Goedennacht allen,
Ik ben een hbo student geweest. Nadat ik mijn propedeuse gehaald had (Bedrijfseco), ben ik direct gevlucht naar de universiteit en ik ben op dit moment een eerstejaars wo student.
Het niveauverschil is bizar groot. Ik heb er gelukkig geen moeite mee en alles gaat tot nu toe prima, evenals de tentamens. In eerste instantie, toen ik nog op de middelbare school zat, had ik altijd een hoge pet op van zowel het hbo en het wo. Toen ik naar het hbo ging, was ik bijzonder blij! Ik was zo trots op mijzelf, omdat ik in deze tijd (waar 60 procent van de jongeren kansloos zijn) de kans krijg om te studeren.
Nu ik inmiddels op de universiteit zit, blijkt niets zoals ik had verwacht. Het hbo is het nieuwe mbo. De materie die daar,in welgeteld het hele propedeuse studiejaar behandeld werd, wordt bij mijn wo opleiding in 7 weken behandeld.
Op het hbo werd bijvoorbeeld 3 tot 4 weken stilgestaan bij onderwerpen als:
-het verschil is tussen beginvoorraad, eindvoorraad en voorraad onderhanden.
-wat is winst
-wat is verlies
-verschil opbrengsten/inkomsten en uitgaven/kosten.
Op het wo wordt hier recht toe recht aan alle stof behandeld zoals het hoort. De onderwerpen hierboven wordt op het wo hooguit in een kwartier uitgelegd (met nog complexere berekeningen). Op het hbo staan de getallen kant en klaar en is het een invuloefening!
Dan nog niet eens gesproken over de mensen daar in dat gehucht... allemaal arrogante over het paard getilde mensen, met name de meiden. Denken de professor te zijn. Er was een meisje die verkondigde dat ze graag een eigen bedrijf zou willen openen na het behalen van haar hbo diplpma (dat is haar droom). Toen de docent, in kwestie, gevraagd had waarom het haar droom is, werd geantwoord: omdat ik dan lekker mensen kan laten werken en ik kan slapen. Alleen maar voor de status...
Wat werd ik misselijk ervan zeg. Projecten was ook een hel. Niemand had enigzins motivatie om een project met een zo hoog mogelijke resultaat af te ronden, ondanks de stimulatie van de hbo docenten (goodies bij hoog cijfer).. het draaide bij die hbo studenten maar om 1 ding: een 6 zonder stress.
Ik wil altijd een 10, als ik dan daarvoor ook werk, word ik raar aangekeken en belaagd dat ik raar ben.
Die hbo mensen zijn (althans die in mijn klas zaten) een stelletje bastards.
-meisjes uit de klas: zware roddelaars, van het paard getild alsof ze diva's zijn of 1 of andere society.
-jongens uit de klas: denken dat ze $$$ gaan 'maken' (zoals hun het zeggen

) na een hbo bachelor.
Nog ergere is (meisje of jongen, maakt niet uit) dat ze als malloten nog eens zonnenbrillen dragen IN HET gebouw. IN HET FUCKING GEBOUW. ARE YOU FUCKING KIDDING ME? EEN ZONNEBRIL IN HET GEBOUW!!???
Nu op het wo zijnde: een verademing en verlossing. De mensen zijn erg leuk in de omgang, sociaal, vriendelijk, behulpzaam en we zitten allen op 1 lijn en er is geen sprake van roddels of wat dan ook. Alleen recht door zee en recht in een ton.
Ik vind die crisis op het hbo dan ook niet minder dan terecht (grote werkloosheid voor hbo'ers tot wellicht 2017-2018). Het niveau van het hbo moet worden opgeschroefd en zo snel mogelijk!
Wat vinden jullie?