Hoe leuk ik complottheorieën ook vind, de verklaring hiervoor is waarschijnlijk veel minder spannend. Dit is gewoon het komkommernieuwsfenomeen. Als er weinig te melden is dan komen ze met zoiets omdat programma's uitzendtijd moeten vullen - het liefst op een sensationele manier - en kranten een aantal pagina's moeten halen. Bij P&W moesten ze dagelijks 3 gasten vinden en dit onderwerp scoort nogal lekker (in beginsel een nogal jolig onderwerp) dus nodigden ze het kunstgekkie uit om de relnicht te spelen. Vervolgens springen andere programma's en kranten er op in (dezelfde reden: vulling en sensatiegehalte), wordt het gebruikt als gesprekstof met politici omdat ze even geen originele vragen meer kunnen bedenken etc.quote:Op zaterdag 20 september 2014 11:35 schreef Montagui het volgende:
Meer dan 90% wil de huidige Zwarte Piet laten voor wat ie is.
Ik snap dan eigenlijk niet waarom dat kleine groepje schreeuwende intoleranten zoveel aandacht krijgt? Waarom wil de media dit zo uitspelen? Wat zit hier achter?
Je zou er bijna een aluhoedje van krijgen.
quote:Op zaterdag 20 september 2014 12:01 schreef robin007bond het volgende:
Vandaag trouwens weer mijn "Zwarte Piet is racisme"-shirt aan.
Omdat er een groep mensen is die er zich daadwerkelijk gekwetst door voelt. Dat mensen dat niet inzien getuigt toch wel van een slecht empathisch vermogen.quote:Op zaterdag 20 september 2014 11:35 schreef Montagui het volgende:
Meer dan 90% wil de huidige Zwarte Piet laten voor wat ie is.
Ik snap dan eigenlijk niet waarom dat kleine groepje schreeuwende intoleranten zoveel aandacht krijgt? Waarom wil de media dit zo uitspelen? Wat zit hier achter?
Je zou er bijna een aluhoedje van krijgen.
Ik geloof daar niets van. Ik denk dat die geest nooit in een fles heeft gezeten maar door iets heel anders tijdelijk is gaan ontstaan. Zie mijn laatste reactie hier voor mijn verklaring hiervoor.quote:Op zaterdag 20 september 2014 11:59 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ik zie die neiging vaker in dit debat. Het verlangen deze hele kwestie definitief te winnen volgens de eigen wensen en niemand heeft er nog over. Zit iets totalitairs achter.
Leg je er nou bij neer dat deze kwestie niet meer weggaat. De geest is uit de fles.
quote:Op zaterdag 20 september 2014 12:02 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Hoe leuk ik complottheorieën ook vind, de verklaring hiervoor is waarschijnlijk veel minder spannend. Dit is gewoon het komkommernieuwsfenomeen. Als er weinig te melden is dan komen ze met zoiets omdat programma's uitzendtijd moeten vullen - het liefst op een sensationele manier - en kranten een aantal pagina's moeten halen. Bij P&W moesten ze dagelijks 3 gasten vinden en dit onderwerp scoort nogal lekker (in beginsel een nogal jolig onderwerp) dus nodigden ze het kunstgekkie uit om de relnicht te spelen. Vervolgens springen andere programma's en kranten er op in (dezelfde reden: vulling en sensatiegehalte), wordt het gebruikt als gesprekstof met politici omdat ze even geen originele vragen meer kunnen bedenken etc.
Ik ben er al vele weken van overtuigd dat dit verklaart waarom we het nu weer met zijn allen over ZP hebben. Het idiote is dat dit nog tot beleid zou kunnen leiden ook omdat mensen het zo uitvergroten met elkaar omdat ze dit fenomeen niet zien.
Het stereotype, ja daar had ik begrip voor, maar het blijkt dus echt gewoon oppervlakkig en tegen blanken gericht te zijn.quote:Op vrijdag 19 september 2014 21:25 schreef Scorpie het volgende:
Joop brengt de oorlog naar de kindertjes toe.
http://www.geenstijl.nl/archives/images/zeurpietknoledge.html
Die groep mensen heeft dit nog nooit op de normale manier (via een politieke verwoordiging) kenbaar gemaakt dus het zal wel meevallen. Het is nu niet dat zij niet hun weg naar de politiek kunnen vinden. Genoeg troetelallochtonen bij de diverse partijen om dat kenbaar te maken.quote:Op zaterdag 20 september 2014 12:05 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Omdat er een groep mensen is die er zich daadwerkelijk gekwetst door voelt. Dat mensen dat niet inzien getuigt toch wel van een slecht empathisch vermogen.
En precies dit is het probleem. Dat er mensen zijn die zich mogelijk daadwerkelijk gekwetst voelen is volgens jou en vele anderen simpelweg niet waar.quote:Op zaterdag 20 september 2014 12:17 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Die groep mensen heeft dit nog nooit op de normale manier (via een politieke verwoordiging) kenbaar gemaakt dus het zal wel meevallen.
Omdat het voor een politicus electorale zelfmoord is om daarvoor uit te komen. Uit onderzoek in Amsterdam bleek dat toch een hele hoop mensen zich erdoor gediscrimineerd voelen:quote:Op zaterdag 20 september 2014 12:17 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Die groep mensen heeft dit nog nooit op de normale manier (via een politieke verwoordiging) kenbaar gemaakt dus het zal wel meevallen. Het is nu niet dat zij niet hun weg naar de politiek kunnen vinden. Genoeg troetelallochtonen bij de diverse partijen om dat kenbaar te maken.
Je verdraait onze woorden. Wij roepen niet dat het niet kan dat die mensen er zijn, wij roepen dat er geen aanwijzingen zijn dat die mensen er zijn. Wat houdt die Suri's tegen om zelf eens een onderzoekje te doen of uit te laten voeren? Er zijn genoeg Suri's die dit kunnen regelen.quote:Op zaterdag 20 september 2014 12:19 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
En precies dit is het probleem. Dat er mensen zijn die zich mogelijk daadwerkelijk gekwetst voelen is volgens jou en vele anderen simpelweg niet waar.
Er is dus al een onderzoek naar gedaan. Zie mijn plaatje.quote:Op zaterdag 20 september 2014 12:23 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Je verdraait onze woorden. Wij roepen niet dat het niet kan dat die mensen er zijn, wij roepen dat er geen aanwijzingen zijn dat die mensen er zijn. Wat houdt die Suri's tegen om zelf eens een onderzoekje te doen of uit te laten voeren? Er zijn genoeg Suri's die dit kunnen regelen.
Oooh, Quinsy Gario en consorten bestaan helemaal niet.quote:Op zaterdag 20 september 2014 12:23 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Je verdraait onze woorden. Wij roepen niet dat het niet kan dat die mensen er zijn, wij roepen dat er geen aanwijzingen zijn dat die mensen er zijn.
Met alle respect, ik kan hier niets mee zonder de relevante data te hebben.quote:Op zaterdag 20 september 2014 12:21 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Omdat het voor een politicus electorale zelfmoord is om daarvoor uit te komen. Uit onderzoek in Amsterdam bleek dat toch een hele hoop mensen zich erdoor gediscrimineerd voelen:
[ afbeelding ]
Dit onderzoek ook niet vergeten he:quote:Op zaterdag 20 september 2014 12:24 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Er is dus al een onderzoek naar gedaan. Zie mijn plaatje.
Het "je gekwetst voelen" vind ik bij voorbaat een non-argument. Ik voel me 10x op een dag gekwetst en niemand die zich daar iets van aantrekt. Miljoenen Nederlanders voelen zich gekwetst door het sjorren aan Zwarte Piet en dat lijken Quinsy en consorten ook geen bal te interesseren.quote:Op zaterdag 20 september 2014 12:05 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Omdat er een groep mensen is die er zich daadwerkelijk gekwetst door voelt. Dat mensen dat niet inzien getuigt toch wel van een slecht empathisch vermogen.
http://www.os.amsterdam.nl/pdf/2013_zwarte%2520piet.pdfquote:Op zaterdag 20 september 2014 12:30 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Met alle respect, ik kan hier niets mee zonder de relevante data te hebben.
Wie heeft het onderzoek uitgevoerd? Hoe is de steekproef opgezet? Hoeveel mensen hebben geantwoord? Etc. Ik heb een link nodig naar deze gegevens alvorens ik iets kan met deze cijfers.
Voor de duidelijkheid, als echt zou blijken - dat moet waarschijnlijk nog blijken - dat een groot deel van die minderheidsgroepen een probleem heeft met ZP dan kunnen we er eens de dialoog over starten. In eerste instantie eens goed uitleggen hoe het zit, de kans is groot dat daarmee al het ongenoegen wordt weggenomen, als ze simpelweg beter begrijpen wat de achtergrond is (gebrek aan integratie en zo).quote:Op zaterdag 20 september 2014 12:21 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Omdat het voor een politicus electorale zelfmoord is om daarvoor uit te komen. Uit onderzoek in Amsterdam bleek dat toch een hele hoop mensen zich erdoor gediscrimineerd voelen:
[ afbeelding ]
Je kwetst nog veel meer mensen door zo radicaal tegen ZP te zijn en hen als racisten neer te zetten.quote:Op zaterdag 20 september 2014 12:05 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Dode link.quote:Op zaterdag 20 september 2014 12:33 schreef robin007bond het volgende:
[..]
http://www.os.amsterdam.nl/pdf/2013_zwarte%2520piet.pdf
Wie zet ze neer als racisten dan?quote:Op zaterdag 20 september 2014 12:35 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Je kwetst nog veel meer mensen door zo radicaal tegen ZP te zijn en hen als racisten neer te zetten.
Dat niet inzien getuigt van nog minder empathisch vermogen.
Dank u.quote:Op zaterdag 20 september 2014 12:33 schreef beantherio het volgende:
[..]
Het "je gekwetst voelen" vind ik bij voorbaat een non-argument. Ik voel me 10x op een dag gekwetst en niemand die zich daar iets van aantrekt. Miljoenen Nederlanders voelen zich gekwetst door het sjorren aan Zwarte Piet en dat lijken Quinsy en consorten ook geen bal te interesseren.
Oh en wij autochtone Nederlanders zijn zeker het ongevoelige meubilair van dit land waar je geen rekening mee hoeft te houden ?? Over empathisch vermogen gesproken waar blijft dat van jou ??. Ik ben tot op het bot gekwetst door deze Gario griezels. En dat geld voor vele NLers. Het is niet voor niets dat 96% van de burgers Zwarte Piet willen behouden.quote:Op zaterdag 20 september 2014 12:05 schreef robin007bond het volgende:
[..]
quote:Op zaterdag 20 september 2014 12:33 schreef beantherio het volgende:
[..]
Het "je gekwetst voelen" vind ik bij voorbaat een non-argument. Ik voel me 10x op een dag gekwetst en niemand die zich daar iets van aantrekt. Miljoenen Nederlanders voelen zich gekwetst door het sjorren aan Zwarte Piet en dat lijken Quinsy en consorten ook geen bal te interesseren.
Mensen die jarenlang voor zwarte piet hebben gespeeld en dat willen blijven doen worden nu onbewust of bewust als racist neergezet. Ook scholen die niet willen tornen aan het uiterlijk van zp worden gewezen op hun gemeende racistische trekken.quote:Op zaterdag 20 september 2014 12:36 schreef Gramulanion het volgende:
[..]
Wie zet ze neer als racisten dan?
Bron?quote:Op zaterdag 20 september 2014 12:39 schreef Reconquista. het volgende:
[..]
Oh en wij autochtone Nederlanders zijn zeker het ongevoelige meubilair van dit land waar je geen rekening mee hoeft te houden ?? Over empathisch vermogen gesproken waar blijft dat van jou ??. Ik ben tot op het bot gekwetst door deze Gario griezels. en dat geld voor vele NLers. Het is niet voor niets dat 96% van de burgers Zwarte Piet willen behouden.
Ook het overgrote gedeelte van de allochtonen staan achter Zwarte Piet.
quote:Op zaterdag 20 september 2014 12:39 schreef Reconquista. het volgende:
[..]
Ook het overgrote gedeelte van de allochtonen staan achter Zwarte Piet.
Deze dan?quote:
Neem het ze eens kwalijk. We hebben ze eerst als slaven hebben gebruikt en dan hebben we ook nog zo'n negerkarikatuur gebruikt op een feest. Dat dit niet lekker ligt is begrijpelijk.quote:Op zaterdag 20 september 2014 12:35 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Voor de duidelijkheid, als echt zou blijken - dat moet waarschijnlijk nog blijken - dat een groot deel van die minderheidsgroepen een probleem heeft met ZP dan kunnen we er eens de dialoog over starten. In eerste instantie eens goed uitleggen hoe het zit, de kans is groot dat daarmee al het ongenoegen wordt weggenomen, als ze simpelweg beter begrijpen wat de achtergrond is (gebrek aan integratie en zo).
Ja, deze link werkt wel.quote:Op zaterdag 20 september 2014 12:40 schreef Montagui het volgende:
[..]
Deze dan?
http://www.os.amsterdam.nl/pdf/2013_zwarte%20piet.pdf
Op die manier. Het is dus op wijksniveau waarbij mensen papegaaien.quote:Een onderzoek onder een klein groepje van een klein gedeelte van Amsterdam. Niet echt relevant voor NL, maar wel voor de stap naar de rechter van Quincy tegen van der Laans besluit omdat het over dat deel van Amsterdam ging.
Hoe bedoel je?quote:Op zaterdag 20 september 2014 12:41 schreef Bram_van_Loon het volgende:
ik heb de indruk dat dit een van die onderzoekjes is waarbij van tevoren al de uitkomst vaststond
Ohja, elk onderzoek waar jouw standpunt niet naar voren komt is een slecht onderzoek.quote:Op zaterdag 20 september 2014 12:41 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Trouwens, zelfs al zou blijken dat bepaalde minderheidsgroepen in Amsterdam zich gekwetst zouden voelen door ZP - ik heb de indruk dat dit een van die onderzoekjes is waarbij van tevoren al de uitkomst vaststond - dan nog is Amsterdam slechts een van de honderden Nederlandse gemeentes, het is geen reden om nationaal ZP aan te passen of in andere plaatsen dan Amsterdam ZP aan te passen.
Nee? Is vrij logisch dat ze op een pagina staan over black face? Dit lijkt voor jou overduidelijk een probleem aan te duiden. Ik zie dat niet zo. Leg eens uit?quote:Op zaterdag 20 september 2014 12:41 schreef robin007bond het volgende:
Overigens staat Zwarte Piet zelfs op de Engelse Wikipedia pagina van blackface. Dan weet je wel hoe laat het is.
Zeg, blinde vink. Zie mijn post #215quote:
Exact.quote:Op zaterdag 20 september 2014 12:42 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Op die manier. Het is dus op wijksniveau waarbij mensen papegaaien.
We hebben ook ontzettend veel geld gedoneerd, alle technologie daar opgezet enz. Wel eventjes het volledige beeld schetsen.quote:Op zaterdag 20 september 2014 12:41 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Neem het ze eens kwalijk. We hebben ze eerst als slaven hebben gebruikt en dan hebben we ook nog zo'n negerkarikatuur gebruikt op een feest. Dat dit niet lekker ligt is begrijpelijk.
Dat black face wel als racistisch wordt ervaren en algemeen ook bekend staat daarom.quote:Op zaterdag 20 september 2014 12:43 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Nee? Is vrij logisch dat ze op een pagina staan over black face? Dit lijkt voor jou overduidelijk een probleem aan te duiden. Ik zie dat niet zo. Leg eens uit?
Ben benieuwd wat je dan van mijn bron vind.quote:Op zaterdag 20 september 2014 12:42 schreef JanCees het volgende:
[..]
Ohja, elk onderzoek waar jouw standpunt niet naar voren komt is een slecht onderzoek.
Of black face wel of niet als racistisch wordt ervaren heeft weinig te maken met het feit dat het bestaat en dat zwarte piet onder die definitie valt en dat wikipedia er dus over rapporteert.quote:Op zaterdag 20 september 2014 12:44 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Dat black face wel als racistisch wordt ervaren en algemeen ook bekend staat daarom.
Iedereen mag ervaren wat hij of zij wil. Wil nog niet zeggen dat wat zij ervaren ook werkelijkheid is. Kan ook een waanidee zijn.quote:Op zaterdag 20 september 2014 12:44 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Dat black face wel als racistisch wordt ervaren en algemeen ook bekend staat daarom.
Veel mensen ontkennen dat het blackface is, dus vandaar.quote:Op zaterdag 20 september 2014 12:45 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Of black face wel of niet als racistisch wordt ervaren heeft weinig te maken met het feit dat het bestaat en dat zwarte piet onder die definitie valt en dat wikipedia er dus over rapporteert.
Oh ja als je de link legt tussen Zwarte Piet en een donker persoon ben je niet normaal of gewoon niet goed genoeg geïntegreerd.quote:Op zaterdag 20 september 2014 12:44 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
We hebben ook ontzettend veel geld gedoneerd, alle technologie daar opgezet enz. Wel eventjes het volledige beeld schetsen.
Zij denken dat het een negerkarikatuur is, de Nederlander ziet het niet zo. Dat bedoel ik nu met eerst maar eens uitleggen hoe het zit (dankzij een gebrek aan integratie waarschijnlijk niet aangekomen), dat ZP een hele andere geschiedenis heeft en dat geen normale Nederlander de link legt tussen ZP en een Surinamer.
De vragenlijst werd ingevuld door 823 leden van ons digitale panel,quote:Op zaterdag 20 september 2014 12:40 schreef Montagui het volgende:
[..]
Deze dan?
http://www.os.amsterdam.nl/pdf/2013_zwarte%20piet.pdf
Een onderzoek onder een klein groepje van een klein gedeelte van Amsterdam. Niet echt relevant voor NL, maar wel voor de stap naar de rechter van Quincy tegen van der Laans besluit omdat het over dat deel van Amsterdam ging.
Waarom begin jij over een donker persoon (wat is dat?quote:Op zaterdag 20 september 2014 12:46 schreef Gramulanion het volgende:
[..]
Oh ja als je de link legt tussen Zwarte Piet en een donker persoon ben je niet normaal of gewoon niet goed genoeg geïntegreerd.
Daar gaat de hele discussie over. Niet over of het een Surinamer is.quote:Op zaterdag 20 september 2014 12:48 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Waarom begin jij over een donker persoon (wat is dat?) terwijl ik het over de Surinamer had?
http://www.metronieuws.nl(...)SrZnir!Ddm2XHBGrokA/quote:
Daar reageerde je echter niet op. Maar jij had zoiets. Ik reageer op Bram door een stropopargument aan te smeren. Ik vertel 'm even dat het weldegelijk blackface is terwijl hij dat niet lijkt te ontkennen?quote:Op zaterdag 20 september 2014 12:46 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Veel mensen ontkennen dat het blackface is, dus vandaar.
Dat dus, eerst maar even aan de integratie werken door uit te leggen hoe het wel zit. Als ze dit begrijpen en ze voelen zich nog steeds gekwetst dan kunnen we eens bekijken of dat er een aanleiding is om met een compromis te komen. Ook ik acht de kans groot dat het slechts om misverstanden gaat bij deze zeer kleine groep mensen.quote:Op zaterdag 20 september 2014 12:46 schreef Montagui het volgende:
[..]
Iedereen mag ervaren wat hij of zij wil. Wil nog niet zeggen dat wat zij ervaren ook werkelijkheid is. Kan ook een waanidee zijn.
quote:
quote:We ondervroegen 220 Surinamers en Antillianen die in Nederland wonen wat ze als eerste associëren met Zwarte Piet: ‘racisme’, ‘karikatuur’, knecht’ en ‘slavernij’ zijn dan de antwoorden die naar voren komen. Alhoewel een groep van 220 te weinig is om namens alle Surinamers en Antillianen te spreken, is de trend - en de verschillen met Nederlanders zonder buitenlandse roots - wel opvallend. Bijna driekwart van deze groep vindt dan ook dat Zwarte Piet wél een ander uiterlijk zou moeten krijgen.
Lees even waar ik op reageerdequote:Op zaterdag 20 september 2014 12:48 schreef Gramulanion het volgende:
[..]
Daar gaat de hele discussie over. Niet over of het een Surinamer is.
http://www.metronieuws.nl(...)SrZnir!Ddm2XHBGrokA/quote:Op zaterdag 20 september 2014 12:40 schreef Gramulanion het volgende:
[..]
[ afbeelding ]Valt wel mee toch.
Ja, bij al die mensen die zo moeilijk doen over dat kleurtje. dus met name die mensen die er ineens een probleem van maken dat dat zwart is. Zwartgekleurde mensen bestaan niet eens in de werkelijkheid. Het is toevallig zwart dus laat dat maar zo blijven. Een Roze Piet zou niet hetzelfde effect hebben. Zie jij het al voor je dat die Paarse Teletubbie ZP speelt?quote:Op zaterdag 20 september 2014 12:49 schreef robin007bond het volgende:
Overigens is er al veel veranderd aan Zwarte Piet. Hij is sowieso van boeman verandert naar een aardige man, vroeger waren vrouwen nooit Piet etc. Dat mensen plots hysterisch gaan doen over het kleurtje vind ik dan toch wel een soort onderhuids racisme van veel mensen.
Gedaan.quote:Op zaterdag 20 september 2014 12:50 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Lees even waar ik op reageerde
Dan zou jij moeten begrijpen dat Robin het over de Surinamers had, dus had ook ik het over de Surinamers en niet over andere donker gekleurde mensen.quote:
Het is inderdaad wel een beetje meten met twee maten.quote:Op zaterdag 20 september 2014 12:53 schreef Ceberut het volgende:
"Vreemd dat Gario wel de Nederlandse subsidiepepernoten in ontvangst neemt, maar de oer-Hollandse Zwarte Piet onaanvaardbaar vindt."
De overheid is natuurlijk ook niet echt zijn vijand. Hij wil het op cultureel niveau spelen via de overheid.quote:Op zaterdag 20 september 2014 12:53 schreef Ceberut het volgende:
"Vreemd dat Gario wel de Nederlandse subsidiepepernoten in ontvangst neemt, maar de oer-Hollandse Zwarte Piet onaanvaardbaar vindt."
Aldus Martin Bosma van de PVV.
Waar kennen we Martin Bosma ook van?
http://www.dagelijksestan(...)pvv-zet-stemmetje-op
quote:
Mocht het nog niet duidelijk zijn, al die conclusies zijn irrelevant wanneer de groep niet aselect is gekozen. Waarschijnlijk is deze groep niet aselect gekozen dus...quote:Op zaterdag 20 september 2014 12:46 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
De vragenlijst werd ingevuld door 823 leden van ons digitale panel,
Dit belooft al weinig goeds. Het is blijkbaar een onderzoek van het niveau Eenvandaag Opiniepanel. Het is lastig om een aselecte groep te selecteren als de mensen die meedoen zichzelf aanmelden. Ongetwijfeld zal de hoofdverantwoordelijke voor dit onderzoekje dat zelf ook wel begrijpen maar niet de middelen krijgen om goed onderzoek te doen.
Hij heeft het over een negerkarikatuur.quote:Op zaterdag 20 september 2014 12:53 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dan zou jij moeten begrijpen dat Robin het over de Surinamers had, dus had ook ik het over de Surinamers en niet over andere donker gekleurde mensen.
Het gezuig van de PVV ja.quote:Op zaterdag 20 september 2014 12:54 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het is inderdaad wel een beetje meten met twee maten.
Nee, hij had het in die reactie over de Surinamer.quote:Op zaterdag 20 september 2014 12:55 schreef Gramulanion het volgende:
[..]
Hij heeft het over een negerkarikatuur.
Ik vind trouwens dat ZP wel weer een beetje een boeman mag worden gezien hoe slecht kindjes tegenwoordig worden opgevoed. Het zou wel goed kunnen zijn als ze een extra stimulans hebben om zich goed te gedragen.quote:Op zaterdag 20 september 2014 12:49 schreef robin007bond het volgende:
Overigens is er al veel veranderd aan Zwarte Piet. Hij is sowieso van boeman verandert naar een aardige man, vroeger waren vrouwen nooit Piet etc. Dat mensen plots hysterisch gaan doen over het kleurtje vind ik dan toch wel een soort onderhuids racisme van veel mensen.
Ik zie hem nergens over Surinamers spreken.quote:Op zaterdag 20 september 2014 12:57 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Nee, hij had het in die reactie over de Surinamer.
Eng hoe mensen die tegen Zwarte Piet zijn zo aangepakt worden door de PVV.quote:Op zaterdag 20 september 2014 12:53 schreef Ceberut het volgende:
Aldus Martin Bosma van de PVV.
Waar kennen we Martin Bosma ook van?
http://www.dagelijksestan(...)pvv-zet-stemmetje-op
Alleen Quincy en andere front-mannen zo te zien. Als je niet tegen de aandacht kan moet je vooral niet het podium op kruipen lijkt me.quote:Op zaterdag 20 september 2014 13:05 schreef Gramulanion het volgende:
[..]
Eng hoe mensen die tegen Zwarte Piet zijn zo aangepakt worden door de PVV.
De manier waarop het gaat gozer. Jullie scheren alle blanken over een kam op dit moment. Het zijn allemaal afstammelingen van slavenhouders en ze zullen allemaal moeten boeten. De tyfus met je. Waarom mag kwakoe eigenlijk geen 'blank' management hebben? Zwart cultureel erfgoed toch? Terwijl het beschamend is, dat daar mensen zijn die blanken uit het management weren omdat ze blank zijn. Maargoed, er is altijd nog een keuze daar weg te blijven.quote:Op zaterdag 20 september 2014 10:53 schreef Gramulanion het volgende:
[..]
Wat is daar precies racistisch aan?
Nee, het is eng dat er een klein groepje schreeuwlelijken een kinderfeest wil verpesten.quote:Op zaterdag 20 september 2014 13:05 schreef Gramulanion het volgende:
[..]
Eng hoe mensen die tegen Zwarte Piet zijn zo aangepakt worden door de PVV.
Nee hoor totaal niet.quote:Op zaterdag 20 september 2014 14:46 schreef Red_85 het volgende:
[..]
De manier waarop het gaat gozer. Jullie scheren alle blanken over een kam op dit moment. Het zijn allemaal afstammelingen van slavenhouders en ze zullen allemaal moeten boeten. De tyfus met je.
Geen idee, heeft niets met deze kwestie te maken.quote:Waarom mag kwakoe eigenlijk geen 'blank' management hebben? Zwart cultureel erfgoed toch? Terwijl het beschamend is, dat daar mensen zijn die blanken uit het management weren omdat ze blank zijn.
Het mag zo gevierd worden alleen zou het mooi zijn als we afstappen van de karikatuur die zwarte piet is zodat het feest echt voor alle Nederlanders is.quote:Maargoed, er is altijd nog een keuze daar weg te blijven.
Waarom mag het sinterklaasfeest dan niet gevierd worden zoals al jaren is gedaan? Dat is Nederlands erfgoed. Voor alle Nederlanders. Aan jou de keuze om het niet te vieren als je dat niet wil.
Als Zwarte Piet een andere kleur krijgt is het feest allesbehalve verpest.quote:Op zaterdag 20 september 2014 14:46 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Nee, het is eng dat er een klein groepje schreeuwlelijken een kinderfeest wil verpesten.
Het concept met de zwarte huid en rode lippen, krullen en oorbellen is gewoon een neger. Dat verhaal is later aangepast, maar het uiterlijk is er nog wel. Wanneer ik iets doe dat beledigend is voor jou, en vervolgens er een andere uitleg aan geeft, werkt het natuurlijk niet zo dat het opeens niet meer beledigend is. Zeker als genoeg mensen het nog wel zo zien.quote:Op vrijdag 19 september 2014 10:44 schreef Alentejana het volgende:
[..]
Sommige mensen willen hem zo zien. Zwarte Piet bestaat in meerdere uitvoeringen. Het is geen vaststaand type.
Je snapt dat dit in 99% van de gevallen om niet vrijwillige verhoudingen ging hoop ik? En juist het gegeven dat ze dat bloed in zich hebben maakt dat ze het zo erg vinden dat ze die erkenning niet hebben van zo veel mensen.quote:Mensen die puur van 1 ras zijn vind je in de kolonieën niet als het om zwarten gaat, daar durf ik vergif op in te nemen. Ze voelen zich misschien wel Afrikaans, maar hun voorouders hebben zich allemaal vermengd met de slavenhouders en drijvers, want dat was normaal, er moest vooral gefokt worden. De mensen die vooraan staan met hun toestanden over slavenverleden hebben zelf het bloed van die slavenhouders in zich.
Voorop gesteld: Ras en beoordelingen op grond daarvan is onzin. Maar rassenomschrijving vanuit de demografie (volkswetenschap) is redelijk concreet. Huidskleur is daar geen onderdeel van overigens. Is ook logisch als je erover nadenkt. Is bij dieren ook niet zo. Het is een toevallige bijkomstigheid die vaak overeenkomt. Maar denk bijv. aan een land als India, waar je mensen hebt die zo donker als de nacht zijn, en nog bleker dan de gemiddelde blanke. Beiden zijn een minderheid, maar etnische-genetisch wel degelijk in dezelfde lijn als de gemiddelde bruine Indiër.quote:Het is sowieso absurd om vast te houden aan het idee dat elke zwarte van 1 bepaald ras is. Want de rassenindeling die men aanhoudt is naar kleur. Dan heb je het echt niet over rassen.
Natuurlijk zien ze er niet zo uit. Maar dat neemt nog niet weg dat het een neger is. Het beledigende is niet dat pak, maar dat gezicht; 'blackface'. De overige zaken maken dat het dus een domme, ondergeschikte neger is die ook nog eens op een beledigende manier weergegeven wordt met de overdreven en misplaatste etnische attributen. Dat aan dat imago vervolgens wat aan aangepast is in de laatste jaren, maakt niet dat 'blackface' opeens geen beledigende weergave is.quote:Want die gaan allemaal met een Pietenpak en rode lippen en ringen door de oren over straat.
Als hij te bruin is, moet hij zwarter worden (ik ben al 15 jaar uit nederland dus kan alleen oordelen van foto´s).
Dat er geen racistische grondslag is, maakt niet dat ontzettend uit de tijd kan zijn, of gewoon beledigend is.quote:Nou dan.
Wel als het gaat om de gekozen weergave van een neger. Destijds was men niet bekend met de mate van belediging van dat concept, tegenwoordig wel.quote:Zwarte Piet was een enge boeman die helemaal niks met zwarte mensen te maken had. Daar is later een apart soort zwarte mens van gemaakt, zonder enige achtergrond. Bovendien een vrolijke kindervriend. Nou nou, wat slecht.
Maar nog wel beledigend, aangezien je een heel ras reduceert tot een dom sinterklaas karaktertje. Verder moet je het wegzetten op basis van je ras in een bredere context zien. Kinderen die zo opgroeien, maar ook volwassenen in een andere context doen het vaak genoeg. Maar dit is iets dat bepaalde mensen alleen snappen wanneer ze zelf weten wat het is om racistisch bejegend te worden.quote:Dat kleine kinderen bij zwarte mensen aan Zwarte Piet denken is soms niet eens zo verwonderlijk als het de enige associatie met een donker iemand is omdat ze er geen in hun omgeving hebben. Daar zit geen kwaad in.
Maar dan is dat dus de belediging, en niet het denigrerende karaktertje dat zwarte piet is wat negers standaard als een gek neerzet.quote:Als mensen het bewust als scheldwoord gebruiken is dat feitelijk ook omdat ze een zwarte kwalijk voor kaaskop uit kunnen schelden en het een referentie naar zwart is die makkelijk in ze opkomt.
Maar als Zwarte Piet niet bestaat verzinnen ze wel wat anders.
Deze vergelijking is wel veelzeggend over de mate waarin je snapt waar die negers het over hebben. Die Duitse persiflages zien er nog steeds uit als mens. Dat is het verschil. Het is geen denigrerende weergave.quote:Elk jaar is er oktoberfest, trekken mannen lederhosen aan en de vrouwtjes van die pakjes waarvan de naam even niet te binnen schiet. Een vriendin van mij verhuurt die pakken. Denk je nou echt dat Duitsers gaan mekkeren over die karikatuur?
Het donker verven van je gezicht om een ondergeschikte idioot te spelen maakt dat het een probleem is. Als het alleen dat was, maakte dat niet uit. Maar het gaat ook op een karikaturale weergave van een neger waarmee je negers per definitie voor gek zet. Jij ervaart het niet als een neger, maar zo is het van origine wel bedoeld, en veel mensen ervaren dat nog steeds op die manier. Zie blijven die rode lippen zien, en herinnerd worden aan het gegeven dat ze door velen als anders en minderwaardig gezien worden, en dat tijdens een volksgedragen kinderfeest. De weergave van een neger met die rode lippen en oorbellen staat voor de ondergeschiktheid.quote:Waarom is een zwarte in een bepaald pak wel ineens een probleem?
Voor mij persoonlijk is dat wat anders, omdat dat poppen zijn. Het gaat hier om zwarte piet, en je moet het sowieso breder zien, omdat het verder gaat dan alleen intenties; het zijn mensen die zich bewust doen terwijl zich niet bewust zijn van de herkomst en hoe het door een bepaalde groep ervaren wordt.quote:Op vrijdag 19 september 2014 11:53 schreef Fargo het volgende:
[..]
Jij bent zeker nog nooit in het carnaval festival geweest in de Efteling?
Sinds wanneer buigen we in Nederland voor een minderheidsgroepering die op basis van onjuiste feiten en emotionele chantage een agenda erdoorheen willen drukken?quote:Op zaterdag 20 september 2014 14:50 schreef Gramulanion het volgende:
Als Zwarte Piet een andere kleur krijgt is het feest allesbehalve verpest.
Helemaal niet.quote:Op zaterdag 20 september 2014 15:00 schreef Kenju het volgende:
.Jij ervaart het niet als een neger, maar zo is het van origine wel bedoeld, en veel mensen ervaren dat nog steeds op die manier.
Ja dit is elke keer het stokpaardje, het is bedoeld als neger!!!!!111een!1quote:
Die het ook nog eens bij het verkeerde eind heeft. Gekkenhuizen.quote:Op zaterdag 20 september 2014 15:12 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ja dit is elke keer het stokpaardje, het is bedoeld als neger!!!!!111een!1
Ze willen dus niet alleen bepalen wat er met het feest moet gebeuren, ze zijn blijkbaar ook van mening de waarheid in pacht ( anders te verdraaien) te hebben. En dat allemaal door een minderheid
Helemaal niet, hou maar weer op.quote:Op zaterdag 20 september 2014 15:14 schreef Alentejana het volgende:
@Gramulanion, je hele verhaal van belediging en ondergeschikt is een frustratie die bij jou ergens vandaan komt. Het zegt meer over jou en de mensen die hem zo zien dan over de figuur.
Ach maanden geleden was die bolle neger nog op dumpert, die vond dat niks geschuwd diende te worden inzake deze discussie. De verslaggever vroeg: ''dus ook geweld?'' ''alles is toegestaan'' zei de beste man. Even later een pareltje met z'n ''fuck white power'' iemand url? was met tom staal.quote:Op zaterdag 20 september 2014 15:12 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Die het ook nog eens bij het verkeerde eind heeft. Gekkenhuizen.
Rot op man, verongelijkte zeiksnor. Dat is nét zo relevant, wat zeg ik? Dat is misschien nog véél relevanter. Daar word daadwerkelijk gediscrimineerd op huidskleur.quote:Op zaterdag 20 september 2014 14:50 schreef Gramulanion het volgende:
[..]
Geen idee, heeft niets met deze kwestie te maken.
De intentie zegt niets over de uitkomst. Zelfs als je iets compleet anders bedoelt, zoals een KKK-uniform dat een spookje moet voorstellen, is het ongepast. Maar in het geval van de knecht werd in de huidige vorm wel degelijk een neger bedoeld. Dat in andere landen ze voor een demonisch-idee gegaan zijn of dat aangehouden hebben, is compleet irrelevant.quote:Op zaterdag 20 september 2014 15:14 schreef Alentejana het volgende:
Dat hij van origine als negerslaaf is bedoeld is ook maar een hersenspinsel. Hij was van origine als enge duivelse figuur bedoeld. Hij is later aangepast naar een vriendelijke versie en al zou dat een neger zijn, dan is dat nog niet opzettelijk een ondergeschikte figuur of bedacht om negers zo neer te zetten.
Geweldig hoe dit soort mensen alles wat ze niet uitkomt ''irrelevant'' noemen. Zo kun je toch geen discussie voeren.quote:Op zaterdag 20 september 2014 15:19 schreef Kenju het volgende:
[..]
De intentie zegt niets over de uitkomst. Zelfs als je iets compleet anders bedoelt, zoals een KKK-uniform dat een spookje moet voorstellen, is het ongepast. Maar in het geval van de knecht werd in de huidige vorm wel degelijk een neger bedoeld. Dat in andere landen ze voor een demonisch-idee gegaan zijn of dat aangehouden hebben, is compleet irrelevant.
Dus? Wat heeft het met zwarte piet te maken?quote:Op zaterdag 20 september 2014 15:19 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Rot op man, verongelijkte zeiksnor. Dat is nét zo relevant, wat zeg ik? Dat is misschien nog véél relevanter. Daar word daadwerkelijk gediscrimineerd op huidskleur.
Dat je alleen in het management van Kwakoe mag zitten als je een zwarte piet bent. Dat noemen ze discriminatie, vriend.quote:Op zaterdag 20 september 2014 15:20 schreef Gramulanion het volgende:
[..]
Dus? Wat heeft het met zwarte piet te maken?
Onderbouw dan waarom het wel relevant is??quote:Op zaterdag 20 september 2014 15:20 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Geweldig hoe dit soort mensen alles wat ze niet uitkomt ''irrelevant'' noemen. Zo kun je toch geen discussie voeren.
O, ja, die lippen, oorbellen, krullen en regelmatig het Surinaamse accent zijn natuurlijk toeval....quote:
Wederom bij het verkeerde eind. Gaat wel goed met je zo.quote:Op zaterdag 20 september 2014 15:19 schreef Kenju het volgende:
[..]
De intentie zegt niets over de uitkomst. Zelfs als je iets compleet anders bedoelt, zoals een KKK-uniform dat een spookje moet voorstellen, is het ongepast. Maar in het geval van de knecht werd in de huidige vorm wel degelijk een neger bedoeld. Dat in andere landen ze voor een demonisch-idee gegaan zijn of dat aangehouden hebben, is compleet irrelevant.
Lees anders even deel 11 tm 13 door.quote:Op zaterdag 20 september 2014 15:20 schreef Kenju het volgende:
O, ja, die lippen, oorbellen, krullen en regelmatig het Surinaamse accent zijn natuurlijk toeval....
Nee ik zie het niet.quote:Op zaterdag 20 september 2014 15:20 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat je alleen in het management van Kwakoe mag zitten als je een zwarte piet bent. Dat noemen ze discriminatie, vriend.
See what i did there?
Onderbouw het eens dan?? Ik volg de discussie al vanaf het begin. Jij bent degene die er tegenin roept zonder enige basis en roept vervolgens dat ik niets weet.... Als het zo simpel ligt, kun je het genoemde argument ook wel met een zinnetje falsifiëren, toch?quote:Op zaterdag 20 september 2014 15:21 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Wederom bij het verkeerde eind. Gaat wel goed met je zo.
Je presenteert hier een mening als een feit. Jouw mening, waar je alle recht op hebt, is niet altijd de juiste. Juist in Nederland zit een groepje klaagsnorren die jaar in jaar uit, blijven drammen en blijven zeuren om hun eigen zin door te drijven, tegen de zin van een meerderheid in. Dat is gewoon gestaafd met cijfers die al talloze keren hier in het topic voorbij zijn gekomen. Dat er dus een groepje aanstoot neemt aan zwarte piet, is irrelevant. Ze dienen gehoord te worden, netjes van repliek gediend .. maar dat is het dan ook. Op die manier kan elke minderheid zich wel groot gaan maken voor futiliteiten om hun zin door te drijven.quote:Op zaterdag 20 september 2014 15:19 schreef Kenju het volgende:
[..]
Er is niks mis met een zwarte man die voor een blanke man werkt. Er is zelfs niks mis met een beetje dommige rare zwarte man die voor een witte man werkt. Het is pas discriminatie/racisme als hij dat niet zou mogen doen.quote:Op zaterdag 20 september 2014 15:19 schreef Kenju het volgende:
[..]
Ja rot ff lekker gauw een eind op. Als je alle topics door hebt gelezen had, heb je allang kunnen constateren dat je hele slaven/knechten verhaal allang gedebunked is. Ik heb niet zoveel zin om een arrogant blank weg-met-ons-mentaliteit hebbende pol-cor figuur zo vol van zichzelf te onderwijzen op een onderwerp waar je zo hoog van de toren blaast dat het gewoonweg grappig is om te zien hoe fout je zit. Je doet maar wat meer aan zelfonderwijs, ik blijf bezig met figuren zoals jij.quote:Op zaterdag 20 september 2014 15:25 schreef Kenju het volgende:
[..]
Onderbouw het eens dan?? Ik volg de discussie al vanaf het begin. Jij bent degene die er tegenin roept zonder enige basis en roept vervolgens dat ik niets weet.... Als het zo simpel ligt, kun je het genoemde argument ook wel met een zinnetje falsifiëren, toch?
quote:Op zaterdag 20 september 2014 15:32 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ja rot ff lekker gauw een eind op. Als je alle topics door hebt gelezen had, heb je allang kunnen constateren dat je hele slaven/knechten verhaal allang gedebunked is. Ik heb niet zoveel zin om een arrogant blank weg-met-ons-mentaliteit hebbende pol-cor figuur zo vol van zichzelf te onderwijzen op een onderwerp waar je zo hoog van de toren blaast dat het gewoonweg grappig is om te zien hoe fout je zit. Je doet maar wat meer aan zelfonderwijs, ik blijf bezig met figuren zoals jij.
quote:Op zaterdag 20 september 2014 15:29 schreef Alentejana het volgende:
[..]
Er is niks mis met een zwarte man die voor een blanke man werkt. Er is zelfs niks mis met een beetje dommige rare zwarte man die voor een witte man werkt. Het is pas discriminatie/racisme als hij dat niet zou mogen doen.
Als er mensen zijn die daar een probleem in zien, als die daar iets bij gaat verzinnen over slaven verleden ongelijkheid of weet ik het wat- wat maar een klein percentage mensen doet die dat elkaar vooral aanleren- dan zit er iets bij hen scheef, niet in de figuur.
Hij heeft gewoon gelijk. Ik zie elke keer dingen geroepen worden zonder enige onderbouwing, maar zelf vraag je de hele tijd om een bewijs of onderbouwing.quote:
Nou nee, iedere keer is het hetzelfde liedje; er komt 1 of ander figuur het topic binnen wandelen, wauwelt wat over 'slavuh', 'knechtuh', 'blankuh' en 'zwartuh' en dat het discriminatie en slecht enzo is, en dan moeten we zeker voor de 53829052e keer gaan uitleggen waarom iets wel of niet zo is? Ik ben daar wel een beetje klaar mee, maar be my guest, leg het hem nog maar een keer uit waarom hij het bij het verkeerde eind heeft.quote:
Doe je nu een Surinaams accent na?quote:Op zaterdag 20 september 2014 15:35 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Nou nee, iedere keer is het hetzelfde liedje; er komt 1 of ander figuur het topic binnen wandelen, wauwelt wat over 'slavuh', 'knechtuh', 'blankuh' en 'zwartuh' en dat het discriminatie en slecht enzo is, en dan moeten we zeker voor de 53829052e keer gaan uitleggen waarom iets wel of niet zo is? Ik ben daar wel een beetje klaar mee, maar be my guest, leg het hem nog maar een keer uit waarom hij het bij het verkeerde eind heeft.
Jij hebt ongelijk maar je mag zelf uitzoeken waarom.quote:Op zaterdag 20 september 2014 15:35 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Nou nee, iedere keer is het hetzelfde liedje; er komt 1 of ander figuur het topic binnen wandelen, wauwelt wat over 'slavuh', 'knechtuh', 'blankuh' en 'zwartuh' en dat het discriminatie en slecht enzo is, en dan moeten we zeker voor de 53829052e keer gaan uitleggen waarom iets wel of niet zo is? Ik ben daar wel een beetje klaar mee, maar be my guest, leg het hem nog maar een keer uit waarom hij het bij het verkeerde eind heeft.
Oh kut DIESKRIEMINAZIEquote:Op zaterdag 20 september 2014 15:36 schreef JanCees het volgende:
[..]
Doe je nu een Surinaams accent na?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |