Dan zie ik nog niet hoe je hier zwarte piet in ziet tenzij je alle donkergekleurde mensen onder een tapijt wilt vegen.quote:Op donderdag 16 oktober 2014 15:26 schreef WeertGeeIders het volgende:
[..]
Het gaat om het feit dat dit soort praktijken ook in Nederland aan de orde van de dag was.
De geschiedenisboeken en schilderijen staan er vol mee.
Hier een Nederlands schilderij wat er op de straten van Nederland gebeurde
[ afbeelding ]
Tijdens sinterklaas wordt ons slavernij verleden niet gevierd.quote:Op donderdag 16 oktober 2014 15:31 schreef WeertGeeIders het volgende:
[..]
Absoluut!
Maar om dat verleden dan te vieren in december is een ander verhaal.
Met irrelevante plaatjes aan komen zettenquote:Op donderdag 16 oktober 2014 15:32 schreef WeertGeeIders het volgende:
[..]
Niet op de inhoud kunnen reageren
Dat hoor je me niet ontkennen. Het gaat erom dat er een feest wordt gehouden ten aanzien van het verleden met zwarte pieten.quote:Op donderdag 16 oktober 2014 15:32 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Weet je hoe er om gegaan werd met blanke mensen? Ken jij de term horige en lijfeigene? Dat kinderen tot in de 19e eeuw zes dagen per week 14 uur per dag in de fabriek moesten werken? Dat fabriekseigenaren hun cijfers vervalsten in Engeland waaruit bleek dat kinderen wel nodig waren omdat ze anders failliet gingen? Waarom denk je dat er zoveel Zweden en Duitsers zijn geëmigreerd naar Amerika? Straatarme, feodale landen tot diep in de 19e eeuw.
Man, het is een tekening uit het verleden.
En wéderom een anti-Piet aan het woord in de media.quote:Op donderdag 16 oktober 2014 15:30 schreef Igen het volgende:
[..]
http://www.volkskrant.nl/(...)kindslaven~a3531694/
Wauw... Ben je echt zo dom of nog in de ontkenningsfasequote:Op donderdag 16 oktober 2014 15:32 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Eh nee, edele dames zaten niet naakt op straat in Nederland. Dat is een allegorische voorstelling.
Misschien nog een irrelevant plaatje om het te verduidelijken, Weert?quote:Op donderdag 16 oktober 2014 15:35 schreef WeertGeeIders het volgende:
[..]
Dat hoor je me niet ontkennen. Het gaat erom dat er een feest wordt gehouden ten aanzien van het verleden met zwarte pieten.
tja..... Zijn we allemaal niet een klein beetje te ver doorgeslagen in deze discussie.quote:Op donderdag 16 oktober 2014 14:45 schreef Montagui het volgende:
[..]
En die mepper schijnt een bekende te zijn. Iemand die schijnbaar niet helemaal 100% is.
Je linkt het aan huidskleur. Maar dat lijkt me onzin.quote:Op donderdag 16 oktober 2014 15:33 schreef WeertGeeIders het volgende:
[..]
Dit bevestigd precies wat ik aangeef. Volgens mij heb ik ook niet gezegd dat het een Surinamer of afrikaan was
Iets irrelevant noemen terwijl dit ook in Nederland gebeurdequote:Op donderdag 16 oktober 2014 15:34 schreef Halcon het volgende:
[..]
Met irrelevante plaatjes aan komen zetten
Feiten kerel... Feitenquote:Op donderdag 16 oktober 2014 15:36 schreef Montagui het volgende:
[..]
En wéderom een anti-Piet aan het woord in de media.
I rest my case......
Jouw commentaar op dat plaatje klonk vooral heel dom, eigenlijk.quote:Op donderdag 16 oktober 2014 15:37 schreef WeertGeeIders het volgende:
[..]
Wauw... Ben je echt zo dom of nog in de ontkenningsfase
Ik zeg dat dit op de Nederlandse starten gebeurde en aan de orde van de dag was.
quote:Hier een Nederlands schilderij wat er op de straten van Nederland gebeurde
Dat plaatje van die Russische, hoe relevant is dat dan?quote:Op donderdag 16 oktober 2014 15:38 schreef WeertGeeIders het volgende:
[..]
Iets irrelevant noemen terwijl dit ook in Nederland gebeurde
[ afbeelding ]
Feiten onderbouw je niet door met irrelevante plaatjes van andere landen te komen omdat dat bij jou verhaal past.quote:
De link met huidskleur lijkt me niet zo raar.quote:Op donderdag 16 oktober 2014 15:38 schreef Igen het volgende:
[..]
Je linkt het aan huidskleur. Maar dat lijkt me onzin.
In het artikel staat dat de Moorse page in de 16e eeuw ontstond als trend uit Spanje en Portugal.
Dat is niet zo lang na het einde van de reconquista. Zo'n duizend jaar geleden waren grote delen van het huidige Spanje en Portugal in handen van Moorse islamitische kalifaten. Het duurde tot 1492 voordat Spanje en Portugal door de Europeanen helemaal waren terugveroverd. Ik kan me wel voorstellen dat mensen het wel leuk vonden, een verslagen Moortje als souvenir in huis. Maar dat heeft dan niet gelijk met huidskleur te maken, en al helemaal niet met de transatlantische slavenhandel waar het Quincy & co om te doen is.
Ik herstelde het met een Nederlandse schilderij dus aan de feiten verandert niets.quote:Op donderdag 16 oktober 2014 15:40 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Jouw commentaar op dat plaatje klonk vooral heel dom, eigenlijk.
[..]
Misschien moet je even naar een historisch museum om de feiten onder ogen te komen.quote:Op donderdag 16 oktober 2014 15:40 schreef Tukker87 het volgende:
[..]
Feiten onderbouw je niet door met irrelevante plaatjes van andere landen te komen omdat dat bij jou verhaal past.
Zit ik die hele uitleg nou voor Jan met de korte achternaam te typen of wat?quote:Op donderdag 16 oktober 2014 15:41 schreef WeertGeeIders het volgende:
[..]
De link met huidskleur lijkt me niet zo raar.
De zwarte man die de schoenen poetst van de blanke heerser.
De kleur doet er wel toe. Moren waren niet blank.quote:Als de kleur er niet toe doet kunnen we de piet dus ook wit of blauw maken.
Dank u
Doen alsof zwarte piet alleen iets met Moren te maken zouden hebbenquote:Op donderdag 16 oktober 2014 15:46 schreef Igen het volgende:
[..]
Zit ik die hele uitleg nou voor Jan met de korte achternaam te typen of wat?
[..]
De kleur doet er wel toe. Moren waren niet blank.
Maar eigenlijk zou Piet dus in het ideale geval ook vijf keer per dag naar Mekka moeten bidden.
Ik denk dat die "pages" destijds zich verplicht moesten bekeren tot het christendom, eigenlijk.
Hebben ze daar veel Russische schilderijen, Weertje?quote:Op donderdag 16 oktober 2014 15:44 schreef WeertGeeIders het volgende:
[..]
Misschien moet je even naar een historisch museum om de feiten onder ogen te komen.
Je kan het jongen
Je hebt gelijk, ik heb het verhaal dat hij zwart is van de schoorsteen helemaal genegeerd. Sorry.quote:Op donderdag 16 oktober 2014 15:47 schreef WeertGeeIders het volgende:
[..]
Doen alsof zwarte piet alleen iets met Moren te maken zouden hebben
Nee.. Wel veel Nederlandse schilderijen die het verleden pijnlijk weergevenquote:Op donderdag 16 oktober 2014 15:47 schreef Halcon het volgende:
[..]
Hebben ze daar veel Russische schilderijen, Weertje?
Jij bent degene die een Russische keizerin plaatst en doet alsof het uit Nederland komt. Misschien een idee voor jou om even wat meer onderzoek te doen voor je hier je "feiten" presenteert.quote:Op donderdag 16 oktober 2014 15:44 schreef WeertGeeIders het volgende:
[..]
Misschien moet je even naar een historisch museum om de feiten onder ogen te komen.
Je kan het jongen
Waarom wel een witte of blauwe slaaf maar geen zwarte? Als piet een slaaf is(wat hij overduidelijk niet is) dan moet hij helemaal weg.quote:Op donderdag 16 oktober 2014 15:41 schreef WeertGeeIders het volgende:
[..]
De link met huidskleur lijkt me niet zo raar.
De zwarte man die de schoenen poetst van de blanke heerser.
Als de kleur er niet toe doet kunnen we de piet dus ook wit of blauw maken.
Dank u
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |