abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_145928726
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 17:24 schreef Lyrebird het volgende:
Een interessanter onderzoek had gedaan kunnen worden naar het IQ van mensen die muziekonderwijs gevolgd hebben.

Muziekonderwijs hoort thuis op school. Echt onderwijs dus, zoals een of meerdere instrumenten leren spelen. Toonladders, ritme.
Jeugd heeft tegenwoordig alleen oog voor lage tonen(Bass want lage tonen kennen ze niet) in combinatie beats Audio en streaming muziek is kwaliteit dramatisch verlaagd.

En cd's worden tegenwoordig slecht geproduceerd zie http://en.wikipedia.org/wiki/Loudness_war
pi_145929296
Dus als je naar andere klassieke muziek dan Beethoven luistert dan ben je juist weer niet bijster slim? Ook de mensen die naar U2 luisteren zijn best slim ):O
pi_145930391
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 17:07 schreef Scribent het volgende:

Dat is nou niet bepaald voorbehouden aan klassieke muziek. Pubers proberen zich al te onderscheiden met hun muzikale voorkeuren, en wat snobisme betreft is de wereld van de klassieke muziek een oase van tolerantie vergeleken bij de wedstrijdjes ver pissen en afzeiken waaraan popliefhebbers zich voortdurend overgeven.
Ok, maar het komt in essentie op hetzelfde neer: de groep waar je toe wil behoren speelt kennelijk een rol bij het antwoord dat je geeft. ;)
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  zaterdag 25 oktober 2014 @ 20:09:54 #104
321876 Cherna
Fuck the System
pi_145933903
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 17:24 schreef Lyrebird het volgende:
Een interessanter onderzoek had gedaan kunnen worden naar het IQ van mensen die muziekonderwijs gevolgd hebben.

Muziekonderwijs hoort thuis op school. Echt onderwijs dus, zoals een of meerdere instrumenten leren spelen. Toonladders, ritme.
Ik denk dat dit weinig uitmaakt. Ik betwijfel of muziek iets met IQ te maken heeft. Het is emotie en het gevoel.
Ik heb in mijn jeugd jaren trompet gespeeld en was niet slecht ook, maar ik ben een gemiddeld iemand.
Het was wel zo dat je in het verleden alleen keus had voor voetbal, harmonie, verkennerij, wielrennerij, judo. Meer was er niet. Bij de harmonie betaalde je 2,50 gulden contributie per maand en kreeg gratis solfège lessen etc.
Nu is de keus zo groot dat jeugd nog maar zelden bij de plaatselijk harmonie of fanfare gaat om een muziek instrument te leren bespelen.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_145934582
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 13:06 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Vanaf de 70er jaren. Soul en funk O+
Deze vrouw.

pi_145937084
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 15:00 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik denk wel dat de ene muzieksoort een groter beroep doet op je hersencapaciteit dan de andere muziek, omdat het complexer is. Het heeft een hogere dichtheid, er gebeurt meer, je raakt makkelijker de draad kwijt. Klassieke muziek heeft dat vaak, maar ook iemand als Frank Zappa kan er wat van. Bij rock wordt het dan vaak te druk, terwijl het bij klassiek dan vaak een brei wordt die je naar de achtergrond verplaatst.

Ten eerste moet je natuurlijk willen dat je hoofd volgepropt wordt, intelligente mensen kunnen dat ook niet willen. Maar ik kan me best voorstellen dat het voor mensen met niet zoveel hersens wat sneller allemaal teveel wordt, en die daarom vaker neigen naar de simpele deuntjes van het levenslied of zo. Het valt me ook op dat mensen met wie ik nog wel eens muziek uitwisselde van de wat complexere soort, soms fases hebben waarin ze gewoon naar simpele popdeuntjes luisteren, terwijl ze heel druk en gestresst zijn. Kennelijk kan het er dan even niet meer bij.
Sat blijkt alleen niet uit dit onderzoek. Volgens de kaart eindigt jazz aan de domme kant en is een U2 een van de 'intelligentste' bands. En er staat geen zwarte artiest op die voorbij gemiddeld komen.
pi_145937344
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 13:24 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Ik bedoel meer: bijvoorbeeld funk-muziek daar kan ik moeilijk bij stilzitten. Ik wil méébewegen. M'n gevoel belt aan. Bij klassieke muziek wil ik nooit meebewegen.
Ik zag daar laatst ook een onderzoek naar, had te maken met de complexiteit van het ritme. Mensen kregen een aantal stukken muziek te horen en moesten aangeven wat hun het meest aanzette tot dansen. Het bleek dat dat voor praktisch iedereen hetzelfde was en te maken had met een bepaalde complexiteit van het ritme, die in de funk heel sterk vertegenwoordigd is.

Mensen konden overigens het moeilijkst stil blijven zitten bij een Stevie Wonder nummer *O*.
pi_145937386
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 13:09 schreef TheStranger1158 het volgende:
Slimme mensen luisteren Iron Maiden
waarheid
Who's the black private dick
That's a sex machine to all the chicks?
pi_145937535
Ah, vandaar dat ik ooit zo een fan van hardstyle, de moderne klassieke muziek, was.
pi_145937560
Hmm ik vind dit toch beter dan Radiohead (ik kan toch zweren dat ik iets soortgelijks gelezen heb met Radiohead in plaats van Beethoven):

pi_145937812
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 21:26 schreef kipknots het volgende:

Mensen konden overigens het moeilijkst stil blijven zitten bij een Stevie Wonder nummer *O*.
Ik heb dat met artiesten als Borsato...

(Als ik die troep hoor, dan zet ik het op een rennen ;))
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  zaterdag 25 oktober 2014 @ 21:39:49 #112
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_145937926
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 21:26 schreef kipknots het volgende:

[..]

Ik zag daar laatst ook een onderzoek naar, had te maken met de complexiteit van het ritme. Mensen kregen een aantal stukken muziek te horen en moesten aangeven wat hun het meest aanzette tot dansen. Het bleek dat dat voor praktisch iedereen hetzelfde was en te maken had met een bepaalde complexiteit van het ritme, die in de funk heel sterk vertegenwoordigd is.

Dat is eigenlijk wel logisch: het swingt de pan uit. Mozart swingt de pan niet uit.
pi_145939232
quote:
the ten most frequent "favorite music" at every college via that college's Network Statistics page on Facebook
Blijft de vraag van hoeveel studenten de favoriete muziek bekend is, en of die groep representatief is voor de hele studentenpopulatie.

Door de top tien van populairste muziek per universiteit te gebruiken filter je heel wat relevante data weg: met 133 artiesten/genres en slechts een top tien zal het resultaat voor de meeste artiesten vooral door de kleinere instituten bepaald worden, omdat je daar meer variatie vindt (kleinere steekproef).

De invloed van de grootte op de variatie zie je bvb in de lijst van universiteiten waar Radiohead in top tien staat:
Grote instituten:
quote:
Rutgers:
1. Radiohead 2. Coldplay 3. Pink Floyd 4. Sublime 5. The Beatles 6. R&B 7. Rap 8. Incubus 9. Red Hot Chili Peppers 10. Green Day
Bloomington:
1. Jack Johnson 2. Coldplay 3. The Beatles 4. The Fray 5. Pink Floyd 6. John Mayer 7. Red Hot Chili Peppers 8. The Killers 9. Bob Marley 10. Radiohead
Temple university:
1. Coldplay 2. The Beatles 3. R&B 4. Sublime 5. Rap 6. Jack Johnson 7. Red Hot Chili Peppers 8. The Killers 9. Radiohead 10. Jay-Z
Wisconsin-Milwaukee:
1. Jack Johnson 2. Sublime 3. The Fray 4. Coldplay 5. Pink Floyd 6. Tom Petty 7. The Beatles 8. Radiohead 9. Incubus 10. John Mayer
U of Southern California:
1. Red Hot Chili Peppers 2. Jack Johnson 3. Coldplay 4. The Killers 5. The Fray 6. Sublime 7. The Beatles 8. Radiohead 9. John Mayer 10. Green Day
NYU:
1. Radiohead 2. The Beatles 3. Coldplay 4. Jack Johnson 5. Bob Dylan 6. Pink Floyd 7. Led Zeppelin 8. John Mayer 9. Sufjan Stevens ...
Vergelijk met de kleine universiteiten/colleges:
quote:
St Johns:
1. Bob Dylan 2. The Beatles ... 4. Beethoven 5. Radiohead 6. Pink Floyd ... 9. David Bowie 10. Led Zeppelin
Prescott College:
1. Modest Mouse ... 4. The Shins ... 6. Radiohead 7. Johnny Cash ... 9. Beck ...
Minn college of art and design
1. Beck 2. Radiohead 3. Modest Mouse ... 5. Pink Floyd 6. Death Cab For Cutie 7. The Beatles 8. Coldplay 9. Bob Dylan 10. Cake
Bethel college:
... 2. U2 ... 4. The Beatles 5. Radiohead 6. AC/DC ...
Naropa U:
1. Radiohead 2. Bob Dylan ... 4. Tool ... 6. Modest Mouse 7. Ben Harper 8. The Doors 9. System Of A Down 10. David Bowie
Maine college of art:
1. Radiohead 2. Bob Dylan ... 4. Beck ...
De ontbrekende plaatsen in de top tien zijn groepen die niet in het overzicht zijn opgenomen omdat ze op te weinig lijsten voorkwamen. Je ziet dat dit slechts één keer (nr 10 bij NYU) bij de grote universiteiten gebeurt, bij de kleinere veel meer.

Probleem met het beperken tot de top 10 is dat voor minder populaire groepen de scores van grote universiteiten niet meegerekend worden: zo zal je waarschijnlijk meer fans van Tool vinden onder de studenten van Bloomington University dan onder die van Naropa University, want Bloomington heeft 29828 undergraduates, Naropa slechts 478 (minder dan 1/60). Daardoor krijg je enkel bij de populairste groepen een echt representatief cijfer voor de "gemiddelde fan", wat ook te zien is aan de geringe spreiding in de grafiek (smalle balk: bvb Radiohead, The Beatles, Coldplay, The Killers, Incubus, RHCP..). Bij de minder populaire groepen ontbreekt het grootste deel van de fans en is de spreiding merkelijk groter: Radiohead (spreiding +-10) staat in de top 10 van 151 instituten, System of a Down (spreiding +-41) op die van 11, die samen minder undergraduates hebben dan De U of Texas in Austin, één van de 151 entries op de Radiohead lijst.

Beethoven staat in de top tien van 12 colleges (samen 26000 undergraduates), drie ervan "liberal arts colleges". Het is het gebrek aan populariteit dat Beethoven zo hoog doet eindigen, er zijn geen "mindere" instituten die de gemiddelde SAT score naar beneden halen.

De samenvatting zou dan ook beter zijn: Domme mensen luisteren niet naar Beethoven, slimme mensen luisteren naar Radiohead, Coldplay en The Beatles. Want dat zijn de drie groepen die je bij de vijf hoogst scorende universiteiten terugvindt. Beethoven haalt slechts één op vijf: een zevende plaats bij Yale.

quote:
California Institute of Technology
1. Radiohead 2. Pink Floyd 3. Coldplay 4. The Beatles 5. Led Zeppelin 6. Green Day 7. Nirvana 8. Jimmy Eat World 9. Classical 10. Linkin Park
Franklin W. Olin College of Engineering
1. Cake 2. Death Cab For Cutie 3. Coldplay 4. The Beatles 5. Muse 6. Red Hot Chili Peppers 7. Pink Floyd 8. Ben Folds 9. The Postal Service 10. Led Zeppelin
Yale University
1. U2 2. Jack Johnson 3. The Beatles 4. Radiohead 5. Coldplay 6. Bob Dylan 7. Beethoven 8. The Shins ... 10. Ben Folds
Harvard College
1. Coldplay 2. U2 3. Radiohead 4. The Killers 5. The Beatles 6. Snow Patrol 7. Pink Floyd 8. Jack Johnson 9. Red Hot Chili Peppers 10. Bob Dylan
Princeton University
1. Coldplay 2. U2 3. Radiohead 4. The Beatles 5. Jack Johnson 6. Counting Crows 7. Red Hot Chili Peppers 8. The Killers 9. Guster ...
"Classical" scoort trouwens onder het gemiddelde...

[ Bericht 0% gewijzigd door meth1745 op 25-10-2014 22:13:20 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')