abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_144788184
''Jongeren die tijdens hun studie enige tijd in het buitenland hebben gestudeerd, hebben na hun studie een veel grotere kans op werk. Vijf jaar na het afstuderen is de werkloosheid in deze groep 23 procent lager dan onder studenten die niet in het buitenland studeerden.'' Bron: NOS.nl

Regelmatig hoor ik van vrienden en kennissen wel eens wat ze precies tijdens hun semester in New York/Vancouver/Moskou/Frankfurt/etc. hebben gedaan, en dat schijnt allemaal lang leve de lol geweest te zijn.

Vaak zitten ze samen met een stelletje andere internationale studenten op een campus 'wat heel goed voor je engels is'. Elk van hen vertelt mij stoer dat de tentamens geen reet voorstellen, en dat punten die niet gehaald zijn aan het eind van het semester middels het maken van een mooie kleurplaat alsnog kunnen worden binnengehaald. Van de student kan immers niet verwacht worden dat ze voor de herkansing 4 maanden later nog een keer komen overvliegen.

Hiernaast louter verhalen over hoe ''vet'' de clubs zijn, hoe veel er gedronken en geneukt werd. Ja dat doe ik ook tijdens mijn 8 weken thailand in de zomer, maar dat mag dan weer niet op mijn CV :')

Klacht : Studeren in het buitenland wordt overrated.
  maandag 22 september 2014 @ 14:30:17 #2
404847 Zeetakje
wat niet rekt dat scheurt wel
pi_144788258
TS studeert in Poepershoek in plaats van in Toronto :')
  maandag 22 september 2014 @ 14:30:50 #3
433518 Koempel020
Waar is dat feestje?
pi_144788279
Gewoon lekker een paar weken feesten in het buitenland en daarna meteen door naar een goede baan. Tha fock kan dit overrated zijn :')
pi_144788302
Studeren is sowieso een feest :')
pi_144788400
Denk ook bias. Studenten die naar het buitenland zijn gegaan zijn waarschijnlijk ook wat ondernemender. Dus werkt twee kanten op. Toekomstige werkgever vindt het interessant en die groep studenten zijn van nature initiatiefrijker/ondernemender. Dus lagere werkloosheid.
"Happiness is not getting more, but wanting less"
  maandag 22 september 2014 @ 14:39:33 #6
411401 imikethat
Supa Hot Fire; Get Rekt m8
pi_144788552
Leuke OP wel, vooral het kleurplaat gedeelte. 7/10
First of all, I'm not your friend.
~ Gelukkig zijn we tegenwoordig ouder en wijzer en helpen we onze hersens op een verstandigere wijze naar de klote
  maandag 22 september 2014 @ 14:39:57 #7
415986 Fanest
In Infinitum Libertas
pi_144788563
Ligt er ten eerste aan wat voor studie je doet en ten tweede het kost natuurlijk veel geld om in het buitenland te studeren. Niet alle verhalen die jij hoort over de lol in buitenland zijn waar natuurlijk, en daarnaast hebben mensen de neiging om bij alles zowat te beweren dat 'het allemaal wel meeviel'. Ook al is juist het tegenovergestelde waar.
pi_144788662
Nou dat was in mijn tijd wel anders.

Eerste maand 's-morgens naar school om de deense taal te leren (zeer intensief) en 's-middags allerlei staats-/overheidsorganen bezoeken. Dat was verplicht. Een keer hadden twee meiden 'em geknepen en die kregen flink op hun kop.
Daarna twee maanden werken in het eigen vakgebied en dat was gewoon werken zoals werk bedoeld is en studeren natuurlijk. Ik ben er daarna nog een tijdje blijven hangen met ander werk.

Voor mij heeft het goed gewerkt. Ik werk zelden in Nederland, ook niet toen ik nog geen zeeman was. :)

[ Bericht 6% gewijzigd door niels0 op 22-09-2014 14:49:37 ]
  maandag 22 september 2014 @ 14:43:52 #9
357651 Anthony9219
I am the Pope of Dope
pi_144788712
Das mooi om te lezen, ik ben nu met een semester buitenland bezig :D
FR1908
pi_144789016
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 14:39 schreef Fanest het volgende:
Ligt er ten eerste aan wat voor studie je doet en ten tweede het kost natuurlijk veel geld om in het buitenland te studeren. Niet alle verhalen die jij hoort over de lol in buitenland zijn waar natuurlijk, en daarnaast hebben mensen de neiging om bij alles zowat te beweren dat 'het allemaal wel meeviel'. Ook al is juist het tegenovergestelde waar.
Sowieso slapen bijna alle exchange studenten (van wie ik het heb gehoord) met meerderen op één kamer. Geloof er niets van dat het daar daadwerkelijk tot studeren komt. Ik hoor puberale verhalen over flessen wodka die langs de beveiliger in het gebouw moeten worden gesmokkeld en docenten die achter elkaar oogjes dichtknijpen wat betreft het geven van presentaties (met een ENORME KATER) natuurlijk.

Daarnaast vind ik sowieso het idee dat studeren in het buitenland per definitie van toegevoegde waarde zou zijn onzin. Westerse steden zijn tegenwoordig zodanig genivelleerd ; Overal zitten starbucksen, macdonalds, apple stores ; Afgezien van de omvang, bezienswaardigheden, bouwstijl, maakt het eigenlijk geen ruk uit of je nu in Amsterdam of in Chicago studeert, het enige wat je even moet leren is hoe het metrostelsel in elkaar steekt als je het heel kort door de bocht bekijkt.

Voor het engels hoef je het ook niet meer te doen, want iedere hipster studie hier op de uva wordt ook in het engels gedoceerd.
pi_144789023
Voor elke student die opschept over feesten en neuken in het buitenland is er ook een student die het keihard leren en werken in het buitenland voor zicht houdt.

Daarnaast dik ik mijn feestgedrag in het buitenland ook altijd wat aan. Zo serieus moet je het niet nemen. Er is natuurlijk ook een verschil tussen universiteiten. New York klinkt pittig, maar als het niet Columbia University is is het flut, want de rest stelt niks voor. Singapore klinkt sub-top, maar als het NUS was zat je wel meteen in een wereld top 20 universiteit.

En daarnaast zijn er natuurlijk nog de opleidingen. Alpha en gamma-opleidingen zijn simpel ongeacht waar je ze doet. Bij beta-opleidingen kun je zowel geluk als pech hebben, afhankelijk van hoe moeilijk jouw thuis uni is vergeleken met jouw exchange uni.

En als werkgever zou ik inderdaad eerder iemand aannemen die eens een keer in het buitenland gestudeerd heeft dan iemand die dat niet deed (als alle andere factoren gelijk zijn). Het feit dat ze gezien hebben hoe anders het ergens anders aan toe gaat is al meerwaarde op zichzelf.
wazza!
  maandag 22 september 2014 @ 14:53:59 #12
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_144789028
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 14:43 schreef Anthony9219 het volgende:
Das mooi om te lezen, ik ben nu met een semester buitenland bezig :D
Straatprostitutie in Polen telt niet....
The world outside is burning with a brand new light but it isn't one that makes me feel warm. Don't go mistaking your house burning down for the dawn - Frank Turner
Stilaan weer op topniveau na jaren als fietsende hamburger
pi_144789063
TS had niet genoeg geld/was niet slim genoeg om in het buitenland te gaan studeren en reageert dat nu af middels deze klacht. :') Schattig wel O+
Hallon!
pi_144789133
quote:
10s.gif Op maandag 22 september 2014 14:55 schreef BlueMage het volgende:
TS had niet genoeg geld/was niet slim genoeg om in het buitenland te gaan studeren en reageert dat nu af middels deze klacht. :') Schattig wel O+
Moet je daar slim voor zijn dan? Het is gewoon inschrijven, betalen en gaan. Tenzij je een semester naar Yale gaat, maar dat is sowieso maar voor de buitencategorie weggelegd.

Als ik het overigens allemaal opnieuw mocht doen, had ik ook naar het buitenland gegaan hoor :') Al ben ik er van overtuigd dat het niet per definitie bijdraagt aan je kennis (ik ben er zelfs van overtuigd dat punten in het buitenland makkelijker worden vergeven bij exchange students dan wanneer je gewoon in NL blijft studeren), het is wel iets extra's op je cv.
pi_144789177
quote:
10s.gif Op maandag 22 september 2014 14:55 schreef BlueMage het volgende:
Dit
pi_144789256
Werken met en in een andere cultuur is voor iedereen goed en je staat er nog van te kijken hoeveel cultuurverschil er binnen Europa heerst.
  maandag 22 september 2014 @ 15:02:57 #17
360470 TwentyFourr
Dat zeg ik ook altijd
pi_144789282
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 15:01 schreef niels0 het volgende:
Werken met en in een andere cultuur is voor iedereen goed en je staat er nog van te kijken hoeveel cultuurverschil er binnen Europa heerst.
Sowieso laat het zien dat je initiatief toont en niet (zoals het de stereotype FOK!ker betaamt) bang bent om uit je comfortabele zone van 'studeren in eigen stad' te stappen.
pi_144789432
Ik betwijfel of er een direct causaal verband bestaat tussen de beide variabelen, is het niet gewoon zo dat studenten die in het buitenland gaan ''studeren'' over het algemeen gewoon net wat meer ambitie hebben waardoor het lagere werkloosheidspercentage onder deze groep kan worden verklaard?
Doe afstand van je account en kom nooit meer terug.
pi_144789475
Mijn semester in het buitenland werd 4 jaar....
Huh? Cause I can't keep track of your professions honey! Last month you were a wine connoisseur, and now you're an aspiring landscape architect, Isn't that right?
  maandag 22 september 2014 @ 15:20:08 #20
360470 TwentyFourr
Dat zeg ik ook altijd
pi_144789816
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 15:09 schreef Belfort het volgende:
Mijn semester in het buitenland werd 4 jaar....
In een Thaise gevangenis?
pi_144789882
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 15:20 schreef TwentyFourr het volgende:

[..]

In een Thaise gevangenis?
Nee, een multinational in Spanje voor een jaar en daarna 3 jaar in het Verenigd Koninkrijk voor hetzelfde bedrijf..... :)
Huh? Cause I can't keep track of your professions honey! Last month you were a wine connoisseur, and now you're an aspiring landscape architect, Isn't that right?
pi_144793430
Ik heb een half jaar stage gedaan in Kenia en een aantal weken in Oostenrijk colleges gevolgd. Voel me niet 'ondernemender' en heb niet superhoge ambities. Werd gewoon even moe van Nederland :p
pi_144821093
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 14:28 schreef James_R het volgende:
.........

Klacht : Studeren in het buitenland wordt overrated.
Moet zijn: een maand/semester/korte periode studeren feestvieren in een ander westers land/omgeving met veel westerlingen wordt zwaar overrated.

Mij dunkt, dat er zeker mogelijkheden zijn in het buitenland zijn die toegevoegde waarde hebben. Echter is dit niet een kwestie van geld aftikken voor een standaard uitwisselings programma van een Nederlandse universiteit en moet je zeker niet verwachten dat studeren in het buitenland makkelijker of goedkoper is.
pi_144821624
Deze jongelui durven gewoon hun vleugels uit te slaan en dát telt.
Een werkgever heeft liever zoiemand dan iemand die dat niet durft en liever thuis blijft en elke dag met de bus naar school gaat.
5 Ferrari's op videoband!
pi_144821683
Mensen die tijdens/na hun studie niet naar het buitenland gaan :')
Zolderautisten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')