abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_6475623
Mijn werkgever betaalt zijn "gewone" personeel bij ziekte de eerste twee dagen niets en daarna 70% van het loon. Dit mag van de NL wet en vind ik op zich een goede maatregel omdat de drempel van het ziekmelden hierdoor wat hoger wordt gelegd. Je mist op een maand dan toch bijna een weekloon netto. No problems there. Alleen... managers die voor hetzelfde bedrijf werken krijgen die eerste twee dagen ziekte wel doorbetaald en daarbij komt dat zij de gehele periode geen 70% maar 100% van het loon doorbetaald krijgen. Onze bedrijfstak is er een waar nog geen CAO voor bestaat. Wel heeft het bedrijf natuurlijk zijn eigen "wetten en regeltjes". Daarin wordt ook vermeld dat managers wel normaal doorbetaald krijgen (niet alleen managers, maar ook de afdeling personeelszaken bijvoorbeeld, en zo zijn er nog een paar) maar de "rest" niet.

Ik vraag me af of dit uberhaupt wel is toegestaan om op deze manier te werk te gaan en los daarvan of de werkgever met oog op discriminatie en algemene wet gelijke behandeling niet aan te pakken is.

Ik vind het vanzelfsprekend dat managers of mensen met een drukkere of verantwoordelijkere functie een hoger salaris hebben, een hogere bonus, auto van de zaak of whatever. Maar ziekte is een, hoe zal ik het zeggen, "humane" factor. Zowel ik als mijn baas kunnen ziek worden en ik ben dan ook van mening dat dit niet zou moeten kunnen.

Wie weet hier meer over?

pi_6475704
Je zou zeggen dat op die manier gestimuleerd wordt om je ziek te melden, wanneer het even een dagje niet lekker gaat.
Dit zou gedaan kunnen worden, om te voorkomen dat die mensen zich overwerken en een langdurige burnout krijgen. Dat laatste is voor een bedrijf mogelijk vervelender, wanneer het een manager betreft, dan een "gewone" werknemer.

Zoiets zou de achterliggende gedachte kunnen zijn.

pi_6476697
quote:
Op zaterdag 26 oktober 2002 13:05 schreef Fester het volgende:
Je zou zeggen dat op die manier gestimuleerd wordt om je ziek te melden, wanneer het even een dagje niet lekker gaat.
Dit zou gedaan kunnen worden, om te voorkomen dat die mensen zich overwerken en een langdurige burnout krijgen. Dat laatste is voor een bedrijf mogelijk vervelender, wanneer het een manager betreft, dan een "gewone" werknemer.

Zoiets zou de achterliggende gedachte kunnen zijn.

Zou inderdaad kunnen. Ware het niet dat het juist de "gewone" personeelsleden zijn die zich over de kop moeten werken. Maar los daarvan vraag ik me af of je mensen binnen je bedrijf op die manier mag schiften. En ik snap het bedrijf wel, de "gewone" mensen zijn de mensen die voor het bedrijf de risicogroep vormen ivm RSI. De managers en de afdeling personeelszaken etc. niet. Door deze maatregel te treffen stimuleer je de "gewone" mensen juist om door te werken ipv zich ziek te melden op het moment dat dat eigenlijk nodig zou zijn waardoor het "gewone" personeel met ernstigere klachten komt te lopen en mogelijk in de WAO terecht komt. De wet verbetering poortwachter is ervoor in het leven geroepen om dat nou juist tegen te gaan. Vanuit dat oogpunt gezien kan je stellen dat het bedrijf niet alleen de "gewone" werknemer "pusht" om maar door te blijven gaan, maar ook nog eens het risico vergroot dat mensen daardoor in de WAO terecht komen en door deze maatregel (die al dan niet legaal is) de WVP met voeten treden. Je zou juist zeggen dat je als werkgever ervoor zou willen zorgen dat je personeel geen ziekte oploopt, en in het geval dat dat wel zo is, je ervoor zorgt dat het personeel weer snel herstelt. Het is allemaal erg op het randje vind ik. Ik denk dan ook dat er een gerechtelijke procedure gestart zal moeten worden om tot een uitsluitsel te komen.

Ik heb overigens nergens een andere werkgever gevonden die deze manier van werken hanteert.

[Dit bericht is gewijzigd door VrolijkeFortunist op 26-10-2002 14:55]

pi_6496689
Iemand nog meningen/ideeen/feiten?
  maandag 28 oktober 2002 @ 00:22:44 #5
36718 ghettoman
In the ghetto .....
pi_6497944
Volgens mij mag het gewoon bij managers, ze hebben immers een andere functie en dus ook andere arbeidsvoorwaarden qua ziektewet.

Bij de mensen van PZ zou het misschien niet mogen als zowel zij als jij bijvoorbeeld administratief medewerker zijn. Jullie hebben dan dezelfde funtie ook al zit je op een andere afdeling.

Tsja .....
pi_6497987
Ik vind het een belachelijke regeling
Hij vertrouwd zijn werknemers dus niet en zet dus een sanctie op ziek zijn, behalve bij het 'hogere'personeel.

Hoe gaat het bij jullie dan als je tijdens je vakantie ziek bent? Bij mijn bedrijf (ook een eigen CAO door de directie opgesteld)kun je dit melden en word die dag als ziektedag gerekend en heb je gewoon een vakantiedag tegoed. Als iedereen hier normaal mee omgaat dan gaat het prima.

So pardon me while I burn and rise above the flame.
pi_6501317
Het is niet alleen toegestaan, het is zelfs gebruikelijk dat voor mensen boven een bepaalde loonschaal afwijkende regels gelden.

Het verschil zit onder andere in het feit dat zoiets regelen voor een klein groepje of één persoon nog altijd veel goedkoper is dan het aan iedereen geven.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')