abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_144688485
Samen met mijn vriend heb ik een huis gekocht. Ter inspiratie lees ik al enkele weken mee hier op het forum, maar nu we as vrijdag de sleutels krijgen begint het toch 'echt' te worden en bij gebrek aan klustalent komen er wat vragen op. We gaan eerst de bovenverdieping in orde maken, zodat we bij mijn schoonmoeder weg kunnen ;) en in ons eigen huis kunnen slapen.

Wij hebben besloten dat we op zolder en op de eerste verdieping in de meeste kamers laminaat willen leggen. De GOLV vloer van IKEA.

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/30290668/

Na wat rondzoeken kwam ik tot de conclusie dat hier (met name voor de geluidsdemping) een ondervloer onder hoort. 10 db geluidsdemping schijnt wenselijk te zijn. Of raden jullie meer db demping aan?

Nu heb ik deze ondervloer gevonden: Maclean isofoam 3mm, met 17 db a lw geluidsdemping.

http://www.wehkamp.nl/won(...)/C28_8HD_H86_696952/

is dit voldoende? Verder is de ondervloer van beton. Is het aan te raden op de eerste verdieping ook folie onder de ondervloer te leggen of is dit niet per definitie nodig?
pi_144688937
Ik zou sowieso een ondervloer leggen onder laminaat. Heb zelf afgelopen week de Tundra lijn van IKEA gelegd. Wij hebben die dikke groene platen van IKEA zelf gebruikt, da's 9 mm. 3 mm lijkt me enigzins weinig, want zelfs met 9 mm hoor je nog wel het e.e.a.
pi_144689038
Ik heb in mijn appartement een ondervloer van Ikea liggen (Goud spul, weet het merk zo niet), vooral voor de onderburen.

Als het je eigen huis is en je eigen herrie lijkt het me niet dat je een extreem depende ondervloer nodig hebt. Tenzij je drukke, springende kinderen in de planning hebt misschien. ;)

Folie extra er onder lijkt me niet nodig. Beton --> Ondervloer --> Laminaat. Werkt prima.
_________________O_________________
  vrijdag 19 september 2014 @ 13:21:15 #4
56179 caspervc
Hamster, a dentist
pi_144690827
Tenzij het nieuwbouw is, dan is folie wel aan te raden (nieuw beton geeft nog ca 2 jaar vocht af! )
Dat wil je niet in je ondervloer en daarna je laminaat hebben!
*Soms denk ik dat ik over dingen nadenk
pi_144691098
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2014 13:21 schreef caspervc het volgende:
Tenzij het nieuwbouw is, dan is folie wel aan te raden (nieuw beton geeft nog ca 2 jaar vocht af! )
Dat wil je niet in je ondervloer en daarna je laminaat hebben!
Tenzij?
  vrijdag 19 september 2014 @ 13:29:52 #6
56179 caspervc
Hamster, a dentist
pi_144691121
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2014 13:29 schreef DonJames het volgende:

[..]

Tenzij?
aanvulling op de post boven mij :P
*Soms denk ik dat ik over dingen nadenk
pi_144691554
Zit de kwaliteit van de geluidsdemping 'm ook in de dikte van de ondervloer?
Als er staat dat de vloer 17db dempt, is dat dan genoeg om geen (duidelijke) voetstappen te horen? Het is inderdaad mijn eigen 'herrie', maar wil niet iedere muis boven kunnen horen in de woonkamer.

Aangezien ik bij de maclean uitkom op 1,33 per m² en die groene platen van de ikea 3,60 per m² zijn, dat is op 100m² nogal een prijsverschil.Kan op de IKEA website niets vinden over db geluidsdemping, dus ook lastig vergelijken zo.

Het is overigens bestaande bouw, een folie is dus niet nodig begrijp ik! :)

[ Bericht 19% gewijzigd door lianna op 19-09-2014 13:50:05 ]
pi_144692148
Ik zou ongeacht appartement of eigen woonhuis voor deze vloer gaan: https://www.vloervoordeel(...)d+15m+sup2+p+rol-362

Top vloer, dempt genoeg, ideaal te leggen (fijner dan die groente platen) en prima betaalbaar :)
pi_144692206
Waarom zou je dikkere ondervloer in je eigen huis leggen op een verdieping boven je in godsnaam?

8)7
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_144692280
quote:
7s.gif Op vrijdag 19 september 2014 14:03 schreef Geralt het volgende:
Waarom zou je dikkere ondervloer in je eigen huis leggen op een verdieping boven je in godsnaam?

8)7
Omdat ik het vervelend vind als ik beneden op de bank zit en ik boven elke stap die gedaan word na kan gaan? :P
  vrijdag 19 september 2014 @ 14:08:23 #11
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_144692339
Hoe meer demping hoe fijner.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_144692383
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2014 14:02 schreef Puala het volgende:
Ik zou ongeacht appartement of eigen woonhuis voor deze vloer gaan: https://www.vloervoordeel(...)d+15m+sup2+p+rol-362

Top vloer, dempt genoeg, ideaal te leggen (fijner dan die groente platen) en prima betaalbaar :)
Ah die ziet er zeker prima uit! Wil inderdaad voorkomen dat iedereen boven op zijn sokken moet gaan lopen omdat ik er anders beneden last van heb! dankjewel :)
pi_144692413
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2014 14:06 schreef Puala het volgende:

[..]

Omdat ik het vervelend vind als ik beneden op de bank zit en ik boven elke stap die gedaan word na kan gaan? :P
Als jij beneden op de bank zit, denk je dan werkelijk dat je vent boven gaat staan stofzuigen om maar iets te noemen?

Nee, die zit dan gewoon naast je op de bank.

De enige die jullie horen zijn jullie zelf zo nu en dan. Ik zou er geen punt van maken en gewoon de eerste de beste demping onder flikkeren. Klaar is kees.

:)
pi_144692474
quote:
7s.gif Op vrijdag 19 september 2014 14:10 schreef Geralt het volgende:

[..]

Als jij beneden op de bank zit, denk je dan werkelijk dat je vent boven gaat staan stofzuigen om maar iets te noemen?

De enige die jullie horen zijn jullie zelf zo nu en dan. Ik zou er geen punt van maken en gewoon de eerste de beste demping onder flikkeren. Klaar is kees.

En daarom zijn we allemaal verschillend, want ik heb er wel behoefte aan dat het goed dempt :)
  vrijdag 19 september 2014 @ 14:13:22 #15
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_144692486
quote:
7s.gif Op vrijdag 19 september 2014 14:10 schreef Geralt het volgende:

[..]

Laat me raden, als jij aan het schilderen bent, dan schuur en ontvet je zeker ook niet?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_144692608
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 september 2014 14:13 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Laat me raden, als jij aan het schilderen bent, dan schuur en ontvet je zeker ook niet?
Ik schilder niet. Daar zijn schilders voor. Goed voor de economie ook om werk uit te besteden aan mensen die dat veel beter kunnen dan ikzelf.

Dus nee, ik schuur en ontvet niet nee :P
pi_144692803
Heb je een houten vloer boven en ga je beneden gipsplaten ertegen aan zetten, dan andreaskruizen tussen de balken timmeren. Wordt gewicht verdeeld over de vloer en hoor je al stukken minder en geen kraken.

Qua ondervloer vind ik 3mm wel aan de zuinige kant, heb zelf in huis bouwjaar 61 onlangs 9 mm ondervloer gelegd...heerlijk stil (voor zover mogelijk)
I am a Koala who Stretches :P
pi_144693308
Conclusie for now: 3mm is wat weinig, beter een ondervloer kiezen die genoeg dempt om ook in appartementen toegestaan te zijn. Krijg ik er achteraf zeker geen spijt van.

Nog een andere vraag mbt vloeren: de wasmachine komt op zolder, in dezelfde ruimte als de cv ketel (onder het schuine dak).laminaat leggen in deze ruimte lijkt me niet handig ivm de hoekjes en het schuine dak.

Heeft iemand toevallig eenzelfde soort ruimte en een tip voor de vloer hierin? Linoleum misschien?
pi_144693426
Plakvinyl een optie? :) Waterdicht voor het geval de wasmachine een keer lekt, makkelijk te leggen/snijden :)
pi_144693799
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2014 14:39 schreef Puala het volgende:
Plakvinyl een optie? :) Waterdicht voor het geval de wasmachine een keer lekt, makkelijk te leggen/snijden :)
Heb het even gegoogled, dat klinkt inderdaad wel aantrekkelijk,zeker gezien ons niet-aanwezige-klus-expertise ;)

Zit alleen met een betonnen ondervloer. Is 'gewoon' vinyl dan misschien een betere optie of denk je dat het wel plakt op beton?
pi_144693870
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2014 14:49 schreef lianna het volgende:

[..]

Heb het even gegoogled, dat klinkt inderdaad wel aantrekkelijk,zeker gezien ons niet-aanwezige-klus-expertise ;)

Zit alleen met een betonnen ondervloer. Is 'gewoon' vinyl dan misschien een betere optie of denk je dat het wel plakt op beton?
Je moet van tevoren een primer er op rollen (net alsof je de muren voorziet van een laagje verf) en die zorgt dat het goed gaat plakken. En het moet op een zo glad mogelijk oppervlakte, dus dan zou je juist zeggen dat beton prima geschikt is. Ze verkopen het bij de gewone bouwmarkt die primer en als ik op het etiket kijk dan kan het prima :)
pi_144694073
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2014 14:50 schreef Puala het volgende:

[..]

Je moet van tevoren een primer er op rollen (net alsof je de muren voorziet van een laagje verf) en die zorgt dat het goed gaat plakken. En het moet op een zo glad mogelijk oppervlakte, dus dan zou je juist zeggen dat beton prima geschikt is. Ze verkopen het bij de gewone bouwmarkt die primer en als ik op het etiket kijk dan kan het prima :)
Ben nu al blij dat ik mijzelf aangemeld heb ipv alleen maar meelezen ;) :) goede tips, thanks!
  vrijdag 19 september 2014 @ 15:06:40 #23
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_144694368
quote:
7s.gif Op vrijdag 19 september 2014 14:03 schreef Geralt het volgende:

8)7
Tja, dat gevoel heb ik ook. Heb in 2 3 huizen gewoond waar laminaat op de verdieping lag/ligt, met een betonnen vloer en nooit een dempende ondervloer toegepast en is volgens mij ook nooit nodig geweest. Pure geldverspilling als je het mij vraagt.
Zijn overigens wel allemaal breedplaatvloeren geweest. Of kanaalplaatvloeren gehoriger zijn durf ik zo niet te zeggen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')