Wie denkt dat Quinsy Gario tevreden is nu er tijdens de landelijke intocht ook gekleurde pieten meelopen, heeft het mis. De jonge kunstenaar is een van de aanvoerders van de strijd tegen Zwarte Piet en maakte bezwaar tegen de aanwezigheid van Zwarte Piet bij de intocht van Amsterdam. Het oordeel van de rechter: Zwarte Piet is kwetsend voor donkere Amsterdammers en de gemeente moet de vergunning voor de intocht opnieuw onder de loep nemen.
Het mondde uit in een nationale discussie en een aanpassing van Zwarte Piet bij de nationale intocht. Nu er dan een beetje naar hem wordt geluisterd, kan Gario zijn teleurstelling toch moeilijk verbergen. 'Tja, twee of drie gekleurde pieten... Ik zie het als een halfslachtige poging om de discussie uit de weg te gaan. Het toont de onwil om er volledig voor te gaan.'
Frank King, de jurist die Gario bijstond in zijn rechtszaak tegen Zwarte Piet, is wel blij met de verandering. 'Het is een begin. Je kunt niet abrupt verandering verwachten, dat is heel ingrijpend. De heftige gevoelens hebben tijd nodig om te slijten.'
Behalve in Gouda zullen ook in de hoofdstad andere Zwarte Pieten te zien zijn. Amsterdamse pieten krijgen voortaan alleen nog roetvegen op hun gezicht. Maar behalve triomf over de rechtszaak er is er onder de liefhebbers van kleurrijke pieten ook schrik om wat hun oproer teweeg heeft gebracht. Zo werd misdaadverslaggever Peter R. de Vries dinsdag met de dood bedreigd nadat hij zich had uitgesproken tegen Zwarte Piet.
GrimmigDat Albert Heijn afwachtend is, kan ik begrijpen. Maar dat basisscholen wachten op het Sinterklaasjournaal is onzin, want de NTR kijkt juist naar wat scholen doen. Iedereen wacht constant op elkaar en niemand zet een stap.'
Quinsy Gario'Het pietendebat neemt vreemde vormen aan', verzucht King. Gario: 'Ik had niet zulke heftige en racistische reacties verwacht. Schokkend.' King: 'Vooral de schaal van de protesten verbaast me. Het debat is grimmig geworden. Witte mensen vinden dat Zwarte Piet geen racisme is, zwarte mensen vinden van wel. Ze begrijpen elkaar niet.'
Overal in het land is het verzet tegen een make-over van Zwarte Piet groot. De stichting Pietitie heeft ruim 2 miljoen likes op Facebook en Sinterklaascentrales peinzen er niet over hun pieten aan te passen. Basisscholen wachten vooralsnog op waar het Sinterklaasjournaal mee komt.
Het is de afwachtende houding die Gario stoort. 'Kijk, dat Albert Heijn afwachtend is, kan ik begrijpen. Maar dat basisscholen wachten op het Sinterklaasjournaal is onzin, want de NTR kijkt juist naar wat scholen doen. Iedereen wacht constant op elkaar en niemand zet een stap.'
http://www.volkskrant.nl/(...)t-opgelost~a3769055/