Wat ik eigenlijk nooit heb begrepen is dat de discussie vooral over zwarte piet gaat en niet over Sinterklaas. Ik heb namelijk nooit de pietengilde gezien als een sullig stelletje bij elkaar. In tegendeel, waar zou Sinterklaas zijn zonder zijn trouwe knechten.
Vol energie, levenslust en passie staan deze acrobatische jonge knapen in het leven dat alles
om een oude seniele man bij te staan die elk jaar weer stribbelt om te overleven. Ik vind de beeldvorming van Sinterklaas veel erger dan die van Zwarte Piet. De man heeft ontzettend veel gebreken door zijn ouderdom waar hij letterlijk oog in oog staat met de dood.
vergeetachtig dat hij is, is hij volledig afhankelijk van zijn pieten daarbij moet de oude man op zijn paard getrokken worden omdat hij niet in staat is zelfstandig te bewegen.
Buiten het feest om wie kleed hem aan, kan de man zelf nog wel naar de wc en is hij in staat om voor zichzelf te zorgen. Ik heb daar sterk mijn twijfels over. Maar wat vooral nogal triest is, dat de man alleen is al decennia lang en misschien wel nooit getrouwd. De enige liefde dat hij heeft, zijn de kinderen die hij cadeautjes geeft en op zijn schoot mag zitten.
Komt dat misschien ook niet een beetje ziek over waar ik denk aan een pedofiele oude trieste man.