RemcoDelft | dinsdag 16 september 2014 @ 13:06 |
Er zijn hier vast mensen die de TCO van hun auto hebben bijgehouden. Ik ben nieuwsgierig naar waarden! Situatie: we hebben nu een 4 jaar oude Panda. Dat was een tijdelijke oplossing, maar ondertussen duurt het bijna een jaar. Iets groters zou welkom zijn. Extrapolatie van het huidig gebruik geeft momenteel 13.000 km per jaar. Een zakelijke leaseauto is mogelijk. De goedkoopste optie (308 station of Octavia o.i.d.) kost netto ruim 30000 euro in 4 jaar t.o.v. de situatie zonder leaseauto (eventuele toekomstige fiscale wijzigingen daargelaten). Gezien de weinige kilometers is dat het geld niet waard. Ik schat dat onze huidige auto de komende 4 jaar (totaal 52000 km) 11.400 euro kost (afschrijving 2000, benzine 5340, onderhoud 1700, verzekering casco 1330 en motorrijtuigenbelasting 1035 incl. enige marge voor stijgende prijzen). Oftewel: wat wordt de opvolger? Een beetje duurder mag, maar niet te veel, want dan is lease een veel eenvoudigere optie. Suggesties zijn welkom ![]() | |
Ferrari_Tape | dinsdag 16 september 2014 @ 13:25 |
Mijns inziens koop je een auto ten 1e: omdat je 'm mooi vindt ten 2e: ga je kijken welk motortype je wil etc. Je gaat geen auto kopen of leasen omdat ie het goedkoopst is, wat meer dan de helft van Nederland wel doet. | |
RemcoDelft | dinsdag 16 september 2014 @ 13:34 |
Je gaat totaal offtopic. Ik hoef geen verlengstuk, ik wil een vervoermiddel. Lijkt me logisch. [ Bericht 8% gewijzigd door RemcoDelft op 16-09-2014 13:54:53 ] | |
NieuweNier | dinsdag 16 september 2014 @ 14:08 |
Waar woon je? Hier in Utrecht heb ik voor ¤1600 een oude, zuinige, diesel gekocht. Over een jaar laat ik hem slopen, voor een slooppremie van ¤2400. Volgens mij wordt autorijden niet goedkoper dan dat ![]() Ik denk dat je met een goedkope, betrouwbare, tweedehands het goedkoopste uit bent. Het model kan je dan laten afhangen van je wensen: grootte, comfort, veiligheid, etc. | |
Ferrari_Tape | dinsdag 16 september 2014 @ 14:12 |
Waarom kom je dan naar PTA, en ga je niet direct naar de Dacia dealer? Goedkope vervoersmiddelen genoeg daar. | |
Dudeweiser | dinsdag 16 september 2014 @ 14:19 |
de vraag is, hoeveel ben je bereid per maand te betalen en wat is je budget voor een eventuele nieuwe auto? | |
Sounddragon | dinsdag 16 september 2014 @ 14:32 |
Spreek je jezelf nou niet een beetje tegen? Dat doet men dus wel, omdat de lol van autorijden er sinds de melkkoe status wel een beetje vanaf is. | |
vannelle | dinsdag 16 september 2014 @ 14:40 |
Precies. En daarom rijd ik in een Fiesta uit 1999 met lage maandlasten. Ding is betrouwbaar, redelijk zuinig en brengt me van A naar B. Precies wat ik wil. | |
mrPanerai | dinsdag 16 september 2014 @ 14:44 |
nope Ik heb een leasebak (passat) maar ik wou dus iets waar ik m'n fietsen in kreeg wanneer ik ga mtb-en in het weekend, en ik moest 'm cash kunnen betalen. Dus citroën Nemo, 1.6 benzine 75pk ![]() Mooi nee en die 75pk trekt ook voor geen meter maar wel handig qua ruimte. | |
fathank | dinsdag 16 september 2014 @ 16:52 |
![]() Kijk mij eens een die-hard petrolhead zijn ![]() Bepaal jij ff op basis van welke argumenten een ander z'n auto zou moeten kopen. Niet iedereen heeft een klein lulletje en een dik wijf wat ie moet compenseren. | |
DieselTank | dinsdag 16 september 2014 @ 17:01 |
Vroem vroem volgas offtopic en vol gas op dacia bashen ![]() Wat een kwaliteit weer. |