Frietjesquote:Op donderdag 11 september 2014 13:35 schreef Spongeboss het volgende:
Patatjes![]()
Friet... Het is friet.
Frieten, flikkertje.quote:
Fixquote:
Bedoelde je dat?quote:
u wot m8quote:
gr grquote:Dus, is het patat of friet?
Patat ligt meer voor de hand dan friet. Er wonen immers meer mensen in de regio's waar in Nederland 'patat' gezegd wordt dan de Nederlandse gebieden waar men 'friet' zegt. in de taal wordt patat bovendien niet alleen langer dan friet, maar ook met meer varianten gebruikt.
En hoe zit het dan met frietsaus?
Frietsaus is een woord dat wordt gebruikt door mensen die moeite hebben met de spelling of uitspraak van mayonaise. En mensen die frite(s)saus schrijven hebben het helemaal niet begrepen, want frite(s) is zeker geen correct Nederlands.
quote:
quote:Fritessaus
Fritessaus of frietsaus is een mayonaiseachtige saus met slechts 25% vet. Dit in tegenstelling tot de 75% tot 80% vet die zich in de meeste soorten mayonaise bevindt. De saus wordt ook vaak gebruikt als slasaus. Naast het vetgehalte onderscheidt fritessaus zich van mayonaise door een (hoog) gehalte aan suiker of andere zoetstoffen.
De grootste aanbieder van fritessaus in Nederland is sauzenfabrikant Remia. Andere fabrikanten zijn Oliehoorn, Gouda's Glorie en Calvé.
gr gr domkop.quote:Fritessaus is … geen mayonaise. Het verschil in samenstelling is recent uitgebreid belicht door het tv-programma Keuringsdienst van Waarde. In de uitzending werd echter opvallend weinig ingegaan op de voedingswaarde van beide producten.
De Keuringsdienst van Waarde (hierna: KvW) ging vooral in op het misleidende aspect van de kreet “patatje met”. De meeste mensen zouden dit associëren met “patat met mayonaise”, terwijl in de praktijk blijkt dat het meestal “patat met fritessaus” is. Wij laten dit mogelijke interpretatieverschil even voor wat het is. Wel bekijken we even het officiële verschil tussen mayonaise en fritessaus:
- Mayonaise bevat minimaal 70% vet en 5% eigeel, dat is wettelijk geregeld.
- Fritessaus is een “vogelvrij” product, hier zitten geen wettelijke eisen aan.
Bestudering van enkele etiketten leert dat het vetgehalte (ofwel oliegehalte) van fritessaus rond 25% ligt. Dat is dus aanzienlijk lager dan het vetgehalte van mayonaise. Dit “vertaalt” zich in een lagere energetische waarde, ofwel lager aantal calorieën per portie. Overigens is dat niet een “1 op 1” verschil, want de verlaging van het vetgehalte gaat gepaard met een verhoging van het gehalte aan koolhydraten, die ook energie bevatten. Maar het verschil in calorieën is zeker aanzienlijk. Zo bevat Remia fritessaus Classic volgens de producent ruim 50% minder calorieën dan mayonaise.
Voedingskundig gezien is dit positief. Mayonaise en fritessaus zijn immers door het Voedingscentrum niet geclassificeerd als basisvoedingsmiddelen, wat betekent dat ze geen grote bijdrage leveren aan de inname van essentiële voedingsstoffen. Voor deze producten is de energetische waarde een belangrijk aspect. De hoeveelheid energie die door niet-basisvoedingsmiddelen wordt geleverd, mag volgens het Voedingscentrum 300-400 kilocalorieën per dag bedragen. Hier komen de meeste mensen snel overheen, dus een beperking ervan is toe te juichen.
Door sommigen, onder andere de KvW, wordt hier echter anders naar gekeken. Zij stellen dat mayonaise een “puurder” product is, omdat het zonder additieven wordt gemaakt. Immers, je kunt mayonaise maken van olie en eigeel, plus wat smaakmakers zoals mosterd en azijn. Bij zelfgemaakte mayonaise zijn dus geen additieven nodig. Zelf fritessaus maken is lastiger, want door de lagere hoeveelheid olie ontstaat er geen mooi gebonden product. In de fabriek wordt dit opgelost door additieven, met name xanthaangom. Hierdoor is het product volgens de tegenstanders minder echt, ofwel inferieur.
Het is dus maar net waar je naar kijkt. Zelfgemaakte mayonaise bevat inderdaad geen additieven, maar wel veel calorieën. Fritessaus bevat wel additieven, maar daarvoor krijg je een lager energiegehalte terug. De keuze is aan de consument. Voedingskundig gezien is de beste optie om ze allebei niet te eten.
Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
waarom 2 keer?quote:Op donderdag 11 september 2014 13:42 schreef The_stranger het volgende:
Wat als je nu eens aardappels in reepjes snijdt, deze twee keer frituurt en dan nog eens vergelijkt met de cafetaria. Dan zul je tot een ander oordeel komen.
Nu heb je niets meer terug heh? Hehquote:
Echte patat moet twee keer gefrituurd worden. Geloof iets met de suikers uit de aardappelen die als je het meteen frituurt op de uiteindelijke temperatuur kankerverwekkend worden. Da's een slechte uitleg, maar ik herinner me het niet meer precies en ben te lui het op te zoeken voor jequote:
Kan mij die mayo wat jeukenquote:
De patat wordt gewoon niet knapperig als je maar 1 keer bakt. Al die onzin die je er bijhaalt.quote:Op donderdag 11 september 2014 13:51 schreef Polenbatser het volgende:
[..]
Echte patat moet twee keer gefrituurd worden. Geloof iets met de suikers uit de aardappelen die als je het meteen frituurt op de uiteindelijke temperatuur kankerverwekkend worden. Da's een slechte uitleg, maar ik herinner me het niet meer precies en ben te lui het op te zoeken voor je.
Jij stelt valse feiten vast. Overigens vlaamsefriet is superieur, Vlaamse patat bestaat echter geen eens, je kunt niet vlaamse patat zeggen. Dus ik eet wel mijn frieten, terwijl jij die kut franse patatjes van de mac donalds eet.quote:Op donderdag 11 september 2014 13:51 schreef SgtPorkbeans het volgende:
[..]
Kan mij die mayo wat jeukenhet gaat om patat
Fout:quote:Op donderdag 11 september 2014 13:52 schreef pervertedhermit het volgende:
[..]
De patat wordt gewoon niet knapperig als je maar 1 keer bakt. Al die onzin die je er bijhaalt.
Neemt dat jij gewoon een smerige reservebelg bentquote:Op donderdag 11 september 2014 13:52 schreef Spongeboss het volgende:
[..]
Jij stelt valse feiten vast. Overigens vlaamsefriet is superieur, Vlaamse patat bestaat echter geen eens, je kunt niet vlaamse patat zeggen. Dus ik eet wel mijn frieten, terwijl jij die kut franse patatjes van de mac donalds eet.
Twee keer frituren (waarvan de eerste keer op een lagere temperatuur) zorgt voor een drogere, knapperige aardappel.quote:
Nee maar Belgische patat bestaat niet, en de meeste friet die hier in Nederland wordt gegeten wordt nageaapt van de Belgische frieten, met andere woorden is het friet. Tenzij je franse dingen eet die mag je van mij wel patat noemen. Maar friet is friet, als het twee keer wordt voorgebakken is het friet.quote:Op donderdag 11 september 2014 13:54 schreef SgtPorkbeans het volgende:
[..]
Neemt dat jij gewoon een smerige reservebelg bentJe Jean Claude van Damme zit af te beren, terwijl je zijn zaad als fritesaus utliseert terwijl jij lekker die frietjes zit te vreten
In Nederland noemt men het gewoon patat.quote:Op donderdag 11 september 2014 13:56 schreef Spongeboss het volgende:
[..]
Nee maar Belgische patat bestaat niet, en de meeste friet die hier in Nederland wordt gegeten wordt nageaapt van de Belgische frieten, met andere woorden is het friet. Tenzij je franse dingen eet die mag je van mij wel patat noemen. Maar friet is friet, als het twee keer wordt voorgebakken is het friet.
Het is ook een friteuse en een frituur en frituur-vet en een frikandel, geen patateuse, patuur, of patadel.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |