abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 11 september 2014 @ 13:33:48 #1
384590 Studeur
Toen kregen wij ook patat
pi_144419117
Patat thuis maken is nooit zo lekker als een patatje uit de snackbar ;(
Eerst dacht ik dat het aan het vet lag, toen heb ik vast vet gekocht, het werd wel lekkerder maar nog steeds niet zoals in de snackbar. Met de patat zelf heb ik ook geimproviseerd maar het wil niet lukken.

Klacht: zin in patatje oorlog maar is niet lekker als je het thuis maakt en geen zin om naar de snackbar te fietsen
Heeft FOK!verkiring met Klojo120
  donderdag 11 september 2014 @ 13:34:43 #2
322957 wip_kip
The award winning onzin-luller
pi_144419135
TS is een lui zeikwijf. Derhalve een onterechte klacht.
  donderdag 11 september 2014 @ 13:35:38 #3
419250 Spongeboss
Middelpunt van de wereld.
pi_144419163
Patatjes :')

Friet... Het is friet.
Het leven is een vijand die je niet met een uppercut kan slaan.
Kapotte topics van een kapotte jongen - Spongeboss
Het belangrijkste wordt onderdrukt als in de kelder van Fritzl, de duivel woont naast de deur, geloof me, dat is het stigma van mensen.
  donderdag 11 september 2014 @ 13:36:18 #4
402566 SgtPorkbeans
Emmenaren olé olé
pi_144419177
quote:
0s.gif Op donderdag 11 september 2014 13:35 schreef Spongeboss het volgende:
Patatjes :')

Friet... Het is friet.
Frietjes :')
Hommo :r
Jij woont hier ver vandaan, zeggen ze elders in het land
Dan zeg ik, insgelijks, u ook, a'j ‘t zien van dizze kant.
  donderdag 11 september 2014 @ 13:36:36 #5
419250 Spongeboss
pi_144419184
quote:
0s.gif Op donderdag 11 september 2014 13:36 schreef SgtPorkbeans het volgende:

[..]

Frieten, flikkertje.
Het belangrijkste wordt onderdrukt als in de kelder van Fritzl, de duivel woont naast de deur, geloof me, dat is het stigma van mensen.
  donderdag 11 september 2014 @ 13:36:41 #6
374703 wickedmen
Doet Berkeldansje
pi_144419188
quote:
0s.gif Op donderdag 11 september 2014 13:36 schreef SgtPorkbeans het volgende:

[..]

Friet, kk flikker.
  donderdag 11 september 2014 @ 13:36:53 #7
374703 wickedmen
Doet Berkeldansje
pi_144419197
quote:
0s.gif Op donderdag 11 september 2014 13:36 schreef Spongeboss het volgende:

[..]

Frieten, flikkertje.
*Boks*
  donderdag 11 september 2014 @ 13:37:15 #8
402566 SgtPorkbeans
Emmenaren olé olé
pi_144419208
quote:
0s.gif Op donderdag 11 september 2014 13:36 schreef wickedmen het volgende:

[..]

*holmaatjes*
Fix
pi_144419218
Vanavond lekker frietjes eton.
Millions of years of evolution, right? Right? Men have to stick it in every place they can, but for women... women it is just about security and commitment and whatever the fuck else!
  donderdag 11 september 2014 @ 13:40:50 #10
419250 Spongeboss
pi_144419331
quote:
0s.gif Op donderdag 11 september 2014 13:37 schreef SgtPorkbeans het volgende:

[..]

Flikker inside xeleron
Bedoelde je dat?
  donderdag 11 september 2014 @ 13:41:31 #11
402566 SgtPorkbeans
Emmenaren olé olé
pi_144419360
quote:
0s.gif Op donderdag 11 september 2014 13:40 schreef Spongeboss het volgende:

[..]

Bedoelde je dat?
u wot m8
  donderdag 11 september 2014 @ 13:41:49 #12
402566 SgtPorkbeans
Emmenaren olé olé
pi_144419375
quote:
Dus, is het patat of friet?
Patat ligt meer voor de hand dan friet. Er wonen immers meer mensen in de regio's waar in Nederland 'patat' gezegd wordt dan de Nederlandse gebieden waar men 'friet' zegt. in de taal wordt patat bovendien niet alleen langer dan friet, maar ook met meer varianten gebruikt.

En hoe zit het dan met frietsaus?
Frietsaus is een woord dat wordt gebruikt door mensen die moeite hebben met de spelling of uitspraak van mayonaise. En mensen die frite(s)saus schrijven hebben het helemaal niet begrepen, want frite(s) is zeker geen correct Nederlands.
gr gr
pi_144419390
Wat als je nu eens aardappels in reepjes snijdt, deze twee keer frituurt en dan nog eens vergelijkt met de cafetaria. Dan zul je tot een ander oordeel komen.
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  donderdag 11 september 2014 @ 13:44:09 #14
419250 Spongeboss
pi_144419446
quote:
0s.gif Op donderdag 11 september 2014 13:41 schreef SgtPorkbeans het volgende:

[..]

gr gr
quote:
Fritessaus
Fritessaus of frietsaus is een mayonaiseachtige saus met slechts 25% vet. Dit in tegenstelling tot de 75% tot 80% vet die zich in de meeste soorten mayonaise bevindt. De saus wordt ook vaak gebruikt als slasaus. Naast het vetgehalte onderscheidt fritessaus zich van mayonaise door een (hoog) gehalte aan suiker of andere zoetstoffen.

De grootste aanbieder van fritessaus in Nederland is sauzenfabrikant Remia. Andere fabrikanten zijn Oliehoorn, Gouda's Glorie en Calvé.
quote:
Fritessaus is … geen mayonaise. Het verschil in samenstelling is recent uitgebreid belicht door het tv-programma Keuringsdienst van Waarde. In de uitzending werd echter opvallend weinig ingegaan op de voedingswaarde van beide producten.

De Keuringsdienst van Waarde (hierna: KvW) ging vooral in op het misleidende aspect van de kreet “patatje met”. De meeste mensen zouden dit associëren met “patat met mayonaise”, terwijl in de praktijk blijkt dat het meestal “patat met fritessaus” is. Wij laten dit mogelijke interpretatieverschil even voor wat het is. Wel bekijken we even het officiële verschil tussen mayonaise en fritessaus:
- Mayonaise bevat minimaal 70% vet en 5% eigeel, dat is wettelijk geregeld.
- Fritessaus is een “vogelvrij” product, hier zitten geen wettelijke eisen aan.

Bestudering van enkele etiketten leert dat het vetgehalte (ofwel oliegehalte) van fritessaus rond 25% ligt. Dat is dus aanzienlijk lager dan het vetgehalte van mayonaise. Dit “vertaalt” zich in een lagere energetische waarde, ofwel lager aantal calorieën per portie. Overigens is dat niet een “1 op 1” verschil, want de verlaging van het vetgehalte gaat gepaard met een verhoging van het gehalte aan koolhydraten, die ook energie bevatten. Maar het verschil in calorieën is zeker aanzienlijk. Zo bevat Remia fritessaus Classic volgens de producent ruim 50% minder calorieën dan mayonaise.
Voedingskundig gezien is dit positief. Mayonaise en fritessaus zijn immers door het Voedingscentrum niet geclassificeerd als basisvoedingsmiddelen, wat betekent dat ze geen grote bijdrage leveren aan de inname van essentiële voedingsstoffen. Voor deze producten is de energetische waarde een belangrijk aspect. De hoeveelheid energie die door niet-basisvoedingsmiddelen wordt geleverd, mag volgens het Voedingscentrum 300-400 kilocalorieën per dag bedragen. Hier komen de meeste mensen snel overheen, dus een beperking ervan is toe te juichen.

Door sommigen, onder andere de KvW, wordt hier echter anders naar gekeken. Zij stellen dat mayonaise een “puurder” product is, omdat het zonder additieven wordt gemaakt. Immers, je kunt mayonaise maken van olie en eigeel, plus wat smaakmakers zoals mosterd en azijn. Bij zelfgemaakte mayonaise zijn dus geen additieven nodig. Zelf fritessaus maken is lastiger, want door de lagere hoeveelheid olie ontstaat er geen mooi gebonden product. In de fabriek wordt dit opgelost door additieven, met name xanthaangom. Hierdoor is het product volgens de tegenstanders minder echt, ofwel inferieur.

Het is dus maar net waar je naar kijkt. Zelfgemaakte mayonaise bevat inderdaad geen additieven, maar wel veel calorieën. Fritessaus bevat wel additieven, maar daarvoor krijg je een lager energiegehalte terug. De keuze is aan de consument. Voedingskundig gezien is de beste optie om ze allebei niet te eten.

Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
gr gr domkop.
  donderdag 11 september 2014 @ 13:48:00 #15
384590 Studeur
Toen kregen wij ook patat
pi_144419579
quote:
0s.gif Op donderdag 11 september 2014 13:42 schreef The_stranger het volgende:
Wat als je nu eens aardappels in reepjes snijdt, deze twee keer frituurt en dan nog eens vergelijkt met de cafetaria. Dan zul je tot een ander oordeel komen.
waarom 2 keer?
Heeft FOK!verkiring met Klojo120
  donderdag 11 september 2014 @ 13:48:06 #16
419250 Spongeboss
pi_144419583
quote:
0s.gif Op donderdag 11 september 2014 13:41 schreef SgtPorkbeans het volgende:

[..]

gr gr
Nu heb je niets meer terug heh? Heh
pi_144419686
quote:
0s.gif Op donderdag 11 september 2014 13:48 schreef Studeur het volgende:

[..]

waarom 2 keer?
Echte patat moet twee keer gefrituurd worden. Geloof iets met de suikers uit de aardappelen die als je het meteen frituurt op de uiteindelijke temperatuur kankerverwekkend worden. Da's een slechte uitleg, maar ik herinner me het niet meer precies en ben te lui het op te zoeken voor je :P.
  donderdag 11 september 2014 @ 13:51:14 #18
402566 SgtPorkbeans
Emmenaren olé olé
pi_144419688
quote:
0s.gif Op donderdag 11 september 2014 13:44 schreef Spongeboss het volgende:

[..]

[..]

[..]

gr gr domkop.
Kan mij die mayo wat jeuken :') het gaat om patat :')
pi_144419727
quote:
0s.gif Op donderdag 11 september 2014 13:51 schreef Polenbatser het volgende:

[..]

Echte patat moet twee keer gefrituurd worden. Geloof iets met de suikers uit de aardappelen die als je het meteen frituurt op de uiteindelijke temperatuur kankerverwekkend worden. Da's een slechte uitleg, maar ik herinner me het niet meer precies en ben te lui het op te zoeken voor je :P.
De patat wordt gewoon niet knapperig als je maar 1 keer bakt. Al die onzin die je er bijhaalt. _O-
  donderdag 11 september 2014 @ 13:52:47 #20
419250 Spongeboss
pi_144419742
quote:
0s.gif Op donderdag 11 september 2014 13:51 schreef SgtPorkbeans het volgende:

[..]

Kan mij die mayo wat jeuken :') het gaat om patat :')
Jij stelt valse feiten vast. Overigens vlaamsefriet is superieur, Vlaamse patat bestaat echter geen eens, je kunt niet vlaamse patat zeggen. Dus ik eet wel mijn frieten, terwijl jij die kut franse patatjes van de mac donalds eet. :')
  donderdag 11 september 2014 @ 13:54:31 #21
419250 Spongeboss
pi_144419809
quote:
0s.gif Op donderdag 11 september 2014 13:52 schreef pervertedhermit het volgende:

[..]

De patat wordt gewoon niet knapperig als je maar 1 keer bakt. Al die onzin die je er bijhaalt. _O-
Fout:
Belgische frieten

De frieten worden twee keer gebakken. Een eerste keer gaan de frieten het frituurvet of frituurolie (van ongeveer 160 °C) in om voorgebakken te worden. Tijdens die voorbak (5 à 6 minuten) wordt de rauwe aardappel vooral gekookt en niet zozeer gebakken, waardoor de aardappel een groot gedeelte van zijn vocht verliest. Na die voorbak laat men de frieten een half uur rusten, waarna ze in frituurvet (of -olie) van 180 °C gebakken worden tot ze een mooie goudbruine kleur hebben. Voorgebakken frieten ("diepvriesfrieten") zijn verkrijgbaar die dan nog maar één keer gebakken hoeven te worden.

Belgische frieten hebben meestal een dikte van 6 tot 13 mm.

Belgische frieten zijn per default frieten omdat niemand daar het woord patat hanteert.

Dan nu de dingen die jullie patat noemen.
Franse pommes frites
Franse allumettes ("lucifers") zijn zeer dunne patates frites die eenmalig gebakken worden (in tegenstelling tot andere friet die eerst wordt voorgebakken op een lagere temperatuur).

Raspatat
Raspatat is een Groninger soort patat uit geperste aardappelpuree. Het is ontstaan in de Rixona fabriek in de Groningse plaats Warffum. Tegenwoordig wordt de patat in Venray geproduceerd.

Engelse chips
Engelse frieten (chips) zijn dikker dan de Belgische friet en worden vaak gewoon in de pan gebakken in plaats van gefrituurd. Meestal heeft het vet ook een lagere temperatuur dan in Nederland en België, waardoor de Engelse friet niet dichtschroeit en daardoor meer vet opzuigt (soggy chips). In het Verenigd Koninkrijk is het de gewoonte friet te bestrooien met zout en azijn en te eten met vis: fish & chips is er ongemeen populair als fastfood.

Frietstro of stro-aardappelen
Frietstro is een zeer dunne friet (1,5 mm dik) en wordt in één keer gebakken, zoals de Franse 'pommes allumettes'.
  donderdag 11 september 2014 @ 13:54:36 #22
402566 SgtPorkbeans
Emmenaren olé olé
pi_144419812
quote:
0s.gif Op donderdag 11 september 2014 13:52 schreef Spongeboss het volgende:

[..]

Jij stelt valse feiten vast. Overigens vlaamsefriet is superieur, Vlaamse patat bestaat echter geen eens, je kunt niet vlaamse patat zeggen. Dus ik eet wel mijn frieten, terwijl jij die kut franse patatjes van de mac donalds eet. :')
Neemt dat jij gewoon een smerige reservebelg bent :') Je Jean Claude van Damme zit af te beren, terwijl je zijn zaad als fritesaus utliseert terwijl jij lekker die frietjes zit te vreten :r
pi_144419853
quote:
0s.gif Op donderdag 11 september 2014 13:48 schreef Studeur het volgende:

[..]

waarom 2 keer?
Twee keer frituren (waarvan de eerste keer op een lagere temperatuur) zorgt voor een drogere, knapperige aardappel.
Mocht je je echt interesseren, zie hier:
http://aht.seriouseats.co(...)ry-french-fries.html
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  donderdag 11 september 2014 @ 13:56:07 #24
419250 Spongeboss
pi_144419859
quote:
0s.gif Op donderdag 11 september 2014 13:54 schreef SgtPorkbeans het volgende:

[..]

Neemt dat jij gewoon een smerige reservebelg bent :') Je Jean Claude van Damme zit af te beren, terwijl je zijn zaad als fritesaus utliseert terwijl jij lekker die frietjes zit te vreten :r
Nee maar Belgische patat bestaat niet, en de meeste friet die hier in Nederland wordt gegeten wordt nageaapt van de Belgische frieten, met andere woorden is het friet. Tenzij je franse dingen eet die mag je van mij wel patat noemen. Maar friet is friet, als het twee keer wordt voorgebakken is het friet.

Het is ook een friteuse en een frituur en frituur-vet en een frikandel, geen patateuse, patuur, of patadel.
  donderdag 11 september 2014 @ 13:57:23 #25
402566 SgtPorkbeans
Emmenaren olé olé
pi_144419909
quote:
0s.gif Op donderdag 11 september 2014 13:56 schreef Spongeboss het volgende:

[..]

Nee maar Belgische patat bestaat niet, en de meeste friet die hier in Nederland wordt gegeten wordt nageaapt van de Belgische frieten, met andere woorden is het friet. Tenzij je franse dingen eet die mag je van mij wel patat noemen. Maar friet is friet, als het twee keer wordt voorgebakken is het friet.

Het is ook een friteuse en een frituur en frituur-vet en een frikandel, geen patateuse, patuur, of patadel.
In Nederland noemt men het gewoon patat.
punt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')