* Wil je erbij? Post dan je stad (of provincie als je paranoide/Snowden bent) en ik (of een mod) voeg je toe.quote:SuperHarregarre - Beijing
Xtreem - Beijing (de provincie![]()
o.us2.0)
Dan kun je beter in Hong Kong afspreken.quote:Op zondag 5 oktober 2014 17:25 schreef DoomCow het volgende:
Niet voor het reizen en niet om de toerist uit te hangen.
Beter inderdaad op neutraal terrein afspreken. Je zou niet de eerste zijn die onder druk gezet wordt en getrouwd en/of arm terug komt..quote:Op zondag 5 oktober 2014 17:25 schreef DoomCow het volgende:
Nou, het is niet echt een vakantie-vakantie.
Ik heb een leuke vrouw leren kennen via het internet, en nu willen we elkaar eens in het echt ontmoeten, dus vandaar dat ik naar China ga. Niet voor het reizen en niet om de toerist uit te hangen.
Ik ga trouwens naar de stad Nanning in het zuiden van China
Ik neem aan dat een werkvisum (van een jaar) voldoende is? Telefonisch zijn ze niet te bereiken,quote:4, If you don't reside or work in Hong Kong permanently, you are required to apply Chinese visa from the Embassy or Consulate-General of Peoples' Republic of China in your resident country.
Ik weet niet alles, maar voor zover ik weet:quote:Op donderdag 20 november 2014 18:35 schreef y8987 het volgende:
Misschien een rare vraag, maar hier in nederland leren we dat china word geregeerd door dictatoriaal regime, maar ik zou graag willen weten hoe dat in de praktijk in zijn uiting komt? hoe vrij zijn deze mensen?
Mogen ze bijvoorbeeld zelf kiezen waar ze gaan wonen? verhuizen zonder toestemming? van baan veranderen? eigen studie kiezen? een auto kopen? eigen bedrijf beginnen?(of bepaalt de staat waar welk bedrijf komt en wie de directeur is?) reizen door het land?
dat soort dingen, hoe vrij zijn deze mensen?
Volgens mij kun je het het beste vergelijken alsof je geboren en getogen in het leger wordt. Onafhankelijkheid en individualisme bestaat wel maar kent zijn grenzen. Dus hoe definieer je "vrij zijn"? Ook in dit land mag je niet alles doen en dien je enigszins verantwoording af te leggen.quote:Op donderdag 20 november 2014 18:35 schreef y8987 het volgende:
Misschien een rare vraag, maar hier in nederland leren we dat china word geregeerd door dictatoriaal regime, maar ik zou graag willen weten hoe dat in de praktijk in zijn uiting komt? hoe vrij zijn deze mensen?
Mogen ze bijvoorbeeld zelf kiezen waar ze gaan wonen? verhuizen zonder toestemming? van baan veranderen? eigen studie kiezen? een auto kopen? eigen bedrijf beginnen?(of bepaalt de staat waar welk bedrijf komt en wie de directeur is?) reizen door het land?
Eenkindpolitiek, censuur en alles kan zomaar veranderen qua rechten.quote:Op donderdag 20 november 2014 18:35 schreef y8987 het volgende:
Verschilt per sector. Er zijn enorm veel (en ook zeer grote) private bedrijven. Bij registratie van je bedrijf geef je de scope van je business aan, en als die wordt goedgekeurd, mag je in die scope alles doen, en niets daarbuiten.quote:Op donderdag 20 november 2014 19:03 schreef Igen het volgende:
[..]
Ik weet niet alles, maar voor zover ik weet:
- Van baan veranderen: Ja.
- Zelf kiezen waar te wonen: Deels. Iedereen heeft een registratie waar hij/zij vandaan komt, en alleen daar kun je een sociale huurwoning krijgen (indien stad) of grond voor een boerenhuis (indien dorp) of bijv. een paspoort aanvragen. Maar in de steden zijn veel koop-appartementen en ook veel dorpscollectieven-in-de-stad die goedkope appartementen verhuren, en die vrije markt is open voor iedereen. Veel mensen werken en wonen niet in de plaats waar ze officieel vandaan komen.
- Een auto kopen: Ja
- Een bedrijf beginnen: Hangt ervan af, denk ik. Een klein winkeltje of eettentje denk ik wel, maar in principe zijn alle bedrijven staatsbedrijven of dorpscollectieven.
- Reizen: Ja, in het binnenland. Maar je moet geloof ik een uitreisvergunning aanvragen om het land uit te mogen.
Geldt dat ook voor Chinezen en niet alleen voor buitenlanders?quote:Op dinsdag 25 november 2014 03:06 schreef Xtreem het volgende:
[..]
Verschilt per sector. Er zijn enorm veel (en ook zeer grote) private bedrijven. Bij registratie van je bedrijf geef je de scope van je business aan, en als die wordt goedgekeurd, mag je in die scope alles doen, en niets daarbuiten.
Ja, dat geldt ook voor Chinezen.quote:Op dinsdag 25 november 2014 10:08 schreef Igen het volgende:
[..]
Geldt dat ook voor Chinezen en niet alleen voor buitenlanders?
Nou, hier ook. Alles tip-top in orde, tot men las op mijn invitation-letter dat ik een visum in Nederland zou aanvragen (uiteraard in het Chinees). So close...quote:Op dinsdag 18 november 2014 11:06 schreef Igen het volgende:
Je kan 't altijd proberen en kijken of de soep zo heet wordt gegeten als hij wordt opgediend?
I.i.g. in Nederland checken ze bij de balie bij het afgeven van de aanvraag al of alles in principe in orde is.
Wat je in de media hoort is vooral propaganda van de Nederlandse media, want die hebben als doel om China zo zwart mogelijk te maken.quote:Op donderdag 20 november 2014 18:35 schreef y8987 het volgende:
je mag gewoon wonen waar je wil hoor. Alleen is er een hukou systeem (registratie) wat soms voor problemen kan zorgen. Om je te registeren in een andere stad dan je geboortestad moet je bijv. minimaal 1 jaar verzekerd zijn in die stad (en dus een baan hebben). Alleen het gros is dat niet dus blijft geregistreerd in de geboortestad met alle consequenties van dien (bijv. je kind kan niet naar een public school etc) maar je bent vrij er te wonen.quote:Op zaterdag 13 december 2014 20:45 schreef Diqiu-Long het volgende:
[..]
Wat je in de media hoort is vooral propaganda van de Nederlandse media, want die hebben als doel om China zo zwart mogelijk te maken.
Maar die dingen die je op noemt hebben ze natuurlijk vanzelfsprekend de vrijheid in, het is echt niet dat de staat alles bepaald.
Ik heb wel begrepen dat je niet zomaar naar een andere stad kunt verhuizen, dat is omdat grote steden als Sjanghai al vol zitten en dan kun je er niet zomaar wonen gaan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |