Hier staan wat leuke links: http://www.kennisnet.nl/perdagwijzer/docent/2002_03_25.html
[Dit bericht is gewijzigd door CloudBox op 26-10-2002 17:49]
quote:volgens mij heeft ieder europees land nog zomer en wintertijd alleen somige landen buiten europa niet....
Op zaterdag 26 oktober 2002 17:41 schreef CloudBox het volgende:
Ik vind zomer- en wintertijd onzin.
Je schiet er niks mee op. Het fenomeen is geloof ik al afgeschaft in mening Europees land. En dat mag hier ook snel gebeuren.
maar van mij mag t best afgeschaft worden het leverd denk ik te weinig op tegen over het ongemak wat het veroorzaakt
quote:Ik dacht altijd met langer zon in de avond.
Op zaterdag 26 oktober 2002 17:48 schreef Glacius het volgende:
Het heeft toch te maken met energiebesparing?
maar je hebt gelijk:
Ten gevolge van de Nederlandse olie crisis veroorzaakt door de Arabische olie-embargo in het najaar van 1973 werd de wenselijkheid van de herinvoering van de zomertijd weer bepleit en in het voorjaar van 1977 werd de wet bijgesteld om dit mogelijk te maken (Staatsblad 1977/131). Korte tijd later werd de zomertijd na meer dan dertig jaar weer opnieuw ingevoerd.
Waaronder energiebesparing.
quote:De nacht van zaterdag op zondag.
Op zaterdag 26 oktober 2002 19:12 schreef HenkieSpankie het volgende:
wanneer gaat de klok weer terug?
quote:
Op zaterdag 26 oktober 2002 19:13 schreef HenkieSpankie het volgende:
Gadverdamme!!! Moet ik vannacht een uur langer werken!!!
en waarom afschaffen ??
quote:Onzin, je staat ook eerder of later op.
Op zaterdag 26 oktober 2002 19:17 schreef SPaC3MaN het volgende:
waarom afschaffen het is toch handig dan heb je nog wat aan je dag als het donker is dan doe je meteen een stuk minder van mij mag het blijven.
quote:hallow?
Op zaterdag 26 oktober 2002 19:30 schreef CloudBox het volgende:[..]
Onzin, je staat ook eerder of later op.
Houden dus!
quote:bah, afschaffen die k-zooi. weer weken acclimatiseren
Op zaterdag 26 oktober 2002 23:12 schreef Jane het volgende:
Ik vind het wel leuk eigenlijk, die verwarring 2x per jaar!Houden dus!
quote:weken? Ik ben er na het terugzetten zelf van alle klokken hier in huis wel overheen hoor.
Op zaterdag 26 oktober 2002 23:40 schreef dolle_hond het volgende:[..]
bah, afschaffen die k-zooi. weer weken acclimatiseren
quote:ik heb er altijd weken last van, dat ik 's morgens niet op de juiste tijd vanzelf wakker wordt, op onhandige momenten honger krijg enz.
Op zondag 27 oktober 2002 01:42 schreef Slarioux het volgende:[..]
weken? Ik ben er na het terugzetten zelf van alle klokken hier in huis wel overheen hoor.
quote:Dan ben ik nog wel op
Op zaterdag 29 maart 2003 09:14 schreef CloudBox het volgende:
Vandaag weer zomertijd jongens. Dus om 2 uur de klok vooruit zetten.
Menig jaar heb ik overpeinsd of het nou nuttig was om de klok een uur vooruit en weer achteruit te zetten. Ik ben erachter gekomen dat het eigenlijk volstrekt ON-logisch in elkaar zit:
Naarmate de zomer begint te komen, worden de dagen langer. Het blijft langer licht. Dit is al erg wennen voor de meeste mensen. Door de klok een uur vóóruit te zetten, wordt het effect s'avonds nog versterkt: het is dan nog licht op een nóg latere tijdstip!
Hetzelfde geldt ook voor de wintertijd. De dagen worden korter... en in plaats van het verschil proberen te compenseren, gaan ze de uren terugzetten. Dus als het bijv. om 6 uur al donker werd, is het al om 5 uur donker. Allemaal door dat gekloot
met
de
tijd
.
Overigens spreek ik namens de avond-mensen. Alleen zij ondervinden enige hinder van deze tijd-verschuivingen. Voor de ochtend-mens is het wel handig dat de zonopkomst in de zomer een uurtje vertraagd wordt, en in de winter een uurtje versneld. Maar dan nog: waarom een bep. groepering begunstigen ten koste van de andere? Blijf liever neutraal en... verander niets!!!
Maar ik ben wel voor de zomertijd. Hoewel de wintertijd de officiële tijd is.
quote:Mijn PC herinnerde mij aan de zomertijd toen ik vannacht thuis kwam. M'n horloge en de klok van m'n pc liepen niet gelijk.
Op zondag 30 maart 2003 10:02 schreef ChrisJX het volgende:
Het was dat de nieuwslezer even om 8 ter herinnering nog ff aangaf dat de klok vooruit moest.Weer een uur minder om te leren!
Maar ik ben wel voor de zomertijd. Hoewel de wintertijd de officiële tijd is.
quote:Ik wou net zeggen. Schaf die wintertijd maar af (ja ik weet dat dat de correcte tijd is, maar ach). 1000 maal beter als het veel langer licht is!
Op zaterdag 26 oktober 2002 18:23 schreef schatje het volgende:
Nee, vindt het wel ok eigenlijk.
Kwam er pas geleden achter dat wintertijd 5 maanden duurt en zomer 7 . Beter! Als het weer lente is en de zomertijd is ingevoerd, dan kom ik weer tot leven. Die winter mogen ze van mij wegflikkeren.
quote:In de zomer kun je 's avonds lekker buiten zitten, dan is het wel prettig het nog licht is. Plus dat je binnen minder snel lampen aan hoeft te doen, wat stroom bespaart. Ook voorkom je met de zomertijd dat het 's ochtends extreem vroeg licht is. In de winter is het juist wel handig dat het niet extreem laat licht wordt, maar dat het ergens in de ochtendspits al licht wordt.
Op zondag 30 maart 2003 03:02 schreef snerd het volgende:
De schande! De on-logica! Opgetiefd met die tijden verstellen! Of omkeren die hap!Menig jaar heb ik overpeinsd of het nou nuttig was om de klok een uur vooruit en weer achteruit te zetten. Ik ben erachter gekomen dat het eigenlijk volstrekt ON-logisch in elkaar zit:
Naarmate de zomer begint te komen, worden de dagen langer. Het blijft langer licht. Dit is al erg wennen voor de meeste mensen. Door de klok een uur vóóruit te zetten, wordt het effect s'avonds nog versterkt: het is dan nog licht op een nóg latere tijdstip!
Hetzelfde geldt ook voor de wintertijd. De dagen worden korter... en in plaats van het verschil proberen te compenseren, gaan ze de uren terugzetten. Dus als het bijv. om 6 uur al donker werd, is het al om 5 uur donker. Allemaal door datgekloot
met
de
tijd
.
Overigens spreek ik namens de avond-mensen. Alleen zij ondervinden enige hinder van deze tijd-verschuivingen. Voor de ochtend-mens is het wel handig dat de zonopkomst in de zomer een uurtje vertraagd wordt, en in de winter een uurtje versneld. Maar dan nog: waarom een bep. groepering begunstigen ten koste van de andere? Blijf liever neutraal en... verander niets!!!
quote:De Engelse tijd (=GMT dacht ik) is toch de officiele tijd?
Op zondag 30 maart 2003 11:39 schreef Light het volgende:Mijn PC herinnerde mij aan de zomertijd toen ik vannacht thuis kwam. M'n horloge en de klok van m'n pc liepen niet gelijk.
Volgens mij loopt zelfs de wintertijd nog een uur voor op de zonnetijd.
quote:Nee, daar licht de 0 meridiaan.
Op zondag 30 maart 2003 11:53 schreef ChrisJX het volgende:[..]
De Engelse tijd (=GMT dacht ik) is toch de officiele tijd?
Dus zodoende wordt dat als 0 gezien, en NL dus +1.
Dat gaat over tijdszones...
quote:Klopt, en daar is de Greenwichtijd en ik dacht dat die tijd de echte officiele tijd was. Dat die dus ook GMT (Greenwich nog wat Time ofzo) heette en dat dat de tijd is die bijv. in de scheepvaart wordt gebruikt.
Op zondag 30 maart 2003 11:53 schreef X-Ray het volgende:Nee, daar licht de 0 meridiaan.
Dus zodoende wordt dat als 0 gezien, en NL dus +1.
Dat gaat over tijdszones...
quote:Greenwich Mean Time
Op zondag 30 maart 2003 11:54 schreef ChrisJX het volgende:[..]
Klopt, en daar is de Greenwichtijd en ik dacht dat die tijd de echte officiele tijd was. Dat die dus ook GMT (Greenwich nog wat Time ofzo) heette en dat dat de tijd is die bijv. in de scheepvaart wordt gebruikt.
Zo'n standaardtijd heeft wel voordelen, als je probeert iets af te spreken met mensen in verschillende landen (en tijdzones) dan is het veel makkelijker om allemaal dezelfde tijd te gebruiken.
quote:
Op zondag 30 maart 2003 12:01 schreef Light het volgende:Zo'n standaardtijd heeft wel voordelen, als je probeert iets af te spreken met mensen in verschillende landen (en tijdzones) dan is het veel makkelijker om allemaal dezelfde tijd te gebruiken.
quote:Wat bedoel je hiermee? Dat het beter is om wel de wintertijd af te schaffen? Want de wintertijd zorgt er alleen maar voor, dat het s'avonds nog eerder donker wordt, dan het al is! Stel het wordt om 5 uur donker, met de wintertijd is dat al om 4 uur!
Op zondag 30 maart 2003 11:50 schreef Light het volgende:
In de winter is het juist wel handig dat het niet extreem laat licht wordt, maar dat het ergens in de ochtendspits al licht wordt.
quote:
Wintertijd(links) De "wintertijd", eigenlijk de gewone tijd en duurt vijf maanden. De Ministerraad heeft besloten dat de zomertijd in elk geval tot en met 2006 ingaat in het laatste weekeinde van maart en eindigt in het laatste weekeinde van oktober. (Ezelsbruggetje: in het VOORjaar gaat de klok een uur VOORuit).
Bij overgang naar wintertijd schuift de daglichtperiode een uur op waardoor het 's ochtends eerder licht en 's avonds eerder donker wordt. Het weer stoort zich uiteraard niet aan de verandering van de tijd, zodat ook de gemiddelde dagelijkse gang van weersverschijnselen een uur naar voren schuift. Zo wordt de hoogste temperatuur van de dag meestal enkele uren na het middaguur bereikt. In de winter valt het warmste moment gemiddeld tussen 15 en 16 uur, maar omdat de invloed van de zon 's winters kleiner is dan 's zomers kan het warmste moment van de dag ook op een heel ander tijdstip vallen. Hartje winter wordt de hoogste temperatuur bij stormachtig weer soms midden in de nacht gemeten.
In Nederland is het onderscheid tussen zomer- en wintertijd in 1977 opnieuw ingevoerd: ook van 1916 tot 1945 was de zomertijd van kracht. Tot begin de 20e eeuw had vrijwel elke plaats in ons land zijn eigen tijd, omdat voor de tijdbepaling werd uitgegaan van de hoogste stand van de zon. Omdat de zon in het oosten opkomt en in het westen ondergaat werd de hoogste zonnestand in het oosten van ons land een kwartier eerder bereikt dan in het westen van het land.
De komst van de spoorwegen maakte invoering van een landelijke standaardtijd noodzakelijk. Van 1909 tot 1940 kende Nederland daarom de "Amsterdamse tijd", die 20 minuten voorliep op de Europese tijd. Overgang naar de huidige Middeneuropese Tijd vond plaats op 16 mei 1940: op bevel van de Duitse bezetters werd de klok toen één uur en 40 minuten vooruit gezet. Die zomertijd duurde ook gedurende de winters van 1941 en 1942. Pas in november 1942 werd de klok weer één uur teruggezet. In de jaren 1943-1945 gold alleen 's zomers de zomertijd, maar in 1946 werd de zomertijd voor een periode van dertig jaar geheel afgeschaft.
Voor de tijdrekening die we nu kennen is de aarde verdeeld in 24 tijdzones, waarin een standaardtijd geldt. Als maatstaf (universele tijd) wordt de tijd van Greenwich in Engeland genomen. Nederland en het grootste deel van Europa liggen in de zone ten oosten daarvan, waarin het een uur later is dan in Greenwich, de Middeneuropese Tijd. In de periode van de zomertijd bedraagt dat verschil met de Greenwich-tijd twee uur.
quote:Maar ook met wintertijd is het om 4 uur nog niet donker. Om 5 uur wel, op de kortste dag tenminste.
Op zondag 30 maart 2003 23:57 schreef snerd het volgende:[..]
Wat bedoel je hiermee? Dat het beter is om wel de wintertijd af te schaffen? Want de wintertijd zorgt er alleen maar voor, dat het s'avonds nog eerder donker wordt, dan het al is! Stel het wordt om 5 uur donker, met de wintertijd is dat al om 4 uur!
quote:Heeh, jij was weg. Wel consequent blijven!
Op zaterdag 29 maart 2003 09:14 schreef CloudBox het volgende:
Vandaag weer zomertijd jongens. Dus om 2 uur de klok vooruit zetten.
code:In de winter wordt de zonnetijd ongeveer gevolgd, zo rond 12:30 zitten we halverwege zonsopkomst en zonsondergang. In de zomer zou dat ook kloppen, maar door de invoering van de zomertijd wordt alles een uur verschoven. Voordeel is dan dus dat het niet al om 4 uur 's nachts licht wordt, dan slaapt vrijwel iedeen nog. Ander voordeel is dat het een uur later donker wordt, en dat je dus 's avonds zonder verlichting langer buiten kunt zitten, en dat je binnen ook minder snel verlichting nodig hebt.Maand Op Onder
Januari 0846 1634
Februari 0818 1723
Maart 0724 1815
April 0612 1910
Mei 0507 2001
Juni 0422 2048
Juli 0419 2101
Augustus 0457 2028
September 0547 1925
Oktober 0637 1815
November 0731 1708
December 0823 1628
Bron voor de tijden: Bron
quote:Waarom zouden avondmensen moeilijker in slaap vallen door de zomertijd?
Op maandag 31 maart 2003 18:24 schreef snerd het volgende:
Voornamelijk de ochtendmensen worden bevoordeeld door deze wantoestanden. Zij zullen het meeste profijt hebben van deze regeling, in verband met het slaapritme. Avondmensen zullen moeilijker inslapen...
Mijn gevoel voor tijd is zeker wel twee dagen van slag. Kan meestal aan de stand van de zon, hoeveelheid licht enzo, wel bepalen hoe laat het is. Gebruik nooit een wekker, alleen de eerste paar dagen na zo´n klokverschuiving.
Wat mij betreft blijven we nu gewoon lekker in de zomertijd hangen.
quote:Omdat je biologische klok van slag raakt. De winter- en zomertijd regeling zorgt voor een betere ochtendbalans... maar het verschil tussen zomeravonden en winteravonden kwa zonsondergang wordt juist extra erdoor "overdreven". Je slaapgevoel wordt grotendeels beïnvloed door het licht dat je ogen te zien krijgen.
Op maandag 31 maart 2003 18:54 schreef Light het volgende:
Waarom zouden avondmensen moeilijker in slaap vallen door de zomertijd?
Ach zo, en waarom dan? Wat is daar nu leuk aan, dat het midden in de zomer om 4 uur 's morgens al licht is en om 21 uur 's avonds al donker, terwijl dan nog bijna iedereen wakker is???????? Waarom is iedereen zo allergisch voor de zomertijd??????? Volgens mij is dat aangeleerd!quote:Op zondag 28 maart 2004 12:10 schreef G1Ace het volgende:
nee, liever wintertijd
wat ik het meest irritante vind, is dat ik nu weer met 6 uur moet gaan rekenen wanneer ik ga bellen, in plaats van met 5 uur
zo verschrikkelijk irritant
ik heb veel liever de "echte" tijd, de wintertijd
Goed gezegd, Dr_Flash!!quote:Op zondag 28 maart 2004 13:44 schreef Dr_Flash het volgende:
Stelletje bioritme-huilies
nee als het om 5 uur 's ochtends al volop licht is buiten, daar heb je wat aan!quote:Op zondag 28 maart 2004 18:54 schreef Pietverdriet het volgende:
Mensen die zomertijd /wintertijd prima vinden zijn luie kutstudenten die sowieso niet vroeg opstaan, maar pas hun nest uitkomen als de vijfuurshow begint
Dacht dat jij zomertijd wou laten staan?quote:Op zondag 28 maart 2004 18:56 schreef Adelante het volgende:
[..]
nee als het om 5 uur 's ochtends al volop licht is buiten, daar heb je wat aan!
duhhh, nooit meer wintertijd dus! en op zondag slaapt toch iedereen uitquote:Op zondag 28 maart 2004 18:58 schreef Pietverdriet het volgende:
Dacht dat jij zomertijd wou laten staan?
Dus wat zeur je nou.
Bedoel je dat ze de tijd niet meer zouden mogen verzetten, maar dat het je niet uitmaakt of het altijd wintertijd of altijd zomertijd is?quote:Op zondag 28 maart 2004 18:52 schreef Pietverdriet het volgende:
Afschaffen, en wel direct, het is klinkklare onzin, en zorgt alleen maar voor ellende. Of ze het nu zomertijd of wintertijd laten zal me jeuken, als ze het maar laten
jaquote:Op zondag 28 maart 2004 22:09 schreef Limsdealer het volgende:
[..]
Bedoel je dat ze de tijd niet meer zouden mogen verzetten, maar dat het je niet uitmaakt of het altijd wintertijd of altijd zomertijd is?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |