Ik heb naar aanleiding van jouw reactie een beetje gekeken naar andere brokers (Brand New Day, DeGiro, Meesman), ik ben toch benieuwd naar ervaringen met andere brokers, die de Fokkers gebruiken. Brand New Day is toch wel erg goedkoop, 0,59% beheerkosten per jaar en 0,50% over elke storting. (in mijn ogen goedkoop, ik weet natuurlijk niet wat 'goedkoop' is in de brokerwereld).quote:Op zaterdag 4 oktober 2014 17:02 schreef nikao het volgende:
Voor lange termijn werk en gedegen rendement zou ik altijd voor ETFs gaan.
AEX / Centraal topic Indextrackers / Exchange-Traded Funds (ETF)
Ikzelf doe het ivm de kosten via Meesman (maandelijks vast bedrag), maar kan uiteraard ook via Binck. (maar dan moet je dus wel ff goed op de transactiekosten letten)
Ik ga dat boek zeker aanschaffen. Het forum zal ik ook even doorspitten. Bedankt voor je input.quote:Op zondag 5 oktober 2014 14:35 schreef eend112 het volgende:
AEX / Beginnen met aandelen #5
http://www.bol.com/nl/p/beleggen-voor-dummies/9200000000030884/
Alleen tijdelijk hier niet meer leverbaar, je moet je gewoon veel inlezen in alles over beleggen zodat je begrijpt wat je doet
Bedankt, iets voor na het boek 'Beleggen voor Dummies' denk ikquote:Op zondag 5 oktober 2014 15:17 schreef Nimtex het volgende:
Zou je heel erg het boek, The intelligent investor, van Benjamin Graham aan bevelen om eens te lezen.
Voor de rest denk ik dat deze korte uitleg op Morningstar over Benjamin Graham misschien ook nog wel interessant is.
http://news.morningstar.c(...)661&page=1&CN=sample
Ik snap wat je zegt. Ik kan in principe ook het geld opsparen en eens in 't half jaar erbij gooien. Dat is niet echt het probleem. Ik wil inderdaad ook kijken naar ETF's of fondsen. Maar ik lees verhalen van mensen die met een paar honderd euro meer dan mijn bedrag, nu een goed portfolio hebben opgebouwd. Je moet ergens beginnen, toch?quote:Op maandag 6 oktober 2014 15:53 schreef miro86 het volgende:
Met 500 euro kom je nergens omdat je meteen erg veel kwijt bent aan transactiekosten en omdat het nagenoeg onmogelijk is om een gediversificeerd portfolio aan te maken. Het enige wat je zou kunnen doen is al je geld in een breed ETF te gooien (zo'n BND ding bijvoorbeeld)
50-100 per maand is ook niets. Dat zal je moeten opsparen totdat het een leuk bedrag wordt (+-1000e) om de transactiekosten te drukken (alweer)
Dus ja, met zulke kleine bedragen moet je kijken naar fondsen ipv zelf te gaan beleggen. Daar kan zelfs je eigen bank soms de beste oplossing zijn.
Hmm, wat adviseer je mij dan? DeGiro is best goedkoop toch? Mijn eigen bank (ING) is weer duur!quote:Op maandag 6 oktober 2014 16:48 schreef miro86 het volgende:
Even een berekeninkje op basis van Binck Basic kosten (die ik gemiddeld vind).
Je begint met 500 euro. Daar koop je 5 verschillende producten mee die allemaal 20% wegen in je portfolio. Je betaalt meteen 10 euro aan transactie kosten per investering, dus heb je aandelen ter waarde van 5x90 euro. Om gelijk te spelen moeten je investeringen gemiddeld 11.1% stijgen.
Hetzelfde voorbeeld maar dan met 10.000 euro. Je betaalt nog steeds 10 euro aan transactiekosten per investering maar je hebt nu 5x1990 euro. Om gelijk te spelen heb je een stijging van maar 0,5% nodig.
De mensen die een vermogen hebben opgebouwd hebben een paar keer goed gegokt met zeer risicovolle investeringen. Daar tegenover staan alle anderen die een groot deel van hun investeringen hebben kwijt geraakt.
Zoals ik al zei een ETFje of een beleggingsfonds is misschien een oplossing, maar daar zitten geen bergen geld in.
Ik heb inderdaad al een rekening bij DeGiro geopend. Was even aan 't rondneuzen daar. Echter heb ik nog niet veel verstand van het hele beleggen. Ik zal dus echt eerst een boek moeten lezen om werkelijk te weten wat ik doe, en of hetgeen wat ik doe wel rationeel is. Daarom zijn alle tips welkom. Aan jouw tip heb ik wat, maar ik weet dan weer niet wat elke ETF inhoudt. En waarom die goed/slecht zijn. In elk geval bedankt!quote:Op maandag 6 oktober 2014 17:07 schreef Zith het volgende:
Ik ben zelf een echte BoggleHead -> gelover dat individuele koersen niet te voorspellen zijn en dat ETFs daardoor de meest verantwoordelijke keuze zijn.
Bij DeGiro kan je zonder transactiekosten ETFs kopen, en betaal je geen bewaarkosten. Je kan dus prima elke maand een ETF iShares S&P500 aandeel kopen voor ~15 EUR.
Let bij ETFs op dat degene die in Amsterdam gehandeld worden (AMS / EAM) geen dividentlek hebben en dus waarschijnlijk meer waarde hebben (je betaalt dan geen belasting op dividenten).
Ik zelf heb een volgende opbouw (rangschikking naar totale waarde):
iShares AEX UCITS ETF
iShares S&P 500 UCITS ETF
iShares DAX UCITS ETF (DE)
iShares MSCI World UCITS ETF
iShares Euro Total Market Value
Had vroeger ook wat stabielere ETFs, zoals
ISHARES EURO HIGH YIELD CORP BONDS
maar weg gedaan bij de verhuizing naar DeGiro en niet meer erbij gekocht.
http://www.amazon.com/Com(...)ersary/dp/0470138130quote:Op maandag 6 oktober 2014 17:23 schreef Thatbooty het volgende:
[..]
Ik heb inderdaad al een rekening bij DeGiro geopend. Was even aan 't rondneuzen daar. Echter heb ik nog niet veel verstand van het hele beleggen. Ik zal dus echt eerst een boek moeten lezen om werkelijk te weten wat ik doe, en of hetgeen wat ik doe wel rationeel is. Daarom zijn alle tips welkom. Aan jouw tip heb ik wat, maar ik weet dan weer niet wat elke ETF inhoudt. En waarom die goed/slecht zijn. In elk geval bedankt!
Let op! Er zijn duizenden boekenmet 1000 verschillende strategien want als er iets makkelijk is is het wel geld verdienen aan beginnende beleggers.quote:Bogle argues for an approach to investing defined by simplicity and common sense. Below are his eight basic rules for investors:[6]
Select low-cost index funds
Consider carefully the added costs of advice
Do not overrate past fund performance
Use past performance to determine consistency and risk
Beware of stars (as in, star mutual fund managers)
Beware of asset size
Don't own too many funds
Buy your fund portfolio - and hold it
Nee juist niet, je kan daar goedkoop beleggen (in beleggingsfondsen en indextrackers).quote:Op maandag 6 oktober 2014 17:00 schreef Thatbooty het volgende:
Hmm, wat adviseer je mij dan? DeGiro is best goedkoop toch? Mijn eigen bank (ING) is weer duur!
Mijn voorkeur gaat uit naar 3 ETF's:quote:Op zaterdag 4 oktober 2014 17:02 schreef nikao het volgende:
Voor lange termijn werk en gedegen rendement zou ik altijd voor ETFs gaan.
AEX / Centraal topic Indextrackers / Exchange-Traded Funds (ETF)
Ha, ik zie het. De ING is dan best goedkoop. Transacties in beleggingsfondsen en indextrackers zijn gratis. De boeken houd ik in m'n achterhoofd, bedankt. Maar als ik dan moet kiezen tussen DeGiro of ING, welk van de twee is dan aan te raden? En we kijken op de lange termijn, als ik ooit wel wil overstappen naar iets als Binck oid (met aandelen etc volgens mij goedkoper dan ING), is dit da gewoon mogelijk?quote:Op maandag 6 oktober 2014 18:59 schreef ikjijallebei het volgende:
Nee juist niet, je kan daar goedkoop beleggen (in beleggingsfondsen en indextrackers).
Alleen een basisfee van ¤ 16 per jaar en een servicefee afhankelijk van je saldo.
Met 500 euro moet je gewoon niet beleggen. Dan kun je beter ergens een beursspel spelen en met dat geld iets leuks doen of op een spaarrekening zetten. Onder de 10K heeft beleggen eigenlijk geen zin.quote:Op maandag 6 oktober 2014 15:21 schreef Thatbooty het volgende:
Om wat directer op de bedragen in te gaan, wil ik een eenmalige inleg van 500 euro doen en een maandelijkse inleg van ¤50-100 euro per maand en dit voor erg lange tijd (10-20 jaar) vast laten staan. Dit helpt jullie misschien met adviseren van het kiezen van een broker voor mij..
Het zal misschien wat langzamer gaan. Maar ik beleg voor de lange termijn. Des te meer ik kan missen, des te meer ik inleg en zo wil ik een vermogen gaan opbouwen voor m'n 40/45e.quote:Op maandag 6 oktober 2014 19:27 schreef LXIV het volgende:
[..]
Met 500 euro moet je gewoon niet beleggen. Dan kun je beter ergens een beursspel spelen en met dat geld iets leuks doen of op een spaarrekening zetten. Onder de 10K heeft beleggen eigenlijk geen zin.
Nee, dat klopt wel. Maar spaar dan eerst minstens 5000 euro gewoon op een rekening. Als je voor 50 euro aandelen koopt en verkoopt, dan zijn de transactiekosten bovenmatig hoog. Dan kun je eigenlijk nooit iets verdienen.quote:Op maandag 6 oktober 2014 19:30 schreef Thatbooty het volgende:
[..]
Het zal misschien wat langzamer gaan. Maar ik beleg voor de lange termijn. Des te meer ik kan missen, des te meer ik inleg en zo wil ik een vermogen gaan opbouwen voor m'n 40/45e.
Als ik elke 500 euro die ik heb ga uitgeven kom ik er nooit.
Transacties in fondsen en indextrackers zijn gratis bij de ING. Dan kan ik dit toch gewoon maandelijks erbij storten? Zo bouw ik een vermogen op met een hopelijk wat hoger rendement dan de maximale twee procent spaarrekeningrn, toch?quote:Op maandag 6 oktober 2014 19:31 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee, dat klopt wel. Maar spaar dan eerst minstens 5000 euro gewoon op een rekening. Als je voor 50 euro aandelen koopt en verkoopt, dan zijn de transactiekosten bovenmatig hoog. Dan kun je eigenlijk nooit iets verdienen.
ING werkt niet voor het patronaat. Op die fondsen en trackers maken ze op een andere manier winst. Overigens is een fonds voor jou wel het beste. De vraag alleen is of je daarvan iets leert qua beleggen.quote:Op maandag 6 oktober 2014 19:40 schreef Thatbooty het volgende:
[..]
Transacties in fondsen en indextrackers zijn gratis bij de ING. Dan kan ik dit toch gewoon maandelijks erbij storten? Zo bouw ik een vermogen op met een hopelijk wat hoger rendement dan de maximale twee procent spaarrekeningrn, toch?
Dus jij zegt dat ik dit 't best kan doen bij ING? De Giro is ook gratis toch?quote:Op maandag 6 oktober 2014 19:50 schreef Zith het volgende:
Met 15 euro per maand kan je elke maand een ETF S&P500 aandeel kopen zonder transactiekosten, zonder bewaarkosten; helemaal gratis.
Ik zal er niet veel van leren nee. Echter het is om een vermogen op te bouwen. Wat je verder zegt snap ik niet zo, haha!quote:Op maandag 6 oktober 2014 19:50 schreef LXIV het volgende:
[..]
ING werkt niet voor het patronaat. Op die fondsen en trackers maken ze op een andere manier winst. Overigens is een fonds voor jou wel het beste. De vraag alleen is of je daarvan iets leert qua beleggen.
Sorrym, ik bedoelde DeGiro, ING is niet gratis (servicekosten).quote:Op maandag 6 oktober 2014 19:56 schreef Thatbooty het volgende:
[..]
Dus jij zegt dat ik dit 't best kan doen bij ING? De Giro is ook gratis toch?
Daar heb ik vanmiddag een rekening geopend. Wel ingewikkeld allemaal nog. Moet even goed rondneuzen daar, zag zoveel eft's staan dat ik 't even niet meer wist haha.quote:Op maandag 6 oktober 2014 21:20 schreef Zith het volgende:
[..]
Sorrym, ik bedoelde DeGiro, ING is niet gratis (servicekosten).
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |