abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_145654156
Ik ben aan het kijken naar een leuke stationwagon waar de kop vanaf is met een beetje comfort (automaat, cruise control, climate control) en met een kmstand van ~100k.

Nu zie ik in mijn prijsklasse een hoop aantrekkelijk geprijsde ex-leasewagens zoals bijvoorbeeld deze BMW 320i bij Leaseplan:

http://www.autotrack.nl/tweedehands/bmw/3-serie/12275754

Nu hoor je alleen altijd wel verhalen over mensen die schaamteloos hun leasebak afraggen. Ik heb het zelf nog nooit gezien (mensen in bedrijven waar ik werkte gingen gewoon normaal met hun auto's om), maar deze auto (BMW maar met net te weinig power om echt snel te zijn -> continu op de limiet gereden?) kan ik me er iets bij voorstellen. Het is op zich wel een automaat en daar zou een 'sportieve' rijder natuurlijk nooit voor kiezen.

Wat denken jullie, zou deze auto flink mishandeld zijn en in hoeverre ondervind een auto daar blijvende schaden van? Ik heb het dan echt over koud volgas wegrijden etc.

Een alternatief is een gelijksoortige auto bij een universeel autobedrijf, maarja dan weet je ook niet wat je koopt. Al is in dit voorbeeld wel de onderhoudshistorie aanwezig, dat is in ieder geval iets.

Los daarvan: iemand ervaring met Leaseplan Occasions?
pi_145654367
Ja ervaring mee. Prima auto's gekocht.
Voor de koop had ik hem laten checken bij een bevriende garage. Beide niet afgetrapt
pi_145654556
Automaat zegt niets, M5 is ook standaard met automaat. Zelf heb ik een tijd een leaseauto gehad en ging daar toch wat minder zorgvuldig mee om dan bij m'n eigen auto. Bij koude motor vaak hoog in de toeren (mede door gebrekkig vermogen), nauwelijks remmen voor drempels en een /care gevoel hebben bij het rijden door kuilen of gaten in de weg terwijl ik in een privé vloek op zo'n moment en ze bewust probeer te vermijden.
Maar sowieso zou ik gaan voor een 325i/330i, daar heeft de E91 recht op.
pindazakje
pi_145655168
Laat een Dekra-keuring doen.
pi_145655409
Ik zou liever een leaseauto kopen dan bij een dealer een auto waar een boerenlul in heeft gereden die niet kan rijden en stoeprandjes meepikt, onderhoud verzuimt, z'n verlepte vrouw in laat rijden etc.
5 Ferrari's op videoband!
pi_145655496
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 oktober 2014 23:22 schreef Ferrari_Tape het volgende:
Ik zou liever een leaseauto kopen dan bij een dealer een auto waar een boerenlul in heeft gereden die niet kan rijden en stoeprandjes meepikt, onderhoud verzuimt, z'n verlepte vrouw in laat rijden etc.
Dus net andersom?
pi_145661210
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 oktober 2014 22:57 schreef Hyaenidae het volgende:
Automaat zegt niets, M5 is ook standaard met automaat. Zelf heb ik een tijd een leaseauto gehad en ging daar toch wat minder zorgvuldig mee om dan bij m'n eigen auto. Bij koude motor vaak hoog in de toeren (mede door gebrekkig vermogen), nauwelijks remmen voor drempels en een /care gevoel hebben bij het rijden door kuilen of gaten in de weg terwijl ik in een privé vloek op zo'n moment en ze bewust probeer te vermijden.
Mijn eerste BMW zou inderdaad wel een zescilinder moeten zijn, maarja eentje in goeie staat kost toch wel heel wat meer vooral omdat die over het algemeen nog wat luxer zijn afgewerkt. Bedankt voor je eerlijke bekentenis over het mishandelen van je leaseauto ;)

Ik zal in ieder geval overwegen om de auto ergens na te laten kijken.. heb dat nog nooit gedaan omdat ik alleen jonge auto's bij vertrouwde dealers kocht maar wellicht nu wel het overwegen waard. Al verwacht ik weinig problemen als ik een beetje over het model lees.
  zaterdag 18 oktober 2014 @ 10:57:38 #8
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_145662294
Dit soort auto's komt toch voor 95% uit de lease/zakelijke markt?
Bij BMW zelf krijg je overigens 2 jaar volledige garantie op occasions tot 5 jaar oud en 120K kms
Daar zou deze dus net een paar maanden buiten vallen. 6 maanden garantie vind ik wel wat karig op een auto van bijna ¤20K
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_145662746
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2014 09:29 schreef Bigs het volgende:

[..]

Mijn eerste BMW zou inderdaad wel een zescilinder moeten zijn, maarja eentje in goeie staat kost toch wel heel wat meer vooral omdat die over het algemeen nog wat luxer zijn afgewerkt. Bedankt voor je eerlijke bekentenis over het mishandelen van je leaseauto ;)

Ik zal in ieder geval overwegen om de auto ergens na te laten kijken.. heb dat nog nooit gedaan omdat ik alleen jonge auto's bij vertrouwde dealers kocht maar wellicht nu wel het overwegen waard. Al verwacht ik weinig problemen als ik een beetje over het model lees.
"Mishandelen" van leaseauto's komt niet zo vaak meer voor. Schades (en dan doel ik op zaken als motor, versnellingsbak) en overmatige slijtages welke het gevolg zijn van niet normaal gebruik van de auto worden aan de klanten van de leasemaatschappijen doorbelast. Klanten betalen namelijk om een auto te gebruiken en niet om ze te mishandelen. Onderhoudshistorie nakijken is in ieder geval een indicatie, maar hoeft ook nog niet eens iets te zeggen.

En daarbij, je kan wel auto's bij dealers kopen, maar waar denk je dat alle gebruikte leaseauto's van leasemaatschappijen terecht komen? Een heel klein deel wordt online verkocht aan particulieren, de rest gaat naar handelaren en vervolgens linksom of rechtsom ook naar de autodealers.
pi_145664464
Voordeel van het kopen van een leaseauto is dat deze altijd goed onderhouden zijn. Particulieren zullen sneller een beurt overslaan ivm kosten terwijl mijn lease 2x per jaar in de garage staat.
Het flink doortrappen van leaserijders zou je ook als voordeel kunnen zien; de motor is in ieder geval niet lui en goed ingereden ;) Nadeel is wel dat een leaseauto van maar 4 jaar oud al snel 120k+ op de teller heeft, en onderdelen dus sneller vervangen moeten worden. Ik ga er echter van uit dat de leasemaatschappij bij verkoop hier rekening mee houdt in zn prijs.
pi_145665962
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2014 13:05 schreef RuuddieBoy het volgende:
Voordeel van het kopen van een leaseauto is dat deze altijd goed onderhouden zijn. Particulieren zullen sneller een beurt overslaan ivm kosten terwijl mijn lease 2x per jaar in de garage staat.
Het flink doortrappen van leaserijders zou je ook als voordeel kunnen zien; de motor is in ieder geval niet lui en goed ingereden ;) Nadeel is wel dat een leaseauto van maar 4 jaar oud al snel 120k+ op de teller heeft, en onderdelen dus sneller vervangen moeten worden.
Eens. Die horrorverhalen over koud aftrappen mogen zullen voor een deel wel terecht zijn. Maar als een auto 2 koude starten per dag en 95% van de rijtijd lekker op temperatuur is plaatst dat alles wel in perspectief.

quote:
Ik ga er echter van uit dat de leasemaatschappij bij verkoop hier rekening mee houdt in zn prijs.
Ja, of precies andersom: in z'n onderhoud >:)
pi_145667845
Zal wat vaker op zijn kickdown zijn getrapt en zeker in het laatste jaar minimaal onderhoud hebben gehad, leasemaatschappijen zijn niet gek.

Dus reken op dat ie zijn grote beurt nog moet krijgen, some met zaken als remschijven en dergelijke en ga er ook niet te lang in rijden. Motor en bak zijn op zo'n manier ingereden dat ze vaak bij 200000km weleens spontaan uit elkaar vallen.
.
pi_145681694
Het hangt er een beetje vanaf hoeveel maanden een auto nog in contract zit voor het al dan niet uitvoeren van onderhoud. Is een auto aan onderhoud toe en moet ie nog een maand dan wordt er hooguit het hoognodige uitgevoerd, maar moet ie daarna nog zes maanden dan zal ie een gewone onderhoudsbeurt krijgen.
pi_145682843
Bij een particulier die zijn auto wegdoet is dat niet anders. Hoe vaak lees je niet dat auto's worden weggedaan omdat er groot onderhoud dient plaats te vinden.

Dat argument gaat dus zeker niet alleen voor ex-lease-auto's op. Met een gebruikte lease-auto heb je in ieder geval de zekerheid dat het onderhoud en reparaties stipt zijn uitgevoerd.

Ik heb zelf 2 voormalig lease-auto's gereden en daar uiterst goede ervaringen mee gehad.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_145692779
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 oktober 2014 22:57 schreef Hyaenidae het volgende:
Dit herken ik totaal niet. Ik ga altijd net zo keurig om met mijn leaseauto als met mijn eigen auto. Het enige verschil is dat ik met de auto van de zaak 130 rij waar dat mag en met mijn eigen auto nooit boven de 120 kom, omdat ik dat zonde van de benzine vind.
pi_145692958
quote:
13s.gif Op zondag 19 oktober 2014 10:10 schreef Dieter_Dengler het volgende:

[..]

Dit herken ik totaal niet. Ik ga altijd net zo keurig om met mijn leaseauto als met mijn eigen auto. Het enige verschil is dat ik met de auto van de zaak 130 rij waar dat mag en met mijn eigen auto nooit boven de 120 kom, omdat ik dat zonde van de benzine vind.
Op het verbruik let ik sowieso niet zo, ook niet bij privé. Driving fun gaat voor het verbruik, anders had ik beter een eco-mobiel kunnen kopen. Brandstofverbruik tussen 120 en 130 maakt toch geen zak uit, is echt een minimaal verschil in zowel snelheid als verbruik. :') Wat veel schadelijker is voor het verbruik zijn korte ritjes en constant optrekken en stilstaan in druk verkeer.
pindazakje
pi_145693353
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 10:27 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

Op het verbruik let ik sowieso niet zo, ook niet bij privé. Driving fun gaat voor het verbruik, anders had ik beter een eco-mobiel kunnen kopen. Brandstofverbruik tussen 120 en 130 maakt toch geen zak uit, is echt een minimaal verschil in zowel snelheid als verbruik. :') Wat veel schadelijker is voor het verbruik zijn korte ritjes en constant optrekken en stilstaan in druk verkeer.
Ik ben ook van de eco. Scheelt bij mijn privé 5008 toch al gauw een liter op 100km. Ik zie het als een sport om zo zuinig mogelijk te rijden.

En ja, dan is een auto die 1 op 11 rijdt veen heel goede keus.
  zondag 19 oktober 2014 @ 14:17:10 #18
179239 Poekel
That orphanage attacked ME!
pi_145698889
Voordat je zo'n 4-cilinder direct ingespoten BMW gaat kopen, moet je wel zéér gerichte controles laten uitvoeren. Zeker wat betreft het inspuitings- en ontstekingsgedeelte. ;)
"The meaning of life is 'bucket'."
pi_145710170
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 14:17 schreef Poekel het volgende:
Voordat je zo'n 4-cilinder direct ingespoten BMW gaat kopen, moet je wel zéér gerichte controles laten uitvoeren. Zeker wat betreft het inspuitings- en ontstekingsgedeelte. ;)
Jeetje, dat zijn wel ernstige verhalen (https://forum.www.radartv.nl/viewtopic.php?f=43&t=71467) die je vindt als je daarop zoekt. Ik hoef helemaal geen zuinige auto }:| en zeker niet als hij dan gaar gaat lopen. Ik ben wel benieuwd of dit opgelost kan worden door bij een chiptuner de boel wat bij te laten schaven (ze moeten die 15pk toch ergens vandaan halen).

Ik zal er bij de proefrit in ieder geval eens op letten en kijken of ik ergens een garage kan vinden die bekend is met het probleem.
pi_145712089
Chiptunen van een niet-turbomotor hoef je in elk geval niet te doen: weggegooid geld.
Schip ahoy!
pi_145712509
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 20:47 schreef Piet__Piraat het volgende:
Chiptunen van een niet-turbomotor hoef je in elk geval niet te doen: weggegooid geld.
Klopt. Maar het probleem met die directe inspuiting motoren lijkt te zijn dat ze eigenlijk gewoon te arm lopen (om zo aan de milieueisen te voldoen) waardoor je onregelmatige loop en problemen met je injectoren krijgt. Ik kan me voorstellen dat zo'n chiptuner als onderdeel van zijn wijzigingen ook het mengsel aanpast want ja wat heeft hij met milieunormen te maken. Voor die 15pk hoef ik het niet te doen, maar als hij er beter van gaat lopen dan is het wel ¤250 waard.
pi_145712880
15 PK vermogenswinst lijkt me ook erg optimistisch ingeschat.

Ik heb een Saab 9-3 turbo en die wint na chiptuning ook slechts 36 PK, en dat terwijl turbomotoren optimale vermogenswinsten leveren bij chiptuning.

Vermogenswinst van hooguit 7 PK lijkt mij realistisch bij een gewone non-turbo motor.

Maar goed, vermogenswinst was toch al niet je uitgangspunt. :)
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_145713577
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 20:09 schreef Bigs het volgende:

[..]

Jeetje, dat zijn wel ernstige verhalen (https://forum.www.radartv.nl/viewtopic.php?f=43&t=71467) die je vindt als je daarop zoekt. Ik hoef helemaal geen zuinige auto }:| en zeker niet als hij dan gaar gaat lopen. Ik ben wel benieuwd of dit opgelost kan worden door bij een chiptuner de boel wat bij te laten schaven (ze moeten die 15pk toch ergens vandaan halen).

Ik zal er bij de proefrit in ieder geval eens op letten en kijken of ik ergens een garage kan vinden die bekend is met het probleem.
Van dit soort verhalen vraag ik me wel eens af hoe je over een jaar of 10 nog een gebruikte auto kan kopen zonder russische roulette te spelen :{
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')