quote:
'Bouw je eigen burger'-burger moet McDonald's-imago redden
Hamburgerketen McDonald's neemt drastische maatregelen om zijn weglopende klanten terug te winnen. Het bedrijf dat groot is geworden met snelle, gestandaardiseerde en goedkope hamburgers wil klanten voortaan de optie geven hun eigen maaltijd samen te stellen. De nieuwe 'Create your taste'-burger is duurder en trager om te maken dan de Big Mac, maar volgens McDonald's is dit wat de moderne consument wil.
Door: Joost van der Meer 11 december 2014, 16:25 0
Vestiging in New York van de Shake Shack, een populaire concurrent van McDonald's.
Vestiging in New York van de Shake Shack, een populaire concurrent van McDonald's. © ANP
Volgend jaar wordt het concept op landelijke schaal geïntroduceerd in de Verenigde Staten en Australië, waar het al in enkele McDonald's-Filialen getest is. Het is nog niet zeker of en wanneer de gepersonaliseerde burger in Nederland beschikbaar komt.
Op dit moment verliest McDonald's in hoog tempo marktaandeel in de VS aan hippere fastfoodketens als Chipotle, Panera en Shake Shack, die klanten al de mogelijkheid geven om de ingrediënten voor hun eigen maaltijd te kiezen. Alleen al in november daalde de omzet van McDonald's in het land met 4,6 procent.
De 'Create your taste'-burger van McDonald's is dus niet erg vernieuwend. Maar wel nodig, zegt voedselmarktexpert Jan-Willem Grievink van het FoodService Instituut Nederland. 'Je ziet dat steeds meer consumenten bereid zijn wat meer uit te geven voor voedsel waarbij ze het gevoel hebben dat het echt bij hen past.'
De Verenigde Staten lopen hierin voorop, zegt Grievink, maar ook Nederland doet volop mee aan de trend. Dit is volgen hem te zien bij een restaurant als SLA, een snelgroeiende keten in Amsterdam waar je je eigen salade kunt samenstellen, maar ook aan Coca Cola-flessen met je eigen naam erop.
Ongezond imago
Een kleine keten kan zijn concept zo aanpassen. McDonald's moet daarvoor tienduizenden winkels ombouwen.
Jan-Willem Grievink, FoodService Instituut Nederland.
Niet iedereen zal bereid zijn om meer geld neer te tellen voor een gepersonaliseerd maal, denkt Grievink. De prijs van een zelf samengestelde McDonald's-maaltijd ligt bijna twee keer zo hoog als die van een ouderwetse maaltijd. Daarom vervangt de 'Create your taste'- burger de snelle, vertrouwde Big Mac niet, maar wordt hij toegevoegd aan het bestaande assortiment.
De populariteit van 'Create your own'-voedsel is niet het enige probleem waar de grootste fastfoodketen ter wereld mee kampt. In een markt waarin mensen steeds bewuster met hun eten omgaan, kampt het McDonald's-voedsel met een onbetrouwbaar en ongezond imago. Ook daar probeert de fastfoodgigant langzamerhand wat aan te veranderen. In de VS heeft het bedrijf zelfs een documentaire uitgezonden om te bewijzen dat er geen roze slijm in het rundvlees zit.
Dat McDonald's nogal laat inspeelt op de marktontwikkelingen valt te verwachten, zegt Grievink. 'Ze zijn de grootste fastfoodketen ter wereld. Terwijl een kleine keten zijn winkels snel kan aanpassen, moet McDonald's tienduizenden vestigingen ombouwen om hetzelfde te doen. Maar ze hebben wel een goedgeoliede marketingmachine die de concurrentie snel weet te volgen.'
http://www.volkskrant.nl/(...)ago-redden~a3808938/
winnaar wielerprono 2007 :)
Last.FM