abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_44979
Bovenstaande aandachtig gelezen en ook de laatste dagen goed 'de Pers' hierover gevolgd.

Eén ding gaat niet uit mijn hoofd.
De dader is een blanke man die uit een straal van 15 km rond plaats delict verblijft. Justitie, kijk de banden nog eens goeg na!! Misschien vinden jullie hem wel onder degene die het hardst riepen dat een van de asielzoekers het had gedaan en zij daarom geen verlenging van de vergunning voor ASC Kollum wilden!!!

vrijdag 17 mei 2002 @ 18:18:23 #27
3622 Quenda
*Poison for You.
pi_4226394
update:

Zaak is weer open , er zitten 20 rechercheurs op en ze gaan weer 6 maanden stevig aan het werk.

pi_4226453
quote:
Op vrijdag 16 juni 2000 03:13 schreef Coos het volgende:

De dader is een blanke man die uit een straal van 15 km rond plaats delict verblijft.

Oh, je kent hem?
  vrijdag 17 mei 2002 @ 18:28:01 #29
3622 Quenda
*Poison for You.
pi_4226457
Nieuw onderzoek moord Marianne Vaatstra

Het onderzoek naar de moord op Marianne Vaatstra wordt heropend. Dat heeft het Openbaar Ministerie in Leeuwarden bekendgemaakt.

Nieuw team Voor het onderzoek is een nieuw team van 20 mensen samengesteld. Aan het hoofd staat een nieuwe officier van justitie. Vier deskundigen adviseerden eerder al het doodgelopen onderzoek opnieuw te bekijken.

Vermoord
De 16-jarige Marianne Vaatstra uit het Friese Zwaagwesteinde werd in de nacht van 30 april 1999 verkracht en vermoord toen zij na het uitgaan alleen naar huis fietste. De dader is nooit gepakt.

Asielzoeker
De zaak zorgde voor veel ophef, vooral omdat omwonenden een verband legden met het nabijgelegen asielzoekerscentrum. Een verdachte uit het centrum, die in Turkije werd opgepakt, bleek echter niets met de moord te maken te hebben. De ouders van Marianne zijn inmiddels ingelicht over de nieuwe ontwikkeling. ,,We vinden het heel positief dat het onderzoek heropend wordt'', aldus Bauke Vaatstra, de vader van Marianne.

RTLNieuws.nl

vrijdag 17 mei 2002 @ 18:30:58 #30
7966 eRR_
pi_4226524
Ik heb daar een hele duidelijke mening over.

Het O.M mag alles doen wat mogelijk is om een misdaad op te lossen

You only live once
  vrijdag 26 juli 2002 @ 17:48:21 #32
30220 Barca
~:) EVIL - E; Bad As I Wanna B
pi_5160434
quote:
Op vrijdag 28 april 2000 15:48 schreef Oudjong het volgende:
Ook in deze discussie valt mij weer op hoe weinig er gesproken wordt over de gruwelijke moord, die er gepleegd is. Seksueel misbruik en een doorgesneden hals... een meisje van 16 als ik het wel heb. Ook in een aflevering van Netwerk werd gesproken over de z.g. hetze tegen het AZC en geen woord toen over wat nabestaanden moeten lijden. In deze zaak is het OM heel erg laks geweest. Het zal je kind maar wezen... Waarom is principe en privacy zoveel belangrijker dan het oplossen van een zo afschuwelijke moord??? Ik zou inderdaad onmiddellijk meewerken. Lichten jullie eens toe.<BR>Ik heb nooit namen van verdachten gelezen, misschien in de plaatselijke pers?
Nabestaanden moeten lijden?!
Iemand die de dood van zijn/haar kind misbruikt om racisme te propaganderen die verdient niks anders dan lijden.
Het verlies van je kind, zeker op zo'n manier, is heel erg maar mag nooit een excuus zijn om anderen te discrimineren en aan te zetten jegens haat.
Ten eerste is nooit bewezen dat een asielzoeker het gedaan heeft. Ten tweede is het niet correct om alle asielzoekers (allochtonen) uit te maken voor moordenaars en verkrachters. Ten derde, hoe herken je een asielzoeker? De haat betekent al snel haat jegens kleurlingen.

Het daderprofiel schetst inderdaad een blanke man van 20 - 30 jaar, woonachtig in de directe omgeving en vermoedelijk een goede bekende van het slachtoffer.

Het niet afstaan van DNA kan door de rechter weer worden uitgelegd als belemmering van de rechtsgang. Verder telt alleen het DNA niet als bewijs. DNA telt alleen als aanvullend bewijs.

Oh ja ... offtopic: de dader mag van mij de doodstraf hebben.

En die Bauke Vaatstra moet zijn hypocriete muil houden. Eerst wilde hij een onderzoek, toen ook familie, vrienden en kennissen moesten worden getest wilde hij geen onderzoek (razzia zei hij) en nu weer wel. De gek houdt stug vol dat een van die lui het wel gedaan moet hebben.

Retro is mode, metro ook!
'Bert, Bert, ik duw een banaan in je kont!' "Oh ja, lekker, Ernie!"
  † In Memoriam † vrijdag 26 juli 2002 @ 18:04:40 #33
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_5160596
quote:
Op vrijdag 26 juli 2002 17:48 schreef Barca het volgende:

En die Bauke Vaatstra moet zijn hypocriete muil houden. Eerst wilde hij een onderzoek, toen ook familie, vrienden en kennissen moesten worden getest wilde hij geen onderzoek (razzia zei hij) en nu weer wel. De gek houdt stug vol dat een van die lui het wel gedaan moet hebben.

M'neer Vaatstra heeft hulp genoeg in dat dorpje, o.a mevrouw Veenstra die in de media zei dat ze absoluut niet discrimineerde omdat zij ook weleens iets bestelde bij de afhaalchinees en ondertussen met gorte spandoeken na de moord bij het AZC stond te schreeuwen. *ril*
http://home.hetnet.nl/~veenstra130778/page0002.html
  vrijdag 26 juli 2002 @ 18:16:53 #34
30220 Barca
~:) EVIL - E; Bad As I Wanna B
pi_5160703
quote:
Op vrijdag 26 juli 2002 18:04 schreef Loedertje het volgende:

[..]

M'neer Vaatstra heeft hulp genoeg in dat dorpje, o.a mevrouw Veenstra die in de media zei dat ze absoluut niet discrimineerde omdat zij ook weleens iets bestelde bij de afhaalchinees en ondertussen met gorte spandoeken na de moord bij het AZC stond te schreeuwen. *ril*
http://home.hetnet.nl/~veenstra130778/page0002.html

Inderdaad ... ook zo'n muts.
Retro is mode, metro ook!
'Bert, Bert, ik duw een banaan in je kont!' "Oh ja, lekker, Ernie!"
  † In Memoriam † zaterdag 30 november 2002 @ 03:36:21 #35
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_7071239
quote:
Verdachte zaak Vaatstra weer vrij
LEEUWARDEN - De politie heeft dinsdag in Franeker een verdachte aangehouden voor de moord op Marianne Vaatstra uit Zwaagwesteinde. Hij heeft speeksel afgestaan voor een dna-test. Daaruit bleek donderdagochtend dat hij niet de dader kan zijn. Zijn genetisch materiaal komt niet overeen met de sporen van Mariannes moordenaar. De man is vrijgelaten.
Marianne Vaatstra is op 1 mei 1999 verkracht en vermoord in een weiland tussen Buitenpost en Veenklooster. Het eerste onderzoek is vastgelopen.

Een secondopinion-commissie adviseerde dit jaar een nieuw onderzoek te starten. Sinds 15 mei zijn twintig rechercheurs daar mee bezig. Zij werken in ieder geval tot het einde van het jaar aan de zaak. Dan valt de beslissing hoe politie en justitie verder gaan. In totaal zijn negen verdachten aangehouden

Bron: o.a LeeuwarderCourant
  zaterdag 30 november 2002 @ 05:01:53 #36
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_7071546
Topic is een beetje brak
  † In Memoriam † vrijdag 9 mei 2003 @ 19:03:49 #37
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_10326238
quote:
Op woensdag 14 juni 2000 09:14 schreef Quenda® het volgende:
Bron: NRC Handelsblad.<P>Profielschets van justitie: <P>'Dader moord op Vaatstra is een blanke' <P>LEEUWARDEN, 13 JUNI.<BR>De moordenaar van de zestienjarige Marianne Vaatstra uit Zwaagwesteinde is een blanke West-Europeaan die vermoedelijk binnen een straal van vijftien kilometer rond de plaats van het delict woont. <P><BR>Dit heeft justitie in Leeuwarden vanmorgen bekend gemaakt. Het openbaar ministerie beroept zich op onderzoek van zes gedragsdeskundigen die een daderprofiel hebben opgesteld, onder meer op basis van DNA-onderzoek van het Forensisch Laboratorium in Leiden. <P>
quote:
Afghaan in zaak-Vaatstra gezocht als verdachte
09 mei 2003, 18:40:53

LEEUWARDEN (ANP) - Justitie is op zoek naar de 23-jarige Afghaan M.A. als verdachte van de moord op Marianne Vaatstra. Dat heeft het Openbaar Ministerie (OM) in Leeuwarden vrijdag bevestigd. De foto van A. en informatie over zijn persoon zijn internationaal verspreid.

In oktober 1999 werd de Afghaan ook gezocht in de zaak-Vaatstra. De man werd destijds gezocht omdat hij wellicht de verblijfplaats van de 27-jarige A.H. wist, die op dat moment hoofdverdachte in de zaak-Vaatstra was. Toen H. opgepakt was en niet de dader bleek te zijn, was de Afghaan niet meer belangrijk voor het onderzoek.

Het second opinion-team, dat opnieuw onderzoek doet naar de moord op Marianne Vaatstra, zoekt de Afghaan sinds maart. Waarom justitie nu weer op zoek is naar de man, wil het OM niet zeggen.

A. verbleef ten tijde van de moord in het nabijgelegen asielzoekerscentrum (azc) De Poelplaets in Kollum. Kort na het misdrijf was hij verdwenen. Ook H. zat in hetzelfde azc en verdween. De moord en het mogelijke verband met het azc veroorzaakte grote onrust onder de lokale bevolking.

Gebeurtenissen

Het is inmiddels vier jaar geleden dat Marianne Vaatstra uit Zwaagwesteinde werd vermoord. Het 16-jarige meisje fietste in de nacht na Koninginnedag van Kollum naar huis en werd in de buurt van Veenklooster verkracht en vermoord.

Een andere verdachte, een 49-jarige man uit Bolsward, van wie het stoffelijk overschot in april is opgegraven, blijkt niet de moordenaar van Marianne Vaatstra. Een DNA-vergelijking door het Nederlands Forensisch Instituut in Rijswijk wijst uit dat het DNA van de overleden man niet overeenkomt met het DNA van de vermoedelijke dader, dat op haar lichaam was gevonden.

Volgens alle eerdere berichten was het uitgesloten op grond van dna onderzoek dat de dader de niet Nederlandse nationaliteit heeft en nu plots weer wel?
pi_10327794
quote:
Op vrijdag 9 mei 2003 19:03 schreef Loedertje het volgende: Volgens alle eerdere berichten was het uitgesloten op grond van dna onderzoek dat de dader de niet Nederlandse nationaliteit heeft en nu plots weer wel?
Nee, het zou geen asielzoeker kunnen zijn, zei justitie: uit het DNA kon men afleiden dat het niet iemand van het negroide ras ("Neger") of het Mongoloide ras ("Aziaat"), maar een "blanke" was.

Maar justitie was even vergeten dat dit diep in Azie mensen van 'het blanke ras' zijn: dat heet dan formeel ook "Kaukasisch ras" - denk maar aan Amerikaanse series waarin men over een blanke verdachte spreekt als "a Caucasian Male" (en dan hebben ze het niet noodzakelijk over een Tsjetsjeen).

Doordat ze dit over het hoofd hebben gezien hebben ze de bewoners van het nabijgelegen asielzoekerscentrum uitgesloten als potentiele dader in hun onderzoek. Inclusief "blanke" persische, koerdische en arabische asielzoekers.

Mogelijk onterecht dus.

Blijkbaar is er dan zo'n heel nieuw team nodig - dat bereid is toe te geven dat justitie een fout gemaakt heeft - om de boel weer in gang te krijgen.

Let op: bovenstaande heb ik geschreven op basis een krantenberichtje dat ik denk ik twee jaar geleden gelezen heb. Kan zijn dat ik het niet helemaal correct weergeef.

[Dit bericht is gewijzigd door rroloff op 09-05-2003 21:28]

pi_10328752
quote:
In de moordzaak van Marianne Vaatstra waren DNA-onderzoekers tot de conclusie gekomen dat de dader waarschijnlijk blank was. Omdat een asielzoekerscenrum in de buurt verdacht was gemaakt, bracht Justitie dat, opgelucht, naar buiten.

http://www.nrc.nl/dossiers/genetischerevolutie/artikel/1039155892514.html

vrijdag 9 mei 2003 @ 23:42:11 #40
45457 NightH4wk
Semper Fi!
pi_10331373
quote:
Op vrijdag 9 mei 2003 21:22 schreef rroloff het volgende:

[..]

"Omdat een asielzoekerscenrum in de buurt verdacht was gemaakt, bracht Justitie dat, opgelucht, naar buiten."

Zucht. Ik schaam me dat ik Nederlander ben.

vrijdag 9 mei 2003 @ 23:44:26 #41
16625 robh
Lucas & Gea Review Crew ©
pi_10331403
quote:
Op vrijdag 9 mei 2003 23:42 schreef NightH4wk het volgende:

"Omdat een asielzoekerscenrum in de buurt verdacht was gemaakt, bracht Justitie dat, opgelucht, naar buiten."

Zucht. Ik schaam me dat ik Nederlander ben.

Jij hebt vast de protesten niet gezien die het klootjesvolk van Kollum gehouden hebben? Alleen de witte puntmutsen misten nog, maar dan was het plaatje compleet
Martin Drent, onze profeet.
Vol gas met Burdy!
.
Pimpen met je FOK!-tag
  vrijdag 9 mei 2003 @ 23:45:52 #42
45457 NightH4wk
Semper Fi!
pi_10331423
quote:
Op vrijdag 9 mei 2003 23:44 schreef robh het volgende:

[..]

Jij hebt vast de protesten niet gezien die het klootjesvolk van Kollum gehouden hebben? Alleen de witte puntmutsen misten nog, maar dan was het plaatje compleet

Dat soort protesten moeten ze verbieden.
Justitie moet zich gewoon beter met de zaak bezighouden en niet met belangen van groepen in Nederland.
  † In Memoriam † zaterdag 10 mei 2003 @ 00:25:04 #43
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_10332044
quote:

protesten o.l.v deze vredelievende mevrouw

Denk dat ik maar eens iemand lief ga aankijken en vragen of hij deze vlag op de website van de mevrouw hierboven wil zetten

maandag 12 mei 2003 @ 19:22:52 #44
3647 B.R.Oekhoest
Taalpotpourrist Berend Rinus
pi_10382003
quote:

[..]

Wat draaf je weer door, man. Dat was ingegeven door emotie, en als deze afghaan de dader blijkt te zijn (wat helemaal niet onmogelijk is), dan hadden ze deels nog gelijk ook.
De moraal zit in een crisis, niemand weet meer wat van wie is.
Mijn broer Tinus zeker niet; de minkukel neemt steeds ongevraagd bezit van mijn FOK!account. Beste vent wel verder, overigens: http://fotoboek.fok.nl/Tinus_O..
  maandag 12 mei 2003 @ 19:55:53 #45
16625 robh
pi_10382901
quote:
Op maandag 12 mei 2003 19:22 schreef B.R.Oekhoest het volgende:

Wat draaf je weer door, man. Dat was ingegeven door emotie, en als deze afghaan de dader blijkt te zijn (wat helemaal niet onmogelijk is), dan hadden ze deels nog gelijk ook.

Draaf ik door, man?

Daar zijn trouwens nog 2 erg geemotioneerde mensen voor veroordeeld. Die waren erg geemotioneerd pamfletten met racistische emotionele teksten aan het verspreiden en heel erg emotioneel racistische preken aan het afsteken....

Vol gas met Burdy!
.
Pimpen met je FOK!-tag
pi_10383219
Sorry hoor, maar Robh draait helemaal niet door, hij is nog mild over die acties in Kollum. Sterkere staaltjes van onverbloemd racisme heb ik zelden gezien.
pi_10383327
Nu ja, ik weet ook niet wie het gedaan heeft maar ... de wijze waarop dat arme meisje vermoord is is toch iets wat je eerder in bepaalde andere culturen ziet als hiet in Nederland ... dus daarom vind ik de piste van die asielzoeker zo gek nog niet.
  maandag 12 mei 2003 @ 20:10:30 #48
16625 robh
pi_10383396
quote:
Op maandag 12 mei 2003 20:08 schreef battlesickloner het volgende:
Nu ja, ik weet ook niet wie het gedaan heeft maar ... de wijze waarop dat arme meisje vermoord is is toch iets wat je eerder in bepaalde andere culturen ziet als hiet in Nederland ... dus daarom vind ik de piste van die asielzoeker zo gek nog niet.
Het zou kunnen natuurlijk, toen hadden we nog geen Rowena Rikkers als tegenprestatie.
Vol gas met Burdy!
.
Pimpen met je FOK!-tag
pi_10383416
quote:
Op maandag 12 mei 2003 20:10 schreef robh het volgende:
Het zou kunnen natuurlijk, toen hadden we nog geen Rowena Rikkers als tegenprestatie.
Hmm dat is eerder iets wat meer bij onze cultuur past, met vriezers en machines enzo.
pi_10383467
Nou zo uitzonderlijk is die moord op Marianne Vaatstra nou ook weer niet helaas. Gebeurt hier toch echt wel vaker. Al kan het heel goed door een asielzoeker gedaan zijn.

Wat nog niet het gedrag van die idioten destijds rechtvaardigt.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')