abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_144595745
Ik ben bezig met het zetten van een houten frame voor mijn wanden met de bedoeling om er later elektra en isolatie in te verwerken. Daarna stucplaten en dan een laag gips er overheen. En dan nog latex er over om het helemaal netjes af te maken.

Ik heb hout gebruikt van 69x33x270 mm en ik heb overal minimaal 1 cm afstand op de bestaande stenen muur gehouden. Overleg met een bevriende aannemer geeft alleen geen duidelijkheid in hoe ik het beste kan isoleren.

Ik wil glaswol platen halen van 120 lang bij 63,5 cm en je kan die platen iets induwen en dan ze netjes verwerken. Dus ik dacht dat ik 8 cm dik kon gebruiken, maar mijn aannemer zegt nu dat ik beter 6 cm kan pakken en een extra cm lucht kan hebben voor vocht/geluid/ed.

Op de koude muur heb ik damopen folie bevestigd tussen de stenen en het houtwerk (op advies van de aannemer). En hij zegt ook dat ik geen dampdicht folie moet gebruiken aan de warme kant. Maar bijv. de site van rockwool zegt iets compleet anders. Dus ik begin te twijfelen aan zijn kennis/adviezen.

Dus eigenlijk hoop ik dat er hier wat fokkers zijn die mij kunnen helpen aan een stukje informatie en wat uitleg :)
pi_144596193
Van buiten naar binnen:
buitenmuur
dampopen folie
luchtspouw (jouw 1cm)
isolatiemat. / houten regelwerk
dampdichte folie
hout / gipsplaten

Ik zou je aanraden steenwol (Rockwool) te nemen, dit kun je veel makkelijker klemmen. Volgens mij kost het ook minder dan de glaswolplaten. Neem geen dikker isolatiemateriaal dan je regelwerk. Het induwen vermindert zelfs de isolatiewaarde, buiten het feit dat plaatsen erg lastig wordt. Je wil geen wand die onder spanning staat. Snij het iets breder dan je regelwerk, en je klemt het zo er tussen.

Dampdichte folie moet, tenzij er een dampdichte laag op je isolatiemat zit. Dan plak je isolatiemat. af op de metalstud. Maar gezien je met hout hebt gewerkt is folie aan te raden, anders trekt het vocht in je hout.

[ Bericht 13% gewijzigd door Knuppel1983 op 16-09-2014 19:36:20 ]
pi_144597093
Glaswol zit op minder dan 2 euro per plaat, dat ben ik met steenwol nog niet tegen gekomen ;)

Maar geen dikker materiaal dan het regelwerk? Ik lees overal dat je 10 tot 20% mag induwen? Daar zou ik onder blijven volgens mij ;)
  dinsdag 16 september 2014 @ 20:11:59 #4
48760 TradeMarkie
Mijn meterkast is 80 cm
pi_144597972
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 19:31 schreef Knuppel1983 het volgende:
Van buiten naar binnen:
buitenmuur
dampopen folie
luchtspouw (jouw 1cm)
isolatiemat. / houten regelwerk
dampdichte folie
hout / gipsplaten

Ik zou je aanraden steenwol (Rockwool) te nemen, dit kun je veel makkelijker klemmen. Volgens mij kost het ook minder dan de glaswolplaten. Neem geen dikker isolatiemateriaal dan je regelwerk. Het induwen vermindert zelfs de isolatiewaarde, buiten het feit dat plaatsen erg lastig wordt. Je wil geen wand die onder spanning staat. Snij het iets breder dan je regelwerk, en je klemt het zo er tussen.

Dampdichte folie moet, tenzij er een dampdichte laag op je isolatiemat zit. Dan plak je isolatiemat. af op de metalstud. Maar gezien je met hout hebt gewerkt is folie aan te raden, anders trekt het vocht in je hout.
hier ben ik het wel mee eens :P
Don't ask me what I think of you
I might not give the answer that you want me to
Wind mee is wind tegen als je de andere kant op wil
pi_144598263
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 19:51 schreef Puala het volgende:
Glaswol zit op minder dan 2 euro per plaat, dat ben ik met steenwol nog niet tegen gekomen ;)

Maar geen dikker materiaal dan het regelwerk? Ik lees overal dat je 10 tot 20% mag induwen? Daar zou ik onder blijven volgens mij ;)
Ik denk dat het gaat om horizontaal indrukken tussen je regelwerk. Isolatiemat. nemen dikker/dieper dan je regelwerk is niet gebruikelijk. Voor geluid zal het wel schelen (meer massa), maar warmte-isolatie gebeurt vooral op basis van stilstaande lucht.
pi_144598382
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 20:17 schreef Knuppel1983 het volgende:

[..]

Ik denk dat het gaat om horizontaal indrukken tussen je regelwerk. Isolatiemat. nemen dikker dan je regelwerk is niet gebruikelijk.
Ah ja dat kan natuurlijk ook. Had ik niet over nagedacht :)

Dan is het niet moeilijk, dan dus gewoon 6 cm er tussen (7 krijg ik niet gevonden en dan kom ik alsnog 1 mm tekort in mijn hout :+ ) en dan dampdichte folie er overheen :)
pi_144598867
Als het puur om warmte-isolatie gaat kun je ook 2e keus PIR platen overwegen.
Iets lastiger te plaatsen, maar veel hogere isolatiewaardes. En nul huid/luchtwegen-irritatie.
pi_144599206
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 20:29 schreef Knuppel1983 het volgende:
Als het puur om warmte-isolatie gaat kun je ook 2e keus PIR platen overwegen.
Iets lastiger te plaatsen, maar veel hogere isolatiewaardes. En nul huid/luchtwegen-irritatie.
Nee, ook geluid. Ik hoor de stoelen van mijn buren schuiven ed ;)
pi_144600577
Koude muur zou ik inderdaad folie toepassen. Op de warme wand vind ik dit persoonlijk onzin en zou ik mezelf de moeite besparen.

Het is uiteindelijk geen dak wat je isoleert.

Als je 69x44 balken hebt en 10 afstand tot de muur hebt, en je kunt goed aan 80 isolatie komen dan is dat helemaal geen probleem. Dan zit je op grofweg 1 mm indrukken en dat merk je niet eens.

Waar je wel op moet letten, als je 9,5 mm spuwplaten gebruikt meer dan bij 12,5 mm gipsplaten, is de overbrugging. Wat is je HOH afstand tussen de staanders? En gebruik je liggers? Je wand wordt anders een beetje zwak.

In theorie zou het beter zijn je isolatie ook te isoleren van de muur, spouwen dus, tegen contactgeluid. Maar hoe dat in de praktijk uitpakt weet ik niet, wel weet ik dat het niet realistisch is dit te realiseren met 10 mm spouw.
Laat die handjes wapperen!
pi_144600786
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 21:03 schreef Gieliovd het volgende:
Koude muur zou ik inderdaad folie toepassen. Op de warme wand vind ik dit persoonlijk onzin en zou ik mezelf de moeite besparen.

Het is uiteindelijk geen dak wat je isoleert.

Als je 69x44 balken hebt en 10 afstand tot de muur hebt, en je kunt goed aan 80 isolatie komen dan is dat helemaal geen probleem. Dan zit je op grofweg 1 mm indrukken en dat merk je niet eens.
Toch wel? Ik zou dan van isolatiewaarde 2,0 naar 2,3 kunnen gaan.. dus dat zou wel mooi zijn lijkt me? ;)
quote:
Waar je wel op moet letten, als je 9,5 mm spuwplaten gebruikt meer dan bij 12,5 mm gipsplaten, is de overbrugging. Wat is je HOH afstand tussen de staanders? En gebruik je liggers? Je wand wordt anders een beetje zwak.
HOH zijn ze +- 60 cm (de ene staat rechter als de andere :@ ). Liggers moet ik naar kijken, het staat nu onder/boven vast aan een lat die aan de muur of plafond zit. En ze kunnen nergens heen, ze zijn ook op 3 punten vast gemaakt aan de muur (per staander). En je kan er niets mee beginnen, maar ik twijfel over liggers. Bij de tv komen ze er sowieso daar waar het tvmeubel komt en waar de tv komt te hangen.
quote:
In theorie zou het beter zijn je isolatie ook te isoleren van de muur, spouwen dus, tegen contactgeluid. Maar hoe dat in de praktijk uitpakt weet ik niet, wel weet ik dat het niet realistisch is dit te realiseren met 10 mm spouw.
Die snap ik niet helemaal :@
pi_144601620
Ik heb zelf liggers toegepast om ook de doorbuiging van de platen te ondervangen. Dus op de naad tussen de platen heb ik een balk en ook elke 80 cm ofzo heb ik een ligger, waar die platen op vastgeschroefd zitten.

Ik heb weliswaar 60 brede platen, boven is het allemaal houtskelet.

Als je stucplaten heb van 40 en 8,5 dik dan ben ik angstig dat het op 60 HOH erg wiebelig wordt. Als je stuukmaardoor dan ook dun smeert, dan heb je met een keer fiks stoten zo een scheur op de naad?

Maar ja ik ben dan een angsthaas.

Oja, die liggers plaat je ook om werking tegen te gaan. Beetje vervelend als je balken gaan torderen (verdraaien) en je muur gaat golven of scheuren.. Ik heb hout wel eens een jaar in een hoek staande gehad en dat leek nergens meer op.. en hout werkt. Continu. Hele leven. Dus. :P

Check eens MrSubtle's topic:
K&W / Isolerende voorzetwand, OSB + gips

De beste geluidsisolatie is door contact weg te nemen, als het over contactgeluid gaat. Dus plafond ophangen, wanden vrij zetten en op rubbers/steenwol strips enzo... vandaar dat ik zei, vrij zetten is het beste.

Ik zou je trouwens adviseren overal waar je zware dingen begroot op te hangen (boekenplank, TV, radiatoren, whatever...) hechthout aan te brengen achter de gipsplaat. Een lap OSB of underlayment ofzo. Of desnoods een lat. Makkelijker werken dan balkjes!
Laat die handjes wapperen!
pi_144601835
Liggers kunnen er nog prima tussen. Maar ik ga dus never nooit niet al die slagpluggen de muur uit halen en die muur vrij zetten. En dan daarbij, ik durf het wel toe te geven, zo handig is deze klusser denk ik (nog) niet :@ En ik denk dat ondanks die slagpluggen die dan contact zouden kunnen maken het alsnog scheelt ten opzichte van wat het was..
pi_144602904
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 19:31 schreef Knuppel1983 het volgende:
Van buiten naar binnen:
buitenmuur
dampopen folie
luchtspouw (jouw 1cm)
isolatiemat. / houten regelwerk
dampdichte folie
hout / gipsplaten
Goede volgorde, evt. kan die 1 cm luchtspouw ook aan de warme kant (maakt niet uit).

Tegen contactegeluid is vooral ontkoppelen en het principe veer - massa - veer van belang; maar dat zou i.d.d het vrijzetten van de regelwerk en veel meer gipsplaat (voor en achter de isolatie) betekenen. Voorals nog kan je het best steenwol (platen) toepassen.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 16-09-2014 21:54:42 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_144603098
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 21:27 schreef Puala het volgende:
Liggers kunnen er nog prima tussen. Maar ik ga dus never nooit niet al die slagpluggen de muur uit halen en die muur vrij zetten. En dan daarbij, ik durf het wel toe te geven, zo handig is deze klusser denk ik (nog) niet :@ En ik denk dat ondanks die slagpluggen die dan contact zouden kunnen maken het alsnog scheelt ten opzichte van wat het was..
Moet je ook zeker niet doen :) Dit scheelt al stukken hoor.

Rustig aan, al doende leer je. En je bent al een topper.
Laat die handjes wapperen!
pi_144603411
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 21:46 schreef Gieliovd het volgende:

[..]

Moet je ook zeker niet doen :) Dit scheelt al stukken hoor.

Rustig aan, al doende leer je. En je bent al een topper.
Beneden is een goeie oefening voor boven. Daar is de geluidsoverlast het ergste, dus dan moet het wel helemaal vrij komen te staan :)

Dankjewel :@
  dinsdag 2 december 2014 @ 03:04:29 #16
435944 bouwboertje
zonder fok wortut niets.
pi_147208773
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 19:31 schreef Knuppel1983 het volgende:
Van buiten naar binnen:
buitenmuur
dampopen folie
luchtspouw (jouw 1cm)
isolatiemat. / houten regelwerk
dampdichte folie
hout / gipsplaten

Ik zou je aanraden steenwol (Rockwool) te nemen, dit kun je veel makkelijker klemmen. Volgens mij kost het ook minder dan de glaswolplaten. Neem geen dikker isolatiemateriaal dan je regelwerk. Het induwen vermindert zelfs de isolatiewaarde, buiten het feit dat plaatsen erg lastig wordt. Je wil geen wand die onder spanning staat. Snij het iets breder dan je regelwerk, en je klemt het zo er tussen.

Dampdichte folie moet, tenzij er een dampdichte laag op je isolatiemat zit. Dan plak je isolatiemat. af op de metalstud. Maar gezien je met hout hebt gewerkt is folie aan te raden, anders trekt het vocht in je hout.
Ik kick deze even omhoog. Zit wat lees werk tew verrichten met het avontuur van Puala :-)

Knuppel, dat damp open folie, is dat ook noodzakelijk als je buren aan de andere kant van de muur zitten ? Zelf moet ik van de week ook iets dergelijks gaan doen en krap me even achter de oren over dat eerste damp open folie in jouw rijtje van volgorde.

Tussen mij en de buren zit een dubbelsteensmuur. Ik vermoed dat er een klein spouwtje zit maar zou ook zomaar gewoon een massief muur kunnen zijn. Het is in ieder geval geen buiten muur als in regen en wind enzo.

Moet dat folie er dan nog steeds als eerste tegen aan ?
pi_147210074
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2014 03:04 schreef bouwboertje het volgende:

[..]

Ik kick deze even omhoog. Zit wat lees werk tew verrichten met het avontuur van Puala :-)

Knuppel, dat damp open folie, is dat ook noodzakelijk als je buren aan de andere kant van de muur zitten ? Zelf moet ik van de week ook iets dergelijks gaan doen en krap me even achter de oren over dat eerste damp open folie in jouw rijtje van volgorde.

Tussen mij en de buren zit een dubbelsteensmuur. Ik vermoed dat er een klein spouwtje zit maar zou ook zomaar gewoon een massief muur kunnen zijn. Het is in ieder geval geen buiten muur als in regen en wind enzo.

Moet dat folie er dan nog steeds als eerste tegen aan ?
Je moet koude muren voorzien van folie ivm vocht. Een muur die aan beide kanten verwarmd word is geen koude muur en hoeft dus geen folie :)
  woensdag 3 december 2014 @ 08:22:12 #18
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_147239018
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2014 08:34 schreef Puala het volgende:

[..]

Je moet koude muren voorzien van folie ivm vocht. Een muur die aan beide kanten verwarmd word is geen koude muur en hoeft dus geen folie :)
Welk vocht?
pi_147241078
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 08:22 schreef betyar het volgende:

[..]

Welk vocht?
Je hebt altijd wat damp aan de binnenkant van je muren en door je voorzetwand ga je dat punt verplaatsen ;)
  woensdag 3 december 2014 @ 10:22:41 #20
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_147241137
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 10:20 schreef Puala het volgende:

[..]

Je hebt altijd wat damp aan de binnenkant van je muren en door je voorzetwand ga je dat punt verplaatsen ;)
Wat moet die folie doen?
pi_147241287
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 10:22 schreef betyar het volgende:

[..]

Wat moet die folie doen?
Zorgen dat je isolatie goed blijft en zijn functie kan blijven vervullen.



Hier heb je bijv. het begin van te veel vocht in je isolatie: schimmel langs de randen.
  woensdag 3 december 2014 @ 10:34:07 #22
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_147241425
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 10:27 schreef Puala het volgende:

[..]

Zorgen dat je isolatie goed blijft en zijn functie kan blijven vervullen.


A: Gevel.
B: spouw.
C: isolatie,
D: metalstud of houten voorzetwand.
E: dampwerende folie.
F: Gipsplaat
G: Plint.
  woensdag 3 december 2014 @ 10:35:47 #23
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_147241468
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 10:27 schreef Puala het volgende:
[ afbeelding ]

Hier heb je bijv. het begin van te veel vocht in je isolatie: schimmel langs de randen.
Die isolatie zit dan ook verkeerd. :D
pi_147241520
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 10:34 schreef betyar het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

A: Gevel.
B: spouw.
C: isolatie,
D: metalstud of houten voorzetwand.
E: dampwerende folie.
F: Gipsplaat
G: Plint.
En je punt is?
  woensdag 3 december 2014 @ 10:39:09 #25
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_147241571
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 10:37 schreef Puala het volgende:

[..]

En je punt is?
Jij wilt folie tegen de gevel plaatsen........ Geen idee waarom je dat wilt doen. Sowieso zorgt de dampdiffusie van een gevelsteen dat het vocht naar buiten wordt afgevoerd. (Tenzij je geglazuurde gevelstenen hebt).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')