abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_145894490
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 12:10 schreef sjoemie1985 het volgende:
Als je de bijbel leest zou je daar ook uit kunnen opmaken dat dino's geleefd hebben.

Volgens mij worden van zulk soort beesten beschreven in het boek Job 40 vanaf vers 15.

15Zie het nijlpaard dat ik heb geschapen, net als jou;
het eet gras als een rund.
16Hoe krachtig zijn zijn lendenen,
hoe machtig de spieren van zijn buik!
17Hij kan zijn staart rechten als een ceder,
de pezen van zijn dijen spannen zich in bundels.
18Zijn botten zijn staven van brons,
zijn ribben stangen van ijzer.
19Hij is een van Gods eerste meesterwerken,
tegen hem trekt alleen zijn maker het zwaard.
20Zijn voedsel vindt hij in de bergen,
waar de dieren van het veld zich vermaken.
Dat is geen "staart" hoor, in die vertaling :)
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
pi_145894946
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 12:44 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Als je kijkt naar hoe dinosaurussen er uit zien met die grote poten en staarten en dan is dat toch aardig met elkaar te vergelijken.
Ik heb nu ook de tekst volgens mij uit de NBV i.p.v. de HSV die is nog iets getrouwer aan de brontekst.
Een nijlpaard vergelijkbaar met een dino? :D Het moet niet gekker worden.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_145895025
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 17:07 schreef OllieWilliams het volgende:

[..]

Ik heb wel eens een christen gesproken, volgens hem was micro-evolutie een feit en was macro-evolutie maar een wankele theorie. Ik vroeg hem wat het verschil tussen de twee was, waarop hij antwoordde dat micro-evolutie het aanpassen van soorten aan de omgeving is en macro-evolutie de overgang van de ene soort in een andere soort is. Het leek mij evident dat micro-evolutie uitgestrekt over een langere periode dan tot macro-evolutie zou leiden, en vertelde hem dit aan de hand van een voorbeeld van ringsoorten. Volgens mij was het voor hem toen wel duidelijk dat het onderscheid slechts wishful thinking is :P
Sweet! Ik wist wel dat er dergelijke concepten waren, maar geen idee dat het als ringsoorten getermd werd. Goed om te weten :)
pi_145895248
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 17:52 schreef MrGuma het volgende:

[..]

Sweet! Ik wist wel dat er dergelijke concepten waren, maar geen idee dat het als ringsoorten getermd werd. Goed om te weten :)
Goed onthouden die term! Een groot probleem voor creationisten die menen dat er nooit nieuwe soorten (kunnen) ontstaan. :Y
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_145897118
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 17:07 schreef OllieWilliams het volgende:

[..]

Ik heb wel eens een christen gesproken, volgens hem was micro-evolutie een feit en was macro-evolutie maar een wankele theorie. Ik vroeg hem wat het verschil tussen de twee was, waarop hij antwoordde dat micro-evolutie het aanpassen van soorten aan de omgeving is en macro-evolutie de overgang van de ene soort in een andere soort is. Het leek mij evident dat micro-evolutie uitgestrekt over een langere periode dan tot macro-evolutie zou leiden, en vertelde hem dit aan de hand van een voorbeeld van ringsoorten. Volgens mij was het voor hem toen wel duidelijk dat het onderscheid slechts wishful thinking is :P
Tsja, ik moet heel eerlijk zeggen dat ik overtuigd ben van micro-evolutie en dat dat andere wat lastiger te geloven of misschien te begrijpen is. En dan heb ik het vooral over het ontstaan van leven.
Ringsoorten is inderdaad een mooi voorbeeld van evolutie :)
pi_145897409
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 19:05 schreef jaykop het volgende:

[..]

Tsja, ik moet heel eerlijk zeggen dat ik overtuigd ben van micro-evolutie en dat dat andere wat lastiger te geloven of misschien te begrijpen is. En dan heb ik het vooral over het ontstaan van leven.
Ringsoorten is inderdaad een mooi voorbeeld van evolutie :)
Het ontstaan van leven heeft niets met evolutie te maken.

Maar om het iets inzichtelijker te maken: er is nog nooit een baby in één dag bejaard geworden. Zo is er ook nog nooit een soort geweest die ineens een andere soort voortbracht. Dat is een kwestie van heel veel tijd.
pi_145897753
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 19:14 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Het ontstaan van leven heeft niets met evolutie te maken.

Maar om het iets inzichtelijker te maken: er is nog nooit een baby in één dag bejaard geworden. Zo is er ook nog nooit een soort geweest die ineens een andere soort voortbracht. Dat is een kwestie van heel veel tijd.
Niet 'niets', zoals jij zegt. Je wilt toch graag weten van waaruit de evolutie heeft plaatsgevonden en hoe dit begin is gevormd?
pi_145897814
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 19:23 schreef jaykop het volgende:

[..]

Niet 'niets', zoals jij zegt. Je wilt toch graag weten van waaruit de evolutie heeft plaatsgevonden en hoe dit begin is gevormd?
Ja, echt niets. Ik wil het wel weten hoor, maar het heeft niets met evolutie te maken. Ja, zonder leven geen evolutie, da's duidelijk. Maar niets in de evolutie verklaart het ontstaan van leven.
pi_145898104
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 19:25 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ja, echt niets. Ik wil het wel weten hoor, maar het heeft niets met evolutie te maken. Ja, zonder leven geen evolutie, da's duidelijk. Maar niets in de evolutie verklaart het ontstaan van leven.
Je hebt gelijk. En dat laatste heb ik geloof ik ook niet gezegd, heb ik dat wel gedaan dan was dat heel erg fout.

Maar snapte je wel wat ik bedoelde toen ik zei dat dit ontstaan van het leven nog een lastige kwestie is?
pi_145898217
quote:
14s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 19:32 schreef jaykop het volgende:

[..]

Je hebt gelijk. En dat laatste heb ik geloof ik ook niet gezegd, heb ik dat wel gedaan dan was dat heel erg fout.

Maar snapte je wel wat ik bedoelde toen ik zei dat dit ontstaan van het leven nog een lastige kwestie is?
Ja natuurlijk. Verder dan zoeken naar waarschijnlijkheden zijn we geloof ik nog niet. Ergens is ooit dat allereerste begin geweest. Maar hoe precies? Misschien wordt het ooit duidelijk.
pi_145898488
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 19:36 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ja natuurlijk. Verder dan zoeken naar waarschijnlijkheden zijn we geloof ik nog niet. Ergens is ooit dat allereerste begin geweest. Maar hoe precies? Misschien wordt het ooit duidelijk.
Inderdaad.
Maar ik dacht dat dit topic over deze kwestie ging, maar het gaat meer hoe de diversiteit is ontstaan?
pi_145898622
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 19:42 schreef jaykop het volgende:

[..]

Inderdaad.
Maar ik dacht dat dit topic over deze kwestie ging, maar het gaat meer hoe de diversiteit is ontstaan?
Als de evolutie tegenover het scheppingsverhaal wordt gesteld, dan zal het over de soortendiversiteit moeten gaan ja. Anders slaat het helemaal nergens op.
pi_145898788
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 19:45 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Als de evolutie tegenover het scheppingsverhaal wordt gesteld, dan zal het over de soortendiversiteit moeten gaan ja. Anders slaat het helemaal nergens op.
Excuses. Ik zat dus gewoon dom te bazelen
Ik zal voortaan beter nadenken ;)
pi_145898825
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 19:48 schreef jaykop het volgende:

[..]

Excuses. Ik zat dus gewoon dom te bazelen
Ik zal voortaan beter nadenken ;)
Dat hoor je mij niet zeggen hoor.
pi_145898930
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 19:50 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Dat hoor je mij niet zeggen hoor.
Maar het is wel zo
pi_145899002
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 19:53 schreef jaykop het volgende:

[..]

Maar het is wel zo
Tuurlijk niet. Fase 1 van iedere discussie: het beginpunt en elkaars standpunten vaststellen. Dat is wat hier gebeurde.
pi_145899510
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 19:55 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Tuurlijk niet. Fase 1 van iedere discussie: het beginpunt en elkaars standpunten vaststellen. Dat is wat hier gebeurde.
Achteraf gezien, is het beginpunt vrij duidelijk aan de TT te zien.
pi_145899757
quote:
5s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 07:16 schreef Semisane het volgende:

[..]

Ik snap niet zo goed waarom mensen zulke ideeën er op na houden over hun persoonlijke god. Lijkt me namelijk dat die god dan redelijk bizar bezig is.

Niet alleen wekt het de suggestie dat die entiteit niks anders is dan een super-uitvergrote versie van harry potter, een tovenaar die alles uit geheel niks laat ontstaan, maar hij zorgt er ook nog eens voor dat er geen enkele aanwijzing achterblijft dat het zo is gegaan waardoor hij miljarden mensen totaal voor gek houd.

Ik zou dus echt niet weten waarom je dat zou willen denken. Het lijkt me persoonlijk een totaal beroerd uitgangspunt, want je moet je wel in hele rare bochten gaan wringen om dit als werkelijkheid vol te houden en het is daarbij een wereldbeeld dat niet bepaald spreekt voor iemands mentale volwassenheid (om het maar netjes te omschrijven). :{

Ik ben niet gelovig, maar zou wel iets beters verwachten van een goddelijke entiteit dan wat toverformules. :%
Meeste Nederlanders houden van Jezus. Denk ik.
Over God gesproken.
God geniet wanneer hij mensen ziet in oorlog. Ik ben hier niet mensen uit te nodigen om in God te geloven.
Iedereen mag zelf weten wat voor ideologie hij heeft.
Mensen moeten elkaar in zijn waarde laten.
Ik ben gelovig en mensen horen mij te respecteren hoe ik ben.
Zo moet ik iedereen respecteren wanneer ze niet in God geloven.
Respect is wederzijds. Men moet respect verdienen, het is niet gratis.
Wraak is zoet maar vergeving zoeter
pi_145899946
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 08:18 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Dus onze wijze van dateren van fossielen is niet goed?

En zoals Semisane zegt: wat is nou precies anders aan God dan aan tovenaars uit kinderboeken? Hij maakt iets van niets (wat wetenschappelijk al onmogelijk is). Wat is nou het voordeel van God tegenover een universum van 14 miljard jaar oud waar geen goddelijk conecpt aan tengrondlag heeft gelegen?

Ik heb een collega die beweert dat de aarde 7000 jaar oud is, en dat elk gevonden fossiel geplaatst is door een soort van illuminati die het woord van God wil verhullen. De enige onderbouwing die hij heeft is zijn eigen fantasie. Daar kan ik niet echt in mee gaan.
Ik denk niet dat die fossielen geplaatst zijn door illuminati-groep.
Al die leiders van de wereld, de machthebbers, zijn net zo gewone mensen als elke mens.
De maatschappij heeft ze tot leider gemaakt.
pi_145905419
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 20:15 schreef TitanicLover het volgende:

[..]

God geniet wanneer hij mensen ziet in oorlog.
:?
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
  vrijdag 24 oktober 2014 @ 22:01:33 #246
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_145905914
quote:

[..]

Meeste Nederlanders houden van Jezus. Denk ik.
Over God gesproken.
God geniet wanneer hij mensen ziet in oorlog. Ik ben hier niet mensen uit te nodigen om in God te geloven.
Iedereen mag zelf weten wat voor ideologie hij heeft.
Mensen moeten elkaar in zijn waarde laten.
Ik ben gelovig en mensen horen mij te respecteren hoe ik ben.
Respect is wederzijds. Men moet respect verdienen, het is niet gratis.
Ik begrijp niet zo goed hoe dit een antwoord is op de gestelde vragen. :?
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
pi_145906372
quote:

En daarna:
quote:
Men moet respect verdienen, het is niet gratis.
Ja wat is het nou? Of zeg je dat mensen respect verdienen omdat ze niet in God geloven?
  vrijdag 24 oktober 2014 @ 22:12:18 #248
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_145906483
Dat gedoe over micro en macro-evolutie, het volgende:

Dit zijn de definities die ik haal uit het boek "Evolution" van Douglas J. Futuyma:

Macroevolution – The origin of higher taxa.
Microevolution - Long-term evolution within a species and from one species to another.

Het probleem is dat er meerdere definities er over rond waaien, zelfs onder biologen. Sommige zien micro-evolutie enkel als veranderingen op genetisch niveau en macro-evolutie als veranderingen binnen soorten. Het is meer een scheiding die door biologen wordt gebruikt om het e.e.a. overzichtelijk te houden. Het zijn creationisten die de termen misbruiken om te denken dat het om twee geheel verschillende processen gaat, maar dat is niet het geval.

Hoe dan ook, het komt eigenlijk allemaal op hetzelfde neer, er is weinig verschil tussen micro- en macro-evolutie, beide zijn hetzelfde en beschrijven precies dezelfde mechanismen en processen, maar dan op een andere schaal.

Uiteindelijk is het zo dat als je micro-evolutie accepteert, je daarmee ook macro-evolutie accepteert of je dat laatste nou werkelijk bewust doet of niet.

Denken dat er werkelijk verschil tussen beide zit is niks anders dan toegeven dat men de achterliggende mechanismen en processen niet begrijpt. :)
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
pi_145906530
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 22:09 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

En daarna:

[..]

Ja wat is het nou? Of zeg je dat mensen respect verdienen omdat ze niet in God geloven?
Als iemand niet in God gelooft, heeft hij daar recht op.
Wat er bij religies altijd gebeurd is dat men moest een bepaalde religie aanhangen anders werden ze vervolgd. Ik ben daar zwaar tegen.
pi_145906580
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 22:13 schreef TitanicLover het volgende:

[..]

Als iemand niet in God gelooft, heeft hij daar recht op.
Wat er bij religies altijd gebeurd is dat men moest een bepaalde religie aanhangen anders werden ze vervolgd. Ik ben daar zwaar tegen.
O wauw. Wat aardig van je.

Hé maar even over dat respect: moet je nou mensen respecteren, of is respect niet gratis?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 24-10-2014 22:14:51 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')