abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_144825455
Ik heb het hier over een oude gazelle van 40 jaar oud.
Zo ééntje waarvan het crankstel nog met spies vastzitten.

Omdat het crankstel zijn beste tijd heeft gehad door roest en nieuwe crankstellen met spie niet meer geproduceerd worden wilde ik het hele zooitje maar vervangen door er een moderne trapas in zetten met moderne boutbevestiging voor het crankstel.

Is dit eventueel nog mogelijk bij zo'n oude kar?
En hoe verwijder je een trapas?

[ Bericht 2% gewijzigd door Werkman op 23-09-2014 16:13:59 ]
pi_144844861
trappers erafhalen

aan een kant zit een grote moer die de lagerbus van de trapas borgt, deze haal je weg

deze lagerbus heeft als het goed is aan de buitenzijde een zeskant, daarmee verwijder je de lagerbus

nu kan je de trapas eruit halen

nu komt het lastigste, de andere lagerbus eruithalen, deze zit in het frame gedraait en heeft meestal twee gaten voor een passende sleutel, maar die bus wil nogal eens erg vastgeroest zitten;

goed in de kruipolie/coca cola laten weken

als je een dremel met slijpschijfje hebt kan je er ook - voorzichtig een gleuf in slijpen zodat hij los komt ( pas op het frame niet te beschadigen)
of het gat waar de trapas doorheen kwam rechthoekig te maken zodat je er een vierkante sleutel in kan zetten om, meer grip te krijgen

kortom het kan dat je hem er vrij eenvoudig uit draait, maar hij kan ook loeivast zitten, dan is het pielen/ improviseren

neem de oude trapas mee naar de fietsenboer en vraag een nieuwe met dezelfde maat

( je moet ook nieuwe cranks hebben overigens)

succes
pi_144854205
Ik heb het bij mijn gazelle uit 1973 wel een keer gedaan, maar die spies zijn wel rotdingen zeg, zaten muurvast, uiteindelijk er maar uitgeboord :( Daarna ging het eigenlijk heel soepel.
...
pi_144854565
cranckspieen vallen op zich wel mee...goed in de kruipolie (dag van te voren als het kan) goed ondersteunen met een leest of zo, moer klein stukje lossen ( 1 mm oid) flinke hengst met een moker recht op de moer en meestal komen ze dan wel los

zaak is om niet scheef te slaan en de cranck goed te ondersteunen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')