tot 3V in serie, ik ga er dus vanuit dat deze lamp een hoger voltage moet hebben, wat ik ergens wel vreemd vind want hij zat in een lampje met een enkele 1.5 AA batterij en een solarpaneeltje.quote:Op zondag 19 oktober 2014 09:29 schreef hottentot het volgende:
Wat voor batterij heb je geprobeerd?
Hoeveel spanning geeft je meter af in diodestand?
Hoeveel volt was je tuinlampje?
Sluit hem aan op een regelbare voeding. of zet er steeds een extra batterij bij in serie, dan zie je vanzelf wanneer hij gaat branden.
Klopt, hij zit ook goed in de spanningszoeker hoor.quote:Op zondag 19 oktober 2014 09:44 schreef Woelwater het volgende:
Een led werkt maar 1 kant op hè, dus alleen als de + aan de juiste zijde zit.
Nouja het zag er wel uit als een LED, alleen had het inderdaad wel een klein gloeidraadje. Waarom kan ik dit dan niet vervangen voor een LED? Het lijkt me dat een gloeilamp -> GND meer ontrekt aan de schakeling (warmte) en dit dus schadelijker voor de plaat kan zijn dan een LED -> GNDquote:Op zondag 19 oktober 2014 09:58 schreef Adfundum het volgende:
Weet je zeker dat er een led in die spanningszoeker zat en geen gewoon gloeilampje?
Dan kun je die niet zomaar vervangen door een led.
Die spanningzoeker is dan ook bedoeld om voornamelijk voor een auto te gebruiken. dacht ikquote:Op zondag 19 oktober 2014 10:00 schreef b4kl4p het volgende:
[..]
Nouja het zag er wel uit als een LED, alleen had het inderdaad wel een klein gloeidraadje. Waarom kan ik dit dan niet vervangen voor een LED? Het lijkt me dat een gloeilamp -> GND meer ontrekt aan de schakeling (warmte) en dit dus schadelijker voor de plaat kan zijn dan een LED -> GND
Of bekijk ik dit nu verkeerd?
Zou kunnen, maar ook in de micro electrotechniek wordt het gebruikt, het youtube filmpje van een laptop reparateur maakte ook gebruik van een spanningzoeker om kapotte componenten op een printplaat te vinden.quote:Op zondag 19 oktober 2014 10:12 schreef Woelwater het volgende:
[..]
Die spanningzoeker is dan ook bedoeld om voornamelijk voor een auto te gebruiken. dacht ik
Dat wel jaquote:Op zondag 19 oktober 2014 10:27 schreef b4kl4p het volgende:
Maargoed ongeacht het gebruikt, zat ik goed met mijn idee dat een LED minder schadelijk voor een printplaat zou zijn dan een gloeilamp betreffende het ontrekken van energie?
Omdat ik het wel fijn vind om een lampje aan te zien gaan op de pen zelf, in plaats van de multimeter zetten en aflezen. Voor de rest heb ik dat altijd zo gedaan hoor, maar dit vind ik fijnerquote:Op zondag 19 oktober 2014 10:48 schreef appelepent het volgende:
Waarom gebruik je niet gewoon je multimeter?
Een multimeter ontrekt natuurlijk ook maar inderdaad wel minder ivm batterij. Heb je enig idee hoeveel dit uit kan maken?quote:Op zondag 19 oktober 2014 10:49 schreef Adfundum het volgende:
d onttrekt namelijk de energie om te werken aan het board dat je meet, een multimeter heeft zijn eigen batterij. Veel chips op je board kunnen echt niet genoeg energie leveren on een witte led te laten branden. Ze gaan stuk door het meten of de span
Heel erg veel!quote:Op zondag 19 oktober 2014 11:36 schreef b4kl4p het volgende:
[..]
Een multimeter ontrekt natuurlijk ook maar inderdaad wel minder ivm batterij. Heb je enig idee hoeveel dit uit kan maken?
Okequote:Op zondag 19 oktober 2014 11:53 schreef Adfundum het volgende:
[..]
Heel erg veel!
Gewone multimeters zijn al niet geschikt, je moet minimaal een digitale hebben.
Er zijn zelfs meters met een ingebouwde versterker zodat de ingangsweerstand nog groter gemaakt kan worden.
Je wil een laptop board doormeten. Dat werkt met micro-ampéres, alle componenten zijn daar op aangepast, ook de printsporen zijn ontzettend dun. Zo'n board bestaat soms wel uit 6 lagen met daar tussen allemaal miniscule koperverbindingen die net dik genoeg zijn om te doen wat ze moeten doen.
Als je daar een led opzet die 100 mA stroom trekt scheelt dat dus een factor 1000 tot 10.000.
Voor de onderdelen die wel veel stroom trekken zoals het laadcircuit,de harddisk of het beeldscherm zijn aparte circuits aanwezig met dikkere printsporen.
Je moet dus weten waar de testpunten op het board zitten, je kunt niet zomaar lukraak gaan meten.
Ook is er de kans dat je ongeïsoleerde meetpen wegschiet en een kortsluiting veroorzaakt.
laatste tip. Als je een multimeter gaat gebruiken check dan twee keer of de meter niet op stroommeting staat ingesteld maar op dc voltmeting! Je zal de eerste niet zijn die die fout maakt, kan ik je uit eigen ervaring vertellen![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |