abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_145341630
Ik wil mijn webshop verkopen omdat ik er te weinig tijd voor heb.

Ik heb een productvoorraad met een verkoopwaarde van een goede E8.500,- (inkoop zo'n 3.750,-), een website die zonder SEO zo'n 150-200 bezoekers per dag trekt (uiteraard met domeinnaam die aansluit) en auteursrechten op het 'hoofdproduct' dat ik verkoop. Marge op de producten is tussen de 50 en 80%.

Omzet rond de E4.000,- per jaar, en dat is met alleen de dingen in de brievenbus gooien, zonder acties, promotie etc. In de jaren dat ik hier wel wat aan deed was de omzet ook behoorlijk wat hoger.

Hoe bepaal ik in Godsnaam wat ik hiervoor moet vragen? :?

Ik heb al een paar boden gehad van 1.000 - 1.500, maar de inkoop van de voorraad is al een veelvoud hiervan, dus dat ga ik niet doen.
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
pi_145342026
Je hebt een voorraad voor ruim 2 jaar dus? :o
Verder lastig in te schatten. Maar minstens 5 ruggen lijkt mij toch wel.
  woensdag 8 oktober 2014 @ 20:31:39 #3
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_145342446
Een omzet van 4000 euro per jaar? Wat is je marge, exclusief jouw arbeidskosten die ik nu op nul stel? Laat ik heel ruim rekenen: 25%. Dan verdien je er per jaar 1000 euro aan.

Hoe veel uur werk je voor dat geld? Laten we zeggen dat je goed geautomatiseerd hebt en maar 50 uur per jaar bezig bent. Laten we zeggen dat jouw moeite 15 euro per uur waard is. Dat is 750 euro. Je winst is dus 250 euro.

Dan is jouw webshop 2500 euro waard.

Je kunt hier ook je eigen getallen invullen. Maar de crux is dat wanneer je aan een webshop bijvoorbeeld 2000 euro overhoudt, en dit kost je per jaar, inclusief alle administratie, computerproblemen, retourzendingen et cetera, meer dan 100 uur, dat je er maar 20 euro per uur mee verdient. Dat is leuk als hobby, maar je webshop heeft geen feitelijke waarde.
The End Times are wild
pi_145342571
Uitgaande van een omzet van circa 4000 per jaar en een brutomarge van gemiddeld 65% en verder weinig tot geen vaste kosten heb je een EBITDA van circa 2500 euro. Bij overname geldt vaak dat hier een bepaalde factor op wordt losgelaten die de uiteindelijke verkoopprijs bepaalt. Zonder te weten wat voor webshop het is zou ik nu uitgaan van en factor 2,5. Overnameprijs zou dan circa 6250 zijn.

Dit is overigens een van de methodes die je hiervoor kunt gebruiken. Het is wel eentje die veelvuldig gebruikt wordt.
  woensdag 8 oktober 2014 @ 20:34:31 #5
4984 KELDER
De enige echte :)
pi_145342578
Beetje afhankelijk van de doorloopsnelheid van je voorraad (zijn dat vnk winkeldochters, of is het met 2 jaar op), en hoe groot is de kans dat je het verkocht krijgt. Ook de ordergrootte maakt uit (moet je 500 pakjes versturen voor de omzet om 20)

Stel het zijn allemaal iphone5 hoesjes terwijl de 6 net uit is, maakt nogal wat uit.

Meer info is dus handig.
You can be anything you want to be
Just turn yourself into anything you think that you could ever be
Be free with your tempo, be free, be free
Surrender your ego - be free, be free to yourself
pi_145342974
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 20:23 schreef Tja..1986 het volgende:
Je hebt een voorraad voor ruim 2 jaar dus? :o
Verder lastig in te schatten. Maar minstens 5 ruggen lijkt mij toch wel.
De voorraad geeft een beetje een vertekend beeld.
We verkopen een product dat we zelf hebben ontwikkeld. Hier hebben we een aantal batches van laten maken, waarvan de laatste 3 jaar geleden (2011). Per jaar hebben we er zo'n 3000 weggezet, we hebben er nu nog 600 van over. Op dit product is 20% van de verkoopprijs aankoopkosten en 80% winstmarge.

Verder hebben we nog randproducten die we inkopen bij toeleveranciers. Die kopen we in voor de helft (soms iets meer) van de verkoopprijs.
pi_145343073
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 20:34 schreef KELDER het volgende:
Beetje afhankelijk van de doorloopsnelheid van je voorraad (zijn dat vnk winkeldochters, of is het met 2 jaar op), en hoe groot is de kans dat je het verkocht krijgt. Ook de ordergrootte maakt uit (moet je 500 pakjes versturen voor de omzet om 20)

Stel het zijn allemaal iphone5 hoesjes terwijl de 6 net uit is, maakt nogal wat uit.

Meer info is dus handig.
Het zijn spellen, dus tijdloos. Ook is er geen product in de markt verkrijgbaar dat direct met ons hoofdproduct kan strijden.

We verkopen via onze eigen webshop en hebben een aantal andere webshops die het product bij ons inkopen. Ook is er een aantal (tot nu toe zo'n 100) offline verkooppunten, maar dat zijn niet allemaal recurring customers. Voor het idee: ons product gaat over de balie voor 10E per stuk, of voor 5,50 b2b (minimale afname van 10).
pi_145343178
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 20:31 schreef LXIV het volgende:
Een omzet van 4000 euro per jaar? Wat is je marge, exclusief jouw arbeidskosten die ik nu op nul stel? Laat ik heel ruim rekenen: 25%. Dan verdien je er per jaar 1000 euro aan.

Hoe veel uur werk je voor dat geld? Laten we zeggen dat je goed geautomatiseerd hebt en maar 50 uur per jaar bezig bent. Laten we zeggen dat jouw moeite 15 euro per uur waard is. Dat is 750 euro. Je winst is dus 250 euro.

Dan is jouw webshop 2500 euro waard.

Je kunt hier ook je eigen getallen invullen. Maar de crux is dat wanneer je aan een webshop bijvoorbeeld 2000 euro overhoudt, en dit kost je per jaar, inclusief alle administratie, computerproblemen, retourzendingen et cetera, meer dan 100 uur, dat je er maar 20 euro per uur mee verdient. Dat is leuk als hobby, maar je webshop heeft geen feitelijke waarde.
Marge op ons 'eigen' product is 80%, op producten die we doorverkopen 40-50%, nog inclusief BTW (6%). Verzendkosten worden door de klant betaald. Wel hebben we wat kosten voor het houden van de voorraad (50E per maand oid?), de verpakking (50 cent per bestelling), KVK-kosten en kosten voor de bank. Rechtsvorm is een VOF en we zijn schuldenvrij.

Overigens gaat het niet alleen om de webshop, domeinnaam en voorraad, maar ook om de auteursrechten op ons product zodat de koper het als de voorraad op is kan (laten) maken.
  woensdag 8 oktober 2014 @ 21:40:35 #9
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_145346065
Ik vind webshops altijd nogal vluchtig. Ik zou zeggen drie keer de jaaromzet vragen, en iets meer dan twee keer krijgen.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_145346609
Iemand moet er echt iets in zien en er iets van willen gaan maken. Ik ken de berekening van 10x het jaarresultaat, maar feitelijk is de waarde gewoon wat de gek ervoor geeft.

Heb je overwogen de exploitatie te verkopen tegen een percentage van de omzet? Wellicht dat dat een lucratievere deal is voor iemand die tijd heeft en een leuk zakcentje wil verdienen, maar nu het bedrag niet kan ophoesten.
pi_145346889
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 21:40 schreef Hallmark het volgende:
Ik vind webshops altijd nogal vluchtig. Ik zou zeggen drie keer de jaaromzet vragen, en iets meer dan twee keer krijgen.
Goed, dan ben ik dus niet gek dat ik de boden die ik tot nu toe krijg direct aan de kant schuif. Goed om te weten. :s)
pi_145346926
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 21:49 schreef Queller het volgende:
Iemand moet er echt iets in zien en er iets van willen gaan maken. Ik ken de berekening van 10x het jaarresultaat, maar feitelijk is de waarde gewoon wat de gek ervoor geeft.

Heb je overwogen de exploitatie te verkopen tegen een percentage van de omzet? Wellicht dat dat een lucratievere deal is voor iemand die tijd heeft en een leuk zakcentje wil verdienen, maar nu het bedrag niet kan ophoesten.
Tsja, er is zeker markt voor en het type ondernemer dat zich met dit soort producten bezighoudt is er wel, maar niet veel. En als ze er zijn dan hebben ze weinig geld. :')
pi_145347221
quote:
7s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 21:55 schreef Skv het volgende:
Tsja, er is zeker markt voor en het type ondernemer dat zich met dit soort producten bezighoudt is er wel, maar niet veel. En als ze er zijn dan hebben ze weinig geld. :')
Ja, dat zat erin :D

Een goede webshop in de lucht houden is een dagtaak. Ik heb er ook geen tijd voor / zin in :@
pi_145347891
Ik heb wel eens gehoord dat het voor grote bedrijven je winst x 8 is. Mogen we ook weten welke site het is?
Hell To The Liars
pi_145348503
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 22:13 schreef Droopie het volgende:
Ik heb wel eens gehoord dat het voor grote bedrijven je winst x 8 is. Mogen we ook weten welke site het is?
In PM wel, op het forum liever niet! :)
  woensdag 8 oktober 2014 @ 22:30:17 #16
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_145348801
quote:
7s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 20:45 schreef Skv het volgende:

[..]

Marge op ons 'eigen' product is 80%, op producten die we doorverkopen 40-50%, nog inclusief BTW (6%). Verzendkosten worden door de klant betaald. Wel hebben we wat kosten voor het houden van de voorraad (50E per maand oid?), de verpakking (50 cent per bestelling), KVK-kosten en kosten voor de bank. Rechtsvorm is een VOF en we zijn schuldenvrij.

Overigens gaat het niet alleen om de webshop, domeinnaam en voorraad, maar ook om de auteursrechten op ons product zodat de koper het als de voorraad op is kan (laten) maken.
Wat vooral belangrijk is, is hoeveel tijd je erin steekt. Als je aan je webshop 4000 euro overhoud, maar er ook 400 uur voor moet werken, dan is de waarde eigenlijk nul. Of enkel als liefhebberij.

Ik ben ook wel nieuwschierig naar de site. Kun je me een linkje PMn
The End Times are wild
pi_145348874
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 22:30 schreef LXIV het volgende:

[..]

Wat vooral belangrijk is, is hoeveel tijd je erin steekt. Als je aan je webshop 4000 euro overhoud, maar er ook 400 uur voor moet werken, dan is de waarde eigenlijk nul. Of enkel als liefhebberij.

Ik ben ook wel nieuwschierig naar de site. Kun je me een linkje PMn
Ik denk gemiddeld zo'n 1 a 2 uur per week om eerlijk te zijn. In de ontwikkelingsfase (2010) was dit wel 50+ uur, maar dat was een zomervakantie als student. :+
  woensdag 8 oktober 2014 @ 22:33:52 #18
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_145348943
quote:
7s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 22:32 schreef Skv het volgende:

[..]

Ik denk gemiddeld zo'n 1 a 2 uur per week om eerlijk te zijn. In de ontwikkelingsfase (2010) was dit wel 50+ uur, maar dat was een zomervakantie als student. :+
Ok. Dat is wel goed nieuws. Dat verhoogt de waarde van je site natuurlijk wel.
The End Times are wild
  FOK!fotograaf woensdag 8 oktober 2014 @ 22:35:14 #19
13368 NiGeLaToR
pi_145349001
Marktwaarde wordt veel meer bepaald door de kans dat een koper er geld mee gaat verdienen - hoe groter die kans, hoe meer een investeerder er voor over zal hebben. Daarom een DM :+
pi_145349066
Je zegt 4.000 / jaar, maar reden van verkoop is te weinig tijd.

Dan maak je al snel verlies op arbeidskosten lijkt het wel? Zal dat niet de reden zijn dat ze weinig bieden?
pi_145349106
Haha, bedankt voor de enthouisaste berichten per PM! *)
Als er interesse is kan dat natuurlijk ook via Fok.
pi_145349121
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 22:13 schreef Droopie het volgende:
Hangt van het bedrijf af, maar gemiddeld genomen gaat men bij verkoopwaardes vanaf 5x de EBITDA denken over verkopen (als het geen kernactiviteit is). Is het wel kernactiviteit of voorziet men groei of zitten er waardevolle innovaties in de pijplijn gaat het om meer.

Echter: alleen bedrijven bij wie het goed past en die het graag willen hebben betalen dit soort bedragen.

Als je personeelskosten gaat rekenen voor jezelf is de ebitda echter een stuk lager... dus tsja.. bereken eens een fictieve EBITDA (winst nadat je jouw uren meerekent) en doe dat eens maal 5. Dat is een mooie prijs. Voorraad zou ik er wel even buiten laten omdat die best veel verkoopwaarde vertegenwoordigt.
Whatever...
pi_145349135
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 22:36 schreef xaban06 het volgende:
Je zegt 4.000 / jaar, maar reden van verkoop is te weinig tijd.

Dan maak je al snel verlies op arbeidskosten lijkt het wel? Zal dat niet de reden zijn dat ze weinig bieden?
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. :@
Reden dat het weg moet is ook dat ik bij een consultancytoko aan de bak ga/wil gaan, en dan kan ik dit er niet bij doen (qua tijd, maar ook qua uitstraling).
pi_145349357
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 20:34 schreef zozozozo het volgende:
Uitgaande van een omzet van circa 4000 per jaar en een brutomarge van gemiddeld 65% en verder weinig tot geen vaste kosten heb je een EBITDA van circa 2500 euro. Bij overname geldt vaak dat hier een bepaalde factor op wordt losgelaten die de uiteindelijke verkoopprijs bepaalt. Zonder te weten wat voor webshop het is zou ik nu uitgaan van en factor 2,5. Overnameprijs zou dan circa 6250 zijn.

Dit is overigens een van de methodes die je hiervoor kunt gebruiken. Het is wel eentje die veelvuldig gebruikt wordt.
Je moet eigenlijk je eigen arbeid wel meerekenen. 100 uur x 20 euro = 2000, dus de meer reeeele ebitda is maar 500. Dus 2500 is denk ik een aardig bedrag aan goodwill, dus exclusief de voorraad, die moet je op kostprijs waarderen wat mij betreft.
Whatever...
pi_145349403
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 22:43 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Je moet eigenlijk je eigen arbeid wel meerekenen. 100 uur x 20 euro = 2000, dus de meer reeeele ebitda is maar 500. Dus 2500 is denk ik een aardig bedrag aan goodwill, dus exclusief de voorraad, die moet je op kostprijs waarderen wat mij betreft.
Waardeer je ook producten op inkoopprijs waar je zelf je rechten op hebt? Die kopen we in voor zo'n 2 Euro per stuk (als in, laten we vervaardigen voor dat bedrag), maar gaan b2b al voor 5,50 (en naar klanten voor 10).

[ Bericht 2% gewijzigd door Skv op 08-10-2014 22:49:49 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')