abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_145892597
Hoi,

Sinds kort hebben we een nieuwe ketel (Nefit Hcr30 Trenline CW5, i.c.m. Easy Thermostaat) geinstalleerd i.c.m. vloerverwarming op de gehele beneden verdieping als hoofdverwarming zonder radiatoren. Op de boven verdieping zijn nieuwe radiatoren geplaatst met thermostaatkranen.

Ik heb me laten vertellen dat je tijdens het stoken van de vloerverwarming eigenlijk ten alle tijden een radiator volledig open moet zetten om de ketelpomp in staat te stellen zijn water rond te laten circuleren.
Echter wanneer ik dit doe (badkamer radiator) wordt het bij het voor het eerst in het seizoen opstoken wel erg warm boven. Vooral in voor en najaar lijkt het nog niet koud genoeg om een radiator ten alle tijden volledig open te hebben staan. Het gevolg is dat het boven te heet wordt terwijl de vloerverwarming amper tot nog niet opgewarmt is.

Een oplossing zou een by-pass tussen de aan en afvoer van de vloerverwarmingsverdeler kunnen zijn.

Maar zou het ook mogelijk zijn om gewoon het CV-water terug te schroeven (in het voor en najaar) naar bv 40 of 45 graden wanneer de vloerverwarming verdeler op 35 graden staat?

Op die manier is je warmte verlies minder. De relatief lage warmte die de badkamer radiator dan nog afgeeft is dan wel weer enigszins funtioneel wanneer het ietsjes frisser begint te worden

Maakt dit zin? Wat denken julle ervan?

Grs
M.v.g.
  zondag 26 oktober 2014 @ 07:53:40 #2
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_145949971
Volledig open laten is onzin. Het is wel wijs om ergens in het systeem "iets" open te laten.

Bij volledig open laten van 1 radiator neemt die al het hete water aan en krijgt de rest bijna niets. (even aangenomen dat het voetventiel van die radiator, als die er al zit, ook 100% open is). Dit is bij jou ook aan de hand, zoals je gezien hebt.

Als je die badkamer radiator gewoon een klein beetje open zet zodat retour ~10-20 C kleiner is dan aanvoer ben je al klaar.

Of het mogelijk is om je CV aanvoer temp terug te schroeven in de iets warmere maanden...ja dat kun je doen. Heb ik ook wel gedaan en doet je behalve het gedoe en iets langere opstook tijd op een incidenteel koudere dag geen pijn.

Punt is alleen dat je het open laten van 1 radiator met name doet vanwege bescherming van je pomp. Als de pomp wel draait maar geen doorstroom heeft wordt het water in de pomp erg warm en kan het gaan koken. Daarvan gaat je pomp stuk. Dit probleem haal je niet weg door je CV aanvoer temp omlaag te doen. Ook met de brander uit en de pomp aan kun je op die manier je pomp slopen.

Als je bang bent voor pomp schade kun je ergens een overstort ventiel in het systeem bouwen, bij voorkeur ergens ver weg van de ketel, dus op zolder als je ketel beneden staat oid. Die voert dan het aangevoerde warme water terug in de retour. Naar keuze al dan niet door een radiator.

Op die manier heeft je pomp altijd doorstroming en dus bescherming tegen cavitatie (kokend water in de pomp), ook als alle radiatoren dicht staan.
pi_145950243
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 16:32 schreef B007 het volgende:
Een oplossing zou een by-pass tussen de aan en afvoer van de vloerverwarmingsverdeler kunnen zijn.

Je hebt toch een verdeler t.b.v.de vloerverwarming? Dat is al je "circulatiepunt".
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_146063373
@ TR08, inderdaad bij volledig open van de radiator(en) krijgt de VVverdeler weer te min aanvoer.
Heb inmiddel voor de zekerheid "ver weg" van de ketel een by-pass er tussen geplempt dan kan ten alle tijden de circulatie blijven lopen ook als ik straks de VC water temp hoger moet hebben.

@Blomke, op de verdeler zit een thermostaatkraan die de watertemperatuur binnen het gesloten VVsysteem regelt naar bv 35 of 40 graden, op het moment dat de watertemp in het gesloten VVcircuit bereikt is loopt de thermostaatkraan op de verdeler dicht waardoor de CVaanvoer nergens meer naartoe kan. Als dat gebeurt is er geen circulatiepunt meer en loop je het risico wat TR08 heeft beschreven.

Vind het wel evengoed lastig om de thermostaat kranen straks zo te draaien zodat alle elementen inlc VVverdeler voldoende aanvoer krijgen. Ik merk dat al op de bovenverdieping dat wanneer je de ene radiator meer open zet de andere wat "inkakt".
Hoe verhelp je zoiets?
M.v.g.
  woensdag 29 oktober 2014 @ 10:20:10 #5
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_146064843
"Dat verhelp je niet"

Wat je kunt proberen is -als je radiatoren voetventielen hebben- deze bij alle radiatoren eerst dicht te draaien en dan ongeveer een kwart open. Met kwart bedoel ik: Als je voetventiel 4 omwentelingen kan maken 1 omwenteling open zetten.
Dan kijken hoe het bij de eerstvolgende keer opstoken gaat.

Duurt het veel te lang voordat je radiatoren warm worden, dan allemaal een gelijke slag extra. Is er weer 1 warm en de rest koud, dan de warmste wat verder dicht en de koudste iets verder open.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')