abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_144463002
Jawel TS mag volgende zomer de 21+ toets doen en zo komt hij na vele omzwervingen toch eindelijk op het hbo terecht. Dus nu moet ik ook gaan kiezen. De vraag is dan toch of hbo journalistiek echt de opleiding is die de site van de hogeschool van Utrecht aangeeft.

Heb ik als ik dit diploma zou halen kans hebben op een baan bij een sportblad (denk aan een VI) of een sportomroep. (Denk aan een sport1 of een FOX sports)

Iemand die mij hier wat meer over kan vertellen?
pi_144463154
Dat zal niet aan je diploma (of opleiding) liggen, maar aan je inzet en vermogen om te kunnen netwerken.
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
  vrijdag 12 september 2014 @ 19:19:59 #3
407635 warp995
Tussen neus en lippen door
pi_144463166
http://www.villamedia.nl/(...)sten-in-2013/105538/

Ik zou een andere opleiding kiezen als ik jou was

Behalve als het echt iets is waar je voor wilt gaan zou ik het doen.
pi_144463768
Journalist worden heeft niets met opleiding te maken. Je zult een grotere kans maken met zo een diploma dan met helemaal niets. Maar je kunt net zo goed een andere opleiding gedaan hebben.

Er is ook bijna geen bekende journalist die journalistiek gedaan heeft.

Hoe je dit vak kunt leren dat weet ik niet, maar lijkt me niet dat je het op een school leert.
En of je het vak beheerst of niet heeft vaak ook weinig te maken met of je zo een baan kan krijgen.
Er zijn maar weinig plekken op de nationale tv, bijv. Lijkt me echt iets waarvoor je een grote bek moet hebben, de juiste mensen moet kennen en heel veel geluk moet hebben.
pi_144463869
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2014 19:38 schreef Pandarus het volgende:
Journalist worden heeft niets met opleiding te maken. Je zult een grotere kans maken met zo een diploma dan met helemaal niets. Maar je kunt net zo goed een andere opleiding gedaan hebben.

Er is ook bijna geen bekende journalist die journalistiek gedaan heeft.

Hoe je dit vak kunt leren dat weet ik niet, maar lijkt me niet dat je het op een school leert.
En of je het vak beheerst of niet heeft vaak ook weinig te maken met of je zo een baan kan krijgen.
Er zijn maar weinig plekken op de nationale tv, bijv. Lijkt me echt iets waarvoor je een grote bek moet hebben, de juiste mensen moet kennen en heel veel geluk moet hebben.
Het eerste en derde gedeelte klopt, maar het dikgedrukte is natuurlijk bullshit.
hey ik ben tim
pi_144463887
Tuurlijk niet. Wikipedia maar na.

Schrijf nu 10 journalisten op die in je op komen, en check hoeveel er journalistiek gestudeerd hebben.
pi_144466218
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2014 19:41 schreef Pandarus het volgende:
Tuurlijk niet. Wikipedia maar na.

Schrijf nu 10 journalisten op die in je op komen, en check hoeveel er journalistiek gestudeerd hebben.
Alsof dat ook maar iets van je statement zou bewijzen. Het is gewoon bullshit dat 'bijna geen bekende journalist geen journalistiek heeft gestudeerd', ik hoop dat je dat zelf inziet.
hey ik ben tim
pi_144467539
Ik heb vaak gelezen dat met journalistiek hbo het lastig is om een baan te krijgen en helemaal in die richting.

De meeste journalisten hebben Nederlands gestudeerd of hebben veel kennis over rapporteren of ervaring binnen een vakgebied. Connecties zijn ook heel belangrijk.
pi_144469238
Oke oke ik snap het denk ik al redelijk. Iemand hier die toevallig deze opleiding doet?
pi_144471679
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2014 20:50 schreef tim-elzinga het volgende:

[..]

Alsof dat ook maar iets van je statement zou bewijzen. Het is gewoon bullshit dat 'bijna geen bekende journalist geen journalistiek heeft gestudeerd', ik hoop dat je dat zelf inziet.
Je hebt me helemaal overtuigt. Inderdaad, onbegrijpelijk dat ik dat heb kunnen zeggen. Raar dat ik heb het kunnen zeggen. Misschien lag het aan de dubbele ontkenning?

Vooor TS, weet verder niet of het wel of geen nuttige opleiding is en of er betere alternatieven zijn. Dus je hoeft je hier niet per se door te laten afschrikken. Er zijn studies waar de werkloosheid hoger ligt. Maar er zijn ook mensen die alsnog beter bij dit soort studies af zijn.

[ Bericht 8% gewijzigd door Pandarus op 12-09-2014 23:12:56 ]
pi_144478425
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2014 22:55 schreef Pandarus het volgende:

[..]

Je hebt me helemaal overtuigt. Inderdaad, onbegrijpelijk dat ik dat heb kunnen zeggen. Raar dat ik heb het kunnen zeggen. Misschien lag het aan de dubbele ontkenning?

Vooor TS, weet verder niet of het wel of geen nuttige opleiding is en of er betere alternatieven zijn. Dus je hoeft je hier niet per se door te laten afschrikken. Er zijn studies waar de werkloosheid hoger ligt. Maar er zijn ook mensen die alsnog beter bij dit soort studies af zijn.
Wat ben ik blij dat ik jou niet ken en dus nooit meer met jou in discussie hoef te gaan. Je hebt ongelijk en je weet het zelf ook. En die dubbele ontkenning was inderdaad mijn fout, maar kijk eens naar je eigen 'overtuigt'..
hey ik ben tim
  zaterdag 13 september 2014 @ 12:31:21 #12
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_144481622
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2014 21:22 schreef EdwardNewgate het volgende:
Ik heb vaak gelezen dat met journalistiek hbo het lastig is om een baan te krijgen en helemaal in die richting.

De meeste journalisten hebben Nederlands gestudeerd of hebben veel kennis over rapporteren of ervaring binnen een vakgebied. Connecties zijn ook heel belangrijk.
Nee, de meeste journalisten hebben wel degelijk journalistiek gestudeerd. Loop een dag mee bij een krant, tijdschrift of bij een actualiteitenrubriek en je ziet dat meteen. Het is een vrij typische hbo baan.

Heel veel Nederlanders denken bij journalisten direct aan bekende presentatoren, nieuwslezers en onderzoeksjournalisten. Hoewel deze beeldbepalend zijn, zijn ze allesbehalve representatief voor het werk. Een grote fout die veel jonge mensen maken is denken dat een journalist altijd een presentator of een onderzoeksjournalist is . In Nederland zijn dat er echt maar een paar en dat zijn bijna altijd mensen met een wo opleiding. Als je onderzoek- of wetenschapsjournalist wilt worden moet je inderdaad geen hbo journalistiek gaan doen, maar een relevante academische opleiding zoals politicologie, communicatiewetenschappen of natuurkunde. Deze studies kennen ook masters die je direct voorbereiden op dat werk. Dat is echter niet wat de gemiddelde journalist doet en daar raken veel studenten ook in teleurgesteld.

Maar het reguliere vak van journalistiek is voornamelijk heel erg veel doen. Mensen bellen voor citaten, herschrijven van artikelen, interviews uitwerken en heel veel copy + paste van content om websites, magazines en dergelijke mee op te vullen. Tegenwoordig is het verzamelen en uitwerken van beeldmateriaal voor een webbroadcast ook steeds belangrijker. Heel veel journalistieke vrijheid zit er niet in.

De kansen om werk te krijgen zijn inderdaad gering omdat journalistiek en communicatie vrij dicht tegen elkaar aanliggen en er nou eenmaal een overaanbod is aan mensen. Ook met een wo opleiding is de kans gering om werk te vinden aangezien daar gewoon relatief weinig vraag naar is. Er is binnen het journalistieke landschap niet gek veel vraag naar diepgang.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_144514672
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2014 12:31 schreef Ryon het volgende:

[..]

Nee, de meeste journalisten hebben wel degelijk journalistiek gestudeerd. Loop een dag mee bij een krant, tijdschrift of bij een actualiteitenrubriek en je ziet dat meteen. Het is een vrij typische hbo baan.

Heel veel Nederlanders denken bij journalisten direct aan bekende presentatoren, nieuwslezers en onderzoeksjournalisten. Hoewel deze beeldbepalend zijn, zijn ze allesbehalve representatief voor het werk. Een grote fout die veel jonge mensen maken is denken dat een journalist altijd een presentator of een onderzoeksjournalist is . In Nederland zijn dat er echt maar een paar en dat zijn bijna altijd mensen met een wo opleiding. Als je onderzoek- of wetenschapsjournalist wilt worden moet je inderdaad geen hbo journalistiek gaan doen, maar een relevante academische opleiding zoals politicologie, communicatiewetenschappen of natuurkunde. Deze studies kennen ook masters die je direct voorbereiden op dat werk. Dat is echter niet wat de gemiddelde journalist doet en daar raken veel studenten ook in teleurgesteld.

Maar het reguliere vak van journalistiek is voornamelijk heel erg veel doen. Mensen bellen voor citaten, herschrijven van artikelen, interviews uitwerken en heel veel copy + paste van content om websites, magazines en dergelijke mee op te vullen. Tegenwoordig is het verzamelen en uitwerken van beeldmateriaal voor een webbroadcast ook steeds belangrijker. Heel veel journalistieke vrijheid zit er niet in.

De kansen om werk te krijgen zijn inderdaad gering omdat journalistiek en communicatie vrij dicht tegen elkaar aanliggen en er nou eenmaal een overaanbod is aan mensen. Ook met een wo opleiding is de kans gering om werk te vinden aangezien daar gewoon relatief weinig vraag naar is. Er is binnen het journalistieke landschap niet gek veel vraag naar diepgang.
Kijk dit is een post waar ik wat aan heb, dankjewel!

Weet iemand toevallig ook wat de mogelijkheden zijn om met deze opleiding in het buitenland te studeren/stage te lopen. En of het zelfs mogelijk is om in het buitenland correspondent of iets dergelijks te worden?
  zondag 14 september 2014 @ 15:06:37 #14
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_144514957
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 14:54 schreef XSbig het volgende:

[..]

Kijk dit is een post waar ik wat aan heb, dankjewel!

Weet iemand toevallig ook wat de mogelijkheden zijn om met deze opleiding in het buitenland te studeren/stage te lopen. En of het zelfs mogelijk is om in het buitenland correspondent of iets dergelijks te worden?
Stage in het buitenland is erg goed mogelijk. Dat geldt voor de meeste studies maar ook zeker voor hbo journalistiek. Je Engels, Frans of Duits (etc etc) moet dan wel goed op orde zijn maar die vlieger gaat op voor meer opleidingen.

Buitenlandcorrespondent worden is anno 2014 erg makkelijk. Het enige wat je als freelancer hoeft te doen is een visum te regelen in het land naar keuze, daar te gaan wonen en via de social media en dergelijke het thuisfront op de hoogte te houden van de lokale ontwikkelingen. Of je hier genoeg mee verdient om in je levensonderhoud te voorzien is een tweede.

Buitenlandcorrespondent worden met een vaste betrekking is een stuk lastiger. Elk medium heeft maar een beperkt aantal correspondenten (hier is veel onderzoek naar gedaan) en dit zijn over het algemeen de meest gewilde plekken. De concurrentie binnen de branche is al moordend, maar als je voor deze plekken gaat zul je natuurlijk nog iets extra's mee moeten brengen. Hier is ook veel over gepubliceerd als je er meer over wilt lezen.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')