abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_145911347
Goedennacht allen,

Ik ben een hbo student geweest. Nadat ik mijn propedeuse gehaald had (Bedrijfseco), ben ik direct gevlucht naar de universiteit en ik ben op dit moment een eerstejaars wo student.

Het niveauverschil is bizar groot. Ik heb er gelukkig geen moeite mee en alles gaat tot nu toe prima, evenals de tentamens. In eerste instantie, toen ik nog op de middelbare school zat, had ik altijd een hoge pet op van zowel het hbo en het wo. Toen ik naar het hbo ging, was ik bijzonder blij! Ik was zo trots op mijzelf, omdat ik in deze tijd (waar 60 procent van de jongeren kansloos zijn) de kans krijg om te studeren.

Nu ik inmiddels op de universiteit zit, blijkt niets zoals ik had verwacht. Het hbo is het nieuwe mbo. De materie die daar,in welgeteld het hele propedeuse studiejaar behandeld werd, wordt bij mijn wo opleiding in 7 weken behandeld.

Op het hbo werd bijvoorbeeld 3 tot 4 weken stilgestaan bij onderwerpen als:

-het verschil is tussen beginvoorraad, eindvoorraad en voorraad onderhanden.

-wat is winst

-wat is verlies

-verschil opbrengsten/inkomsten en uitgaven/kosten.

Op het wo wordt hier recht toe recht aan alle stof behandeld zoals het hoort. De onderwerpen hierboven wordt op het wo hooguit in een kwartier uitgelegd (met nog complexere berekeningen). Op het hbo staan de getallen kant en klaar en is het een invuloefening!

Dan nog niet eens gesproken over de mensen daar in dat gehucht... allemaal arrogante over het paard getilde mensen, met name de meiden. Denken de professor te zijn. Er was een meisje die verkondigde dat ze graag een eigen bedrijf zou willen openen na het behalen van haar hbo diplpma (dat is haar droom). Toen de docent, in kwestie, gevraagd had waarom het haar droom is, werd geantwoord: omdat ik dan lekker mensen kan laten werken en ik kan slapen. Alleen maar voor de status...

Wat werd ik misselijk ervan zeg. Projecten was ook een hel. Niemand had enigzins motivatie om een project met een zo hoog mogelijke resultaat af te ronden, ondanks de stimulatie van de hbo docenten (goodies bij hoog cijfer).. het draaide bij die hbo studenten maar om 1 ding: een 6 zonder stress.

Ik wil altijd een 10, als ik dan daarvoor ook werk, word ik raar aangekeken en belaagd dat ik raar ben.

Die hbo mensen zijn (althans die in mijn klas zaten) een stelletje bastards.

-meisjes uit de klas: zware roddelaars, van het paard getild alsof ze diva's zijn of 1 of andere society.

-jongens uit de klas: denken dat ze $$$ gaan 'maken' (zoals hun het zeggen :') ) na een hbo bachelor.

Nog ergere is (meisje of jongen, maakt niet uit) dat ze als malloten nog eens zonnenbrillen dragen IN HET gebouw. IN HET FUCKING GEBOUW. ARE YOU FUCKING KIDDING ME? EEN ZONNEBRIL IN HET GEBOUW!!???

Nu op het wo zijnde: een verademing en verlossing. De mensen zijn erg leuk in de omgang, sociaal, vriendelijk, behulpzaam en we zitten allen op 1 lijn en er is geen sprake van roddels of wat dan ook. Alleen recht door zee en recht in een ton.

Ik vind die crisis op het hbo dan ook niet minder dan terecht (grote werkloosheid voor hbo'ers tot wellicht 2017-2018). Het niveau van het hbo moet worden opgeschroefd en zo snel mogelijk!

Wat vinden jullie?
  vrijdag 24 oktober 2014 @ 23:54:50 #2
405730 Spaardertje
Sparen, maar ook uitgeven!
pi_145911452
Hbo verpleegkunde is wel met recht een échte hbo opleiding..
Student, 21 jaar, interesses: gezondheidszorg, reizen en crowdfunding. Tevens zeer gelukkig in de liefde! ❤️
  vrijdag 24 oktober 2014 @ 23:55:12 #3
178193 Juicyhil
Bekende FOK!ker
pi_145911471
Het stelt inderdaad weinig voor. Had er ook altijd wel een hoge pet van op, maar tegenwoordig krijg je alleen irrelevante stof en slechte docenten. Ik doe gelukkig deeltijd, dus van dat kansloze tuig dat op mijn belastingcenten daar de hele dag niks zit te doen heb ik weinig last.
Op dinsdag 9 augustus 2011 23:01 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
Ik hou zoveel van jou, ik doe alles voor je! O+
pi_145911481
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 23:54 schreef Spaardertje het volgende:
Inderdaad, zo'n opleiding met allemaal huppeltrutjes.
pindazakje
pi_145911487
Mooi dat je het naar je zin heb ^O^

Ik had besloten om gewoon door te blijven gaan op het hbo ondanks het feit dat ik wel mijn propedeuse in één jaar heb.

Zit nu wel met nog meer zandnegers in de klas als voorheen.... :{

Edit:
Ik ga denk ik pabo doen in plaats van wat ik nu doe
Irene is bae <3
pi_145911550
quote:
HAHAHA, dat niveau is om te janken. nog slechter dan sommige mbo opleidingen.
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
pi_145911551
Toch geen belastingrecht voor jou, Jiang?
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_145911753
Hbo wordt een gemiddeld iets en dat is niet nodig. Tegenwoordig heeft elk gezin een kind dat op het hbo zit en het lijkt er ook op dat die studenten 'gepushed ' worden door de ouders. En dat is een kwalijke zaak. Toen ik op het hbo zat, was er een deel die een indruk gaven dat ze er niet echt zijn voor hunzelf, maar voor de status voor de facebookvrienden en ouders.. want het zesjescultuur is daar een wet.

Hier op het wo zitten rasechte studenten. Thuis zichzelf 'opsluiten' om keihard te leren om later lekker te kunnen consumeren, dat je verdient hebt na hard te studeren en een goede baan te hebben waar je ook wellicht overuren draait e.d. natuurlijk als er ruimte over is, genieten we wel als studenten (ik en mensen uit mijn werkgroep), maar grotendeels is het alleen maar leren leren leren. :)

Het heet HOGER Beroeps Onderwijs en geen GEMIDDELD Beroeps Onderwijs.
pi_145911889
quote:
Ja, zo'n groot verschil: een MBO-V'er mag exact hetzelfde als een HBO-V'er :'). Sterker: het salaris is exact hetzelfde.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_145911954
Zegt meer over wat type mensen bedrijfseconomie aantrekt dan het hbo. Ja, wo en hbo zijn niet hetzelfde, maar dat was al bekend.

Oke, nu komen al die andere wo'er nerds maar even de hbo'ers afzeiken. Alle hbo'ers en de meeste niet-narcistische wo'ers zijn nu aan het feesten (op vrijdagavond).
pi_145912018
quote:
Je maakt een grap zeker? Kan mij nog herinneren dat een ex van me het eerste half jaar op het HBO oude mensjes aan het wassen was _O-
pi_145912062
quote:
Dat is een zoethoudertje voor mensen die in de waan zitten om 'dokter' te kunnen/willen worden via een makkelijke route (althans zo wordt het overgebracht).

Rechten is, bij uitstek, al droevig. Je hebt er niks aan. Het komt er op neer om toch maar beter wo rechten gedaan te hebben, met name omdat wo al zo theoretisch is.. en rechten is een theoretisch vak pur sang.

Ik volgde een economische opleiding, een redelijk gedegen opleiding en als dat al zo makkelijk en vies tegenviel qua niveau en mensen (rond vmbo/mbo niveau), dan vrees ik het ergste voor de kverige opleidingen.

Ik verveelde mij rot tijdens te lessen en raskte ronduit depressief. 4 lesuren (achter elkaar) besteden aan de berekening van de winst/verlies en het uitleg van de belasting over de toegevoegde waarde.

Toen er verteld werd dat btw opgeteld wordt bij de gewoonlijke verkoopprijs om zodoende het consumentenprijs te berekenen, werd toentertijd een vraag gesteld door een meisje en dat luidde: waarom moet het bruto toegevoegde waarde (iets anders dan belasting over toegevoegde waarde, ze bedoelde iets in de trend van BBP). Dit was voor mij de druppel; hbo is enorm laag. Het nuveau moet omhoog!!!
pi_145912064
Ik heb ook op het hbo gezeten, maar herken de verhalen echt niet in de personen waarbij ik in de klas zat. Ik had het prima naar mijn zin.
pi_145912134
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 00:09 schreef nodig het volgende:
Ik heb ook op het hbo gezeten, maar herken de verhalen echt niet in de personen waarbij ik in de klas zat. Ik had het prima naar mijn zin.
Was ook niet generaliserend bedoeld! Alleen een extra detail om een beeld te vormen hoe ik tot deze conclusie (hbo het nieuwe mbo) ben gekomen.
pi_145912183
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 00:07 schreef Pandarus het volgende:
Zegt meer over wat type mensen bedrijfseconomie aantrekt dan het hbo. Ja, wo en hbo zijn niet hetzelfde, maar dat was al bekend.

Oke, nu komen al die andere wo'er nerds maar even de hbo'ers afzeiken. Alle hbo'ers en de meeste niet-narcistische wo'ers zijn nu aan het feesten (op vrijdagavond).
Ja toch. :')

Er is meer dan disco's
pi_145912193
quote:
10s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 00:05 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Ja, zo'n groot verschil: een MBO-V'er mag exact hetzelfde als een HBO-V'er :'). Sterker: het salaris is exact hetzelfde.
pi_145912271
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 00:11 schreef GoldenHeart het volgende:

[..]

Was ook niet generaliserend bedoeld! Alleen een extra detail om een beeld te vormen hoe ik tot deze conclusie (hbo het nieuwe mbo) ben gekomen.
Achja, ik ben ook blij dat ik de overstap heb gemaakt. Ik herken me wel in het gegeven dat de stof op het wo veel sneller behandeld wordt. En het geeft mij meer de vrijheid om 'moeilijkere' woorden te gebruiken, iets wat ik op het hbo af en toe probeerde te vermijden omdat ze er anders toch geen flikker van snappen :')
  zaterdag 25 oktober 2014 @ 00:26:04 #18
411401 imikethat
Supa Hot Fire; Get Rekt m8
pi_145912682
Dan ben je niet slim maar werk je er gewoon keihard voor. De echt slimme studenten zitten tot 4 uur in het cafe de dag voor een tentamen en halen nog voldoende ;)
First of all, I'm not your friend.
~ Gelukkig zijn we tegenwoordig ouder en wijzer en helpen we onze hersens op een verstandigere wijze naar de klote
pi_145912686
Ben ook van mening dat hbo-verpleegkunde echt wel anders is dan het mbo. Op mbo wordt er oppervlakkig op in gegaan, waardoor ik na het behalen van mn diploma niet het idee had een 'echte' verpleegkundige te zijn.

Ik zit nu in een klas (allemaal al mbo verpleegkundige) en iedereen is echt supergemotiveerd. Ook al verdien ik later miss hetzelfe, ben voor mn gevoel dan wel een echte verpleegkundige met meer kennis.
Live the life you love, love the life you live.
pi_145912737
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 00:26 schreef Poekie1993 het volgende:
Ben ook van mening dat hbo-verpleegkunde echt wel anders is dan het mbo. Op mbo wordt er oppervlakkig op de anatomie/fysiologie in gegaan, waardoor ik na het behalen van mn diploma niet het idee had een 'echte' verpleegkundige te zijn.

Ik zit nu in een klas (allemaal al mbo verpleegkundige) en iedereen is echt supergemotiveerd. Ook al verdien ik later miss hetzelfde, ben voor mn gevoel dan wel een echte verpleegkundige met meer kennis.
Live the life you love, love the life you live.
pi_145913210
Het verschilt ontzettend per studie. Ik vond de stap van HBO naar WO maar klein. Tegelijkertijd moet ik wel zeggen dat 'wij van onze studie' op het HBO ontzettend schrokken van andere studenten toen we tijdens een minor bij studenten van andere richtingen terechtkwamen. Het niveauverschil was schrikbarend.

Ik geef nu les op het HBO, onze studie is een van de beste van Nederland binnen het vakgebied. Onze studenten moeten in het eerste jaar echt vol aan de bak en een groot deel, zeker de MBO'ers, redt het dan ook niet.
buitenlanders zijn lui! en, ze nemen al onze banen in !!!!
pi_145913312
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 00:09 schreef GoldenHeart het volgende:

[..]
Rechten is, bij uitstek, al droevig. Je hebt er niks aan. Het komt er op neer om toch maar beter wo rechten gedaan te hebben, met name omdat wo al zo theoretisch is.. en rechten is een theoretisch vak pur sang.

Rechten is juist mega praktisch, eigenlijk mag het helemaal geen WO heten. Er is niets wetenschappelijks aan een studie rechten.
buitenlanders zijn lui! en, ze nemen al onze banen in !!!!
  zaterdag 25 oktober 2014 @ 00:50:39 #23
405730 Spaardertje
Sparen, maar ook uitgeven!
pi_145913703
Hbo verpleegkunde is echt een behoorlijk pittige studie. Veel pittiger dan vroeger. Alles moet je ebp onderbouwen en zeer kritisch zijn.
Student, 21 jaar, interesses: gezondheidszorg, reizen en crowdfunding. Tevens zeer gelukkig in de liefde! ❤️
pi_145913777
Nederlandse spelling was kennelijk niet je sterkste vak, TS?
Make my day!
pi_145913878
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 00:53 schreef agter het volgende:
Nederlandse spelling was kennelijk niet je sterkste vak, TS?
Interessant om te lezen!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')