wichegory | woensdag 24 september 2014 @ 09:06 |
Hoi, Een tijd geleden hebben wij een 10L close-in boiler gekocht bedoeld om aan te sluiten op de koudwater leiding in de keuken. Maar ik kwam er na een tijd achter dat de loodgieter deze had aangesloten op de warm water leiding, blijkbaar omdat hij dit zo altijd doet?! Er zijn ook aparte hot-fill close-in boilers, in principe werkt onze boiler nu ook op deze manier. Voordeel is natuurlijk dat je altijd warm water blijft houden, maar toch wil ik liever de boiler alsnog op de koude water leiding hebben, ik wil nl. liefst mijn CV niet laten stoken als ik telkens warm water pak in de keuken. Mijn vragen Kan het echt kwaad als je de warm water leiding afdicht, dit vanwege bacteriën die er kunnen ontstaan en in mijn warm water circuit kunnen komen? Zou je snel de boiler leeg tappen en dus vervolgens lang moeten wachten voordat je weer warm water hebt? Graag hoor ik jullie ervaringen en advies hierin. Alvast bedankt! | |
Deetch | woensdag 24 september 2014 @ 09:13 |
Een close in boiler zit toch altijd op je warm water. Deze is alleen bedoeld om direct warm water te leveren voordat je ketel dit heeft aangevoerd. Energie- (en kosten)technisch is dit de meest efficiente oplossing. Bedoel je niet misschien een Quooker? Ik zou een warmwaterleiding niet afdoppen, je krijgt dan dode stukken en mogelijk bacteriegroei. | |
wichegory | woensdag 24 september 2014 @ 09:17 |
Nee, geen cooker. Echt een boiler, zie hier Zoals er ook staat, apart verkrijgbaar als hot-fill (dus om aan te sluiten op de Warm WL), wij hebben juist de versie gekozen om op de koud water leiding aan te sluiten. | |
hottentot | woensdag 24 september 2014 @ 16:38 |
Euh, nee. Ik heb juist een close in boiler zodat ik niet elke keer zinloos de leiding van de zolder naar beneden hoef te voeden met warm water welke ik niet gebruik. Nogal zinloos om warm water wat ik niet direct gebruik twee keer te verwarmen. Zeker als je ook een vaatwasser hebt staan ervaar ik de hoeveelheid van 10 liter in de close in boiler als ruim voldoende. Verder moet je dode stukken leiding ten alle tijde zien te vermijden. | |
wichegory | woensdag 24 september 2014 @ 16:52 |
Ik deel je mening volledig hottentot. Vermijden i.v.m. bacteriën bedoel je dan neem ik aan? Helaas is er dus wel een warm water leiding naartoe gemaakt en kan ik deze niet meer dichtmaken, dit zit in de muren. | |
hottentot | woensdag 24 september 2014 @ 17:08 |
Kun je die leiding ook elders afdoppen? Dode stukken leiding zijn een gewilde woon en kweek plaats voor bacteriën. In je leidingwater zitten al wat bacteriën maar het zijn er zo weinig dat ze amper tot geen kwaad kunnen, geef je ze stilstaande stukken water dan bied je ze de ruimte voor vermenigvuldiging, en af en toe zal er wat vrij kunnen komen. Op het werk hadden ze van vroeger nog wat dode stukken die niet op tekening stonden. Vanwege meerdere besmettingen is gekozen om het hele hoofdleiding circuit in de grond te vervangen. Maar er is wat speelruimte hierin, een dode aftakking is toegestaan mits deze maximaal een lengte heeft van 5 maal de diameter van de leiding. | |
Pfooh | woensdag 24 september 2014 @ 17:44 |
Maar wat is het verschil tussen een 'dode leiding' en een kraan die 1 keer per jaar of minder wordt gebruikt? Wat dacht je van een wastafeltje op een ongebruikte slaapkamer, of een spoelkraan in een berging die niemand ooit openzet? | |
Deetch | donderdag 25 september 2014 @ 14:50 |
Daar is geen verschil in. Van die ongebruikte wastafeltjes zou ik dus ook verwijderen. Het gaat er wel om dat bacterien in leidingwater pas een probleem gaan vormen als de "dode: leidingen ook warm genoeg worden voor uitgebreide bacteriegroei, dus als ze langs een warm waterleiding of CV leiding lopen. Of achter je oven langs oid. Beste is om ze ze dicht mogelijk bij de aftakking af te doppen. | |
Pfooh | donderdag 25 september 2014 @ 15:07 |
Maar er is toch niemand die dat doet? Het is juist vaak handig als er op een logeerkamer een wastafel zit, op zolder een kraan voor een wasmachine (terwijl de wasmachine nu in de bijkeuken staat), in de schuur een kraan die nooit gebruikt wordt, enzovoorts. Niemand die al die dingen (inclusief leidingen) gaat afsluiten. En ja, als je een modern huis hebt en al die leidingen centraal bij elkaar komen met een afsluitkraan per leiding, dan kun je ze handig dichtzetten. Maar in een oude woning is dat vaak een warboel, of zelfs onbereikbaar. | |
Knutsel-Smurf | donderdag 25 september 2014 @ 22:46 |
Uitgaande van de meestgebruikte leidingdiameters 12 en 15mm is dat dus 5 tot 7,5 cm... Samengevat: je hoeft het t-stuk er niet tussenuit te slopen. Maar deze direct daarna afdoppen ![]() | |
hottentot | donderdag 25 september 2014 @ 22:48 |
Ik ken de exacte situatie van TS niet, maar ik vrees dat hij ergens een verdieping hoger in de douche achter de tegels, of misschien nog hoger bij de c.v. ketel moet zijn. En anders maar een tegeltje uitslijpen ergens. [ Bericht 3% gewijzigd door hottentot op 25-09-2014 23:31:42 ] | |
#ANONIEM | vrijdag 26 september 2014 @ 00:03 |
Tevens verwacht ik dat hij onder het aanrecht ook geen inlaatcombi heeft zitten, dus die zal hij dan ook moeten aanschafen dan, en natuurlijk een overstort richting riool zal hij komen aan het creeren. Teminste als die installateur er geen tweede op gezet heeft? | |
wichegory | vrijdag 26 september 2014 @ 21:52 |
De leiding is inderdaad 1 geheel via de bijkeuken naar de badkamer en dan naar de CV op zolder. Dus ik zou dan tegels eraf moeten halen om deze in de bijkeuken af te moeten doppen, waar ik uiteraard niet op zit te wachten. Ik weet niet precies wat john2406 bedoelt met inlaatcombi? ik weet in ieder geval dat er simpelweg 2 leidingen uit de grond komen daar, koud en warm. en de warme gaat dus via de close in boiler naar mijn kraan. (en de koude uiteraard direct) Ik zat zelf nog te denken om de warm water leiding op een apart kraantje te zetten? Dan wordt deze nog af en toe gebruikt (ook al is het omdat het dan gewoon moet), maar heb ik toch weer de situatie die ik uiteindelijk graag wil. | |
#ANONIEM | vrijdag 26 september 2014 @ 22:23 |
https://www.google.com/se(...).1.0.110.438.6j1.7.0....0...1ac.1.34.heirloom-hp..0.8.454.0nsr0gi0akY&gws_rd=ssl https://www.google.com/se(...)N6lgcgP&ved=0CAUQ_AU Die boiler als die opwarmt die zal uitzetten, teminste het water, die druk moet ergens weg. Daarvoor zijn die ventielen. Of deze tegenwoordig ook voor waterleidingen, maar volgens mij niet of maar en deze. http://www.flexconind.com/html/products/hhwt/ph.html Op het moment zit die op de warmwaterleiding en die heeft er waarschijnlijk al eentje bij de eerste warmtebron en behoefd dan geen tweede. [ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 26-09-2014 22:28:49 ] | |
Saisai | vrijdag 26 september 2014 @ 23:09 |
Raar dat hij het aan de warm water leiding heeft gemonteerd, dan is het hele nut toch weg? ![]() Ik heb hem aan de koud water kraan hangen omdat mijn cv mijn inziens te ver weg is van de keuken. 10 liter vind ik ruim voldoende. Je kunt de temperatuur zelf instellen op een aantal graden wat betekend dat er altijd 10 liter water op die temperatuur beschikbaar is. Als je echt bang bent voor bacteriën, zet je hem op het hoogst. Bij 80 graden gaan ze echt wel dood ![]() | |
Saisai | vrijdag 26 september 2014 @ 23:11 |
Een inlaatcombinatie monteer je tussen de kraan en de boiler. Dit is zelfs verplicht. reden: aangezien warm water uitzet, wordt er druk gecreëerd op de leiding, deze moet weg kunnen én niet uitzetten naar de rest van het huis. Een inlaatcombi zorgt ervoor dat het water maar 1 kant op kan (namelijk naar de boiler), en zorgt ervoor dat er geen druk ontstaat. | |
#ANONIEM | vrijdag 26 september 2014 @ 23:25 |
Leuk hoe jij het omschrijft vind ik water maar een kant op kan vindik heel leuk water kan altijd maar een kant op tenzij als de druk wegvalt! Die temp regelaar had er eigenlijk naar mijn idee helemaal niet op mogen zitten! En als er geen druk ontstaat kan er geen water komen toch, of bedoel je overdruk. Die inlaatcombinatie is een combi naam hier zit namelijk een keerklep in en een overdruk ventiel. Dat overdruk ventiel opent meestal bij 8 bar, voordruk is bij mij ingesteld op 4 bar hij mag dus dat uitzetten tot 8bar en dan ontlast die. Wat bij mij ook zelden gebeurt omdat ik zo een flexcon erop heb en dus waterbesparend werkt. | |
Fer | vrijdag 26 september 2014 @ 23:37 |
Wat is het nut zoiets op je koud water aan te sluiten, als er warm voorhanden is? Warm water van de cv is nooit op, gas stoken is goedkoper en als je meer warm water gebruikt is je boiler vanzelf weer gevuld met warm water voor de volgende keer. | |
#ANONIEM | vrijdag 26 september 2014 @ 23:38 |
Juist daarom is het dus, als de leiding te lang is en je zou te lang moeten wachten totdat er warmwater is. En inderdaad gas is goedkoper maar wel minder efficient. Zon is nog goedkoper en hier is de ketel nog niet een keer erbij aangesprongen om het na te verwarmen. [ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 26-09-2014 23:40:49 ] | |
Saisai | zaterdag 27 september 2014 @ 00:13 |
Overdruk. Wanneer de druk in de boiler groter is dan de waterdruk op de kraan, drukt het wel degelijk terug de kraan in. | |
#ANONIEM | zaterdag 27 september 2014 @ 00:18 |
Je hebt gelijk IK zal maar een terug naar school gaan en mijn gawalo opleiding opnieuw gaan doen! | |
hottentot | zaterdag 27 september 2014 @ 02:12 |
Lekker handig, elke keer 18 meter (in mijn geval) leiding dubbel verwarmen ![]() Met je gawalo zou je moeten weten dat het onzin is om een close-in boiler op de warm water kraan aan te sluiten als de ketel op zolder hangt. Krijg je dus eerst bij grote water vraag de 10 liter warm, daarna alles wat in de leiding zat en koud is en daarna pas weer warm water. | |
Saisai | zaterdag 27 september 2014 @ 09:08 |
Dat lijkt me een uitstekend idee. Dit is namelijk precies wat er bij mij gebeurde toen ik het aansloot zonder inlaatcombinatie. [ Bericht 2% gewijzigd door Saisai op 27-09-2014 10:48:43 ] | |
#ANONIEM | zaterdag 27 september 2014 @ 13:03 |
Een warmwater leiding mag helemaal niet een bepaalde lengte overstijgen mee, dan is het een oplossing door een hotfil of closein erachter te hangen, Waarom niet moet ik je dat uitleggen? Dan loopt er ongebruikt water onnodig weg. | |
#ANONIEM | zaterdag 27 september 2014 @ 13:04 |
Ik heb ook niet beweerd dat je hem zonder zou hangen,en vooral niet op de koudwaterleiding! Er zijn ook kranen die ontlasten, maar die hebben het nadeel dat ze eraan gaan draaien als ze druppelen. | |
hottentot | zaterdag 27 september 2014 @ 13:04 |
Beter leg je even uit wat er verstandig is aan het steeds dubbel verwarmen van 18 meter water terwijl het tappunt nooit boven een verbruik van 10 liter komt. | |
#ANONIEM | zaterdag 27 september 2014 @ 13:06 |
Dat zul je aan de waterleiding maatschapij komen aan het vragen! | |
hottentot | zaterdag 27 september 2014 @ 13:07 |
??????? Jij stelt hier dat mijn opzet (en die van de hele wijk hier trouwens) fout is, leg dan ook even uit waarom. | |
#ANONIEM | zaterdag 27 september 2014 @ 13:09 |
Ik weet de berekenings formule er niet voor, als teveel weg moet lopen voordat er warm water komt. Ben er al teveel jaren uit! | |
hottentot | zaterdag 27 september 2014 @ 13:16 |
Die formule op zich maakt niet zoveel uit. Want iedereen weet dat 18 meter ruim boven het omslagpunt zit waarbij een extra boiler word aangeraden en of dat nu een hot fill of een close-in boiler is maakt niet uit. Het is waanzin om 18 meter water meerdere keren per dag 2x te verwarmen. Als ik 1 liter gebruik (handen wassen bijvoorbeeld) dan trek ik een liter koud water zowel mijn boiler als mijn ketel in. Omdat jij beweert dat dit logisch en normaal is vraag ik jou wat de voordelen daarvan zijn. Ik zie namelijk alleen maar nadelen. | |
#ANONIEM | zaterdag 27 september 2014 @ 13:22 |
Voordeel is dat je niet staat te wachten aan de kraan en er meteen warmwater uit je kraan komt, tenzij je een circulatiepomp op je warmwaterleiding hebt, maar dan heb je ook een aan en afvoer en kom je met een leiding niet klaar! En daarbij heb ik de ervaring dat vrouwen maar een stand van de kraan kennen en dat is warm, ook die gaan dan letten waarop de kraan staat voordat ze hem opendraaien. [ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 27-09-2014 13:23:39 ] | |
hottentot | zaterdag 27 september 2014 @ 13:24 |
Je typt veel, maar geeft geen antwoorden. Dit terwijl mijn vraag zo simpel zou moeten zijn voor iemand die zich op de borst klopt met zijn opleiding hierin. Als je het niet toe kunt lichten, kom dan ook niet beweringen. | |
#ANONIEM | zaterdag 27 september 2014 @ 13:35 |
Zo als dat ik met mijn oud werkgever gesproken heb kom ik met de rest, ik ben namelijk al flink wat jaartjes eruit! | |
hottentot | zaterdag 27 september 2014 @ 13:37 |
Dan hebben we even geduld ![]() | |
wichegory | dinsdag 30 september 2014 @ 23:02 |
Bedankt voor het opleuken van mijn topic. Het lijkt me in ieder geval duidelijk dat het niet slim is om de WWL bij de keuken te gaan afsluiten, dus zit er niets anders op dan het zo te laten. | |
Ivo1985 | woensdag 1 oktober 2014 @ 20:15 |
Je zegt dat de leiding doorloopt naar de bijkeuken. Dan moet er in de keuken dus ergens een aftakking zijn. Kun je die lokaliseren? Zo ja, dan kun je daar zo dicht mogelijk bij het T-stuk afdoppen. | |
cvboer2 | woensdag 1 oktober 2014 @ 23:26 |
Klok--->klepel? Een inlaatcombi zit altijd in de koudwaterleiding. Dus de volgorde is dan ook: Koudwaterleiding--->inlaatcombi---->close-inboiler---->ww-aansluiting kraan. Warmwater zet uit, dat klopt. waar loopt het dan heen? De inlaatcombi gooit het water via een ontlastklep eruit zodra de druk boven de 8 bar komt. Een hotfilboiler heeft geen inlaatcombi nodig, omdat deze reeds bij de ketel gemonteerd zit. | |
Saisai | donderdag 2 oktober 2014 @ 07:42 |
Dat staat er toch? | |
hottentot | donderdag 2 oktober 2014 @ 17:20 |
Jij hebt het over de koud water kraan, ik denk dat cvboer2 ervan uitgaat dat je het over de warmwaterkraan had. | |
cvboer2 | vrijdag 3 oktober 2014 @ 01:04 |
Ik citeer uit je tekst: "Een inlaatcombinatie monteer je tussen de kraan en de boiler" Hier maak ik uit op dat je de inlaatcombi na de boiler en dus voor de kraan monteert. En daar hoort ie niet. Gezien vanaf de koudwaterleiding krijg je éérst de inlaatcombi, daar sluit je vervolgens de boiler op aan. Plaatje ter verduidelijking: ![]() | |
Saisai | vrijdag 3 oktober 2014 @ 01:09 |
ah, ik snap wat je bedoelt. ik heb een klein kraantje onder de spoelbak. daar waar in je plaatje een T-stuk zit zeg maar. ![]() | |
cvboer2 | vrijdag 3 oktober 2014 @ 01:10 |
Ah, spraakverwarring dus. ![]() | |
Saisai | vrijdag 3 oktober 2014 @ 01:10 |
Ja, want anders zou het wel een hele vreemde plaatsing zijn ook. | |
cvboer2 | vrijdag 3 oktober 2014 @ 01:12 |
Ik kijk nergens meer van op. | |
Saisai | vrijdag 3 oktober 2014 @ 01:14 |
true. Ik ben bijvoorbeeld regelmatig pluggen in hout tegengekomen. ![]() | |
wichegory | maandag 6 oktober 2014 @ 14:32 |
ik denk dat de aftakking in de muren zelf zit, dus achter de kraan in de bijkeuken, in de sleuven die er ingemaakt zijn destijds. | |
#ANONIEM | maandag 6 oktober 2014 @ 23:10 |
Zal wel lekker gaan ruiken in dat kastje dan! |