omgesprongen. Nu zijn veel van deze objectieven als een tank gebouwd en kunnen ze over het algemeen best tegen een stootje, maar het kan ook zijn dat er gewoon hele deuken in zitten. Dit is vooral storend als dat de filterschroefdraad betreft... zo wordt het natuurlijk lastig/onmogelijk er filters op te draaien. Verder worden lang niet alle objectieven nog met een originele verpakking of alleen al de voor- en achterdeksel geleverd. Als iets nog alle orginele accessoires heeft, bijvoorbeeld een leren case en de deksels en de boel er netjes uitziet, zegt dat meestal wel dat er zuinig mee is omgegaan. Er zijn verder op eBay bijvoorbeeld vele handelaren in oud glas. Deze listen objectieven vaak ook met een rating zoals 'A++' en 'EXC+++'. Vaak zit hier wel waarheid achter, maar het kan niet schaden om een beetje achterdochtig te blijven. Voor je iets koopt ook vooral goed lezen wat erbij vermeld staat. Als je online meebiedt op een (op de plaatjes) mooi objectief voor een heel zacht prijsje, kan het best eens zijn dat er in de omschrijving ergens staat dat de lens eigenlijk defect is.

Lesefutter
http://www.fotografica.nl/?page_id=231http://www.vintagelensesforvideo.comhttp://dslrvideoshooter.com/video-gear/lenses/vintage-manualhttp://www.bobatkins.com/photography/eosfaq/manual_focus_EOS.htmlhttp://www.google.nl [..]

[ Bericht 11% gewijzigd door shiz op 27-10-2014 11:19:59 ]
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 25 oktober 2014 @ 20:21:03 #2
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_145934345
quote:
10s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 20:12 schreef shiznuts het volgende:
[ afbeelding ]

[..] ? Iemand ideeën voor de OP?
Ik moet er even wat dingen voor nazoeken, maar in elk geval zou een 'wat past op wat' tabel geen kwaad kunnen zodat een ieder voor zijn vatting het leukste oude glas kan opdiepen.

Wat ik al wel kan aanleveren is het adres voor wat de boeken in zou kunnen als de eerste 'vintage glas meet', de fotograficabeurs in Nieuwegein aanstaande 9 november. Leest er hier alles over . Ideaal evenementje om je glascollectie aan te vullen en met gelijkgestemden over oud glas en fotografie en over mooie wijven te kletsen.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_145934959
Fujinon past niet op Canon EOS EF/EF-S, helaas ;(!
Hmz...
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 25 oktober 2014 @ 20:49:29 #4
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_145935369
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 20:38 schreef Koelkastje het volgende:
Fujinon past niet op Canon EOS EF/EF-S, helaas ;(!
Fuji is er in meerdere smaken. Tot begin jaren 80 met M42 waarvan de laatste generaties een 'dingetje' hadden dat het mogelijk maakte om met de lens open licht te meten.
De latere X-vatting is alleen naar spiegelloos te adapteren. De meeste smullenzen van Fuji waren echter voorzien van een M42-vatting, in de tijd van de X-mount was de wereld al meer van de zoomlenzen.
pi_145936433
Oeh, vintage topic. Ik heb wat oude m42 meuk die ik op een blauwe maandag met converter op mijn 650D gebruikt heb en ligt te verstoffen.

En dan nog éen m42 lens die ik nog steeds regelmatig gebruik (maar dan op de 6D). Sovjet pannekoek. O+ :9
Een Industar 50mm uit 1970.

Google plaatje :@

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 25-10-2014 21:10:56 ]
pi_145936705
Yeah, vintage! Heb er meerdere, waaronder een Olympus OM 50mm f/1.4 en een Helios 44m 58mm f/2 :)
pi_145937720
Leuk topic,

Ik heb er ook enkele in bezit,

Tamron 103A
Pentacon 50 mm op M42
Pentax 135 mm op M42
Sigma 135 telemax op M42
Helios 44 2 /58 op M38 en dan maatring op M42 adapter

[ Bericht 31% gewijzigd door Clayton1 op 25-10-2014 21:40:40 ]
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 25 oktober 2014 @ 21:52:49 #8
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_145938435
Ik som ze binnenkort wel een keer allemaal op, maar ik heb een zwak voor een paar groepen lenze:
- everything macro
- de Tokina AT-X serie
- Russische lenzen
- 60's presets
en zo af en toe eens zo'n losse flodder die op mijn pad komt. D'r staan d'r hier een stuk of vijftig tussen de 8 en 600mm in mijn glasverzorgingstehuis en zo beurtelings komen ze allemaal wel eens buiten.
pi_145938791
quote:
een stuk of vijftig
:o Holy... :D _O_

Zal morgen nog ff verder aan de slag met het uitbreiden van de OP.
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_145938800
Ik heb niet zoveel als Sok maar m'n collectie is toch een paar gereedschapskisten vol. Vooral van Takumar en Russisch spul. Ik had al een aardige collectie van m'n analoge tijd. De laatste tijd werk ik meer met AF zooms, dat is toch aardig wennen na dik 20 jaar MF primes.
Mijn favoriete oude lenzen zijn de Takumar 2.5/135 en de Jupiter 9.
pi_145940331
Ik wil nou niet zeggen dat ik groot liefhebber ben of heel veel gebruik; maar het zijn wel objectieven die interessant zijn ja.

Bouwkwaliteit staat mijlenver boven instapspul wat je nu krijgt bij een camera.
Focussen gaat ook erg lekker maar wat helemaal fijn is; op de lens handmatig diafragma aanpassen.
Zo handig! _O_

Nou ja; mijn enórme collectie: 1 Asahi Super-Takumar 50mm f/1.4.
De eerste versie van deze serie en dus eentje van voor 1965.

Ja, die links is voor de gelegenheden dat ik niet zélf wil focussen. :+
  zondag 26 oktober 2014 @ 02:04:18 #12
230730 Koelkastje
Mental Madness
pi_145948408
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 20:49 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Fuji is er in meerdere smaken. Tot begin jaren 80 met M42 waarvan de laatste generaties een 'dingetje' hadden dat het mogelijk maakte om met de lens open licht te meten.
De latere X-vatting is alleen naar spiegelloos te adapteren. De meeste smullenzen van Fuji waren echter voorzien van een M42-vatting, in de tijd van de X-mount was de wereld al meer van de zoomlenzen.
Dan zou ik graag mijn 3 Fuji-X lenzen inruilen tegen M42 varianten, op analoog zijn ze echt heerlijk maar wat zou ik ze toch graag op fullframe-digital gebruiken :9~ !
Hmz...
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 26 oktober 2014 @ 10:33:11 #13
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_145951580
quote:
0s.gif Op zondag 26 oktober 2014 02:04 schreef Koelkastje het volgende:

[..]

Dan zou ik graag mijn 3 Fuji-X lenzen inruilen tegen M42 varianten, op analoog zijn ze echt heerlijk maar wat zou ik ze toch graag op fullframe-digital gebruiken :9~ !
Als liefhebber van oud glas heb je het liefst op zijn minst één spiegelloze camera. Voor m4/3 en E-mount zijn al heel veel adapters te vinden, soms zelfs naar hele ongangbare vattingen uit het verleden.

* Ouwesok even zoekt

Kijk eens aan, da's de eerste die ik vind.

Dan nog een A7 erbij en ze doen fullframe
of een e-mountcamera die iets minder portemonnee-impact heeft en dan doen ze het op APS-C
  FOK!fotograaf zondag 26 oktober 2014 @ 12:12:26 #14
73911 ultra_ivo
pi_145953528
Voor mij was het gemak waarmee M42 glas om te zetten is naar K-Mount de reden waarom ik destijds voor Pentax koos.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 26 oktober 2014 @ 21:05:02 #15
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_145973343
quote:
0s.gif Op zondag 26 oktober 2014 12:12 schreef ultra_ivo het volgende:
Voor mij was het gemak waarmee M42 glas om te zetten is naar K-Mount de reden waarom ik destijds voor Pentax koos.
Van oorsprong had ik Canon gekozen omdat daar zowel M42 als Contax als Olympus en nog de nodige andere smaken op pasten.
Daar kwam later een 4/3 Olympus E-330 bij waar nog wat meer op paste en die voor manualfocus een beter matglas had.
Daarna kwam er een Alfa500 die behoudens wat klassieke Minoltalenzen meestal mijn enige lens heeft die ik fonkelnieuw heb gekocht, mijn 90mm Tamron macro.
Daarna kwam er nog een Pentax die het bijzonder goed doet met lange telelenzen in het algemeen en met spiegelteles in het bijzonder.
Toen kwamen de spiegellozen en was het hek van de dam, letterlijk alles past op alles.

Met de lenzen ben ik iets kalmer aan gaan doen en ik jaag nu hoofdzakelijk op eerdergenoemde AT-X'en uit de jaren 80 en 90 én op eigenwijze, liefst totaal geflopte constructies uit de nog vroegere jaren.
Leuk voorbeeldje daarvan is mijn Sigma Scalematic 3.5/200mm van ongeveer 1974. Op volle opening presteert die zo goed als niet waardoor ie op een traditionele spiegelreflex eigenlijk onbruikbaar is. Op mijn Sony A6000 stel je hem gediafragmeerd scherp en blijkt het een juweeltje te zijn. Bijna alle libellenfoto's van dit jaar komen uit die gekke Scalematic.
Zelfs mijn AF-superteles zijn ouwetjes. De Tamron 5.6/200-400mm en de Tokina AT-X SD400 komen ergens uit het midden van de jaren 90 en ik heb er nog steeds een flinke berg plezier van.
  FOK!fotograaf zondag 26 oktober 2014 @ 21:53:57 #16
73911 ultra_ivo
pi_145976118
Een serieuze AF tele moet ik idd weer opnieuw hebben. M'n Pentax 100-300 heeft net de geest gegeven. Sinds de touretappe over de kasseien deed ie al lastig, ik denk dat toen wat vocht erin gekomen is.
pi_145978962
Op diverse lenzen zit zo`n schuifje voor te kiezen uit M of A.
In dit geval op mijn Pentacon 1.8/50 mm
De M rood/oranje, de A zit nu onder het schuifje en is wit gekleurd.
Waar dient deze schuif /schakelaar voor?
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 26 oktober 2014 @ 22:57:58 #18
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_145979921
quote:
0s.gif Op zondag 26 oktober 2014 22:39 schreef Clayton1 het volgende:
Op diverse lenzen zit zo`n schuifje voor te kiezen uit M of A.
In dit geval op mijn Pentacon 1.8/50 mm
De M rood/oranje, de A zit nu onder het schuifje en is wit gekleurd.
Waar dient deze schuif /schakelaar voor?
[ afbeelding ]
Dat schuifje is om het diafragma op 'automatisch' of Manual te zetten.

Dat automatisch wil zoveel zeggen als dat het diafragma open blijft staan om scherp te kunnen stellen en dat pas bij lichtmeten en ontspannen het diafragma wordt gesloten middels het pinnetje dat je aan de onderkant van de lens kunt zien.

Als je hem op een digitale reflex gebruikt mag ie op M staan, je hebt immers geen mechanisme dat het diafragma dichtdrukt en dus moet je met het diafragma dicht werken. Op sommige adapters die een extra rand hebben die het pinnetje indrukt ( een zgn. pushflange-adapter) kun je hem ook op A laten staan, het adapter drukt dan het diafragma dicht.

Op sommige pdraadlenzen heb je wel een automatisch diafragma, maar geen A/M-switch. Voor die lenzen moet je een pushflange hebben.
Mijn Upsilon(Sigma) 2.8/200 is een voorbeeld van zo'n lens
pi_145980169
Oke, op die fiets, duidelijk.
Ik dacht al, er gebeurt niets als ik hem op A zet
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 26 oktober 2014 @ 23:05:21 #20
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_145980299
quote:
0s.gif Op zondag 26 oktober 2014 23:02 schreef Clayton1 het volgende:
Oke, op die fiets, duidelijk.
Ik dacht al, er gebeurt niets als ik hem op A zet
Dat is correct, er gebeurt niets als je hem op A zet, in het ergste geval blijft je diafragma openstaan hoe ver je hem ook dicht draait.
pi_145980381
Hij staat op M, en daar laat ik hem op staan.
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 27 oktober 2014 @ 21:15:08 #22
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_146011522
Hoe vintage zijn jullie lenzen trouwens :?

Mijn oudste exemplaren zijn ergens van net voor 1960. Het zijn twee presets van Hanimex, een 4/100mm en een 3.5/180mm. Mechanisch als in scherpstel- en diafragmaringen lopen zo soepel alsof ze gisteren gemaakt zijn.
Naar hedendaagse begrippen zijn deze beide presets nogal gevoelig voor overstraling, met name die 180 kan wel een zonnekapje hebben. Eerste proeven lieten zien dat ie qua scherpte nog wel met de jonkies mee kan doen :Y
Zodra zich een evenementje aandient ga ik hem eens vergelijken met zijn grote Duitse neef, de Jena Sonnar 2.8/180mm die voor dat halve stopje ongeveer vijf keer zo zwaar is
pi_146011675
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 21:15 schreef Ouwesok het volgende:
Hoe vintage zijn jullie lenzen trouwens :?

Mijn oudste exemplaren zijn ergens van net voor 1960. Het zijn twee presets van Hanimex, een 4/100mm en een 3.5/180mm. Mechanisch als in scherpstel- en diafragmaringen lopen zo soepel alsof ze gisteren gemaakt zijn.
Naar hedendaagse begrippen zijn deze beide presets nogal gevoelig voor overstraling, met name die 180 kan wel een zonnekapje hebben. Eerste proeven lieten zien dat ie qua scherpte nog wel met de jonkies mee kan doen :Y
Zodra zich een evenementje aandient ga ik hem eens vergelijken met zijn grote Duitse neef, de Jena Sonnar 2.8/180mm die voor dat halve stopje ongeveer vijf keer zo zwaar is
Hoe kan ik dat zien uit welk jaar de lens komt?
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 27 oktober 2014 @ 21:32:44 #24
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_146012658
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 21:17 schreef Clayton1 het volgende:

[..]

Hoe kan ik dat zien uit welk jaar de lens komt?
Bij sommige lenzen gaat dat heel makkelijk.
Bij Russische lenzen vormen de eerste twee cijfers van het serienummer het bouwjaar. Bij Tokina RMC en AT-X werkt het net zo. Bij andere lenzen is het moeilijker te achterhalen hoe oud ze zijn en moet je meestal op verhalenjacht op interpret wat op zich ook altijd weer een leuke sport is.
Bij lenzen die onder handelsmerken verkocht werden zoals die Hanimexen, maar ook Vivitar, Soligor en nog heel veel anderen is het daarbij nog interessant om te achterhalen wie die lens gebouwd heeft. Vaak kom je dan weer bekende namen tegen als Tokina, Tamron of Kino Precision Optics (Kiron)

En zo ben je al tijden met zo'n lens bezig alvorens je de eerste opname ermee hebt gemaakt :')
pi_146013324
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 21:32 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Bij sommige lenzen gaat dat heel makkelijk.
Bij Russische lenzen vormen de eerste twee cijfers van het serienummer het bouwjaar. Bij Tokina RMC en AT-X werkt het net zo. Bij andere lenzen is het moeilijker te achterhalen hoe oud ze zijn en moet je meestal op verhalenjacht op interpret wat op zich ook altijd weer een leuke sport is.
Bij lenzen die onder handelsmerken verkocht werden zoals die Hanimexen, maar ook Vivitar, Soligor en nog heel veel anderen is het daarbij nog interessant om te achterhalen wie die lens gebouwd heeft. Vaak kom je dan weer bekende namen tegen als Tokina, Tamron of Kino Precision Optics (Kiron)

En zo ben je al tijden met zo'n lens bezig alvorens je de eerste opname ermee hebt gemaakt :')
Oke, dat is dan wel een heel gepuzzel.
Mijn Helios komt dan uit 1980. :)
#35.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')