Nee,dat is 't 'm nou juist, dus de preek van TS raakt kant noch wal.quote:Op zaterdag 27 september 2014 13:01 schreef Frozen-assassin het volgende:
Weet de persoon die dement is wel dat hij zielig is. Denk het niet.. Die zal gewoon gelukkig zijn in de meeste gevallen
Slotje dan maarquote:Op zaterdag 27 september 2014 13:02 schreef Mord_Sith het volgende:
[..]
Nee,dat is 't 'm nou juist, dus de preek van TS raakt kant noch wal.
Daarom ook mijn punt dat iedereen er over voorgelicht zou moeten worden en dat je periodiek moet aangeven of je geëuthanaseerd wilt worden in het geval je later dement wordt.quote:Op zaterdag 27 september 2014 13:01 schreef Frozen-assassin het volgende:
Weet de persoon die dement is wel dat hij zielig is. Denk het niet.. Die zal gewoon gelukkig zijn in de meeste gevallen
Zeker in de eerste stadia weten mensen het wel dat ze dement aan het worden zijn. Mensen kiezen er soms dan ook voor, zo lang ze nog bij machten zijn, om een euthanasieverklaring te tekenen, al werkt in Nederland niet iedere arts daaraan mee.quote:Op zaterdag 27 september 2014 13:01 schreef Frozen-assassin het volgende:
Ik vind eigenlijk dat jij niet mag leven omdat je, ja de reden de boeit eigenlijk ook niet, maar any how, ik ben een monster dat ik je laat leven, in mijn ogen leef je een lijdensweg.quote:Op zaterdag 27 september 2014 13:11 schreef NickGrouwen het volgende:
Ik snap het niet, ik het snap gewoon echt niet dat er vaak al het mogelijke wordt gedaan om zo iemand zo lang mogelijk in leven te laten houden. Je verlengt iemands lijden en daarom ben jij in mijn ogen een monster.
Mensen moeten voor zichzelf die keuze kunnen maken. Ik ben een voorstander van euthanasie, maar ik vind ook weer niet dat je al die mensen maar moet euthanaseren. Sowieso moet iets als euthanasie een persoonlijke keuze zijn en blijven. Op het moment dat we dat voor mensen zelf gaan uitmaken gaan we naar mijn mening al snel naar heel enge toestanden.quote:Op zaterdag 27 september 2014 13:11 schreef NickGrouwen het volgende:
Ik snap het niet, ik het snap gewoon echt niet dat er vaak al het mogelijke wordt gedaan om zo iemand zo lang mogelijk in leven te laten houden. Je verlengt iemands lijden en daarom ben jij in mijn ogen een monster.
Het ligt er aan in welke fase de patiënt verkeert. En wat de wens is die van te voren is geuit. Ik hoor de vraag al: ja maar hij ziet het toch niet aankomen? Jawel, dat ziet hij wel. En dat is het pijnlijkste en meest droevige moment als je de diagnose krijgt en nog "aardig bij bent". Dan weet je wat je te wachten staat. Het is een vreselijke ziekte. Wat dit met mensen doet. Buitengewoon vreselijk.quote:Op zaterdag 27 september 2014 12:57 schreef NickGrouwen het volgende:
Ik ga hiervoor gebrand worden maar het is mijn eerlijke mening.
Dus Malcolm Young. de gitarist van één van mijn favoriete bands ooit, AC/DC, is onlangs gediagnosticeerd met dementie. Heel triest nieuws.
Dus ik begon weer eens na te denken over dementie en zo.
Mijn vraag is. Waarom zou je iemand met dementie in leven houden? Het is gruwelijk en onmenselijk om dat doen. De persoon die eraan lijdt zou volgens logica en gezond verstand in 99 van de 100 gevallen ervoor kiezen om liever een einde aan zijn of haar leven te maken, dan zichzelf te laten lijden, zijn/haar geliefden te lijden (die lijden net zoveel als patiënt zelf), en nog enkele andere dingen waar ik maar niet over zal praten (kosten e.d.). M.u.v. van zij die religieus zijn, uiteraard.
Ik vind het egoïstisch, barbaars, harteloos en onmenselijk om iemand zo jarenlang te laten lijden. Er is helemaal niets beschaafds aan. Het is een expressie van zwakte en angst voor de dood om zo iemand jarenlang in leven te houden. Je moet gewoon niet bang zijn voor de dood en je moet kunnen laten gaan. Het is schandelijk om te leven met angst voor de dood. Je leeft pas echt wanneer je dood volledig accepteert en omarmt, iets wat duidelijk niet het geval is bij de meesten.
Ik bedoel waarom is dit überhaupt een discussie? Religie uiteraard.
Iedereen zou verplicht moeten zijn periodiek aan te geven of hij/zij geëuthanaseerd zou willen worden in het geval hij/zij dement wordt.
Ik vind dat het euthanasiebeleid in Nederland eigenlijk ook al een enorme inbreuk is op het recht van zelfbeschikking.quote:Op zaterdag 27 september 2014 13:17 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
Mensen moeten voor zichzelf die keuze kunnen maken. Ik ben een voorstander van euthanasie, maar ik vind ook weer niet dat je al die mensen maar moet euthanaseren. Sowieso moet een persoonlijke keuze zijn en blijven. Op het moment dat we dat voor mensen zelf gaan uitmaken gaan we naar mijn mening al snel naar heel enge toestanden.
Mensen met dementie die een euthanasie verklaringen hebben getekend maar daar in een later stadium niks meer van af weten, mogen niet ge-euthanieseerd worden.quote:Op zaterdag 27 september 2014 13:20 schreef Grietje-tit het volgende:
[..]
Het ligt er aan in welke fase de patiënt verkeert. En wat de wens is die van te voren is geuit. Ik hoor de vraag al: ja maar hij ziet het toch niet aankomen? Jawel, dat ziet hij wel. En dat is het pijnlijkste en meest droevige moment als je de diagnose krijgt en nog "aardig bij bent". Dan weet je wat je te wachten staat. Het is een vreselijke ziekte. Wat dit met mensen doet. Buitengewoon vreselijk.
In zekere zin klopt dat wel, maar het snijdt aan twee kanten. Niet iedere arts werkt daar aan mee. Daar kun je kritiek op hebben, maar anderzijds snap ik ook dat mensen er bezwaar tegen kunnen hebben om de ander het leven te ontnemen, al kiezen ze er zelf voor. Het is natuurlijk niet niks.quote:Op zaterdag 27 september 2014 13:20 schreef voederbietel het volgende:
[..]
Ik vind dat het euthanasiebeleid in Nederland eigenlijk ook al een enorme inbreuk is op het recht van zelfbeschikking.
In de praktijk werkt het ook zo. Je gaat niet zo maar (wat eens) je geliefde (was) de dood ingaan. Dat is verschrikkelijk moeilijk. Wat je vaak ziet is dat het lichaam het opgeeft. Dan komt het er niet meer bovenop bij een simpel griepje of longontsteking. Dan is het moment aangebroken om na te denken dat de stekker er uit wordt getrokken. In dat stadium is de ziekte al zeer vergevorderd en herkent de patiënt geen familie meer. Zo zijn er meer momenten in dat leven die heel moeilijk zijn om een beslissing te moeten nemen, zoals het verhuizen naar een verpleegtehuis. Soms kun je niet anders, als de patiënt echt niet meer weet wat hij doet. Dan wordt hij een gevaar voor de omgeving.quote:Op zaterdag 27 september 2014 13:21 schreef voederbietel het volgende:
[..]
Mensen met dementie die een euthanasie verklaringen hebben getekend maar daar in een later stadium niks meer van af weten, mogen niet ge-euthanieseerd worden.
De grap is wel als een ambtenaar er voor kiest geen homohuwelijken te willen sluiten, deze opgejaagd wordt als een ketter. Dit terwijl een arts vanuit zijn culturele achtergrond wél de ruimte krijgt om zijn persoonlijke mening leidend te laten zijn in besluitvorming of een doodswens al dan niet terecht is en deze al dan niet uit te voeren.quote:Op zaterdag 27 september 2014 13:22 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
In zekere zin klopt dat wel, maar het snijdt aan twee kanten. Niet iedere arts werkt daar aan mee. Daar kun je kritiek op hebben, maar anderzijds snap ik ook dat mensen er bezwaar tegen kunnen hebben om de ander het leven te ontnemen, al kiezen ze er zelf voor. Het is natuurlijk niet niks.
Zelfbeschikking vind ik persoonlijk een van de belangrijkste waarden, maar zelfbeschikking werkt natuurlijk 2 kanten op. Ik ben een groot voorstander van het recht op euthanasie - uiteraard goed over nagedacht en niet in een vlaag - maar anderzijds werkt zelfbeschikking natuurlijk ook zo dat je de wens moet respecteren van mensen die de ander het leven niet kunnen/willen ontnemen.quote:Op zaterdag 27 september 2014 13:28 schreef voederbietel het volgende:
[..]
De grap is wel als een ambtenaar er voor kiest geen homohuwelijken te willen sluiten, deze opgejaagd wordt als een ketter. Dit terwijl een arts vanuit zijn culturele achtergrond wél de ruimte krijgt om zijn persoonlijke mening leidend te laten zijn in besluitvorming of een doodswens al dan niet terecht is en deze al dan niet uit te voeren.
Het schrijnende is dat je als persoon met een euthanasie wens niet in de situatie bent om even een niet-weiger dokter op te zoeken.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |