Hoboken is een stad in New Jersey. Inderdaad heel erg dichtbij New York maar zeker geen wijk.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 16:13 schreef DarkAccountant het volgende:
[..]
En je hebt daar in New York ook nog een wijk die Hoboken heet. Dat is dan weer een stadsdistrict in Antwerpen.
Ik woon in de gemeente Coevorden. Da's geen nieuwe info hier in deze hoekquote:Op woensdag 1 oktober 2014 14:57 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Dat ligt inderdaad wel voor de hand
Een gelijksoortig 'weetje': de naam Vancouver, BC, Canada is afgeleid van 'van Coevorden'. Voor de onwetenden: Coevorden is een stad in Drenthe.
Een nazaat van de burggraaf van Coevorden (in die tijd heette het Coeverden) trouwde met een Engelse vrouw, die zijn naam aannam (Van Coeverden). Later verbasterde de naam van de Engelse tak naar Vancouver. En daar weer een nazaat van was George Vancouver, die in de Britse marine zat en de pacifische kust van noord amerika onderzocht.
Sjors uit Coevorden, zeg maar.
Meteen maar een bron erbij
http://www.vancouverhistory.ca/archives_coevorden.htm
Overigens profileert Coevorden zich tegenwoordig als 'de Ganzenstad'quote:Op woensdag 1 oktober 2014 19:39 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Ook wel grappig in dat opzicht is dat Coevorden dezelfde betekenis heeft als Oxford en Bosporus -> een voorde ("ford"), een doorwaadbare plaats in een rivier waar boeren hun ossen ("oxen") konden laten oversteken. (bron)
Dat kan alleen maar zijn vanwege De Grote Veegdiscussie.quote:Op donderdag 2 oktober 2014 22:05 schreef Arcee het volgende:
GC / Dingen die je pas jaaaaaaaren later begrepen hebt! Deel 87
Dat was het snelste topic ooit uit deze langlopende reeks.
quote:Op donderdag 2 oktober 2014 22:05 schreef Arcee het volgende:
GC / Dingen die je pas jaaaaaaaren later begrepen hebt! Deel 87
Dat was het snelste topic ooit uit deze langlopende reeks.
Toch maar weer gaan zitten om het af te maken.quote:Op donderdag 2 oktober 2014 22:13 schreef Klaploper het volgende:
Zit toevallig net te schijten. Zal eens staand vegen.
werdenquote:Op vrijdag 3 oktober 2014 14:09 schreef raptorix het volgende:
Dat het kengetal 3-2-1 gebruikt word in Cape Canaveral (waar de space shuttles gelanceerd worden)
Klopt, tot 1997. Wat ik van mezelf altijd zo stom vind, is dat ik in 1996 in Amsterdam ben komen wonen, en me best kan herinneren hoe leuk ik het toen vond om onder het Rijks door te fietsen (al lag het vrijwel nooit op mijn route, dus ik deed het niet vaak), maar van die hele snelweg weet ik helemaal niets meer.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 14:43 schreef raptorix het volgende:
Wat ik ook tot voor kort niet wist is dat er in Amsterdam een snelweg liep van het concertgebouw naar het Rijksmuseum, deze bestond tot ver in de jaren 90!
quote:Op woensdag 1 oktober 2014 14:24 schreef Jaimy_Luca het volgende:
Scheveningen is een dorp, geen stad.
Zo heb je dat in Nederland wel vele malen vaker. Of het een stad is of niet boeit niet echt.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 14:33 schreef Klaploper het volgende:
Volgens Wikipedia een stadsdeel van Den Haag. Hoewel Den Haag zelf nooit stadsrechten heeft gehad.
Verschil tussen Holland en the Netherlands.... Dat is idd een goede.quote:
Weiger als Limburger met WK/EK voetbal ook shirtje aan te trekken waar Hup Holland Hup opstaat.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 17:02 schreef bianconeri het volgende:
[..]
[..]
Zo heb je dat in Nederland wel vele malen vaker. Of het een stad is of niet boeit niet echt.
Ligt aan de stadsrechten en die worden al erg lang niet meer gegeven.
Daarom heb je nu steden die piepklein staan en dorpen (waaronder Den Haag) die gewoon erg groot zijn.
[..]
Verschil tussen Holland en the Netherlands.... Dat is idd een goede.
95% van de Nederlanders zegt het verkeerd en 99% van alle inwoners over heel de wereld zegt dat verkeerd.
Ik gewoon (gelukkig) niet in Holland maar wel in the Netherlands.
Ja dat soort opmerkingen kun je overal wel over maken.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 14:43 schreef raptorix het volgende:
Wat ik ook tot voor kort niet wist is dat er in Amsterdam een snelweg liep van het concertgebouw naar het Rijksmuseum, deze bestond tot ver in de jaren 90!
Klopt. Ik vind het eigenlijk zeer irritant als ik bv in een TV serie zie dat ze Holland zeggenquote:Op vrijdag 3 oktober 2014 17:05 schreef Sjoerd102 het volgende:
Weiger als Limburger met WK/EK voetbal ook shirtje aan te trekken waar Hup Holland Hup opstaat.
Belgen begrepen het in 1e instantie niet. Toen maar uitgelegd dat een Waal ook geen VLaming is
als je heel ver op schiphol inzoemt zie je ook de maintaince vehicle'squote:Op donderdag 2 oktober 2014 19:22 schreef Geerd het volgende:
http://www.flightradar24.com/SAS1556/479d124
Ach ik wist wel dat er veel vliegtuigen waren, net zoals treinen op Utrecht ect.
Tering, ik vind het bijna raar dat er niet meer passagiers vliegtuigen zijn neergehaald.
Over Walen gesproken... Ik had afgelopen zomer een openbaring. Ik ben al heel mijn leven gewend om bij of Breda of Bergen Op Zoom de grens over te gaan en dus in Vlaanderen uit te komen. Deze zomer ging ik dus even de Ardennen in en de ringen van A'werpen en Brussel stonden allebei vast (verrassend). Dus maar eens via Maastricht gereden, en dan zit je dus gelijk in Wallonië zodra je de grens over gaat, nooit bij stil gestaan eigenlijkquote:Op vrijdag 3 oktober 2014 17:05 schreef Sjoerd102 het volgende:
[..]
Weiger als Limburger met WK/EK voetbal ook shirtje aan te trekken waar Hup Holland Hup opstaat.
Belgen begrepen het in 1e instantie niet. Toen maar uitgelegd dat een Waal ook geen VLaming is
Maastricht ligt even zuidelijk als Brussel.quote:Op zaterdag 4 oktober 2014 00:39 schreef LTVDK het volgende:
[..]
Over Walen gesproken... Ik had afgelopen zomer een openbaring. Ik ben al heel mijn leven gewend om bij of Breda of Bergen Op Zoom de grens over te gaan en dus in Vlaanderen uit te komen. Deze zomer ging ik dus even de Ardennen in en de ringen van A'werpen en Brussel stonden allebei vast (verrassend). Dus maar eens via Maastricht gereden, en dan zit je dus gelijk in Wallonië zodra je de grens over gaat, nooit bij stil gestaan eigenlijk
Brussel ligt dan ook in Vlaanderenquote:Op zaterdag 4 oktober 2014 00:49 schreef Seven. het volgende:
[..]
Maastricht ligt even zuidelijk als Brussel.
Brussel wordt omringd door Vlaanderen maar het is net als Vlaanderen en Wallonie een zelfstandige eenheid die zijn eigen wetten maakt en belasting heft. Brusselaars zijn doorgaans Franstalig maar niet Waals.quote:Op zaterdag 4 oktober 2014 00:54 schreef LTVDK het volgende:
[..]
Brussel ligt dan ook in VlaanderenWas meer eigenlijk omdat de grensovergang altijd associeer met eerst Vlaanderen, dan Wallonië. Als je opeens heet Vlaanderen overslaat is dat best raar
ja, raar eigenlijk dat je nooit wat over ze hoort.quote:Op dinsdag 30 september 2014 21:11 schreef vencodark het volgende:
Die beroemde gitarist in AC/DC (Angus Young in z'n schooluniform), woont met z'n Nederlandse vrouw gewoon in de Achterhoek.![]()
Hij heeft daar een huis. Maar in hoeverre wonen ze daar nu daadwerkelijk?quote:Op zaterdag 4 oktober 2014 01:03 schreef Deeltjesversneller het volgende:
[..]
ja, raar eigenlijk dat je nooit wat over ze hoort.
Ja lieve schat dat weet ik, dat was ook heel mijn punt niet. Het ging erom dat ik er nooit bij stil had gestaan dat als je bij Maastricht de grens over gaat je gelijk in Wallonië bentquote:Op zaterdag 4 oktober 2014 00:58 schreef Seven. het volgende:
[..]
Brussel wordt omringd door Vlaanderen maar het is net als Vlaanderen en Wallonie een zelfstandige eenheid die zijn eigen wetten maakt en belasting heft. Brusselaars zijn doorgaans Franstalig maar niet Waals.
Ondanks dat ik technisch gezien op het randje van Zuid-Holland ben geboren (Dordrechtquote:Op zaterdag 4 oktober 2014 01:00 schreef Dingest het volgende:
Holland is taalkundig - zeker in spreektaal - acceptabel als synoniem voor Nederland, ook al is het verder historisch/geografisch strikt genomen foutBeide woordenboeken hier maken dat onderscheid.
Volgens mij woont 1 van die gasten van de prodigy in Lutjebroekquote:Op dinsdag 30 september 2014 21:11 schreef vencodark het volgende:
Die beroemde gitarist in AC/DC (Angus Young in z'n schooluniform), woont met z'n Nederlandse vrouw gewoon in de Achterhoek.![]()
Dit.. Maar voor autisten is dit moeilijk te begrijpen..quote:Op zaterdag 4 oktober 2014 01:00 schreef Dingest het volgende:
Holland is taalkundig - zeker in spreektaal - acceptabel als synoniem voor Nederland, ook al is het verder historisch/geografisch strikt genomen foutBeide woordenboeken hier maken dat onderscheid.
quote:Op woensdag 1 oktober 2014 16:30 schreef SuicideErrorist het volgende:
Edit: Wtf is dit?!
Laat maar, om de een of andere reden is m'n posts na iedere edit weer blanco als ik een stukje tekst wil citeren (wilde nog in gaan op de verwarring mbt. Dutch - Diets - Deutsch - Netherlandisch - Nederlands etc.).
http://en.wikipedia.org/wiki/Netherlands_(toponymy)
Dit heb ik mij als kind wel altijd afgevraagd.
Ik heb een aantal Brabantse vrienden, en op een verjaardag moest ik met de wat aangeschoten vader van één van hen Chinees halen. Begon die tegen de medewerker van de Chinees aan te lullen: "Jaaa, ik ben nie puur Brabander hè, ik ben een wereldburger. Alleen de Chinezen, die mot ik nie."quote:Op zaterdag 4 oktober 2014 10:22 schreef Funkel het volgende:
[..]
Dit.. Maar voor autisten is dit moeilijk te begrijpen..
Ik kom uit Brabant en sta met t WK net zo hard 'Holland, Holland!' mee te roepen. 'Hup Nederland, hup!' bekt niet zo lekker.
Nah klopt niet helemaal.quote:Op zaterdag 4 oktober 2014 00:39 schreef LTVDK het volgende:
[..]
Over Walen gesproken... Ik had afgelopen zomer een openbaring. Ik ben al heel mijn leven gewend om bij of Breda of Bergen Op Zoom de grens over te gaan en dus in Vlaanderen uit te komen. Deze zomer ging ik dus even de Ardennen in en de ringen van A'werpen en Brussel stonden allebei vast (verrassend). Dus maar eens via Maastricht gereden, en dan zit je dus gelijk in Wallonië zodra je de grens over gaat, nooit bij stil gestaan eigenlijk
Het Nederlands wordt daarentegen aan de westkant helemaal tot aan de Franse grens gesproken en zelfs tot in Frankrijk werd altijd Nederlands gesproken, momenteel is dat nog een kleine minderheid.quote:Op zaterdag 4 oktober 2014 16:15 schreef Sjoerd102 het volgende:
ah klopt niet helemaal.
Afhankelijk waar je bij Maastricht grens overgaat kom je of in Vlaanderen of in Wallonië uit.
Westkant van Maastricht kom je nog gewoon in Vlaanderen uit.
Ga je langs de Maas de grens over kom je wel direct in Wallonië uit.
Volg je de A2 (wat jij waarschijnlijk hebt gedaan) ga je eerst nog 400mtr door Vlaanderen om dan in Wallonië uit te komen
De Bosporus doorwaadbaar?quote:Op woensdag 1 oktober 2014 19:39 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Ook wel grappig in dat opzicht is dat Coevorden dezelfde betekenis heeft als Oxford en Bosporus -> een voorde ("ford"), een doorwaadbare plaats in een rivier waar boeren hun ossen ("oxen") konden laten oversteken. (bron)
quote:
Van Wikipediaquote:De naam Bosporus komt uit het Grieks (Βόσπορος) en duidt op een plaats waar een koe het water oversteekt. De naam is ontstaan door de mythe die vertelt dat de Griekse godin Io in de gedaante van een koe deze zeestraat overstak. De plaatsnamen Coevorden en Oxford betekenen hetzelfde, maar daar gaat het om echte runderen. De huidige Bosporus is te breed en te diep om het mogelijk te maken dat een rund de oversteek maakt.
Erger nog: een figuur als Balkenende die Holland zei, terwijl in dezelfde bijeenkomst Merkel Die Niederlände zei!quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 17:08 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Klopt. Ik vind het eigenlijk zeer irritant als ik bv in een TV serie zie dat ze Holland zeggen
Zo'n voetbal shirtje trek ik sws nooit aan
Hoezo autisten.quote:Op zaterdag 4 oktober 2014 10:22 schreef Funkel het volgende:
[..]
Dit.. Maar voor autisten is dit moeilijk te begrijpen..
Ik kom uit Brabant en sta met t WK net zo hard 'Holland, Holland!' mee te roepen. 'Hup Nederland, hup!' bekt niet zo lekker.
Als het personeel je in een amerikaans restaurant je menu 86 aanbiedt betekent dat dat je moet oprotten omdat je lastig bent.quote:
Klets niet.quote:Op zondag 5 oktober 2014 02:16 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Hoezo autisten.
In elke Europese taal zijn er verschillende woorden voor Holland en Nederland. En terecht!
Holland en Nederland zijn ook verschillende begrippen.
quote:Op zondag 5 oktober 2014 02:11 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Erger nog: een figuur als Balkenende die Holland zei, terwijl in dezelfde bijeenkomst Merkel Die Niederlände zei!
Het lijkt me dat Merkel iets beter Duits kan dan dat.quote:Op zondag 5 oktober 2014 02:11 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Erger nog: een figuur als Balkenende die Holland zei, terwijl in dezelfde bijeenkomst Merkel Die Niederlände zei!
Toch maar goed dat ik dit eens gelezen heb, zo kom je nog eens ergens achter.quote:- Voor de Bassie & Adriaan-fans onder ons: de rol van Vlugge Japie werd door Bassie gespeeld, en die van de Baron (in het begin) door Adriaan (later door Paul van Gorcum); (ja, echt waar!)
- Wicky de Viking is een jongetjeMaar zijn stem wordt ingesproken door een vrouw
Daar kwam ik achter toen ik met de vrachtwaggel naar Lille moest vanuit Brugge in 2000, gewoon met de goede oude landkaart erheen gereden en was me aan het ergeren dat Lille nergens aangegeven stond(in Vlaanderen). Wel gevonden zonder fout te rijden, maar het duurde een tijd voordat ik Lille zag staan.quote:wat dacht je van Lille en Rijsel...allebei dezelfde stad.
Of niet, niemand weet precies waar Vrijdag de 13e vandaan komt. Uiteraard.quote:Op zondag 5 oktober 2014 03:47 schreef spijkerbroek het volgende:
Dat vrijdag de 13e symbool staat voor ongeluk, heeft te maken met het oppakken van vele Knights Templar op vrijdag 13 oktober 1307 door middel van een gecoördineerde actie door heel Frankrijk (en deels daarbuiten) door Flip de 4e (koning Philippe IV) van Frankrijk die de Templars te machtig vond.
Weet ik al lang, maar als kind wist ik dat nog niet, en wist wel van vrijdag de 13e (uiteraard), en pas jaaaaren later kwam ik achter de herkomst van 'vrijdag de 13e'.
quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 16:55 schreef Bleie het volgende:
[..]
Klopt, tot 1997. Wat ik van mezelf altijd zo stom vind, is dat ik in 1996 in Amsterdam ben komen wonen, en me best kan herinneren hoe leuk ik het toen vond om onder het Rijks door te fietsen (al lag het vrijwel nooit op mijn route, dus ik deed het niet vaak), maar van die hele snelweg weet ik helemaal niets meer.
Beetje gelijk.....Holland word als synoniem gebruikt voor Nederland....maar Nederlanders uit andere provincies dan de Noord en Zuid Holland willen eigenlijk geen Hollanders genoemd worden.quote:Op zondag 5 oktober 2014 08:31 schreef Bart het volgende:
[..]
Klets niet.
http://vandale.nl/opzoeken?pattern=holland&lang=nn
[..]
Dit is de meest aannemelijke reden en is ook algemeen aanvaard.quote:Op dinsdag 7 oktober 2014 10:33 schreef enilnomrow het volgende:
[..]
Of niet, niemand weet precies waar Vrijdag de 13e vandaan komt. Uiteraard.
Zo algemeen aanvaard dat er een theorie of 5 op wikipedia genoemd worden.quote:Op dinsdag 7 oktober 2014 13:12 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Dit is de meest aannemelijke reden en is ook algemeen aanvaard.
Dan geloof je het nietquote:Op dinsdag 7 oktober 2014 13:18 schreef enilnomrow het volgende:
[..]
Zo algemeen aanvaard dat er een theorie of 5 op wikipedia genoemd worden.
Bekend grapje. Hier deden ze het net een houten lepel tussen de tanden.quote:Op dinsdag 7 oktober 2014 14:27 schreef kalinhos het volgende:
Weet niet zeker of ik deze wel eens gepost had, dus voor de zekerheid:
Mijn ogen zijn redelijk gevoelig als ik uien snijd. Ik heb een tijdje in een keuken gewerkt van een restaurant als kitchen hand, en dan is t niet handig als je een uur staat te huilen. Een chefkok gaf mij een keer de tip: Steek je tong uit en bijt op je tong, dat helpt.
Helpt natuurlijk geen fuck, maar die chef moet 4 leuke maanden gehad hebben. Kwam er echt pas vorig jaar achter ofzo toen mn vriendin vroeg waarom ik mn tong uitstak bij het uien snijden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |