abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_144679741
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 20:38 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Is dat zo ? Het is toch algemeen bekend dat de oorlog eindigde door de atoombommen op Japan
Na de oorlog zijn hebben we Indonesië wederom veroverd; de politionele acties waren dan ook van daarna. De Amerikanen gaven op een gegeven moment aan dat Nederland Indonesië moest opgeven, of anders zou het Marshall Plan ingetrokken worden voor Nederland, en zouden er militaire acties komen in Indonesië door de Amerikanen en Britten.

quote:
Japan heeft te Indonesië in die 2,5 jaar (maart 42- aug 45) veel meer mensen gedood of de dood ingejaagd dan Nederland in die 140 jaar daarvoor.
Neemt niet weg dat het de ene bezetter vs de andere was. De omstandigheden waren ook anders, aangezien de Japan de bronnen puur gebruikte voor de oorlogsindustrie.

Verder was de aanpak tijdens de Japanse bezetting per regio anders. De Japanners moedigden op verschillende plekken ook het nationalisme aan en hebben veel gedaan voor de Indonesische eigenwaarde.
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 20:45 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Misschien zag ik ZP als iemand die uit Africa kwam, misschien omdat het om een onbewuste associatie zou gaan. Andersom heb ik nooit bij een donker gekleurd iemand de associatie met ZP gelegd.
Deze richting op heb ik het ook niet gehad. Maar er wordt door bepaalde mensen geroepen dat ZP geen neger was en dat ze dat als kind ook nooit zo zagen; ik dacht dat je dat bedoelde...

quote:
Het enige verhaal wat ik tot nu toe in dat verband heb gehoord is dat van een kunstenaar die wellicht hunkerde naar publiciteit in de hoop een wat hoger inkomen te krijgen. Ken jij mensen in jouw directe omgeving die voor die tijd ooit al eens opmerkten dit probleem te ervaren? Voor die tijd omdat de meeste mensen nu eenmaal graag papegaaien.
Ik vind het een beetje makkelijk om te gaan beweren dat Quincy het om deze reden deed. Het was gewoon een oprechte ergernis van hem. En er zijn veel meer dingen waarmee je meer geld kan verdienen. Heck, voor de tijd die hij gekregen heeft in praatprogramma's en dergelijke wordt hij niet betaald.
Verder mag ook wel gezegd worden dat zonder hem, dit onderwerp niet zo op de agenda was gekomen. Je kan een mening hebben die aan beiden kanten van de kwestie staan, maar je moet erkennen dat het toch een prestatie is, hoewel hij wel de steun heeft gekregen van veel mensen. Dit betekent dat zijn verhaal echt niet op zichzelf staat. Er was geen sprake van een soort van 'black connection' waardoor verschillende negers (en bepaalde blanken) voor dat geluid opkwamen.

quote:
Die trend werd helaas al veel eerde ingezet, eind jaren 90 of begin jaren 0 en misschien nog wel veel eerder.
Hmm, misschien. Ik kan me inderdaad herinneren dat het populair was om ongenuanceerde uitspraken te doen aan het eind van de jaren '90. Maar het nam geen makkelijke vormen van racisme aan. Ik denk dat dat begonnen is, of iig een ontzettende boost heeft gekregen met Fortuyn. Toen opeens iedereen dacht dat hij verstand van politiek had of iig de multiculturele problematiek. En vaak onder het mom van 'ik moet kunnen zeggen dat', werd de grootst mogelijke onzin geroepen, omdat 'Pim' zgn. het allemaal durfde te zeggen. Echter heb ik Fortuyn nooit zo generaliserend horen spreken over allochtonen. Hij maakte het verschil altijd wel. Een verschil dat niet gemaakt wordt door de meeste 'ik moet kunnen zeggen dat'-adepten (ook door Wilders niet).

Van daar uit zijn we steeds verder doorgeslagen, tot en met inhoudsloze uitspraken als een nieuw soort politieke correctheid waarin we allemaal 'kritisch' (=ongenuanceerd) moeten zijn op de mc-samenleving en per definitie moeten roepen dat deze mislukt is en iedereen die geen clash tussen culturen ziet, het allemaal niet snapt. Van die verzonnen observaties over zgn. mislukte politiek, terwijl bijv. de mc samenleving niets anders is dan een samenleving waar verschillende culturen in leven. Het heeft niets te maken met een soort van construct waarin ze bij elkaar ingepast worden oid.
En deze uitgesproken ergernis komt van iemand die altijd gevonden heeft dat er te veel moskeeën zijn en het belachelijk vind dat Marokkanen en bepaalde andere groepen het zo slecht doen en zich niet ontwikkelen. Maar als je niet een soort van racistisch kantje raakt, ben je per definitie te genuanceerd, zo lijkt het.

quote:
Ik ben benieuwd of dat de USA toen der tijd wel recht van spreken had, we weten dat de USA daarna in ieder geval alle recht van spreken verloor gezien de vele bezettingen van de USA. Ik weet niet eens of dat dat nu wel zo bijzonder is, is het niet van alle tijden dat de machtige regimes aan landjepik doen om grondstoffen en andere belangen veilig te stellen? Stel dat het westen dat niet zou doen, zouden andere delen dat niet van ons overnemen en zouden wij dan tot het kam van slachtoffers behoren? /filosofische beschouwing.
Legitieme suggestie. De VS hebben zichzelf altijd als voorvechter van het zelfbeschikkingsrecht gezien na de onafhankelijkheid van de Engelsen. En feitelijk gingen ze nergens naar toe om het te veroveren en daar de baas te spelen, maar om tegen een tegenstander te vechten. Dat is natuurlijk wel een verschil. De Nederlanders hadden, net als de Britten in India, echt het idee dat ze het recht hadden om daar te zijn. Dat is wel een verschil met het gevecht tegen het communisme dat de VS wilde leveren in Vietnam en Korea en de bevrijding van Koeweit en het vechten tegen Al Qaida Afghanistan en wat ze in Irak gingen doen.

quote:
Is het niet algemeen bekend onder Nederlanders dat wij Indonesië koloniseerden en dat het uiteindelijk eindigde op de manier waarop het eindigde?
De gruweldaden die achter kolonisatie zitten worden weinig genoemd. De politionele acties worden zo genoemd, maar was feitelijk een oorlog, en dat de VS aangegeven heeft dat we daar weg moesten, is iets dat veel mensen niet weten. Ik heb de indruk dat mensen denken dat we uit ons zelf daar zijn weggegaan.
quote:
Die jappenkampen waren natuurlijk ook verschrikkelijk, daar gebeurden onmenselijke dingen. Daar moeten we als volk niet al teveel over zeuren aangezien het nu eenmaal oorlog was (geen wereldoorlog, wel een lokale oorlog) maar we hoeven het zeker ook niet te bagatelliseren.
Tuurlijk moet het genoemd en herinnerd worden. Maar er wordt vergeten dat deze wreedheden voor een deel van de Indonesiërs toch heel anders gezien werden. Verder hebben veel mensen het over excuses vanuit Japan, en zijn niet tevreden met het gebaar in 2007. Maar wanneer men begint over het eigen koloniale verleden, of de onwil en het gebrek aan moed om voor de Nederlandse Joden in de 2e WO op te komen, ligt het opeens heel anders. Dat laatste wordt zelfs amper erkend en we doen het liefst alsof we massaal in het verzet gingen en Joden verborgen.
quote:
Verder deden we natuurlijk niets. We leefden toen nog niet eens. Onze ouders ook niet of ze waren nog zo jong dat ze er niet bij betrokken konden zijn geweest.
Dit is de reden dat ik dus niets met die symbolische excuses' heb. Het is zo inhoudsloos. Echter, de erkenning van al deze zaken en de plek die bepaalde groepen hebben in de geschiedenis, die moet er wel zijn. En daarin blijven we toch achter.

quote:
Volgens mij zijn ze geheel vrijwillig naar Nederland gekomen. Goed, je kan stellen dat we hen ter plaatse (in Suriname) wat hebben vernederlandst, hoewel de cultuur daar toch nog sterk verschilde en verschilt van hier (ook een breed begrip trouwens maar dat terzijde). Er zijn Surinamers die 'gemengd bloed' hebben maar vraag me niet om welk deel het gaat, naar mijn indruk - op de huidskleur afgaande - om een kleine minderheid (misschien vaak een oom of achteroom of zoiets die een halfbloed was of twee 3/4debloed ouders?) maar ach, wat maakt het uit?
Naast werker waren genoeg slaven ook privé hoer. Het is ook geen toeval dat de echte Afrikanen zelden zo licht gekleurd zijn als veel van de creolen in Suriname. Verder was Suriname zoals 'we' het hebben achtergelaten natuurlijk een situatie zoals 'wij' die gecreëerd hebben. De Surinamers die niet onafhankelijk wilde worden omdat ze geen vertrouwen hadden in hoe het achtergelaten werd, gingen naar Nederland. Maar alle redenen daarvoor zijn neergelegd door ons eigen landje (wat ook hun landje is).
Vergelijk het met de Schotten, waarvan een grote groep mensen voor een onafhankelijk Schotland is, maar toch tegen stemt, omdat ze geen vertrouwen hebben in de mogelijkheid een eigen systeem in het geheel te onderhouden. En hebben ze bij de Schotten al een eigen regering. Hier was in Suriname amper sprake van. Op het moment dat het besluit genomen werd dat Suriname onafhankelijk zou worden, waren alle key people gewoon Nederlanders die weg zouden gaan. Dit was bijv. anders in India waar de meeste beleidsmakers al Indiërs waren. Sowieso is Suriname maar een beperkt land met heel weinig mensen (in Amsterdam wonen meer mensen) waarvan een deel niet eens in de geciviliseerde staat wonen (bosnegers, native Indianen). Dit is nu nog zo, 40 jaar geleden in nog grotere mate. Niet raar dus dat veel Surinamers ervoor kozen om naar Nederland te komen.

quote:
Wie stelt dat de Suri's moeten oprotten?
Wilders over mensen die iets tegen zwarte piet hebben. En velen onder de pro-piet adepten die het legitiem vinden om racistisch te worden nav deze discussie en van alles roepen over dat het 'onze cultuur is' en dat 'zij' daar niets over te zeggen hebben.

quote:
Surinamers zijn bij mijn weten van harte welkom, wel zijn ook zij nog niet volledig geïntegreerd en ja, veel Nederlanders hechten er waarde aan dat de allochtonen geïntegreerd zijn.
Integratie is gewoon belangrijk en een absolute noodzaak. Doe je dat niet, dan weet ik niet wat je hier komt doen. Echter, de discussie rondom zwarte Piet heeft m.i. niets met integratie te maken.
quote:
Ik heb daar een theorie over: mensen hebben een aversie tegen alles wat onbekend is omdat het onbekende potentieel gevaarlijk kan zijn, dat is een instinct wat ons vroeger goed diende toen we nog in berenvellen rondliepen en wat nu voor enige culturele onverdraagzaamheid kan zorgen. Zelf heb ik nooit een probleem met afwijkende culturele gebruiken, zolang ze maar niet conflicteren met onze gebruiken.
Ik vind het te makkelijk om te stellen dat xenofobie ons allemaal in een bepaalde mate raakt. Sommige mensen hebben er wel last van en anderen laten zich gewoon makkelijk meeslepen omdat ze dingen aannemen van anderen op basis van slechte argumenten en onbekendheid met de wereld.
Tot in de vroege oudheid was er contact tussen de meest vreemde samenlevingen, van Rome en de oude Griekse samenlevingen tot aan India. En de groepen die met elkaar gevochten hebben leken in de meeste gevallen juist ontzettend op elkaar en kwamen niet uit vreemde regionen. In the end ging het altijd om imperialistische motieven.

quote:
Waarom zou die erkenning er niet zijn? Waarom zou die moeten komen van mensen die niet betrokken waren bij die geschiedenis en wiens ouders er niet eens bij betrokken waren (m.u.v. de ouders van 'oudere' mensen)?
Omdat mensen het hebben over geschiedenis en cultuur. Daar maken zeker de Surinamers ook deel van uit. Als je dan hoort dat ze maar moeten oprotten of de meest gare racistische taal en andere beschuldigingen ('jij noemt ons racist!') te verduren krijgen terwijl ze alleen maar een punt willen maken omtrent iets wat redelijk onbeduidend is, is dat niet leuk. Hetzelfde geldt voor uitspraken als dat de multiculturele samenleving mislukt is, terwijl de aanleiding daarvan de problemen met bepaalde groepen is, met name de Marokkanen. Of een Verdonk die het onzin vind dat er overal slavenmonumenten gebouwd worden (ik ken er serieus geen een).

Ook het gegeven dat Nederlanders ook helemaal niets weten over Suriname heb ik altijd vreemd gevonden. Veel Nederlanders weten serieus niet dat er niet alleen maar negers vandaan komen. Hindoestanen, Chinezen, Javanen, Joden zijn de andere grote groepen.
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 20:49 schreef Bram_van_Loon het volgende:

Gordon (nummertje 54 of zoiets) maar hij is niet echt een komiek, al verdient hij er wel zijn brood mee. :X
Dat vond ik ook een belachelijke opmerking. Niet concreet racistisch bedoeld, maar niettemin beledigend en erg denigrerend. Die jongen vond het duidelijk ook niet leuk. Maar Gordon ziet er vervolgens geen kwaad in, terwijl hij over alles om zijn eigen persoon de grootst mogelijke drama maakt.
Racisme is niet een statisch begrip dat afgewogen en vervolgens beoordeeld kan worden met een 'wèl' of 'niet'. Er zijn gradaties en er speken verschillende variabelen als context, setting en intenties.

quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 21:25 schreef Alentejana het volgende:

Hij spreekt gebrekkig nederlands, heeft dat altijd gedaan, omdat hij uit een ander land kwam.
Net als Sinterklaas zoals je zelf later ook opmaakt.
quote:
Ik heb er nooit een gehoord met een specifiek surinaams accent, ik denk dat een en ander ook streekgebonden is. Zwarte Piet is lang niet overal hetzelfde.
Het is vaak genoeg wel zo, en meermaals is deze opmerking gemaakt. Gebrekkig Nederlans sprekende pieten heb ik overigens nog nooit meegemaakt. Maar goed, het accent staat natuurlijk niet op zichzelf.

quote:
En als jij bij zwart geschminkte mensen met rode lippenstift in een Pietenpak aan surinamers denkt, vraag ik me af hoe ze daar er bij lopen.
Daar gaat het niet om. Het gaat erom dat het gewoon een karikaturale weergave van een neger is, en dat de ergernis door negers begrijpelijk is.

quote:
De connectie met roet heb ik ook nooit gemaakt, voor mij was het gewooon een zwarte man, maar niet specifiek van een bepaald land of etnische achtergrond. Hij was enig in zijn soort, een "Zwarte Piet" en hij woonde bij Sinterklaas in Spanje.
Zo zag ik het dus ook.
quote:
Ik weet trouwens niet waarom Sinterklaas geen gebrekkig Nederlands spreekt/sprak, als buitenlander.
Om de piet als domme knecht neer te zetten.

quote:
Ja weer hun ras he. In de eerste plaats bestaan er geen verschillende mensen rassen, en zijn mensen die dat hun kinderen aanleren feitelijk zelf verkeerd bezig in mijn ogen
Ras en soort zijn twee verschillende dingen. Er zijn verschillende mensenrassen, net als dat er verschillende rassen van zowat iedere soort zijn. Het verschil tussen ras en soort is dat rassen te combineren zijn en soorten niet.

quote:
en ten tweede is aan Zwarte Piet nooit echt een ras gegeven. In de oudste vertellingen is het altijd een zwart geschminkte boeman geweest , later was het al of niet een moor, een vrijgekochte slaaf, maar nooit, nooit is er verteld waar hij nou eigenlijk vandaan kwam.
Zoals hij nu weergegeven wordt, is het gewoon een neger. Die rode lippen en oorbellen zijn geen toeval (en de weergave is logischerwijs in het geval van Kuifje en Sjors en Sjimmie dan ook aangepast):

quote:
Je maakt ze liever wijs dat de blanken slecht en tegen de zwarten zijn?
Sinterklaas is een bisschop en Zwarte Piet een helpen van het Zwarte Pieten ras. Als je zo graag in rassen wilt denken.
Mogen donkere kinderen helemaal niks zwarts ooit te zien krijgen want o zwart=iets met neger= negers zijn zielig, blanken zijn slecht?
Wat je hier zegt slaat kant nog wal...

quote:
Ik woon in Portugal, ik ben hier de buitenlander.
Het is maar hoe je met dingen omgaat. Jij denkt werkelijk dat als er geen Zwarte Piet meer bestaat er nooit meer plagerijen zullen bestaan of referenties aan kleur of wat ook?
Een plagerij is wat anders dan een karikaturale weergave die ontzettend uit de tijd is en steevast terugkomt als onderdeel van een feest. Zwarte Piet is niet als plagerig bedoeld richting negers.

[ Bericht 0% gewijzigd door Kenju op 19-09-2014 00:25:49 ]
WHOEOEOEOEHAAAAAAHAHAHA
pi_144680369
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2014 00:19 schreef Kenju het volgende:
Zoals hij nu weergegeven wordt, is het gewoon een neger. Die rode lippen en oorbellen
Daarom gewoon zwart, oorbellen en rode lippen weg.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
  vrijdag 19 september 2014 @ 00:49:31 #128
3542 Gia
User under construction
pi_144680746
Ik snap ook niet wat het probleem is met het woord 'knecht'!
Vroeger noemde men een hulpje, bijvoorbeeld van de melkboer, een knechtje.
Heeft totaal niets met slavernij te maken, want 'knechtje' worden is een vrije keuze.

Verder is het juist discriminatie als Pietje alle kleuren mag hebben, behalve zwart.
Dus negers mogen niet voor Piet spelen, tenzij ze zich groen schminken of zo, een pruik met steil haar dragen en vooral geen volle lippen hebben.
pi_144680786
quote:
7s.gif Op vrijdag 19 september 2014 00:35 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]

Het feest kan beginnen.
Karper diem, vis van de dag
pi_144680794
quote:
7s.gif Op vrijdag 19 september 2014 00:35 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]

Zwart hoeft van mij niet eens perse. Zie deze post van SuicideErrorist. Maar die roetpieten lijken wel het meest logisch te zijn gezien alle verhaaltjes en liedjes.
WHOEOEOEOEHAAAAAAHAHAHA
pi_144680795
Ik vind alleen Amerikaanse negers leuk, die maken mooie muziek en kunnen goed dansen. Hier heeft enkel Ruud Gullit iets voor ons land betekend.
pi_144681322
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2014 00:49 schreef Gia het volgende:

Verder is het juist discriminatie als Pietje alle kleuren mag hebben, behalve zwart.

Dan is het ook discriminatie dat Piet persé zwart geschminkt moet zijn..
Hij mag al die kleuren dan niet hebben
pi_144681386
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2014 00:51 schreef DrDentz het volgende:
Ik vind alleen Amerikaanse negers leuk, die maken mooie muziek en kunnen goed dansen. Hier heeft enkel Ruud Gullit iets voor ons land betekend.
Heel armoedig dat jij maar 1 neger ziet in Nederland die wat gepresteerd heeft.
Misschien eens wat minder naar ras kijken en meer naar hoe een mens is als mens?
  Moderator vrijdag 19 september 2014 @ 04:43:43 #134
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_144682813
quote:
1s.gif Op donderdag 18 september 2014 23:24 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ik wel ja. Want in werkelijkheid ben ik gewoon een klootzak, Zwarte Piet.
dan had je wel creatievere termen voor die nikkers

genoeg dingen te bedenken die ze allemaal kwetsend vinden
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator vrijdag 19 september 2014 @ 04:50:01 #135
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_144682822
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2014 00:49 schreef Gia het volgende:

Dus negers mogen niet voor Piet spelen, tenzij ze zich groen schminken of zo, een pruik met steil haar dragen en vooral geen volle lippen hebben.
nee dat zou echt helemaal niemand wat kunnen schelen

quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2014 01:19 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

wat discriminatie van gekleurde verf?

wat kletsen jullie nou man _O-
pi_144682832
Ach het is allemaal voor de schijn.. de amateur pieten blijven gewoon zwart, de liedjes blijven hetzelfde.

Alleen publiekelijk zal er wat gaan veranderen, zoethoudertjes voor die negertjes met hun minderwaardigheidscomplex.
pi_144682943
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2014 01:19 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Smurfen zijn blauw, Oempa Loempa's Oranje en Zwarte Piet is zwart.

Als je die karakters wil uitbeelden dan schmink je je in die kleur. Maar nee, de kleur zwart moet dan ineens geassocieerd worden met racisme en discriminatie.... :')
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_144683192
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2014 05:49 schreef Montagui het volgende:

[..]

Smurfen zijn blauw, Oempa Loempa's Oranje en Zwarte Piet is zwart.

Als je die karakters wil uitbeelden dan schmink je je in die kleur. Maar nee, de kleur zwart moet dan ineens geassocieerd worden met racisme en discriminatie.... :')
Dus zwarte piet was/is geen negerkarikatuur zoals je dat ook in oude stripboeken ziet?
Je suis Charlie Sheen
  vrijdag 19 september 2014 @ 07:23:21 #139
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_144683315
quote:
5s.gif Op vrijdag 19 september 2014 06:57 schreef NotYou het volgende:

[..]

Dus zwarte piet was/is geen negerkarikatuur zoals je dat ook in oude stripboeken ziet?
Dat varieert nogal.

Zwarte Piet, "darky"-uitvoering:

Zwarte Piet, neutrale uitvoering:

pi_144683324
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2014 07:23 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Dat varieert nogal.

[ afbeelding ]
Heeft ook gewoon felrode lippen en krullen hoor.

[ Bericht 0% gewijzigd door NotYou op 19-09-2014 21:29:03 ]
Je suis Charlie Sheen
pi_144683418
-

[ Bericht 100% gewijzigd door sp3c op 19-09-2014 08:26:30 ]
Karper diem, vis van de dag
pi_144683431
quote:
5s.gif Op vrijdag 19 september 2014 06:57 schreef NotYou het volgende:

[..]

Zie jij in de Zwarte Piet van nu een negatieve neger stereotypering?
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_144683453
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2014 07:41 schreef Montagui het volgende:

[..]

Zie jij in de Zwarte Piet van nu een negatieve neger stereotypering?
Welke Zwarte Piet van nu? Die, die het ene moment ineens geheel groen/paars uitgeslagen/beschimmeld is en dan weer plotsklaps lijdt aan vitiligo?
Je suis Charlie Sheen
pi_144684727
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2014 04:58 schreef Trebo het volgende:
die negertjes met hun minderwaardigheidscomplex.
minachting met nadruk op ras.... dat heet racisme
pi_144684756
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2014 05:49 schreef Montagui het volgende:

. Maar nee, de kleur zwart moet dan ineens geassocieerd worden met racisme en discriminatie.... :')
ineens ? die associatie is er al eeuwen
  Moderator vrijdag 19 september 2014 @ 09:23:35 #146
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_144684833
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2014 09:19 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

watisdeze :?
pi_144684884
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 september 2014 09:23 schreef sp3c het volgende:

[..]

watisdeze :?
Bluesdude is al eeuwen aan het discrimineren. :?
  vrijdag 19 september 2014 @ 10:09:51 #148
373863 Paardlants
Alles kan kapot!!!
pi_144685911
verkeerd topic, sorry
Op zaterdag 19 april 2014 15:12 schreef Frank_Drebin het volgende:
De herinnering zal voornamelijk bestaan uit het feit dat jij met het paardenvleesschandaal genoodzaakt was je naam te veranderen en verder vooral stoned bent.
pi_144685949
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2014 09:19 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Vieze racist ben je, bah :r
pi_144686670
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2014 00:19 schreef Kenju het volgende:

Daar gaat het niet om. Het gaat erom dat het gewoon een karikaturale weergave van een neger is, en dat de ergernis door negers begrijpelijk is.
Sommige mensen willen hem zo zien. Zwarte Piet bestaat in meerdere uitvoeringen. Het is geen vaststaand type.

quote:
Ras en soort zijn twee verschillende dingen. Er zijn verschillende mensenrassen, net als dat er verschillende rassen van zowat iedere soort zijn. Het verschil tussen ras en soort is dat rassen te combineren zijn en soorten niet.
Mensen die puur van 1 ras zijn vind je in de kolonieën niet als het om zwarten gaat, daar durf ik vergif op in te nemen. Ze voelen zich misschien wel Afrikaans, maar hun voorouders hebben zich allemaal vermengd met de slavenhouders en drijvers, want dat was normaal, er moest vooral gefokt worden. De mensen die vooraan staan met hun toestanden over slavenverleden hebben zelf het bloed van die slavenhouders in zich.
Het is sowieso absurd om vast te houden aan het idee dat elke zwarte van 1 bepaald ras is. Want de rassenindeling die men aanhoudt is naar kleur. Dan heb je het echt niet over rassen.

quote:
Zoals hij nu weergegeven wordt, is het gewoon een neger.
Want die gaan allemaal met een Pietenpak en rode lippen en ringen door de oren over straat.
Als hij te bruin is, moet hij zwarter worden (ik ben al 15 jaar uit nederland dus kan alleen oordelen van foto´s).

quote:
Zwarte Piet is niet als plagerig bedoeld richting negers.
Nou dan.

Zwarte Piet was een enge boeman die helemaal niks met zwarte mensen te maken had. Daar is later een apart soort zwarte mens van gemaakt, zonder enige achtergrond. Bovendien een vrolijke kindervriend. Nou nou, wat slecht.

Dat mensen hem gaan zien als een negerslaaf is ergens gewoon te gek voor woorden.
Dat mensen hem gaan zien als een neger is al te gek voor woorden.

Dat kleine kinderen bij zwarte mensen aan Zwarte Piet denken is soms niet eens zo verwonderlijk als het de enige associatie met een donker iemand is omdat ze er geen in hun omgeving hebben. Daar zit geen kwaad in.
Als mensen het bewust als scheldwoord gebruiken is dat feitelijk ook omdat ze een zwarte kwalijk voor kaaskop uit kunnen schelden en het een referentie naar zwart is die makkelijk in ze opkomt.
Maar als Zwarte Piet niet bestaat verzinnen ze wel wat anders.

Net zo goed als die mensen die zich altijd zo verongelijkt voelen omdat ze zwart zijn wel weer wat verzinnen dat ze racistisch vinden.

Een en ander komt alleen maar voor vanuit een aangenomen slachtofferrol.

Elk jaar is er oktoberfest, trekken mannen lederhosen aan en de vrouwtjes van die pakjes waarvan de naam even niet te binnen schiet. Een vriendin van mij verhuurt die pakken. Denk je nou echt dat Duitsers gaan mekkeren over die karikatuur?
Wat dacht je van kaasmeisjes die de wereld overgaan in hun klederdracht?
Alkmaarse kaasmarkt waarin de kaasdragers in klederdracht gaan en waar toeristen op afkomen?
Volendam, Zaanse schans, noem maar op waar je op de foto kunt in ouderwetse klederdracht? En de bewoners feitelijk te kijk zitten, het hele jaar door?
Mensen uit Urk die continue op de hak worden genomen vanwege hun strenge geloof?
Om maar wat te noemen.

Waarom is een zwarte in een bepaald pak wel ineens een probleem?

Hoe ervaar je carnaval?

[ Bericht 0% gewijzigd door Alentejana op 19-09-2014 10:54:23 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')